ابراز مهر دوستان و البته دلتنگی بنده و یاد ایامی که در گلشن صفایی داشتیم… جناب آقای سیدمحمود دعایی سی‌دی سخنرانی‌شان در یزد را برایم فرستاده‌اند. سخنرانی را دیدم و شنیدم. بارها شنیدم. جان کلام ایشان دغدغه و نگرانی نسبت به تحریف شخصیت امام‌خمینی(ره) است. سخنان آقای دعایی مثل همیشه صمیمانه، پرمهر، پرنکته، اثرگذار و عبرت‌آموز بود. می‌خواستم یادداشت کوتاهی در این‌باره بنویسم. دیدم شخصیت و جاذبه امام مرا با خودش می‌برد و برد که برد با خود گفتم تو که این تجربه را داشتی و کتاب «نقد توطئه آیات شیطانی» را در تبیین و تفسیر فتوای امام در دفاع از حریم و اعتبار پیامبراسلام و تحریف شخصیت او بیش از سی سال پیش، چهل شبانه‌‌روز‌ نوشتی، این‌بار هم دریغ است که نسبت به شکوه شخصیت و جاذبه معنوی امام‌خمینی(ره) و تحریف سنگین شخصیت ایشان در ابعاد مختلف نظری و اندیشه و سخن و سلوک امام، مطلبی ننویسی. سوز و صفا و تابی که در سخن آقای دعایی بود؛ مثل برقی از منزل لیلی جهید و درخشید، شعله‌ای سیال در ذهنم افروخت و رهایم نکرد. شکوه شخصیت امام‌خمینی(ره) رضوان‌الله تعالی علیه مثل رستاخیزی ناگهان و آتشی در بیشه اندیشه‌ها، در جانم افروخته شد.»

این کتاب شامل ۴‌بخش با عناوین هوشمندی، موقعیت‌سنجی و آینده‌نگری امام‌خمینی(ره)، آغازگر جنگ عراق و ایران، انگیزه‌ها و دلایل حمله عراق به ایران، پشتیبانان صدام حسین سرفصل‌ها را به‌طور مفصل و در چند بخش بررسی کرده است. همچنین دو فصل دیگر کتاب درباره نقش کشورهای عربی در جنگ ایران و عراق و یاران ایران است. قسمت آخر هم به سخن‌آخر اختصاص یافته است.مهاجرانی در این کتاب نوشته است: تحریف را جزو مغالطات منطقی به‌شمار آورده‌اند که گاه در تغییر واژه اتفاق می‌افتد و گاه در معنا. نوع سومی از تحریف وجود دارد که هم واژه تغییر داده می‌شود و هم معنا؛ گونه‌ای که نویسنده «نقد تحریف مدرن» معتقد است در مورد سخن و شخصیت امام‌خمینی(ره)‌تا به امروز صورت گرفته است. کتاب نقد تحریف مدرن امام‌خمینی(ره)؛ جنگ ایران و عراق پاسخ به شبهات در مورد نقش امام‌خمینی(ره) در رابطه با شروع جنگ ایران و عراق است و براساس اسناد و مدارک و اظهارات شخصیت‌های عراقی و همین‌طور ایرانی پاسخی مستدل به شبهاتی در این‌باره می‌دهد.مهاجرانی در این کتاب با توجه به اسناد به کلی سری دولت عراق، اظهارات ژنرال‌ها و مقامات سیاسی و حزبی دولت عراق و چهره‌های مطرح ایرانی از زوایای مختلف ریشه‌ها و دلایل و علل آغاز جنگ هشت‌ساله را بررسی می‌کند و به این دو پرسش پاسخ داده است: چرا عراق جنگ علیه ایران را آغاز کرد؟ چرا تحریف درباره جنگ انجام شده است؟نویسنده در بخش دیگری از کتاب درباره تحریف امام‌خمینی(ره) می‌نویسد: در روایت داستانی تحریف‌های متنوعی صورت گرفته است. وقتی صادق قطب‌زاده پرسش خبرنگار را ترجمه می‌کند. می‌پرسد: حالا چه احساسی دارید، امام‌خمینی(ره) به نقطه دور دستی نگاه می‌کند و می‌گوید: هیچ!... این گفت‌وگوی کوتاه توسط مرحوم حبیب‌الله عسکر‌اولادی روایت متفاوتی دارد، ایشان که جزو همراهان امام و در همان پرواز بوده‌اند. می‌گوید: خبرنگار پرسید، شما که امروز قدرتمندترین شخصیت ایران هستید، از بازگشت به ایران چه احساسی دارید؟ امام پاسخ می‌دهند هیچ!در این چهل سال گذشته، همین گفت‌وگو و پاسخ هیچ، مضمونی در دست مخالفان جمهوری اسلامی و انقلاب از هر طیف و گروه و دسته‌ای با هویت‌های رنگارنگ شده است که: ببینید، اصلا احساس ندارد! ببینید مردم ایران را به هیچ می‌انگارد! برخی نیز به این هیچ، «هیچ بزرگ» عنوان داده‌اند.پاسخ امام‌خمینی(ره) در آن شرایط ویژه و موقعیت استثنایی چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ مخاطب این «هیچ» کیست؟ تفسیر امام از این «هیچ» چه می‌تواند باشد؟ آیا برای شناخت، تفسیر و تاویل این هیچ می‌توانیم، شخصیت فکری، فلسفی، عرفانی، اخلاقی، انقلابی و دینی امام را نادیده بگیریم و صرفا بر همین واژه هیچ تاکید کنیم؟ آیا می‌توانیم به تمام سخنان او در همان روز ۱۲ بهمن در بهشت‌زهرا چشم ببندیم و از هیچ، یک گفتمان برای همه تاریخ زندگی امام و انقلاب و جمهوری اسلامی بسازیم، چنان‌که عباس میلانی ساخته است.!؟

 

این مطلب برایم مفید است
18 نفر این پست را پسندیده اند