12

  صنایع دفاعی و هوافضا

اکونومیست پیش‌بینی می‌کند که بخش تجاری صنعت هوافضا در سال 2022 با سرعتی آهسته مجددا رشد خواهد کرد. شرکت‌های ایرباس و بوئینگ با تمرکز بر جت‌‌‌های باریک، تولید خود را افزایش خواهند داد. بوئینگ737 مکس مجددا باز خواهد گشت و هواپیماهای کوتاه‌‌‌بردی مانند آن از چشم‌‌‌انداز بهتری نسبت به هواپیماهای پهن‌پیکر برخوردار خواهند بود. با وجود این، بخش تجاری صنعت هوافضا تا 2025-2024 به سطح سال 2019 خود بازنخواهد گشت. اما بازار صنایع دفاعی کاملا صعودی است. ناتو که به‌تازگی افغانستان را ترک کرده است، بر چین تمرکز خواهد کرد و استراتژی 10ساله خود را تغییر خواهد داد. آمریکا که تا به حال بیشترین بودجه دفاعی را داشته است، بودجه خود را برای رویارویی و رقابت با چین افزایش خواهد داد؛ ولی این افزایش بودجه تنها 6/ 1درصد خواهد بود. سایر اعضای ناتو نیز بودجه دفاعی خود را از 3 تا 10درصد افزایش خواهند داد. ژاپن نیز ظرفیت بودجه دفاعی خود را تا یک‌درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد داد. چین نیز بودجه دفاعی خود را تا 7‌درصد افزایش خواهد داد. اکونومیست پیش‌بینی می‌کند، عربستان‌سعودی برای ساختن ظرفیت دفاعی‌‌‌اش در مزایده میزبانی اولین نمایش دفاعی جهان شرکت خواهد کرد. این کشور بیم آن را دارد که قدرت‌‌‌های غربی تامین سلاحش را به علت سوابق حقوق بشری محدود کنند. در حالت کلی، ترس دولت‌‌‌ها از حملات سایبری به شرکت‌های فعال در صنایع دفاعی سود خواهد رساند.

  غذا و کشاورزی

شاخص غذای واحد اطلاعات اکونومیست در سال 2020 حدود یک‌درصد کاهش خواهد یافت، با وجود این، همچنان بالاتر از سطح پیش از کرونای خود قرار خواهد داشت. پیش‌بینی‌‌‌های اکونومیست نشان می‌دهد، قیمت دانه‌‌‌های روغنی، غلات و شکر به علت افزایش تقاضا برای خوراک دام و کشت ضعیف در برخی مناطق، افزایش داشته است. اما همزمان با واکنش بازارها به کاهش سرعت رشد و اختلال زنجیره عرضه، قیمت‌ها نیز تعدیل خواهند شد. در میان سایر غلات، قیمت ذرت به علت افزایش موجودی آن تا 5‌درصد کاهش خواهد داشت؛ اما همچنان 45‌درصد بالاتر از سطح سال 2019 خواهد بود.

نوسان قیمت‌ها در برخی موارد سرگیجه‌‌‌آور خواهد بود. قیمت دانه‌‌‌های روغنی که در 2021 حدود 43‌درصد رشد داشت، همزمان با افزایش تولید در سال آینده 3‌درصد کاهش خواهد یافت. قیمت دانه سویا نیز همین الگو را خواهند داشت. پرورش‌‌‌دهندگان خوک در چین که یک‌سوم تقاضای سویا را دارند، پس از طغیان تب خوک در حال بازسازی گله‌‌‌های خود هستند. فروشندگان خوک در مجارستان نیز کمک خواهند کرد تا تقاضای جهانی برای دانه سویا تا 3‌درصد در سال زراعی 2022-2021 رشد کند. چای، جدا از آب، محبوب‌‌‌ترین نوشیدنی جهان است، ولی ذائقه‌‌‌ها در حال تغییر است. جایگزین‌‌‌های چای سیاه، چون چای میوه‌‌‌ای با افزایش محبوبیت مواجه خواهند بود. مصرف جهانی چای در 2022 تا 4‌درصد و قیمت‌ها تا 8‌درصد افزایش خواهد یافت. قیمت قهوه که در سال 2021 بیش از یک‌‌‌پنجم افزایش یافته بود، در 2022 مجددا باز خواهد گشت. از سوی دیگر، با تغییرات آب‌‌‌وهوایی در جهان، محصولات شناخته‌شده در محل‌‌‌های ناآشنایی کشت خواهند شد که کشت آووکادو در برزیل یکی از آنهاست.

  بهداشت و درمان

اکونومیست انتظار دارد طغیان‌‌‌های بیشتر کووید-19 سیستم بهداشت و درمان را مختل کند و خطر ظهور سویه‌‌‌های جدید و خطرناک را افزایش دهد. همزمان با تزریق دزهای تقویتی واکسن کووید در کشورهای ثروتمند، کشورهای فقیر همچنان در تلاش برای ایمن‌‌‌سازی افراد آسیب‌پذیرتر خواهند بود. با وجود این، با افزایش پنج برابری ظرفیت تولید واکسن به حدود 22میلیارد دز، کمبود واکسن کاهش خواهد یافت. با سرعت گرفتن واکسیناسیون، آسیا از سیاست «کووید صفر» خود فاصله خواهد گرفت و با افزایش واکسیناسیون و درمان‌‌‌های بهتر، مرگ‌‌‌ومیر نیز کاهش خواهد یافت.

البته ویروس کرونا تنها نگرانی نخواهد بود. با انباشت بیماران در انتظار درمان، مرگ‌‌‌ومیر بیماران سرطانی افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، اثرات کووید-19 نیاز به خدمات بهداشت روان را افزایش خواهد داد. با وجود این، تکنولوژی همچنان به سیستم درمانی یاری خواهد رساند؛ الگوریتم‌‌‌ها به اولویت‌‌‌بندی بیماران کمک خواهند کرد و آزمایش بیوپسی مایع می‌تواند ابتلا به سرطان را تشخیص دهد. خدمات پزشکی از راه دور نیز به مراقبت‌‌‌های معمول کمک خواهند کرد. بیماران درمی‌‌‌یابند که همه‌گیری کرونا از برخی جهات خدمات بهداشت و درمان را بهبود بخشیده است. تکنولو‌‌‌ژی تولید برخی از واکسن‌‌‌های کووید-19 نیز در درمان سرطان و سایر بیماری‌‌‌ها به کار گرفته خواهند شد. با افزایش تقاضا برای درمان، مخارج سلامت جهانی تا 5‌درصد (بر اساس دلار آمریکا) افزایش خواهد یافت.

  انرژی

اکونومیست با اشاره به رشد قیمت‌های انرژی در 2021، معتقد است قیمت‌ها در 2022 نیز کاهش چندانی نخواهد داشت. افزایش تقاضا و پایین ماندن عرضه سبب افزایش قیمت‌های انرژی در سال گذشته شد. نفت برنت در سال آینده با میانگین قیمت 79دلار در هر بشکه به فروش خواهد رسید که تقریبا 10درصد بالاتر از سال گذشته است. اما پیش‌بینی اکونومیست این است که قیمت بالاتر از این حد نخواهد رفت؛ چراکه اوپک‌پلاس و دیگر تولیدکنندگان به مرور عرضه را افزایش خواهند داد. اما گاز طبیعی داستان دیگری دارد. در 2021 قیمت‌ها در اروپا رکورد زد و با وجود اینکه میانگین قیمت‌ها در 2022 کاهش خواهد یافت، ولی همچنان دو تا سه برابر سطح آن در 2019 خواهد بود. هوای سرد نیز اوضاع را بدتر خواهد کرد و به افزایش بیشتر قیمت‌ها منجر خواهد شد.

کشورهای تولیدکننده نفت مشتاق متنوع‌سازی و دوری از تولید انرژی‌‌‌های آلاینده هستند، ولی در واقع قصد دارند برنامه خود را از طریق افزایش فروش سوخت‌‌‌های فسیلی اجرایی کنند. مصرف نفت و گاز پس از کاهش در اوج همه‌گیری، در 2022 مجددا افزایش خواهد یافت و موجب بالارفتن انتشار دی‌اکسیدکربن خواهد شد. ولی انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر ارزان‌‌‌تر برنده خواهند شد. در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان سبزتر خواهد شد. به لطف پنل‌‌‌های خورشیدی و توربین‌‌‌های بادی جدید، مصرف انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در آمریکا از 200میلیون تن فراتر خواهد رفت که 11‌درصد بیش از دوران قبل از همه‌گیری است. با وجود این، تجدیدپذیرها تنها حدود یک‌دهم تقاضای انرژی آمریکا را در 2022 تامین خواهند کرد. در چین هم شرایط مشابهی حکمفرما خواهد بود و با وجود افزایش تجدیدپذیرها، منابع آلاینده انرژی همچنان غالب خواهند بود. جای امیدواری است که حتی شرکت‌هایی چون «توتال‌‌‌انرژیز» در تلاش برای پاک کردن فعالیت خود هستند. توتال در سال 2022 در عراق نیروگاه خورشیدی خواهد ساخت.

  فلزات و معادن

رشد 40درصدی قیمت کالاهای صنعتی در سال 2021 در طول دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. اما اکونومیست پیش‌بینی می‌کند که این رشد قیمت در 2022 به علت کاهش سرعت رشد جهانی و برطرف شدن اختلال زنجیره عرضه، تا حدی جبران خواهد شد. کالاهای سخت مسیرهای مختلفی خواهند داشت. با وجود اینکه قیمت فلزات در سال آینده 1/ 1درصد افزایش خواهد داشت، با فروکش کردن رونق پس از کرونا برخی از فلزات چون فولاد، با کاهش قیمت روبه‌‌‌رو خواهند بود.

اقتصاد چین برای بازار بسیاری از فلزات تعیین‌‌‌کننده خواهد بود. اشتیاق برای کاهش دی‌‌‌اکسیدکربن و شهرسازی، تقاضای آلومینیوم و مس را تضمین می‌کند. با وجود این، اشتیاق مسوولان برای مقابله با آلودگی می‌تواند تولید آلومینیوم و فولاد را کاهش دهد. با این حال، تولید جهانی آلومینیوم افزایش خواهد یافت. تولید مس هم به همین شکل خواهد بود. معدن جدیدی در پرو با ظرفیت 300‌هزار تن در سال کار خود را آغاز خواهد کرد. پرو پس از شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان است. ولی ریسک‌هایی نیز وجود دارد؛ رئیس‌جمهور پرو متعهد شده است منابع معدنی را ملی کند و مالیات معدن‌‌‌کاری را افزایش دهد. قیمت‌های جهانی مس در سال 2022 با 4‌درصد افزایش روبه‌‌‌رو خواهند بود. سیل سرمایه‌گذاری به سمت خودروهای برقی که مس یکی از عناصر اصلی در باتری آنهاست، از علل اصلی این افزایش قیمت محسوب می‌شود.

  خرده‌فروشی

پیش‌بینی اکونومیست بر افزایش سهم خرده‌‌‌فروشی آنلاین به 17درصد در سال 2022 است. این سهم در سال 2019 حدود 10‌درصد بوده است. با وجود این، رشد نسبت به سال گذشته آهسته‌‌‌تر خواهد بود؛ چراکه دولت‌‌‌ها محدودیت‌های جابه‌جایی شهروندان را کاهش خواهند داد. نهادهای نظارتی به علت نگرانی‌ از فعالیت‌‌‌های انحصاری و استفاده ناعادلانه از اطلاعات با غول‌‌‌های آنلاین برخورد خواهند کرد. با این حال، فروش آنلاین همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. فروش‌‌‌ جهانی تا سال 2022 حدود 22‌درصد از تجارت الکترونیک را به خود اختصاص خواهد داد و آسیا پیشرو خواهد بود. به دلیل مشکلات لجستیکی، خرده‌‌‌فروشان بزرگ کالاهای خود را از طریق هواپیماهای بدون سرنشین تجاری حمل خواهند کرد.

اروپایی‌‌‌ها نسبت به آسیایی‌‌‌ها و آمریکایی‌‌‌ها کمتر نسبت به تجارت الکترونیک اشتیاق داشته‌‌‌اند، ولی همه‌گیری کرونا به آنها هدف داده است. برخی از این خرده‌‌‌فروشان در سال 2022 در هم ادغام خواهند شد و برخی نیز به سمت کشورهای دیگر خواهند رفت. خرید و فروش کالاهای دست‌دوم نیز در سال آینده همچنان رواج دارد. جوانان موفق 25 تا 40ساله نسبت به مسن‌‌‌ترها دغدغه‌‌‌های پایداری بیشتری دارند، بنابراین کسب‌وکار فروش مجدد می‌تواند نسبت به سال 2019 تا دوبرابر افزایش یابد و در 2022 به 20میلیارد دلار برسد. تغییر در ذائقه جوانان، فروشگاه‌‌‌های خیابانی و آنلاین را تشویق خواهد کرد تا ارزهای دیجیتال را به عنوان روش پرداخت بپذیرند.