شماره روزنامه ۵۹۹۶
|

  • ارتش جاسوسی چین در اروپا

    دنیای‌اقتصاد: یک بریتانیایی جوان که به‌خاطر دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه‌اش درباره چین شناخته می‌شود، به‌عنوان دستیار یکی از اعضای برجسته پارلمان بریتانیا کار می‌کرد. یکی دیگر، یک شهروند آلمانی با تبار چینی، دستیار یکی از اعضای پارلمان اروپا بوده که نماینده راست افراطی آلمان است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، درحالی‌که این افراد از کشورهای مختلف و پیشینه‌ها و دیدگاه‌های به ظاهر متفاوت بودند، اما هر دو در این هفته، متهم به جاسوسی برای چین شدند. این دو در حالی از سوی نهادهای اطلاعاتی مورد شناسایی قرار گرفتند که فشار فزاینده‌ای در اروپا برای شناسایی نفوذی‌های چینی وجود دارد؛ افرادی که به گفته مقامات اروپایی قصد دارند که به جان و روح سیاست و تجارت این خطه سرسبز رسوخ کنند. در مجموع، ۶نفر در سه پرونده جداگانه این هفته در اروپا به جاسوسی برای چین متهم شدند: «دو نفر در بریتانیا و چهار نفر در آلمان.»
  • خودکشی پزشکان به مرز هشدار رسیده است

    دنیای اقتصاد-فاطمه علی‌اصغر: خبر تکان‌دهنده بود و تلخ. پزشک جوان دیگری خود را کشت و بار دیگر نگاه‌ها را به سمت جامعه پزشکی ایران گرداند. این مرگ درحالی رقم خورد که فقط یک ماه از خودکشی پرستو بخشی، پزشک متخصص قلب و عروق در لرستان گذشته است. سمیرا آل‌سعیدی، جوان بود و فوق‌تخصص روماتولوژی. او در بیمارستان شریعتی مشغول به کار بود و معاون بین‌المللی بیمارستان امیراعلم بود. سمیرا سال‌های زیادی را به درس‌خواندن گذرانده بود تا به جایگاه کنونی‌اش برسد، اما اردیبهشت امسال دیگر تاب نیاورد و با وجود یک فرزند خود را از زندگی ساقط کرد.
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار

    دنیای‌اقتصاد: وزیران عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه اصلاحات بعدی آن تصویب کردند که مهدی سرابندی به مدت سه‌سال به عنوان عضو موظف هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار انتخاب شود.
  • عامل جدایی سیاستگذار و اقتصاددان

    دنیای اقتصاد-گروه سیاستگذاری: درحالی‌که موضوعات مورد بررسی رشته اقتصاد هر روز گسترده‌تر می‌شود، به نظر می‌رسد میان آنچه اقتصاددانان ارائه می‌دهند و آنچه سیاستگذاران لازم دارند فاصله قابل توجهی وجود دارد. یک اقتصاددان در یادداشت خود در روزنامه فایننشال‌تایمز به این موضوع پرداخته است و بیان می‌کند که این آشفتگی واقعا وجود دارد. به گفته او اقتصاددانان می‌توانند به روش‌هایی از سطح فعلی این فاصله بکاهند و برای ایفای نقش کاربردی‌تر در جامعه گام بردارند. بهبود دسترسی به داده‌ها از سوی دولت‌ها و عدم اصرار برای پاسخ به سوالات جدید دو پیشنهاد مهمی هستند که نویسنده برای هدفمندتر شدن پژوهش‌ها در رشته اقتصاد ارائه می‌دهد.
  • ۶ برنامه برای برق تابستان

    دنیای اقتصاد-زینب طاری: اغلب چالش‌‌‌های صنعت برق تقریبا از ۱۵ خرداد تا ۱۵شهریور به عنوان پیک مصرف به وجود می‌‌آید و عمده‌‌‌ترین چالش بی‌‌‌شک ناترازی ۱۵‌هزار مگاواتی تولید در برابر مصرف است که البته با توجه به افزایش دو درجه‌‌‌ای گرمای هوا نسبت به مدت مشابه سال قبل و افزایش طبیعی میزان مصرف به تناسب افزایش جمعیت، می‌توان گفت تولید حداقل بیش از ۲۰‌هزار مگاوات از مصرف عقب‌‌‌تر است و رفع این مساله در صورت اتخاذ تدابیر مناسب حداقل تا پایان ۱۴۱۰ زمان‌براست؛ با این وجود ظرف یک سال گذشته اتفاقات مثبتی همچون اجرای ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان، راه‌‌‌اندازی تابلو سبزها، پرداخت بخشی از مطالبات از طریق اسناد خزانه و... را شاهد بوده‌‌‌ایم که مهم‌ترین هدف اجرای آنها، صرفه اقتصادی داشتن صنعت برق برای افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت مادر بوده است. با تمام این اوصاف، مسائل بسیاری گریبانگیر صنعت برق است که رفع آنها از عهده وزارت نیرو خارج است و نیازمند همکاری نهادهایی همچون سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی، وزارت صمت، وزارت نفت و... است.
  • انفعال در برابر تغییر اقلیم

    دنیای اقتصاد-گروه گردشگری: دمای میانگین کشور در پنج دهه گذشته و با استفاده از درون‌‌‌یابی داده‌‌‌های دیده‌‌‌بانی ایستگاه‌‌‌های هواشناسی کشور معرف افزایش دمای دهه‌‌‌ای تقریبا با شیب ۰.۴ درجه سلسیوس است که به حدود دو برابر آهنگ افزایش جهانی می‌‌‌رسد. این رقم بیانگر گرمایش محیط و تغییر اقلیم کشور با سرعت بیش از میانگین جهانی است. با این حال در همین چند دهه جانمایی صنایع آب‌‌‌بر در مناطقی بوده که کمترین دریافت بارش سالانه را دارند.
  • ۲۰۲۴؛ سال نفوذ به عمق هوش مصنوعی

    اگر ۲۰۲۳ برای صنعت تکنولوژی، سال چت‌بات‌های هوش مصنوعی بود، ۲۰۲۴ برای این صنعت سال نفوذ به عمق هوش مصنوعی و سنجش پتانسیل‌های آن خواهد بود. ممکن است این روند چندان هیجان‌انگیز به نظر نرسد، اما پشت درهای بسته شرکت‌های تکنولوژی، ده‌ها میلیارد دلار به سرعت روانه صنعت هوش مصنوعی می‌شوند. از آمازون گرفته تا متا، غول‌های تکنولوژی مشغول نوسازی مراکز داده خود برای پشتیبانی از هوش مصنوعی هستند.
  • موفقیت هند ماندگار است؟

    دنیای‌اقتصاد – گروه بین‌الملل: انتظار می‌رود تا ۶هفته دیگر، نارندرا مودی برای بار سوم نخست‌وزیر هند شود. موفقیت انتخاباتی این تاجرزاده حاکی از مهارت سیاسی او، قدرت ایدئولوژی ناسیونالیست هندو و توان او برای فرسایش نهادهای دموکراتیک است. اما پیروزی مجدد مودی همچنین این احساس را در میان رای‌دهندگان عادی و نخبگان ایجاد می‌کند که او توانسته است برای هند رفاه و قدرت به ارمغان بیاورد. از منظر نویسندگان اکونومیست، هند مودی آزمایشی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان با وجود ظهور پدیده «جهانی‌زدایی» و تحت رهبری مستبدانه، ثروتمندتر شد.
  • میزبانی اصفهان از مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

    دنیای‌اقتصاد-اصفهان: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: این کلانشهر میزبان بر‌‌گزاری دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگوی همکاری آسیا (ACD) است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» از اصفهان، امیر کشانی در نشست مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با رایزنان اقتصادی و بازرگانی سفارتخانه‌‌‌‌‌‌‌‌های کشورهای عضو مجمع گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگوی همکاری آسیا (ACD) افزود: این اجلاس به پیشنهاد دبیرخانه ACD به میزبانی اصفهان، روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.
  • کمترین رشد آمریکا در پسا کرونا

    دنیای اقتصاد: در حالی که انتظارات از رشد ۲.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه اول ۲۰۲۴ حکایت داشت، گزارش جدید دفتر تحلیل اقتصادی این کشور در روز پنج‌شنبه با انتشار آمار رشد در این بازه، پیش‌بینی‌ها را رد کرد. بر این اساس رشد اقتصادی در فصل اول سال جاری در پله ۱.۶ درصدی ایستاد و به پایین‌ترین سطح خود در ۶ فصل اخیر رسید.
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس

    سید‌محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به انتقادات قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از مدیریت اقتصادی و بازار ارز نوشت: پیرو جلسات ارزی برگزار شده در دفتر جنابعالی با حضور تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و بیانات جنابعالی پس از برگزاری جلسه و ابراز انتقاداتی در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز، موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:
  • چراغ چک بازار اجاره

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: سری اول مستاجرهایی که در سال ۱۴۰۳ به موعد «تمدید قرارداد اجاره‌‌‌نامه» رسیدند یا به عنوان «مستاجر اولی» وارد این بازار شدند، اجاره‌‌‌بهای یک‌سال آتی را با ۴۱.۸‌درصد بیشتر از سال گذشته، پرداخت خواهند کرد؛ این اولین تابلو از «رشد هزینه اجاره‌‌‌نشینی در سال‌جاری»، دو پیام‌‌‌هشداری مشخص را یکی برای نمایندگان مجلس و دیگری برای دولت منعکس می‌‌‌کند.
  • زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد؟

    دنیای اقتصاد-سارا اصغری: زنجیره فولاد در سال گذشته موفق شد به رشد ۵.۵ درصدی تولید برسد، این در حالی است که فعالان این صنعت با بحران انرژی روبه‌رو بودند و براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صنعت فولاد به میزان ۳ میلیارد دلار از محل عدم‌تامین انرژی (برق و گاز) متضرر شده است که ۱.۱ میلیاد دلار آن به اعمال محدودیت‌‌‌های گاز و ۱.۹ میلیارد دلار آن به اعمال محدودیت‌‌‌های برق بازمی‌‌‌گردد. باید این موضوع را در نظر داشت که با توجه به هدف‌‌‌‌‌‌گذاری که برای تولید فولاد در سال ۱۴۰۲ انجام شده بود، این صنعت به میزان ۷ میلیون تن از برنامه خود عقب مانده است، چراکه تولید ۳۹ میلیون تن برای این سال هدف‌‌‌گذاری شده بود. لازم به یادآوری است که در سال ۱۳۹۹ تولید فولاد به بالای ۳۰ میلیون تن رسید، اما از سال‌‌‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به علت محدودیت‌‌‌های انرژی از برنامه‌‌‌های خود برای افزایش تولید محصولات عقب ماند.
  • تغییر مسیر سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اکوسیستم استارت‌آپی کشور

    دنیای اقتصاد: از عمر استارت‌آپ‌‌‌ها در ایران بیش از یک دهه می‌‌‌گذرد و با اینکه در این مدت تلاش شده است تا با تعریف و ایجاد پارک‌‌‌های علم و فناوری، مراکز شتاب‌دهی، صندوق‌های پژوهش و فناوری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، صندوق‌های جسورانه و ابزارهای تامین مالی جمعی، فرآیند تامین مالی در این حوزه شکل بگیرد، اما همچنان تزریق پول به اکوسیستم استارت‌آپی کشور فاصله معناداری با کشورهای پیشرو دارد.
  • نهایی شدن حاتم‌بخشی کنگره آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: سنا سه‌شنبه‌شب با اکثریت قاطع به تصویب نهایی بسته کمکی ۹۵.۳میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان رای داد و آن را به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده ارسال کرد و به ماه‌ها ابهام درباره اینکه آیا ایالات متحده به حمایت از کی‌یف در مبارزه با روسیه ادامه می‌دهد یا خیر پایان داد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این رای منعکس‌کننده حمایت قوی دو حزب از این اقدام بود که البته در ایستگاه مجلس نمایندگان به‌دلیل مخالفت تندروهای دست راستی متوقف مانده بود. اقدام مجلس سنا با ۷۹رای موافق در مقابل ۱۸رای مخالف، یک پیروزی مهم برای رئیس‌جمهوری بود؛ چراکه وی از قانون‌گذاران خواسته بود به سرعت حرکت کنند تا بتواند آن را با امضای خودش به قانون تبدیل کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر