شماره روزنامه ۶۱۰۵
|

  • راویان راستین زمانه

    دنیای اقتصاد: فردا ۳۰ شهریور است و مصادف با تولد یک شاعر بزرگ و مرگ یک موزیسین برجسته. شاید این هم از عجایب روزگار باشد که سالروز تولد و مرگ دو چهره مهم فرهنگ ایران درست در آخرین روزهای تابستان اتفاق بیفتد. فریدون مشیری متولد سال ۱۳۰۵ بود و فردا ۹۸سالگی تولد این شاعر است. پرویز مشکاتیان هم سال ۱۳۸۸ فوت کرد و حالا درست ۱۵ سال از مرگش گذشته است.
  • ساخت پردیس سینمایی «امین تارخ» در زادگاه هنرمند

    دنیای اقتصاد: هم‌زمان با دومین سالگرد درگذشت هنرمند فقید تئاتر، سینما و تلویزیون، امین تارخ، پردیس سینمایی «امین تارخ» در شهر شیراز افتتاح می‌شود. این پردیس سینمایی دارای ۵ سالن سینما و یک سالن تئاتر است و در مجموع ۸۶۳ صندلی دارد.
  • ابراز شگفتی هادی منتظری از نوازندگی جوانان

    دنیای اقتصاد: هادی منتظری، نوازنده پیشکسوت کمانچه که به عنوان داور در جشنواره ملی موسیقی جوان حضور دارد، از مهارت نوازندگان در این جشواره ابراز خوشحالی کرد و این موضوع را امیدوارکننده دانست.
  • موفقیت فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم

    دنیای اقتصاد: فیلم کوتاه رکین‌دل «Rekindle» به نویسندگی و کارگردانی عطا مجابی موفق به کسب جایزه نخست در رویداد بین‌المللی رویداد بین‌المللی«FILM۷DAYS» شد. این فیلم کوتاه که با همکاری هنرمندانی از سه کشور ایران، روسیه و آمریکا و به زبان روسی و به‌طور کامل در شهر کازان روسیه فیلم‌برداری شده، اثری نئونوآر است و درحال‌حاضر برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی آماده پخش است. فیلم کوتاه «رکین‌دل» با همکاری مشترک تهیه‌کنندگانی از ایران و روسیه تولید شده و در رقابت با آثار متنوع دیگر، موفق به کسب جایزه نخست این رویداد شد که این جایزه در مراسم افتتاحیه بیستمین جشنواره بین‌المللی کازان به این اثر سینمایی اهدا شد. در این فیلم کوتاه بازیگران روسی چون رامیل وازیف و گولچاچاک گارایوا نفش‌آفرینی کرده‌اند. «FILM۷DAYS» یک رویداد بین‌المللی است که هر سال در ماه سپتامبر در شهر کازان روسیه با حضور ١٠گروه فیلم‌سازی از کشور‌های مختلف برگزار می‌شود و فیلم‌سازان برای ساخت اثر نهایی ٧ روز متوالی فرصت دارند تا تولید و پس‌تولید فیلم خود را در کازان روسیه به انجام برسانند.
  • موفقیت کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی کاناگاوای ژاپن

    دنیای اقتصاد: کودکان ایرانی در بیست‌ودومین مسابقه بین‌المللی دوسالانه نقاشی کودکان کاناگاوای کشور ژاپن در سال ۲۰۲۳ به موفقیت دست پیدا کردند. در این مسابقه که با موضوع «آزاد» برگزار شد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارسال ۳۴۶ اثر در این مسابقه شرکت کرد و ۲۰ عضو مراکز فرهنگی و هنری کانون از سراسر کشور موفق به کسب جایزه از این دوره از مسابقات شدند.
  • کامرون درباره فاجعه هیروشیما فیلم می‌سازد

    دنیای اقتصاد: جیمز کامرون، کارگردان فیلم معروف «تایتانیک»، امتیاز رمان چارلز پلگرینو با نام «ارواح هیروشیما» را خریداری کرده تا از روی آن فیلم بسازد.
  • اقتباس تلویزیونی از رمان معروف جان اشتاین‌بک

    اقتباسی تلویزیونی از رمان «شرق بهشت» نوشته جان‌اشتاین‌بک ساخته می‌شود. کریستوفر ابوت، بازیگر آمریکایی نامزد جایزه گلدن‌گلوب، در حال مذاکره برای پیوستن به اقتباسی تلویزیونی از این رمان است. پیش‌تر حضور فلورنس پیو، بازیگر انگلیسی آثاری نظیر اوپنهایمر، تلماسه: بخش دو و زنان کوچک که نامزدی جایزه اسکار را در کارنامه خود دارد، در نقش اصلی این سریال که برای نتفلیکس ساخته می‌شود، قطعی شده بود.
  • هشدار بازیگر معروف درباره زوال سینمای هنری

    دنیای اقتصاد: برایان کاکس، ستاره سریال «وراثت»، در مصاحبه‌ای سینما را «در وضعیت بسیار بدی» دانست که در «حال فروپاشی است» و انگشت اتهام را به سوی آثار صرفا سرگرم‌کننده کمپانی‌های بزرگی چون مارول و دی‌سی نشانه گرفت. این بازیگر اسکاتلندی که خود با بازی در نقش یک دانشمند نظامی در جریان داستان فیلم «ایکس ۲: مردان متحد» شخصیت «ولورین» را خلق کرده است، حالا فیلم «ددپول و ولورین» از مارول را که به‌تازگی موفق به شکستن رکورد «جوکر» شده و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ با رده سنی بزرگسال تبدیل شده، به عنوان نمونه‌ای برای نابودی سینما می‌داند. به نظر کاکس با وجود اینکه فیلم‌های ابرقهرمانی مانند «ددپول و ولورین» در گیشه بسیار خوب می‌فروشند، اما به مرور زمان، ایفای نقش در این گونه فیلم‌ها به دلیل اکران بیش از حد فیلم‌های کمیک، امری سطحی به نظر می‌رسد. این بازیگر تاکید کرد: وقتی می‌دانید که چه کارهایی از هیو جکمن و رایان رینولدز بر‌می‌آید ولی انتخاب آنها این است که به سمت فیلم‌هایی بروند که گیشه خوبی دارند، افسوس می‌خورید.
  • کشف حقایق جدید درباره «شب پرستاره» ون‌گوگ

    دنیای اقتصاد: مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ون‌گوگ درک شهودی از جهان طبیعی داشته است و در نقاشی نمادین خود، «شب پرستاره»، فیزیک حقیقی دنیای واقعی را در پشت حرکت ابر و هوا در آسمان به تصویر کشیده است. این نقاشی که در ماه ژوئن سال ۱۸۸۹ کشیده شده است، بیش از یک قرن است که با آسمان آبی در حال چرخش، ماه زرد، ستارگانش و انفجاری از رنگ‌ها و اشکال، میلیون‌ها نفر را مجذوب خود کرده است. هر ستاره در این نقاشی افسانه‌ای در موج‌هایی از رنگ زرد محصور شده است که شبیه به انعکاس‌های نورمانندی روی آب هستند که می‌درخشند. ضربات قلم‌موی این هنرمند توهم حرکت آسمان را ایجاد می‌کند. اکنون، دانشمندان نقاشی ون‌گوگ را تجزیه و تحلیل کرده‌اند تا آنچه را «تلاطم پنهان» در نقاشی او از آسمان می‌نامند، کشف کنند.
  • جای خالی بزرگان

    دنیای اقتصاد: آخرین روز هفته پاسداشت فرهنگی سینما که به مناسبت روز ملی سینما تدارک دیده شده بود، به نکوداشت سینماگران شهیر و فقید داریوش مهرجویی و کیومرث پوراحمد اختصاص داشت که مرگ تلخ آنها برای بسیاری از اهل سینما و دوستدارانشان فراموش‌نشدنی است. اجرای این برنامه را پژمان بازغی بر عهده داشت. او با اشاره به این موضوع که شیوع کرونا و شرایط اجتماعی کشور در چند سال گذشته مانع از برگزاری جشن خانه سینما از سال ۹۸ تاکنون شد، گفت که برنامه‌های پاسداشت روز سینما در مدت یک هفته به همت خانه سینما برگزار شد و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده جشن هم برگزار شود. نکته مهم این برنامه جای خالی بسیاری از هنرمندان بود که توسط حاضران مطرح شد. پژمان بازغی هم در همین رابطه گفت تهران دیگر خریدار ندارد و در شهرستان‌ها مشتاقان بیشتری هستند. من چون خودم از شهرستان آمدم می‌دانم که قدر هفته‌های فرهنگی را می‌دانند.
  • همکاری مجدد کولمن دومینگو با اسپیلبرگ

    دنیای اقتصاد: استیون اسپیلبرگ برای فیلم بعدی خود با کولمن دومینگو، بازیگر نامزد اسکار، در حال مذاکره است. فهرست بازیگران فیلم جدید اسپیلبرگ تاکنون شامل امیلی بلانت، کالین فرث و ایو هیوسون می‌شود. این فیلم بر مبنای داستانی از اسپیلبرگ ساخته می‌شود و دیوید کوپ، همکار قدیمی این فیلم‌ساز، فیلم‌نامه را نوشته است. یونیورسال ۱۵مه ۲۰۲۶ را برای اکران این فیلم تعیین کرده تا آن را در محدوده تابستانی که اسپیلبرگ عملا دهه‌ها پیش با فیلم‌هایی مانند «آرواره‌ها» و «مهاجمان کشتی گم‌شده» درخشیده بود، به نمایش درآورد. دومینگو پاییز گذشته با نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیزش در فیلم «راستین» از نتفلیکس درخشید و نامزدی اسکار، بفتا و انجمن بازیگران را کسب کرد. وی تابستان امسال هم نقدهای مشابهی برای اجرای دراماتیک خود در «بخوان بخوان» دریافت کرده و از همین حالا به عنوان یکی از مدعیان اسکار امسال مطرح است. این بازیگر ۵۴ساله در «لینکلن» اسپیلبرگ در سال ۲۰۱۲ هم با وی همکاری کرده بود.
  • خمسه: کار سفارشی، نوستالژی به وجود نمی‌آورد

    علیرضا خمسه، بازیگر پیشکسوت آثار کمدی، معتقد است: کمدی راستین، کمدی‌ای است که به مسائل اجتماعی و مسائل مختلف، نگاه نقادانه و منتقدانه دارد. اگر جامعه‌ای به کمدین خود اجازه ندهد نگاه نقادانه و منتقدانه به مسائل داشته باشد کمدی به‌سمت ابتذال می‌رود. او در گفت‌وگو با تسنیم تاکید کرد: کمدی سالم کمدی متفکرانه است، کمدی‌ای که در آن تفکر باشد هرکسی نمی‌پسندد. کمدی متفکرانه به مخاطبش تفکر را انتقال می‌دهد؛ به مخاطبش یاد می‌دهد در مورد مسائلش فکر کند و راه‌حل پیدا کند. اگر این فضا از کمدین گرفته شود، کمدی به جایی می‌رود که نه‌تنها مخاطب را نمی‌خنداند و سر ذوق نمی‌آورد بلکه به او آسیب هم می‌زند. خمسه گفت: اگر کمدی‌نویس، کمدین و طنزپرداز اجازه پیدا نکنند که بروند به‌سمتی که خودشان دوست دارند سفارشی کار می‌کنند. سفارشی کار کردن باعث می‌شود نوستالژی ایجاد نشود. ما باید به نویسندگانمان اجازه بدهیم در دایره‌های دیگر که تا به حال وارد آنها نشده‌اند، وارد شوند، راه‌حل اینجاست.
  • ساخت مجری هوش مصنوعی ایرانی به شکل نیما کرمی

    دنیای اقتصاد: نیما کرمی، مجری معروف، از رونمایی اولین مجری هوش مصنوعی ایران خبر داد. این مجری شناخته‌شده تلویزیون که این روزها دبیر کانون مجریان دیداری و شنیداری است، توضیح داد: قرار است اولین مجری هوش مصنوعی ایران رونمایی شود. مجری هوش مصنوعی مجری‌ای است که به‌شکل من ایجاد می‌شود و با اطلاعات واردشده، می‌تواند اجرا کند. وی افزود: البته ساخت مجری هوش مصنوعی می‌تواند خطرناک باشد از این‌رو در این امر باید هدایتگری ایجاد کنیم تا از لحاظ برندینگ به کسی ضربه نخورد. ساخت مجری هوش‌ مصنوعی در دنیا بی‌سابقه نیست و در چند سال اخیر رسانه‌های مختلف از آنها بهره گرفته‌اند. نخستین مجری از این نوع متعلق به کشور چین بود و هم‌اکنون بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی در سراسر دنیا از مجری‌های ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی برای ارائه اخبار استفاده می‌کنند.
  • سازندگان «مست عشق» از بازتاب‌ها گفتند

    دنیای اقتصاد: فیلم «مست عشق» پاییز امسال در سینماهای ترکیه روی پرده می‌رود؛ به همین بهانه حسن فتحی، کارگردان این اثر و فرهاد توحیدی، نویسنده آن در نشستی که در فرهنگسرای ارسباران برپا شد، درباره بازتاب‌ها و دلایل ساخت این فیلم سخن گفتند.
  • شب جغرافیای شاهنامه در خانه اندیشمندان علوم انسانی

    دنیای اقتصاد: شب جغرافیای شاهنامه، یکشنبه اول مهر به همت مجله بخارا در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. در این مراسم مهدی سیدی فرخد، محمد‌جعفر یاحقی، ماندانا تیشه‌یار، سجاد آیدنلو، زاگرس زند، یامان حکمت تقی‌آبادی و علی دهباشی به ایراد سخنرانی می‌پردازند. همچنین پیام‌های تصویری از جلال خالقی مطلق و محمود امیدسالار پخش خواهد شد. علاقه‌مندان برای حضور در شب جغرافیای شاهنامه می‌توانند ساعت ۱۷ به سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان شهید نجات‌اللهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو مراجعه کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر