شماره روزنامه ۶۰۳۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۱۴ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۵۹۱۴

  • بدعهدی در بافت‏‌فرسوده؟

    دنیای اقتصاد: برآورد طلب شهرداری‏‌ها از دولت بابت عوارض ساخت مسکن، ابعاد تازه‏‌ای از آنچه در بیش از یک دهه گذشته در چارچوب تکالیف حمایتی نوسازی، اجرا شده است را نمایان می‌کند.نتایج بررسی‏‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد هم‏‌اکنون رقم طلب شهرداری‏‌ها از دولت بابت تخفیف صدور پروانه و عوارض ساخت‌وساز در بافت‏‌های فرسوده حول و حوش ۴ تا ۵ همت (۴ تا ۵‌هزار میلیارد تومان) است.مقامات نوسازی شهر تهران نیز می‏‌گویند طلب انباشته آنها از دولت بابت تخفیف عوارض ساخت مسکن در بافت فرسوده رقمی حدود ۲ همت (۲‌هزار میلیارد تومان) است که تاکنون کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان از آن تسویه شده است.
  • ناکارآمدی نظام تامین مالی تولید

    دنیای اقتصاد: روند تشکیل‏‏‌ سرمایه‏‏‌ ثابت‏‏‌، در طول سال‌های‏‏‌ اخیر کاهشی‏‏‌ بوده است‏‏‌ و نظام تامین‏‏‌ مالی‏‏‌ تولید، کارآمدی‏‏‌ لازم را ندارد. با روند نزولی‏‏‌ نسبت‏‏‌ تکمیل‏‏‌ سرمایه‏‏‌ به‏‏‌ موجودی‏‏‌ سرمایه‏‏‌ و صعود نسبت‏‏‌ استهلاک به‏‏‌ موجودی‏‏‌ سرمایه‏‏‌، در برخی‏‏‌ سال‌ها شاهد پیشی‏‏‌‌گرفتن‏‏‌ نرخ استهلاک از نرخ تشکیل‏‏‌ سرمایه‏‏‌ بوده‌ایم. در این‏‏‌ راستا و با تمرکز بر بازسازی‏‏‌ نظام تامین‏‏‌ مالی‏‏‌، به‏‏‌خصوص در حوزه تولید، طرح تامین‏‏‌ مالی‏‏‌ تولید و زیرساخت‏‏‌ها در مجلس‏‏‌ به‏‏‌ تصویب‏‏‌ رسیده که برخی موارد آن مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است.
  • ایران از بازار خودروی روسیه جا ماند

    دنیای اقتصاد: بازار خودروی روسیه که قرار بود پس از خروج شرکای خارجی به واسطه تحریم‌ها، پله ترقی خودروسازی ایران شود، حالا چین را به بزرگ‌ترین صادر کننده خودروی جهان تبدیل کرده است. در گزارشی که روز گذشته خبرگزاری راشاتودی روسیه منتشر کرد، برندهای چینی در سال گذشته میلادی بیش از ۹۰درصد از کل واردات خودروی روسیه را به خود اختصاص داده‌اند. بدین ترتیب خودروسازان چینی به پشتوانه دیپلماسی و حمایت‌های دولتی، به‌سرعت بازار خودروی روسیه را تصاحب کردند. این در شرایطی است که خودروسازی ایران نتوانست سهمی از بازار خودروی این کشور را برای خود حفظ کند.
  • جدال با نابرابری

    دنیای اقتصاد-کیوان حسین‌وند: پس از آنکه طی چهار شماره پیشین به موضوع فقر و نابرابری پرداختیم و توضیح دادیم که از دیدگاه‌های مختلف، چه حدودی از نابرابری مذموم بوده، چه پیامدهایی در پی خواهند داشت و چه حدودی از آن قابل قبول است، در این شماره به این موضوع می‌پردازیم باتوجه به قیودی که در شماره‌های پیشین ذکر شد، سیاست‌های مربوط به نابرابری و فقر، باید تا چه حد بهینه‌ای به‌کار گرفته شوند و به‌کارگیری آنها چگونه منجر به اثر منفی بر متغیرهای کل اقتصادی نشوند.
  • حملات باج‌افزاری به جز شرکت‌ها کشورها را هم فلج می‌کند

    دنیای اقتصاد -ندا لهردی: در ماه اکتبر کتابخانه بریتانیا، موسسه مشهوری در قلب لندن، مورد حمله باج‌افزاری قرار گرفت و هکرها در مقابل داده‌های نشت یافته و رمزگذاری شده آنها مبلغ قابل‌توجهی را درخواست کردند. بعد از گذشت چند ماه وب‌سایت این کتابخانه و فهرست ۱۴ میلیون کتاب آن همچنان آفلاین مانده‌اند و هیچ چشم‌اندازی از پایان این وضعیت وجود ندارد. در حملات باج‌افزاری هکرها اقدام به سرقت داده‌ها و رمزگذاری آنها کرده و در مقابل رمزگشایی و بازگرداندن این داده‌ها مبالغ هنگفتی را درخواست می‌کنند. در طول ماه‌های گذشته حملات باج‌افزاری مشابه حمله‌ای که به کتابخانه بریتانیا شد، در سراسر آمریکای شمالی و اروپا اتفاق افتاده است که نه تنها کسب‌وکارها را تضعیف کرده، بلکه امنیت کشورها را هم به خطر انداخته است. این حملات با انگیزه‌های مالی به زیرساخت‌هایی مانند مدارس، بیمارستان‌ها و تاسیسات برقی انجام می‌شوند و تهدید بزرگ و روزافزونی برای امنیت ملی به حساب می‌آیند. کشورهای غربی حالا با چیزی مواجه هستند که کمیته پارلمانی بریتانیا در روز سیزدهم دسامبر آن را «حمله باج‌افزاری فاجعه‌بار و پرخطر در هر لحظه» توصیف کرد.
  • پای دریاچه ارومیه در میان است؟

    روزهای ابتدایی پاییز کارشناسان هواشناسی اعلام کردند که بارش پاییز و زمستان در حد نرمال و در برخی مناطق نظیر حاشیه زاگرس بیش از نرمال خواهد بود. با این حال این پیش‌بینی نه‌تنها محقق نشد بلکه یکی از گرم‌‌‌ترین و خشک‌‌‌ترین پاییزها در تاریخ اقلیمی ایران را تجربه کردیم. هفته‌‌نامه «تجارت فردا» در شماره اخیر خود در کنار پرداختن به دلایل و پیامدهای این کم‌‌‌بارشی، سراغ موضوعی به قلم «جواد حیدریان» رفته که این روزها بسیار خبرساز شده است؛ پوشش برف در کوهستانی در ترکیه که در مرز ایران قرار دارد و خشکی دریاچه ارومیه و فقدان بارش مناسب در این منطقه!
  • به مشتری نزدیک شوید و به شناخت برسید

    مترجم: منا اختیاری
    ما امروزه بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ داده در اختیار داریم. با این ‏‏‌حال، بازاریابان هنوز برای درک مشتریانشان با مشکل مواجه‏‏‌اند. علتش هم این است که بازاریابان امروزی اطلاعات را با شناخت و نزدیک شدن اشتباه گرفته‏‏‌اند. نویسنده این مطلب که استراتژی آژانس تبلیغاتی وایدن و کندی (Wieden+Kennedy) را پیاده‏‏‌سازی کرده، یک کمپین تحقیقاتی قوم‏‏‌شناسی را توصیف می‏‏‌کند که تیم او به نمایندگی از شرکت مک‏‏‌دونالدز انجام دادند و ثمره‏‏‌اش یک کتاب مرجع فرهنگی بود که مجموعه‏‏‌ای از باورها، علایق و عادات رفتاری و زبانی مشتریان پروپاقرص مک دونالدز را شرح می‏‏‌دهد. او در این مطلب سه سوال را مطرح می‏‏‌کند که بازاریابان می‌توانند با طرح آنها و تلاش برای یافتن پاسخ، به شناخت بهتری از مشتریان خود دست یابند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر