شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۰ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۸۰

  • تحول‏‏‌آفرینی بنگاه‏‏‌های خرد

    دنیای اقتصاد: بنگاه‌‌‌های کوچک و متوسط از نظر پراکندگی، تعداد، اشتغال‌زایی، هدایت سرمایه‌‌‌ها، توسعه‌‌ فراگیر و... در توسعه‎ اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی دارند. این روزها که بحث اصلی کشور انتخاب کابینه‌‌ دولت است، پرداختن به اولویت‌‌‌های کشور در بخش‌‌‌های مختلف باعث روشن شدن ابعاد توسعه می‌شود. همچنین در حالی بر اولویت حل مشکلات اقتصادی و معیشتی تاکید می‌شود که کارشناسان معتقدند، یکی از راه‌‌‌های حل این مساله، توجه ویژه به بنگاه‌‌‌های کوچک و متوسط با توجه به ویژگی‌‌‌ها و مزیت‌‌‌های آنهاست.
  • در خاورمیانه پرتلاطم چه می‌گذرد؟

    دنیای اقتصاد: موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن روز دوشنبه ۱۲ اوت در نشستی با حضور پنج کارشناس (برایان کاتولیس، خالد الگندی، الکس وطن‌خواه، جرالد فایرشتاین و شانتی ماریت دسوزا) مسائل و موضوعات مهم و جاری خاورمیانه را به بحث و تبادل نظر گذاشت. اهم نکاتی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از: سیاست ایالات متحده بین تشدید درگیری و آتش‌بس در خاورمیانه در حال کشمکش. صعود یحیی سنوار به عنوان رهبر حماس، مذاکرات آتش‌بس و آشتی فلسطین را پیچیده خواهد کرد. شایعات و گمانه‌زنی‌های فراوانی درخصوص پاسخ ایران به اسرائیل مطرح است. برای کشورهای خلیج فارس، درگیری اسرائیل و ایران بدترین سناریو است و۳ سال پس از تسلط بر افغانستان، رژیم طالبان تقریبا عادی شده است.
  • روایت رسمی از آمارهای پولی

    بانک مرکزی در پاسخ به گزارش «نرخ رشد نقدینگی، پایه‌پولی و پول در خردادماه افزایشی شد‌/ زنگ خطر آمار پولی» در تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ نکاتی درباره رشد ارقام پولی و دلیل طولانی شدن انتشار آمارهای مذکور مطرح کرده است:
  • نزول یک پله‌ای تورم آمریکا

    دنیای اقتصاد: قیمت طلا روز گذشته به بالا‌ترین سطح ۲۰ روزه خود، یعنی ۲۴۷۹ دلار در هر اونس، رسید و سپس به کانال ۲۴۵۰ دلار (تا ساعت ۱۸ به وقت تهران) کاهش یافت. به‌نظر می‌رسد، این فلز گران‌بها در آستانه رسیدن به رکورد تاریخی خود قرار دارد. قیمت طلا در روز سه‌شنبه، از آمار شاخص قیمت تولید‌کننده در ایالات‌متحده تاثیر پذیرفت؛ با این حال، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمارهای بیشتری مانند تورم ماهانه و سالانه آمریکا ماندند.
  • دستور توقف «اضافه دریافت» از سازندگان تهران

    دنیای‌‌‌اقتصاد -گروه مسکن و شهری: شهرداری تهران در پی جلسه‌‌‌ای که دوشنبه گذشته در شورای شهر برای «تشریح پیامدهای منفی اجرای قانون معیوب بیمه‌‌‌ کارگران ساختمانی توسط انجمن صنعت ساختمان» برگزار شد، موظف شد «فیش‌‌‌های عوارض ساختمانی» را به گونه‌‌‌ای صادر کند که «بی‌‌‌عدالتی در محاسبه حق بیمه کارگر ساختمانی» متوقف شود؛ این نشست در عین حال یک مصوبه دیگر هم داشت و آن، «تشکیل کمیته چندجانبه دولت،‌‌‌ شهرداری، شورای شهر و نمایندگان بخش خصوصی صنعت ساختمان برای اصلاح اساسی این قانون» بود.
  • سایه رخدادها بر صندوق‌های طلا

    دنیای اقتصاد -هاجر شادمانی: سایه رخدادهای سیاسی بر بازار معاملات فلز زرد، به حفظ این بازار به‌عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاران در چشم‏‏‌انداز پیش‏‏‌روی آنها، کمک کرده است. چشم‏‏‌انداز رشد طلا در سایه پیش‌بینی‏‏‌های اقتصادی و سیاسی بر روند بازدهی صندوق‌های طلا در بورس‌کالا نیز اثرگذار بوده است و فعالان بازار، کماکان صندوق‌های طلا را به‌عنوان بازاری امن با بازدهی منطقی برای سرمایه‌گذارها توصیف می‌کنند. روندهای فعلی و چشم‏‏‌انداز پیش‏‏‌روی طلا در بازار جهانی نیز این پیش‌بینی‏‏‌ها را تقویت می‌کند.
  • تولید به سبکی نوین

    دنیای اقتصاد: تولید بدون اتکا به احداث کارخانه و با برون‏‏‏‌سپاری بخشی از فعالیت‌های صنایع یکی از روش‌های نوین تولید است. در این روش هزینه‌های تولید کاهش و بهره‏‏‏‌وری افزایش خواهد یافت. صنایع تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی در رده نخستین صنایعی هستند که به این کسب‌وکار نوین روی‌آورده‏‏‏‌اند. این تغییرنگرش پس از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی به کشور و در شرایطی که بسیاری از واردکنندگان و فعالان این صنعت از کار بیکار شدند، حاصل شد. البته فعالان این صنعت همواره به ضرورت فعالیت در فضای رقابتی و واردات اصولی و قانونی تاکید دارند، چراکه تولید در انحصار نه‏‏‏‌تنها نتیجه‏‏‏‌بخش نیست، بلکه مانع اثرگذاری فعالیت‌های صنعتی و تولیدی می‌شود و از رقابت‌پذیری فعالیت صنایع و همگامی آنها برای حضور مستمر در بازار رقابتی می‏‏‏‌کاهد.
  • دولت به مثابه مدافع حقوق مالکیت

    دنیای اقتصاد-البرز نظامی: وقتی بازار می‌تواند بهترین تخصیص ممکن را انجام دهد، دیگر چه نیازی به وجود دولت است؟ بخش اعظم نظریه اقتصاد خرد یا به قول برخی، نظریه قیمت، در ستایش کارکرد بهینه سازوکار بازار است. بر اساس این نظریه، سازوکار بازار زمانی که تحت هیچ مداخله‌‌ای قرار نمی‌گیرد، به یک نظام خودتصحیح بدل می‌شود. قیمت به عنوان شاخص اعلای این سازوکار، به طرز معجزه‌‌آسایی تمام اطلاعات لازم را به تمام بازیگران موجود در هر بازاری اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده منتقل می‌کند و بر اساس آن، بازیگران خواسته یا ناخواسته رفتارهای خود را به نحوی تغییر می‌دهند تا بار دیگر، بازار به شرایط تعادلی بازگردد و ما را در بهینه‌‌ترین شرایط ممکن قرار دهد. حال با این توصیف، یک پرسش مهم خلق می‌شود. اگر بازارها می‌توانند یک نظام خودتصحیح باشند، دیگر چه نیازی به وجود دولت است؟ در واقع، آیا در این شرایط، دیگر نفس وجود نهادی مانند دولت دارای توجیه اقتصادی است؟ این درست همان پرسشی است که ما در شماره امروز صفحه اندیشه «دنیای‌اقتصاد» قصد داریم تا به آن پاسخ دهیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر