شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

  • سقف انتخابات بر مسکن جهان

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: بازارهای مسکن عمده کشورها در سال‌جاری میلادی، دست‏‏‌کم با «سه ریسک ضدرونق» روبه‌رو است که برآیند احتمالی این جهت‏‏‌دهنده‏‏‌ها به «رفتار معامله‏‏‌گران ملکی و سرمایه‌گذاران ساختمانی»، دو سناریوی بعید و محتمل را برای «قیمت مسکن ۲۰۲۴» قابل پیش‌بینی می‏‏‌کند. مقاله‏‏‌ای در شماره جدید «تجارت‏‏‌فردا» تحت عنوان «در بازار مسکن چه می‏‏‌گذرد؟»، این ریسک‏‏‌های سه‌گانه را مورد بررسی قرار داده است. یکی از آنها، «سایه سنگین انتخابات» است که کشورهای مختلف با پوشش جمعیتی ۴۰درصد از کل جمعیت جهان را در برمی‌گیرد. مواجهه بازارهای مسکن ۲۰۲۴ با انتخابات‏‏‌های ریاست‏‏‌جمهوری به صورت «احتیاط سرمایه‌گذاران ملکی» و «پرهیز از خرید تا بعد از اعلام نتایج» خواهد بود. در این حالت، «بازار اجاره» با افزایش تقاضا روبه‌رو می‏‏‌شود و چشم‏‏‌انداز قیمت مسکن «غیرافزایشی» و نبض معاملات خرید نیز «در فاز متفاوت از رونق» است. «تلاش دولت‏‏‌ها و سیاستگذاران پولی» برای مهار تورم با ابزار نرخ بهره نیز «ریسک برای رونق مسکن» محسوب می‏‏‌شود. «رشد کند اقتصادها» نیز عامل دیگری برای تقویت سناریوی محتمل «مسیر غیرصعودی مسکن» است. بخش‏‏‌هایی از مقاله «تجارت‏‏‌فردا» را در زیر بخوانید:
  • پایان ماه پرفراز و نشیب بازار سهام

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: ماه پرنوسان بازار سهام بالاخره به پایان رسید ‌و هر سه نماگر اصلی بازار سهام با کاهش ارتفاع همراه شدند. نکته قابل‌توجه این است که در ماه گذشته، شاخص‌های سهامی سنگین‌ترین ریزش ماهانه خود را در ۶ ماه اخیر به‌ثبت رساندند. در جریان معاملات اردیبهشت ماه، شاخص‌کل بورس تهران افت ۴.۳۳‌درصدی را ثبت کرد.
  • طلای جهانی رکورد تاریخی زد

    دنیای‌اقتصاد: فلز درخشان نخستین روز از هفته معاملاتی جدید را در محدوده مثبت آغاز کرد و با مشاهده رقمی معادل ۲۴۵۰ دلار، رکورد دیگری در تاریخ به ثبت رساند. اما دلیل این امر چه بود؟ در پاسخ به چرایی این موضوع باید به هجوم سرمایه‌گذاران چینی، خوش‌بینی سیاستگذاران به تغییر سیاست‌های کلان، شهادت ریاست‌جمهوری و تنش‌های احتمالی که محرک‌های اصلی صعود طلا به شمار می‌روند، اشاره کرد.
  • سرزمین مردمان در حرکت

    توسعه صنعتی از منظر تاریخی بر اصلاحات ارضی موفق، سیاست‌های صنعتی کارآمد و ساخت دولت مدرن مبتنی است. کشورهایی که در مسیر فوق رو به عقب رفته‌اند، امروزه از منظر شاخص‌های صنعتی و توسعه‌ای وضعیت مناسبی ندارند. در این میان کشورهایی با ساختار روستایی و کشاورزی بزرگ یا آنهایی که حول گردآوری منابع خام فعالیت می‌کنند در این زمره هستند. این گزارش داستانی است از شکست توسعه صنعتی در پاکستان. از تحریف سیاست‌های صنعتی تا ممانعت از اصلاحات ارضی و گسترش روستانشینی، حکایت یک ساختار نهادی است که مقاومت قابل توجهی در مقابل تغییر از خود نشان داده است. داستان تحریف توسعه صنعتی در پاکستان می‌تواند حاوی درس‌هایی برای تضعیف توسعه صنعتی در ایران باشد. از منظر نقاط ضعف بنیه تولیدی و چالش‌های تولید صنعتی، دو کشور چندان هم بی‌شباهت به یکدیگر نیستند.
  • سیاست صنعتی اقتصاد اضطراری

    امیررضا موسوی: قانون چیپس (CHIPS) ۲۸۰میلیارد دلار به تحقیق و توسعه علمی، تجاری‌‌‌سازی، تولید نیمه‌‌‌هادی‌‌‌ها و توسعه نیروی کار در دهه پیش‌رو اختصاص می‌دهد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تنها تجدید تولید برای رسیدن به سطوح ۲۰۱۹ نزدیک به ۱.۲تریلیون دلار برای صنعت هزینه داشته باشد. شایان ذکر است که این هزینه شامل هزینه‌‌‌های جاری مربوط به تحقیق و توسعه، نوآوری و ایجاد امکانات ساخت پیشرفته برای تراشه نمی‌شود. بنابراین احتمالا دستیابی به خودکفایی برای پاسخ‌گویی به تقاضای موجود در بازار بعید به نظر می‌رسد و تخصیص نابهینه منابع کمیاب خواهد بود.
  • موتورخانه «سیل ویرانگر» مشهد

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: ساعت دو و نیم ظهر چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت تا ساعت ۳‌‌‌، هوای مشهد تاریک شد‌‌‌ و باران شدیدی بارید. تجمیع آب باران در ارتفاعات به واسطه ساخت‌وسازهای انجام شده به سمت شهر سرازیر شد، خودش را به دیوار محله سیدی رساند، آنجا گیر افتاد اما اندکی بعد دیوار را تخریب کرد و به سمت محله آمد. همزمان در بلوار نمازی هم ماشین‌‌‌ها روی آب معلق شدند. در فرودگاه شهر هم اوضاع مناسب نبود، نتیجه اینکه در چند ساعت آمار کشته‌‌‌های سیل به ۱۲ نفر رسید و سه نفر همچنان مفقود هستند. آیا این سیل قابل پیشگیری بود؟ آیا رویه‌ای که سیل در مشهد به راه افتاد در تهران تکرار می‌شود و در این شهر چه محلاتی آسیب‌‌‌پذیرتر هستند؟
  • فصل تازه پرداخت‏‌های بانکی

    دنیای اقتصاد: فروردین سال‌جاری بود که بانک مرکزی اعلام کرد مشتریان شش بانک می‌توانند تا خدمات مبتنی بر NFC را فعال کرده و از این به بعد پرداخت‌‌های خود را به جای کارت‌‌های بانکی، از طریق تلفن همراه خود انجام دهند. حال پس از یک ماه از اجرایی شدن این طرح، خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» به‌صورت میدانی به بررسی میزان عملی شدن این موضوع در سطح شهر پرداخته است.
  • احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو

    دنیای اقتصاد: بنی‌گانتس، عضو کابینه جنگی اسرائیل، تهدید کرده است که اگر نخست‌وزیر تا ۸ژوئن برنامه پس از جنگ غزه را ارائه نکند، کابینه نتانیاهو را ترک خواهد کرد. گانتس در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز شنبه از کابینه خواست تا با یک طرح ۶ماده‌ای موافقت کند که چشم‌اندازی برای حکومت نوار غزه پس از پایان درگیری ارائه می‌کند. «محمد جمجوم» در گزارشی برای الجزیره در ۱۸مه نوشت، این سیاستمدار و وزیر جنگ سابق اسرائیل گفت که اگر خواسته‌هایش برآورده نشود، حزب خود را از «دولت وحدت اضطراری» که سال گذشته برای نظارت بر جنگ غزه تشکیل شد، خارج خواهد کرد. گانتس به‌عنوان رقیب اصلی سیاسی نتانیاهو در اسرائیل دیده می‌شود. او پیش از پیوستن به کابینه جنگ، یکی از چهره‌های برجسته اپوزیسیون بود.
  • دفاع شورای رقابت از اصلاح قیمت خودرو

    دنیای اقتصاد: با وجود نظر مثبت و حتی تاکید شورای رقابت بر اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها، سیاستگذار مایل به اجرای آن نیست، موضوعی که به نظر می‌رسد ریشه در تفکرات و رفتارهای پوپولیستی دارد. اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها طی بیش از یک دهه گذشته یکی از دغدغه‌های اساسی سیاستگذار، تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده که وقت و انرژی بسیار زیادی را معطوف به خود کرده است. در این سال‌ها منهای دورانی نسبتا محدود که نهادهایی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار اختیار تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها را در دست داشته‌اند، شورای رقابت تنظیم‌گر اصلی در حوزه قیمت خودروها در مبدا بوده است.
  • ماجرای جادوگر وال‌استریت

    دنیای اقتصاد: در سال۱۹۵۷، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) توانست برل را گیر بیندازد و او را احضار کند. اما برل با فرار به کوبا و سپس با به قدرت رسیدن کاسترو در سال۱۹۵۹، به برزیل گریخت. چند سال بعد، پس از یک کودتای نظامی و امضای معاهده استرداد مجرمان بین برزیل و آمریکا، برل که از فرار خسته شده بود، سرانجام برای روبه‌رو شدن با عواقب کارهایش به آمریکا بازگشت. او به توطئه برای دستکاری سهام شرکت نفت آمریکایی لِدِو (American Leduc Petroleum) و فروش غیرقانونی ۳.۵میلیون سهم ثبت‌نشده این شرکت متهم شده بود.
  • مهلت تمام شد، مجوزها الکترونیکی نشد

    دنیای اقتصاد: فعالان اقتصادی باید تا بیست و پنجم ماه جاری شناسه یکتا دریافت می‌کردند و تمامی مجوزهای کاغذی صادره نیز به مجوزهای الکترونیکی تبدیل می‌شد. حالا با اتمام این مهلت بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد با اینکه طبق قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار مجوزهای کاغذی از این تاریخ به بعد فاقد اعتبار هستند، وزارت اقتصاد به فعالان فرصت داده است تا همچنان بتوانند شناسه یکتا دریافت کنند. این در حالی است که تاکنون دستگاه‌هایی همچون قوه‌قضائیه، وزارت کشور، شهرداری‌ها، بانک مرکزی، وزارت آموزش‌وپرورش و... هنوز اقدامی برای تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی انجام‌ نداده‌اند و در کل این فرآیند به‌ صورت ۱۰۰ درصدی انجام نشده است.
  • اصفهان «برخوردار» است؟

    دنیای‌اقتصاد – اصفهان - نفیسه زمانی‌نژاد: در حالی که اصفهان با چالش‌‌‌هایی مانند بیکاری و آلودگی دست‌‌‌وپنجه نرم می‌کند مهر برخوردار بودن برای چنین استانی عجیب به نظر می‌‌‌رسد. استانی که سال‌هاست با عنوان برخوردار شناخته می‌شود و همین برچسب موجب محرومیت آن از تخصیص اعتباراتی شده که لازم است به آن تعلق گیرد. قابل‌‌‌تأمل آنکه بیشترین دخل دولت پس از تهران، از اصفهان است اما در زمان خرج، معمولا در آخر جدول اعتبارات قرار می‌گیرد.
  • سایه سنگین صنعت بر توریسم کرمان

    دنیای‌اقتصاد: کرمان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور به دلایلی همچون چهار فصل بودن و همچنین جاذبه‌های تاریخی یکی از استان‌های بکر برای گردشگری به شمار می‌رود؛ با وجود این گردشگری این استان به دلایلی نظیر ضعف ناوگان حمل‌ونقل، کمبود هتل‌های استاندارد و همچنین معرفی نشدن این جاذبه‌ها، به نسبت پتانسیل‌های موجود، از رشد و توسعه لازم برخوردار نبوده است. به همین دلیل در روز آخر همایش و نمایشگاه «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» پنلی با موضوع «توسعه صنعت گردشگری استان کرمان» با حضور جمعی از مسوولان دولتی و بخش خصوصی برگزار شد.
  • چهار گام تا رفع بی‏‏‌انگیزگی در محیط کار

    مترجم: مریم مرادخانی
    همه ما ممکن است در مقطعی از زندگی نسبت به شغلمان احساس بی‌‌‌انگیزگی کنیم. هر روز به محل کار می‌‌‌رویم، کارمان را انجام می‌‌‌دهیم اما از آن لذت نمی‌‌‌بریم. خودمان را از کار جدا می‌‌‌کنیم. برایش انرژی نمی‌گذاریم. جسممان آنجاست اما روحمان نه. حس می‌‌‌کنیم دیگر زنده نیستیم. درست مثل زامبی‌‌‌ها، در حال حرکت اما مرده. این اتفاق ممکن است در هر سطحی بیفتد، از کارکنان گرفته تا مدیران ارشد. اکثر مقالات و توصیه‌‌‌ها در رابطه با رفع بی‌‌‌انگیزگی، خطاب به مدیران و سازمان‌ها هستند. کمتر مقاله‌‌‌ای یافت می‌شود که به کارکنان یاد داده باشد چطور بر حس بی‌‌‌انگیزگی غلبه کنند.
  • دیده‌‌بانی بورس از بازارها

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: تحرکات اندک در معاملات بورسی طی آخرین شنبه اردیبهشت، شاخص کل بازار سرمایه را به کانال ۲‌میلیون و ۱۶۸‌هزار واحد رساند. اما این روند در بازار فرابورس تداوم نیافت و در ادامه معاملات، شاخص کل فرابورس کمی از سطح قبلی عقب نشست. به این ترتیب الاکلنگ دماسنج تالار شیشه‌‌‌ای حول مرز مهم و روانی ۲.۱۶۰میلیون واحد همچنان ادامه دارد تا پرونده ابهامات بورس‌بازان باز بماند. بازار سهام در شرایطی به استقبال خرداد می‌رود که به نظر می‌آید احتمال بازگشت رونق به صحنه معاملات بورس بیش از انتظارات قبلی، کاهش یافته است. در این میان سال ۱۴۰۳ در حالی آغاز شده است که فعالان بازار سهام تحت‌تاثیر طولانی شدن ابهامات متغیرهای اثرگذار و روند نزولی قیمت دلار، نسبت به مسیر آتی این بازار بی‌اعتماد شده‌اند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر