شماره روزنامه ۶۰۵۱
|

  • پارادوکس تورمی ساخت مسکن

    دنیای اقتصاد-راضیه احقاقی: شامخ تعدیل شده ساختمان برای خرداد ماه کمتر از ۵۰ واحد و در فاز رکود اعلام شد؛ این درحالی است که شاخص قیمت مواد اولیه که نشان از تورم دارد بالاتر از ۵۰ واحد بود و مجموع این ۲ فاکتور نشان داد که بخش ساختمان در خرداد با رکود تورمی مواجه شده است. هزینه بالای مواد اولیه و مصالح ساختمانی در افزایش تورم ساخت مسکن در خرداد ماه موثر بوده است؛ اما این تورم به سود تولیدکنندگان بالادست زنجیره ساخت مسکن تمام نشده، چرا که نتیجه رشد هزینه تولید بوده است.
  • پزشکیان نسبتی با دولت روحانی ندارد

    دنیای اقتصاد: در مرحله دوم انتخابات شاهد افزایش ۱۰ درصدی مشارکت بودیم. این افزایش مشارکت از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است. برخی افزایش ۱۰ درصدی را ناشی از دو قطبی پررنگی می‌دانند که ایجاد شد و حاصل آن افزایش ۶ میلیون نفری رای‌دهندگان به مسعود پزشکیان بود. اما محمد عطریانفر می‌گوید آرایی که متعلق به جبهه اصولگرایی بود و در مرحله اول بین جلیلی و قالیباف تقسیم شده بود؛ در مرحله دوم عمدتا به جلیلی تعلق گرفت. او آنجا که صحبت از عدم تاثیرگذاری تبلیغات علیه پزشکیان بود، تاکید کرد: پزشکیان اساسا پرونده محل سوال یا ایراد و اشکال مدیریتی در تاریخ مدیریتی‌اش ندارد. بنابراین دست رقیب خالی بود و نمی‌توانستند چیزی علیه شخص پزشکیان رو کنند، به همین دلیل متمسک می‌شدند به اینکه بگویند دولت سوم روحانی. در حالی‌که پزشکیان نسبتی با دولت روحانی و دولت‌های دیگر نداشت.
  • فرانسه در بن‌بست

    دنیای اقتصاد: اتحاد سست احزاب چپ‌گرا با شکست دادن راست افراطی و ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون، بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات پارلمانی فرانسه به‌دست آورد. هیچ گروهی در دور دوم انتخابات روز یکشنبه اکثریت مطلق مجلس ملی ۵۷۷ کرسی را به‌دست نیاورد و فرانسه را در بلاتکلیفی سیاسی و بدون مسیر مشخص برای تشکیل دولت جدید دو روز قبل از نشست بزرگ ناتو و سه هفته قبل از بازی‌های المپیک پاریس فروبرد.«ناتاشا باتلر»، خبرنگار الجزیره، در گزارشی در همین رابطه نوشت، گابریل آتال، نخست‌وزیر فرانسه دیروز دوشنبه استعفای خود را به مکرون تقدیم کرد و افزود آماده است «تا زمانی که وظیفه ایجاب کند» به‌ویژه با توجه به بازی‌های قریب‌الوقوع پاریس خدمت کند. او گفت: «کشور ما با یک وضعیت سیاسی بی‌سابقه روبه‌رو است و در چند هفته دیگر خود را برای استقبال از جهان آماده می‌کند.»
  • حذف فناوری دستوری خودرو

    دنیای اقتصاد: شمارش معکوس برای تحویل دولت سیزدهم به رئیس‌جمهور منتخب کشور آغاز شده، این در شرایطی است که در چند روز گذشته برخی احکام در هیات دولت تصویب، یا لوایحی به صورت اورژانسی به مجلس ارسال شده است. در این میان مقررات یا آیین‌نامه‌هایی که مدت‌ها پیش در هیات دولت مانده بود نیز به سرعت در حال ابلاغ است. دور تند ابلاغ مقررات یا ارسال لوایح از سوی سرپرست ریاست‌جمهوری در روزهای اخیر، در شرایطی است که به نظر می‌رسد اگر مقررات یا لوایح در زمان مناسب خود ابلاغ می‌شد، بیشتر مثمرثمر یا سودبخش واقع می‌شد تا اینکه در آخرین روزهای عمر دولت سیزدهم. بر این اساس یکی از لوایحی که با هدف رفع محدودیت‌های واردات خودرو در چند روز گذشته به مجلس ارسال شده، به موضوع انتقال تکنولوژی در ازای واردات خودرو مربوط می‌شود.
  • حلقه مفقوده بین‌المللی‌سازی صنعت آی‌تی‌سی در ایران

    دنیای اقتصاد: هر چند اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران با فیلترینگ، کمبود تجهیزات و مهاجرت نیروی انسانی درگیر است، اما می‌توان تحریم‌ها و عدم حضور در مجامع بین‌المللی را بزرگ‌ترین چالش‌های این اکوسیستم دانست. در این شرایط، جمعی از فعالان و کارشناسان بخش خصوصی در نشست ماهانه کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران فرصت‌ها و چالش‌های حضور صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجامع بین‌المللی را بررسی کردند. آنها ضمن تشریح فرصت‌هایی که تکنولوژی‌های صنعت فناوری اطلاعات به‌خصوص هوش مصنوعی برای اقتصادهای دنیا و کشورهای همسایه ایجاد کرده است، معتقدند کشورهایی که از هوش مصنوعی استفاده نکنند، از تمدن بشری عقب خواهند ماند. فعالان بخش خصوصی همچنین لازمه استفاده از فرصت‌های این صنعت را تعامل با دنیا، حمایت از بخش خصوصی، نظارت دولت بر اجرای خصوصی‌سازی و همزمان خروج از تصدی‌گری می‌دانند.
  • گذار به هفته کاری ۴ روزه با هوش مصنوعی

    مترجم: منا اختیاری
    طی چند قرن گذشته میزان زمانی که مردم در «محل کار» صرف می‏‏‌کنند، به شکل قابل‌توجهی تغییر کرده است. رابرت ویپلس، استاد اقتصاد دانشگاه ویک فرست، تاریخچه ساعت کار را در ایالات‌متحده بررسی کرده که نشان‏‏‌ می‏‏‌دهد ساعت کار به صورت تدریجی و از حالت «از صبح خروس‏‏‌خوان تا بوق سگ» (بیش از ۷۰ ساعت در هفته) به تصویب قانون استاندارد کار منصفانه در سال ۱۹۳۸ رسیده و در نهایت هفته کاری ۴۰ ساعته تصویب شده.
  • شمایل هنرمند مدرن ایران

    دنیای اقتصاد: در آستانه نود و یکمین زادروز داوود رشیدی، جمعی از سینماگران و دوستانش در حاشیه نمایشگاهی از عکس‌های شخصی و پوسترهای آثار این هنرمند به یاد او جمع شدند، از او سخن گفتند و یادش را گرامی داشتند.
  • سایه بازگشت ترامپ بر جنگ اوکراین

    دنیای اقتصاد: با نامشخص بودن آینده ریاست‌جمهوری جو بایدن و نامشخص بودن حمایت دونالد جی.ترامپ از اوکراین و در آستانه برگزاری نشست بزرگ ناتو، رهبران اوکراین سعی در حفظ خود دارند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اوکراین که برای بقای خود به کمک‌های نظامی آمریکا وابسته است، مدت‌ها تلاش کرده است تا حمایت دو حزبی را در ایالات متحده حفظ کند. حفظ این تعامل هرگز آسان نبوده است و هر روز سخت‌تر می‌شود؛ به‌ویژه با افزایش احتمال بازگشت دونالد جی.ترامپ که اصلا دوستدار اوکراین نیست، روزگار بر زلنسکی و رهبران اوکراین سخت‌تر خواهد شد.
  • رمز‌گشایی از ثبات قیمت طلای‌سیاه

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده: در اقدامی استراتژیک، اوپک به‌همراه کشورهای هم‏‏‏‏‌پیمان خود، کاهش تولید نفت به میزان ۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار بشکه در روز را تا سال‌۲۰۲۵ تمدید کرد. این تصمیم بخشی از تلاش گسترده‏‏‏‏‌تر برای تثبیت بازار جهانی نفت در مواجهه با نوسانات تقاضا و عدم‌اطمینان اقتصادی است.
  • پایان ماه‌عسل بازار؟

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: پنجمین روز متوالی سبزپوشی بازار، روز یکشنبه در سایه بهبود انتظارات درخصوص آینده بازار رقم خورد. بازار سرمایه که هفته‌های گذشته نوسان چندانی از خود آشکار نساخته بود و هفته‌های گذشته را با ثبت عملکرد مثبت کم‌جان کار خود را به پایان رسانده بود، در دو روز گذشته عملکرد خوشایندی را از خود به یادگار گذاشته‌است، به‌طوری‌که سه شاخص اصلی بازار افزایش ارتفاع مشخصی را پس از رشد پرقدرت روز شنبه به‌ثبت رساندند. در این بین دماسنج اصلی بازار سرمایه با افزایش ارتفاع ۱.۷۲درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲‌میلیون و ۲۲۶‌هزار‌واحدی ایستاد.
  • باخت توریسم به «ایران‏‏‌هراسی»

    مسعود پزشکیان، ‌‌‌ رئیس‌جمهور چهاردهم در یک بازه زمانی کوتاه باید کار را از دولت قبل تحویل بگیرد و به دنبال تایید اعتبار وزرای خود در مجلس شورای اسلامی باشد. وزیر میراث فرهنگی، ‌‌‌ گردشگری و صنایع دستی یکی از این وزیران است. او در این دولت باید چه اولویت‌هایی را مدنظر قرار دهد و با چه برنامه‌‌‌ای به مجلس بیاید؟ «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌‌‌وگو با کارشناسان این حوزه تلاش می‌کند، خواسته‌‌‌ها و اولویت‌‌‌های اصناف مختلف گردشگری، ‌‌‌ میراث فرهنگی و صنایع دستی را پوشش دهد.
  • هنر پرسیدن سوالات هوشمندانه

    مترجم: مریم مرادخانی
    سال‌هاست که در مقالات حوزه کسب و کار، از مزایا و اهمیت «شنیدن» می‏‏‌گویند: چیزی که تبدیل به یک مهارت شده و به باور بسیاری، لازمه رابطه‏‏‌سازی، ایجاد اعتماد و احترام میان رهبر سازمان و کارکنان و جمع‌آوری اطلاعات است. اما حالا یک مهارت دیگر پا به عرصه وجود گذاشته که در جهان امروز، به مراتب مهم‌تر و حیاتی‏‏‌تر است. مهارت پرسیدن سوالات هوشمندانه. در جهان امروز، تحولات با سرعت سرسام‏‏‌آوری رخ می‌دهند. دنیا حالا دارای دو ویژگی اصلی است: سرعت و غیر‌قابل پیش‌بینی بودن. هر روز با پدیده‏‏‌ای مواجه می‏‏‌شویم که دیروز اصلا تصورش را هم نمی‏‏‌کردیم. و این باعث شده سوال پرسیدن بیش از هر زمانی اهمیت یابد؛ به‌ویژه برای سازمان‌ها. اما برخلاف وکلا و پزشکان و روان‏‏‌درمانگران، رهبران حوزه کسب‌و‌کار عادت ندارند سوال بپرسند. در واقع، این‌طور آموزش ندیده‏‏‌اند. برای طرح سوالات هوشمندانه از کجا باید شروع کنیم؟ چه سوالاتی بپرسیم که نقاط پنهان مشکل، آشکار شوند و احتمالات نادیده گرفته شده، به چشم بیایند؟
  • راه و چاه دولت چهاردهم

    امروز بسیاری از ناظران بیرونی منتظر آغاز به کار دولت چهاردهم هستند تا نحوه مواجهه این دولت با مسائل و چالش‌‌‌های اقتصادی کشور را دریابند. بر این مبنا هنوز با قطعیت نمی‌‌‌توان از یک دکترین واحد در دولت چهاردهم سخن به میان آورد؛ اما حرف و حدیث پیرامون بینش اقتصادی حاکم بر دولت، نیروهای اصلی و روش حل مسائل بالا گرفته است. به همین بهانه «باشگاه اقتصاددانان» به سراغ پژوهشگران کشور رفته و از آنها درباره آینده سیاست‌های اقتصادی در کشور، بینش اقتصادی دولت چهاردهم، کم و کیف استفاده از کارشناسان و نحوه چینش نیروها پرسیده است. حاصل کار اینک پیش‌روی شماست.
  • تغییر نگاه دولتی به رمزارز

    دنیای اقتصاد: «باید تمام بیت‌کوین‌های باقی‌مانده، در آمریکا ساخته شود!» دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته چنین جمله‌ای را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و به این ترتیب حمایت قاطع خود را از بیت‌کوین نشان داد. در همان پست، او همچنین به اهمیت ژئوپلیتیک بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان اشاره کرد و هشدار داد هر سیاستی که بخواهد بر سر راه بیت‌کوین قرار گیرد «کمک به چین و روسیه است». پست ترامپ نه تنها او را به‌عنوان اولین نامزد طرفدار بیت‌کوین از حزب سیاسی بزرگ می‌کند، بلکه بحث‌ها درباره طبقه‌بندی بیت‌‌کوین به‌عنوان ذخیره استراتژیک را بر سر زبان‌ها انداخت.
  • نیمه پنهان انتخابات بریتانیا

    دنیای اقتصاد: رای‌دهندگان بریتانیایی این هفته به حزب کارگر یک پیروزی قاطع در انتخابات هدیه دادند؛ اما نه به آن اندازه‌ای که انتظار داشتند. کر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا روز جمعه با اکثریت قاطع پارلمان بریتانیا به قدرت رسید؛ اما از نظر تعداد کل آرا، حزب او تنها یک‌سوم آرا را به دست آورد که کمتر از آن چیزی است که در سال۲۰۱۷ با شکست مقابل محافظه‌کاران به‌دست آورد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، حزب کارگر در سراسر بریتانیا نفوذ پیدا کرد؛ اما پیروزی‌های آنها اغلب با شکست حزب محافظه‌کار، از جمله شکست لیز تراس، نخست‌وزیر سابق نامحبوب که از کرسی‌‌اش اخراج شد، به‌دست آمد. شورش رعدگونه رای‌دهندگان شاید بزرگ‌ترین پیام انتخابات بریتانیا بوده باشد. این دوره، دوره جدیدی برای دولت کارگر است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر