شماره روزنامه ۶۰۱۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۱۹ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۵۹۱۹

  • عقب‌نشینی اسرائیل از شمال غزه

    دنیای‌اقتصاد: روز گذشته (شنبه ۱۶دی‌ماه) اسرائیل از بخش عمده مناطق مسکونی شهر غزه (قسمت شمالی غزه) عقب‌نشینی کرد. اکنون بخش عمده‌ای از این نیروها در مناطق کشاورزی شمال و شرق (نزدیک به مرز) و جنوب «شهر غزه» مستقر هستند. این دقیقا بازگشت به نقطه اولیه‌ای است که اسرائیلی‌ها از آن عملیات زمینی از ۲۷اکتبر را آغاز کردند.
  • ۲۰۲۴؛میزبان یک جنگ غافلگیرکننده دیگر؟

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: یک دیپلمات معروف سنگاپوری در روزنامه استریتس تایمز معتقد است که سال ۲۰۲۴ پتانسیل یک جنگ غافلگیرکننده را در خود دارد .قاره آسیا با وجود پنج خط گسل، می‌تواند شاهد وقوع یک درگیری جدید باشد. کیشور محبوبانی، دیپلمات سنگاپوری و دبیر اسبق شورای امنیت سازمان ملل و نویسنده کتاب چین برنده شده؟، در روزنامه انگلیسی‌زبان استریتس تایمز سنگاپور می‌نویسد: سال ۲۰۲۲ یک جنگ غافلگیرکننده ایجاد کرد: اوکراین. و سال ۲۰۲۳ نیز یک جنگ غافلگیرکننده ایجاد کرد: غزه. هر کسی که معتقد است سال ۲۰۲۴ نمی‌تواند جنگ غافلگیرکننده دیگری ایجاد کند، باید ارزیابی خود را مورد بررسی مجدد قرار دهد. جهان هنوز خطوط گسل زیادی دارد که می‌تواند منجر به جنگ شود. در آسیا، حداقل پنج خط گسل وجود دارد که باید آنها را به دقت رصد کنیم (و در صورت امکان، به جای جنگ، به سمت صلح حرکت کنیم).
  • طناب‌کشی دولت و اتاق بازرگانی

    دنیای اقتصاد -گروه بازرگانی: هفتمین جلسه هیات‌نمایندگان اتاق ایران، زیر سایه ۳ اتفاق مهم قرار داشت؛ حوادث تروریستی کرمان و یاد شهدای آن، اختلاف حقوقی اتاق بازرگانی و بخش دولتی شورای‌عالی نظارت و سوم بودجه‌سال‌۱۴۰۳ که همچنان به‌نظر کارشناسان، مبهم است و در همین راستا موجب تحمیل هزینه به تولید و نیز تشدید رکود در حالتی است که تورم فشار می‌آورد. در این جلسه پس از محکوم‌کردن حوادث تروریستی اخیر توسط اعضای اتاق بازرگانی و یاد‌کردن از شهدای این رویداد خونین، بخشی دیگر از ابعاد اختلاف‏‏‏‌نظر حقوقی میان اتاق ایران و شورای‌عالی نظارت روشن شد. اکنون مشخص شد این اختلاف که روزهای گذشته و با انتشار نامه وزیر صمت ابعادی جدید یافته‌است، در حقیقت پس از ورود یک تیم مستقل حقوقی به این ماجرا‌ بار دیگر داغ شده‌است.
  • تبخیر اطمینان از بورس

    دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی: بازار سهام مجددا در تیررس زخم‌کاری تصمیمات خلق‌الساعه سیاستگذار نهادهای مختلف قرار گرفته‌است و فضای مثبتی که در جریان معاملات روز شنبه در گروه خودرویی شکل ‌گرفته‌بود، روز گذشته مجددا با فضای غبارآلود آمیخته به نااطمینانی همراه شد تا بازار در تعیین سمت و سوی معاملاتی آتی خود عاجز و ناتوان باشد.
  • پوست اندازی دیجیتالی بانک‌ها

    دنیای اقتصاد: دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال؛ بانک و بیمه» با رویکرد هوش مصنوعی صبح شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ در راستای شناسایی نیازها و ظرفیت‌‌‌های کشور برای حرکت به سمت دیجیتالی‌سازی خدمات مالی در مرکز همایش‌‌‌های صداوسیما برگزار شد که شامل سه پنل تخصصی با حضور متخصصان این حوزه بود.در اولین پنل تخصصی این کنفرانس که با عنوان حکمرانی دیجیتال در نظام بانک و بیمه برگزار شد، روح‌الله ابوجعفری، مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌‌‌بنیان درباره حکمرانی دیجیتال در حوزه دانش‌‌‌بنیان گفت: در ابتدای دولت سیزدهم راهبرد این بود که از ظرفیت دانش‌‌‌بنیان چگونه استفاده کنیم که در آذر ۱۴۰۰ دو راهبرد اصلی را در دستور کار قرار دادیم و فهمیدیم راهبرد اصلی این است که از رویکرد حمایتی به سمتی برویم که شرکت‌های نوآور نقش‌آفرینی کنند. در کنار این مسیر به عنوان وزارت اقتصاد به این فکر کردیم که با رویکرد جدید چطور از دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها حمایت کنیم.
  • خلأ قانونی؛ حلقه مفقوده امنیت سایبری کشور

    افزایش حملات سایبری در مدت اخیر به چالشی جدی تبدیل شده است. این حملات حالا به قدری گسترده شده است که خلأ قانونی در بحث حفاظت از اطلاعات کاربران بیش از پیش احساس می‌شود. با این همه همچنان در عمل هیچ اقدامی در خصوص حفاظت از داده‌های کاربران صورت نگرفته است. در همین راستا رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس روز شنبه طی نامه‌‎ای به رئیس‌جمهور با انتقاد از تعلل دولت در ارائه لایحه حمایت و حفاظت از داده‌های کاربران در فضای مجازی، تاکید کرد که این تعلل، کشور و داده‌های مردم را دچار آسیب جدی کرده است. اواخر هفته گذشته نیز یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اهمیت حفاظت از اطلاعات و داده‌های مردم در بستر فضای مجازی عنوان کرده بود وقتی خدمات دولتی الکترونیکی می‌شود، به آن معناست که در بستر فضای مجازی و الکترونیکی خدمات ارائه می‌شوند. به گفته او، در این شرایط اگر این بستر امن نباشد و اتفاقاتی نظیر هک و حمله سایبری بیفتد، اعتماد مردم از بین می‌رود.
  • ۲۰۲۴ ؛ سال سرعت و انعطاف‌پذیری در بازار کار

    مترجم: مریم مرادخانی
    سال ۲۰۲۳ با تمام فراز و نشیب‏‏‌هایش به پایان رسید؛ سالی که در آن، نرخ بهره همچنان روندی افزایشی را طی کرد، چند شرکت مطرح جهان از جمله بانک سیلیکون ولی، پیرکس و وی‏‏‌ورک ورشکست شدند، بازار کار رو به سردی رفت، هوش مصنوعی به شکلی گسترده‏‏‌تر از قبل وارد بسیاری از حوزه‏‏‌ها شد، ارزش بازار شرکت انویدیا به رقم تاریخی یک تریلیون دلار رسید، توییتر تبدیل به ایکس شد، رهبران جهان در دبی گرد هم آمدند تا چاره‏‏‌ای برای معضل تغییرات آب و هوایی بیندیشند، کارکنان در برخی حوزه‏‏‌ها مثل خدمات درمانی و حمل‌ونقل در گوشه و کنار دنیا به دلیل نارضایتی از شرایط کاری خود دست به اعتصاب زدند، هفته کاری چهار روزه به صورت جدی‏‏‌تر مورد بررسی قرار گرفت و در برخی کشورها به صورت آزمایشی به اجرا درآمد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر