شماره روزنامه ۶۰۴۸
|

  • پایان کنسرت‌ها ؛ ادامه حواشی

    دنیای اقتصاد: سرانجام پس از سال‌ها رایزنی هنرمندان مختلف برای اجرا در تخت جمشید‌، قرعه به نام علیرضا قربانی افتاد و او توانست در این مجموعه تاریخی پنج شب کنسرت برگزار کند. البته کنسرت او بی‌حاشیه نبود و بسیاری از فعالان فرهنگی از این رویداد انتقاد کردند اما در نهایت این کنسرت برگزار شد و پنج‌شنبه‌شب با نوای «ای ایران» به پایان رسید. علیرضا قربانی در آخرین اجرایش گفت: امیدوارم که من و دوستانم لایق محبت‌های مردم سرزمینم باشیم و در آینده بتوانیم کارهایی درخور شأن و سزاوار مملکت و فرهنگ و هنرمان تولید کنیم.
  • ادامه سریال فساد در سینمای فرانسه

    مهر : سینمای فرانسه هرچند دیر به جنبش «می تو» واکنش نشان داد، اما به نظر می‌رسد با مشکلات جدی در این زمینه روبه‌روست و در آخرین خبرها اعلام شد که بنوآ ژکو و ژاک دویلون، کارگردان‌های مشهور فرانسوی، به تجاوز جنسی به دو بازیگر متهم شدند. ژکو، ۷۷ساله، متهم به تجاوز به جولیا روی ۳۴ساله در سال ۲۰۱۳ و تجاوز به ایزیلد لوبسکو ۴۱ساله، بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ است.
  • فروش ۲میلیون دلاری جلد هری‌پاتر

    فارس: نقاشی آبرنگی که برای جلد کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» نوشته نویسنده بریتانیایی جی. کی. رولینگ طراحی شده بود در یک حراجی به قیمت نزدیک به ٢میلیون دلار به فروش رسید.
  • نمایش مستندهای پرویز کیمیاوی در موزه سینما

    دنیای اقتصاد: در ادامه نمایش‌های ویژه فیلم‌های مستند در موزه سینما تحت عنوان «شب‌های مستند» دوشنبه ۱۸ تیر فیلم‌های یا ضامن آهو، تپه‌های قیطریه و پ مثل پلیکان ساخته‌های پرویز کیمیاوی روی پرده سالن فردوس موزه سینما می‌روند.«یا ضامن آهو» مستندی است که در آن به موضوع راز و نیازهای زائران حرم مطهر رضوی و آداب زیارت در حرم پرداخته شده است.«تپه‌های قیطریه» درباره این موضوع است که در سال ۱۳۴۷، تپه‌های قیطریه شاهد یکی از بزرگ ترین اکتشافات باستان‌شناسی دنیا بود و در یک عملیات عمرانی از تپه قیطریه ۳۵۰ گور باستانی، تدفین‌های یک‌نفره و دونفره و نزدیک به ۵۰۰۰ شیء سالم برنزی و سفالی به دست آمد.«پ مثل پلیکان» با بازیگری آقا سید علی میرزا در ۲۵دقیقه روایتی شاعرانه از انتظار و رسیدن ارائه می‌کند، انتظار و وصل مردی که از جوانی در خرابه‌های ارگ طبس زندگی می‌کرد و ۴۰ سال به شهر نیامد.در نشست «شب‌های مستند» که ساعت ۱۷ برگزار می‌شود محمد مقدم، مستندساز، و مهرداد فراهانی، منتقد و پژوهشگر سینمای مستند، درباره فیلم‌ها صحبت خواهند کرد.
  • «دموکراسی با طعم همبرگر» روی صحنه

    دنیای اقتصاد: نمایش «دموکراسی با طعم همبرگر» به نویسندگی و کارگردانی حامد ‌شفیع‌خواه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: «خانواده‌ای برای تغییر در شیوه زندگی و گذر از سنت به مدرنیته دچار چالش‌هایی هستند. آنها دموکراسی و رای‌گیری را راه نجاتی برای خود می‌دانند…»همه عوامل و بازیگران نمایش «دموکراسی با طعم همبرگر» دانشجوی تئاتر یا مدرس دانشگاه هستند که برای حمایت از دانشجویان سه اجرای اول این نمایش را با تخفیف ویژه دانشجویی روی صحنه بردند.حسام ‌زرنوشه، حنانه ‌جعفری‌‌نژاد، محسن ‌اسدی، شکیلا ‌احمدزاده، هادی ‌آبیاری، آریانا ‌عباسی، آینوش ‌ضیائی، صادق ‌صبح ‌زاهدی، آرامه ‌سلطانیه، علی ‌روزبه و مروارید اسدی بازیگران جوان این اثر نمایشی هستند.علاقه‌مندان برای دیدن نمایش «دموکراسی با طعم همبرگر» می‌توانند هر شب ساعت ۲۱ به سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر مراجعه کنند.
  • اجرای «چاپلین» در تئاتر شهر

    دنیای اقتصاد: نمایش «چاپلین» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مهران رنج‌بر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به‌عنوان پرتره‌ای از زندگی چارلی چاپلین روی صحنه می‌رود.در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «جهان برزخ است و چارلی چاپلین به عنوان شخصی که در سینمای صامت در قامت دفاع از مردم قرار گرفته مقابل زورگویی‌های آدولف هیتلر می‌ایستد و تنها راه نجات بشریت را مردم‌سالاری می‌داند.»بهزاد خلج به‌ عنوان اولین بازیگر این پروژه نمایشی معرفی شد که همراه با وی، محمد ‌موحدنیا، بی‌تا ‌عزیز، مرتضی درویش‌زاده، افشین ‌واعظی، آبان ‌زارعی، میثم یوسفی، سونیا ‌سرلک، احسان ‌صاحبدادی، نریمان ‌حیدری، فربد ‌تاجیک، محدثه ‌دانش، یگانه ‌رادبخش، فائزه ‌وفائی، سارا ‌زجاجی و امیر ‌عقیلی در سالن اصلی تئاتر شهر به ایفای نقش می‌پردازند.مهران رنج‌بر، کارگردان این اثر نمایشی، تاکنون پرتره‌های استیو جابز، مارلون براندو، مارادونا و چه (ارنستو چگوارا) را به صحنه برده است.نمایش «چاپلین» از ۳۱ تیر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.
  • «زیرپای مادر» روی آنتن شبکه آی‌فیلم

    دنیای اقتصاد: مجموعه تلویزیونی «زیر پای مادر» به نویسندگی سعید نعمت‌الله و کارگردانی بهرنگ توفیقی از امروز از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.این سریال قصه انسان‌هایی را به تصویر می‌کشد که از گذشته خود گریزان هستند و یادآوری آن نیز برای آنان زجرآور است. خلیل کبابی با گذشته همسر سابقش یعنی آتنا در کشمکش بی‌پایان است. اشکان، پسر خانواده، ۲۰ سال از دیدن مادر محروم بوده و وقتی درمی‌یابد که او زنده است هرگز حاضر نمی‌شود او را از دست بدهد اما ... در این سریال که اولین بار رمضان ۹۶ از شبکه یک پخش شد بازیگرانی چون کامبیز دیرباز، زنده‌یاد آتیلا پسیانی، بهناز جعفری، پریوش نظریه، اشکان دلاوری و مجید واشقانی ایفای نقش می‌کنند.علاقه‌مندان به تماشای مجموعه تلویزیونی «زیرپای مادر» می‌توانند ساعت ۲۲ آن را از شبکه آی‌فیلم تماشا کنند.
  • «قصه‌گوی مردم» در جست‌وجوی هویت ایرانی

    دنیای اقتصاد: گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد محمدعلی علومی نویسنده سرشناس با عنوان «قصه‌گوی مردم» دیروز در موسسه اطلاعات برگزار شد. رضا رفیع، طنزپرداز که اجرای برنامه را بر عهده داشت، با اشاره به فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و داستان‌نویسی او گفت: علومی، زاده ۱۶ فروردین ۱۳۴۰ بود و عجیب اینکه ۱۶ اردیبهشت بدرود حیات گفت؛ وی افزود: دنیای پر رمز و راز اعداد، برای کسی که در حوزه اساطیر قلم می‌زد هم می‌تواند تصادفی باشد و هم اینکه ذهن را قلقلک دهد. زمانی که این موضوع را مطرح کردم، خانواده‌اش گفتند، پلاک خانه‌اش هم ۱۶ بود.
  • وضعیت سارا بهرامی بعد از آسیب‌دیدگی‌اش

    سارا بهرامی با وجود آسیب‌دیدگی پایش از فردا جمعه ۱۵ تیر ماه روی صحنه می‌رود. این بازیگر قرار بود از سه‌شنبه شب گذشته، با بازی در نمایش «جیب‌های پر از نان» روی صحنه برود اما به دلیل آسیب‌دیدگی پایش در حین تمرین، اجرای این نمایش سه روز به تاخیر افتاد. به گزارش ایسنا، ایمان یزدی، مجری طرح این اثر نمایشی، گفت: پزشک درمانگر برای خانم بهرامی، سه روز استراحت و چند جلسه فیزیوتراپی تجویز کرده و خوشبختانه شرایطش بهتر شده است و توانایی حضور روی صحنه را پیدا خواهد کرد.
  • مرگ فیلم‌نامه‌نویس «محله چینی‌ها» در ۸۹ سالگی

    رابرت تاون، نویسنده فیلم‌نامه «محله چینی‌ها»، در ۸۹سالگی درگذشت. او جایزه اسکار فیلم‌نامه را برای «محله چینی‌ها» در کارنامه داشت و به عنوان استاد هنر فیلم‌نامه‌نویسی شناخته می شد. تاون کارش را از سال ۱۹۶۰به عنوان بازیگر و نویسنده فیلم «آخرین زن روی زمین» راجر کورمن شروع کرد و به‌سرعت به یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌نامه‌نویسان تاریخ سینما بدل شد. البته او بیشتر برای نگارش فیلم‌نامه درخشان «محله چینی‌ها» ساخته رومن پولانسکی شناخته می‌شود که برای آن موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اصلی شد و سه بار دیگر برای فیلم‌های «آخرین ماموریت»، «شامپو» و «گریستروک» نامزد دریافت جایزه شد. «محله چینی‌ها» با بازی جک نیکلسون و فی داناوی در فضای نوآر درباره‌ یک کارآگاه کله‌شق است که پرده از فساد محله‌ چینی‌ها در دهه‌ ۱۹۳۰ لس‌آنجلس برمی‌دارد. این فیلم که نامزد ۱۱ جایزه‌ اسکار شد، در جوایز گلدن‌گلوب نیز جوایز بهترین فیلم درام، کارگردانی، بازیگر مرد و فیلم‌نامه را از آن خود کرد. از آن زمان تا به امروز، فیلم‌نامه رابرت تاون برای فیلم «محله چینی‌ها» به عنوان یکی از اصلی‌ترین مدل‌ها در کلاس‌های فیلم‌‌نامه نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. او در سال ۱۹۹۷ جایزه یک عمر دستاورد را از انجمن نویسندگان آمریکا دریافت کرد.
  • زنان فیلم‌ساز مشغول کارند

    دنیای اقتصاد: چهارده سال از عمر شبکه نمایش خانگی در ایران می‌گذرد. نخستین سریالی که به صورت ویژه برای توزیع در شبکه نمایش خانگی ساخته شد، «قلب یخی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بود که سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌هایش از مرداد ۱۳۸۹ به صورت عمده در مراکز عرضه محصولات فرهنگی فروخته شد. آن زمان در شبکه نمایش خانگی، فرآیند تولید و توزیع آثار نمایشی و تصویری در قالب لوح فشرده در فروشگاه‌ها انجام می‌شد.
  • «سندرم ماندن» در گالری عکاسان جوان

    دنیای اقتصاد: آیین گشایش نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «سندرم ماندن» جمعه ۱۵ تیرماه در گالری عکاسان جوان برگزار می‌شود. در توضیح مفهوم این نمایشگاه گروهی آمده است: «سال‌هاست مانده‌ام در پی هیچ انتظاری، و اکنون به دنبال درمان سندرم ماندن خویشم؛ در کنار خویشتن همراه خودم.» هم‌زمان با آیین گشایش این نمایشگاه، پرفورمنس «پادزخم» نیز با هنرمندی دینا جادری و حامد ابراهیمی اجرا خواهد شد.
  • اصغر فرهادی مهمان ویژه جشنواره عربی شد

    دنیای اقتصاد: بخش «اولین و آخرین» جشنواره فیلم امّان که ویژه تقدیر از فیلم‌سازان باتجربه است به بررسی تکامل زبان سینمایی فرهادی در طول سال‌ها می‌پردازد و این کارگردان ایرانی تجربیاتی که سبک بصری و روایی او را شکل داده است با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. در این رویداد سینمایی فرهادی همچنین در مورد درس‌هایی که در طول زندگی حرفه‌ای خود آموخته، چالش‌هایی که با آنها روبه‌رو بوده و اینکه چگونه این مشکلات به رشد او به عنوان کارگردان کمک کرده‌اند، صحبت خواهد کرد. پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم امّان از ۳ تا ۱۱ ژوئیه (۱۳ تا ۲۱ تیر) در کشور اردن برگزار می‌شود.
  • پرونده پیتر جکسون در شماره جدید «فیلم‌نگار»

    دنیای اقتصاد: دویست و پنجاه و هفتمین شماره ماهنامه فیلم‌نامه‌نویسی «فیلم‌نگار» ویژه تیرماه منتشر شد. در ابتدای بخش سینمای ایران این ماهنامه، دو گزارش درباره نشست نقد و بررسی کتاب «اخلاق و درام» و نشست «جهان بوردول» در دانشگاه سوره تهران آمده است. در ادامه سیناپس فیلم‌های «عطرآلود» و «خجالت نکش ۲» و سپس نقد و تحلیل‌هایی که نویسندگان مجله درباره این آثار نوشته‌اند، به چاپ رسیده است.
  • یوزپلنگ افتخاری لوکارنو برای شاهرخ‌ خان

    شاهرخ خان، ستاره هندی، در جشنواره فیلم «لوکارنو» ۲۰۲۴ با جایزه یوزپلنگ افتخاری یک عمر دستاورد هنری تجلیل می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر