شماره روزنامه ۶۱۱۹
|

  • طبیعت‏‌خواری در وقت اضافه

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: افزایش گرما در شهرها به خاطر «گذار از طبیعت شهر برای توسعه شهر» با شدت بیشتری نسبت به مناطق روستایی جهان در حال وقوع است و اگر شهرداران ۵۰۰ شهر پرجمعیت دنیا با همین دست‌‌فرمان، «طبیعت‌‌زدایی» را ادامه دهند، سه تهدید پرهزینه و احتمالا جبران‌‌ناپذیر دامن شهروندان، اقلیم شهر و اقتصاد شهر را خواهد گرفت.
  • حرکت در محدوده قرمز

    دنیای اقتصاد-محمدصادق صفا: با پایان روز معاملاتی گذشته، بازار سهام ایران همچنان نزولی بود و شاخص‌کل بورس با ۵۰۵۵ واحد کاهش به ۲‌میلیون و ۱۰۱‌هزار واحد رسید. شاخص هموزن نیز ۰.۲۴درصد افت داشت و هفتمین روز متوالی سرخ‌پوشی را رقم زد که به دلیل ناآرامی‌های اخیر در لبنان و افزایش ابهام در بازار رخ ‌داده‌است.
  • جزر و مد پاییزی دلار

    دنیای اقتصاد: بازار ارز در رفت‌وبرگشت میان کانال‌های قیمتی مختلف است. در پی انتشار اخبار مناقشات منطقه‌ای، سوگیری فعالان بازار ارز نیز تغییر می‌کند. با انتشار سیگنال‌هایی مبنی بر عدم تمایل طرفین به ایجاد درگیری مستقیم طرف تقاضا کاهش یافته و نرخ‌ها کاهشی می‌شوند و در مقابل اخباری مانند تمایل به پاسخگویی نظامی موجب افزایش تقاضا و رشد نرخ‌ها می‌شود.
  • رتبه بانک‌ها در وام فرزندآوری

    دنیای اقتصاد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در ۶ماه نخست سال ۱۴۰۳، بانک‌ها حدود ۲۰‌هزار میلیارد تومان به ۲۴۵‌هزار و ۵۰۸ نفر تسهیلات فرزندآوری پرداخت کرده‏‌اند. در میان ۲۸ بانک ارائه‏‌دهنده این تسهیلات، بانک ملت با پرداختی نزدیک به ۴‌هزار میلیارد تومان از فروردین تا پایان شهریور ۱۴۰۳، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.
  • وقتی رئیس جدید عجولانه تصمیم می‏‏‌گیرد

    مترجم: مریم مرادخانی
    وقتی رئیس جدیدتان مرتب و بدون هیچ توجیه شفافی، تصمیمات عجولانه می‏‏‌گیرد، ممکن است حس کنید زندگی کاریتان از حالت طبیعی خارج شده: لغو ناگهانی جلسه‏‏‌ها بدون هیچ توضیحی، موجی از جلساتی که در تقویمتان علامت زده‏‏‌اید یا ورود غیرمنتظره یک کارمند جدید. «شارمین بانو»، مربی حوزه مدیریت در سیاتل، می‏‏‌گوید: «این رفتار از نظر حرفه‏‏‌ای ناامیدکننده و از نظر احساسی ‏‏‌خسته‏‏‌کننده است. هنوز بین شما و این رئیس جدید اعتماد برقرار نشده، بنابراین هر نیت خیری که ابتدا داشتید از بین می‌رود.»
  • تور پاییزی کویر و دریا

    دنیای اقتصاد: پاییز و به‌ویژه مهر و آبان یکی از بهترین فصل‌‌‌ها برای سفر و طبیعت‌‌‌گردی است. از همین روست که آژانس‌‌‌های گردشگری طیف گسترده‌‌‌ای از تورها را به مقاصد مختلف طبیعی تدارک دیده‌‌‌اند، از جنگل و کوه گرفته تا کویر و دریا! در این گزارش ما سراغ دو مورد آخر یعنی کویر و دریا رفتیم و تورهایی را بررسی کردیم که در محدوده مرکز و جنوب ایران تعریف شده‌‌‌اند. این تورها از حوالی ۵ میلیون تومان برای یک تور دو‌روزه شروع شده و تا بالای ۱۷ میلیون تومان برای تور سه‌روزه به مقاصد جنوب افزایش پیدا کرده‌‌‌اند.
  • ایران شصت‌وچهارمین کشور نوآور جهان

    دنیای اقتصاد: رشد انفجاری نوآوری در جهان رو به توقف است؛ این را می‌شود از رتبه‌بندی و وضعیت اخیر ۱۳۳ کشور جهان در زمینه میزان پیشرفت نوآوری در آنها به خوبی متوجه شد. احتمالا بارها این سوال به ذهن بسیاری از ما رسیده است که کدام کشور رهبری نوآوری را در جهان در اختیار دارد. اغلب افراد ممکن است در پاسخ به این سوال بگویند آمریکا، عده کمی احتمالا می‌گویند چین؛ اما بر اساس شاخص جهانی نوآوری که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر شده است، آمریکا در رتبه سوم و چین در رتبه یازدهم رتبه‌بندی کشورهای جهان از نظر شاخص نوآوری قرار دارند.
  • حلقه وابستگی صنعت به واردات

    دنیای اقتصاد: تولید در ایران تا حدود زیادی وابسته به واردات است. این وابستگی در مورد تولیدات صنعتی به‌مراتب بیشتر است. اما وابستگی صنعت به واردات از چند جنبه قابل بررسی است و دارای جوانب مثبت و منفی متعددی است. براساس آمار سه‌ماهه تجارت خارجی در سال ۱۴۰۳، صنعت سهم ۶۴درصدی از واردات کشور دارد. همچنین آمار نشان می‌دهد که کالاهای واسطه‌‌‌ای و سرمایه‌‌‌ای در مجموع سهم بیش از ۸۵درصدی از ارزش واردات کشور دارند. براساس این آمار به نظر می‌رسد صنعت برای ارتقای تولید، ایجاد ارزش‌افزوده و همچنین افزایش بهره‌‌‌وری وابستگی زیادی به واردات دارد.
  • دو هدف همایش صنعت ساختمان

    دنیای اقتصاد: صنعت ساختمان در ایران به عنوان یکی از مولدترین و اشتغال‌زاترین بخش‌‌‌های اقتصاد در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده روبه‌رو شده است. همین امر سبب شده تا بسیاری از فعالان صنعت یاد‌شده نسبت به ادامه فعالیت خود دلسرد شوند یا در مواجهه با مشکلات به آینده با تردید بنگرند. در این میان بخشی از فعالان حوزه با تاسیس انجمن صنعت ساختمان که دومین جلسه آن در ۸ مهرماه سال‌جاری با حضور جمعی از فعالان باسابقه «زنجیره این صنعت» برگزار شد به بررسی راهکارهای موجود برای حل مشکلات این صنف پرداختند و در جهت تبیین سیاست‌‌‌های انجمن و هدف‌گذاری آن به گفت‌وگو نشستند.
  • تبصره مالیاتی رفاه مالی

    دنیای اقتصاد - مهران خسروزاده: تاثیر مالیات بر رفاه خانوار موضوعی شناخته‌شده است. پایه‌های مالیاتی و نرخ آنها می‌تواند به اشکال مختلف، جنبه‌های متفاوتی از رفتارهای اقتصادی خانوار را تحت تاثیر قرار دهد. در همین راستا، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که «قانون کاهش مالیات‌ها و مشاغل» که در سال۲۰۱۷ در کنگره ایالات متحده به تصویب رسید، موجب شده است پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی‌های فدرال‌رزرو اعلام کنند که از نظر مالی زندگی راحت‌تری دارند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که این کاهش مالیات‌ها بر رفتار خانوار مانند دریافت اعتبار و احتمال نکول اثر گذاشته است. بر این اساس،‌این سیاست عمده اثر خود را متوجه گروه‌های درآمدی کرده که زندگی مالی خود را راحت توصیف کرده بودند و اثر معناداری بر وضعیت افرادی که زندگی مالی متوسط یا سختی را پشت سر می‌گذاشتندنداشته است
  • پوست‌اندازی در صنعت مالی

    دنیای اقتصاد: امور مالی غیرمتمرکز به مجموعه‌ای از محصولات مالی مبتنی بر فناوری قراردادهای هوشمند و در بستر بلاک‌چین گفته می‌شود که دسترسی مالی، شفافیت و دموکراسی در ارائه خدمات را افزایش می‌دهد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به موضوع امور مالی غیر متمرکز (دیفای) پرداخته و بیان می‌کند برخلاف نظام مالی سنتی که به کارآیی و کاهش ریسک متمرکز است، دیفای واسطه‌های مالی را حذف و امکان تعامل مستقیم کاربران را فراهم می‌کند. این زیست‌بوم طی سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده، اما همچنان با چالش‌هایی چون عدم حفاظت از مصرف‌کننده، مسائل امنیتی، تنظیم‌گری و هزینه‌های بالا روبه‌رو است. سیاستگذاران باید برای بهره‌برداری از این فناوری نوآورانه و مقابله با ریسک‌ها، تدابیر لازم از جمله کنترل و پایش تبلیغات و ارائه آموزش درباره ریسک‌های دیفای، توسعه زیرساخت‌های فنی برای رصد و پایش دفاتر کل توزیع‌شده برای محافظت از مصرف‌کنندگان و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقیق و توسعه کسب‌وکارهای دیفای در محیط‌های آزمایشی اتخاذ کنند.
  • اسکان زیر تیغ فقر

    پرهام پهلوان: یکی از نشانه‌‌‌های جوامع مدرن اما بیمار، اسکان افراد در سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی و بی‌‌‌کیفیت است؛ مناطقی که در طیف وسیعی از شهرهای جهان در پنج‌قاره می‌‌‌توان ردپای آنها را دید. ساکنان سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی، به دلایل مختلف نه‌تنها مجوز تصرف یا سکونت در منازل خود به شیوه‌‌‌های مرسوم مالکیت یا استیجاری را ندارند، بلکه از اغلب کالاهای عمومی در دسترس شهروندان عادی استفاده نمی‌‌‌کنند؛ موضوعی که عموما ذیل بحث نابرابری در شهرها و ابرشهرها محل بحث است.
  • ۴ موتور پرواز توریسم خاورمیانه

    دنیای اقتصاد -صدیقه نژادقربان: رشد چشمگیر خاورمیانه در آخرین سنجش گردشگری سازمان ملل در ۷ماه نخست سال ۲۰۲۴، بسیاری از تحلیلگران و پایگاه‏‏‌های مختص سفر و گردشگری در جهان را بر آن داشت تا به‏‏‌دنبال چرایی پیشتازی این منطقه در دوران پساکرونا باشند که چگونه منطقه‏‏‌ای که شاید تا یک دهه گذشته، جایگاه چندانی در گردشگری بین‌المللی نداشت، اکنون توانسته است به یکی از مقاصد برتر گردشگری در جهان تبدیل شود و بیشترین میزان بهبودی و رشد در دوران پساکرونا را به خود اختصاص دهد؟ به‏‏‌طور کلی توریسم خاورمیانه بر اساس ۴ موتور محرک «افزایش اتصال هوایی»، «سرمایه‏‏‌گذاری در زیرساخت‏‏‌ها»، «تحول دیجیتال» و «جشنواره‏‏‌های فرهنگی و رویدادهای بین‌المللی» توانست خود را به قطب گردشگری جهان تبدیل کند.
  • بازگشت به محل کار، راه‌حل نیست

    نویسنده: Emma Jacobs مترجم: منا اختیاری
    آیا افرادی که دورکاری می‌کنند، دلشان برای روزهای خوب گذشته تنگ می‌شود؟ آن روزهایی که راهروهای اداره پر از سروصدای ایده‌‌‌هایی بود که بین مدیران و تازه‌‌‌واردان ردوبدل می‌‌‌شد؟ و پویایی آشپزخانه‌‌‌ها! در مدتی که کارکنان منتظر بودند تا آب درون کتری به جوش بیاید و چای و قهوه‌‌‌شان را بریزند، کلی محصول جدید خلق می‌‌‌شد. تازه همه اینها به جز بهشت یادگیری بود. قبلا فقط کافی بود یک تازه‌‌‌کار در فاصله چند متری همکار باتجربه‌‌‌ای باشد تا تمام دانش و تجربیات ذهنش را جذب کند.
  • آب؛ قربانی سیاست‌‌‌

    دنیای‌اقتصاد - فاطمه صالحی: مناقشات آبی داخلی در کشور ما به یکی از چالش‌‌‌های مهم کشور تبدیل شده است و عواملی همچون تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت، توسعه ناپایدار و مدیریت ناکارآمد منابع آب در تشدید این مناقشات نقش دارند. نمونه‌‌‌های بارز این مناقشات در حوضه‌‌‌های زاینده‌‌‌رود، کارون و تالاب هورالعظیم مشاهده می‌شود. راهکارهایی همچون بهبود ساختارهای قانونی و مدیریتی، ارتقای بهره‌‌‌وری آب در کشاورزی و تقویت مشارکت جوامع محلی پیشنهاد شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر