شماره روزنامه ۶۰۹۶
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۶۳ دنیای اقتصاد

اخبار صنعت، معدن و بازرگانی - روزنامه شماره ۶۰۶۳

  • دلارزدایی از تجارت امکان‌پذیر است؟

    دنیای اقتصاد -مرضیه احقاقی: کشورهایی با ساختار مشابه تولید و صادرات امکانات محدودی برای مبادله و گسترش تجارت با یکدیگر دارند، این محدودیت زمانی‌که پای پیمان‌های پولی خاص همچون دلار‌زدایی درمیان باشد، تشدید می‌شود و موانع زیادی در مسیر تجارت نیز ایجاد می‌کند. انتقال پول یکی از نخستین الزامات تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری است. این مهم در سال‌های گذشته به سبب نبود تعاملات سازنده میان ایران و سایر کشورهای دنیا، تحریم و مناقشات پیوستن به پروتکل‏‏‏‌های مصوب بانکی، به چالشی جدی برای اقتصاد ایران بدل شده‌است. در چنین فضایی صنعتگران، تجار و بسیاری از کسب‌وکارها از نبود امکانی برای تعاملات بانکی به‌عنوان معضلی فراگیر در روند فعالیت خود یاد می‌کنند که ضربات غیرقابل جبرانی را به فعالیت آنها تحمیل می‌کند. برهمین‏‏‏‌اساس نیز سیاستگذاران کشور در طول بیش از یک دهه‌اخیر در راستای ایجاد و توسعه مبادلات پولی دوجانبه تلاش کرده‌اند. در این میان پیمان‏‏‏‌های پولی به ارتقا ی سطح تجارت میان دو کشور با ایجاد یک شبکه بانکی جدید و همچنین حذف تدریجی دلار به‌عنوان ارز واسطه‏‏‏‌ای کمک می‌کند.
  • قدرت صادراتی ایران را احیا کنیم

    دنیای‌اقتصاد: مظفر محمدی، عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایران در یادداشتی بر لزوم تغییر رویکرد دولت در مواجهه با صادرات و لزوم حضور کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی و بازتعریف جایگاه کشور در زنجیره ارزش جهانی، تاکید کرد. حضور در زنجیره ارزش جهانی باید در اولویت دولت جدید قرار بگیرد. این حضور، انتظار بخش‌خصوصی از دولت چهاردهم در راستای بهبود وضعیت اقتصادی ایران و قرارگرفتن در مسیر توسعه است.
  • امکان اظهار کالا به گمرک با ثبت درخواست تخصیص ارز میسر شد

    دنیای‌اقتصاد: نحوه ارسال ثبت‌سفارش به گمرک برای تخصیص‌‌‌‌‌های در صف تغییر کرد که طبق آن امکان اظهار کالا به گمرک با ثبت درخواست تخصیص ارز میسر شده‌است. به گزارش خبرنگار مهر، سازمان توسعه‌تجارت ایران در بخشنامه‌‌‌‌‌ای موضوع تغییر در نحوه ارسال ثبت‌سفارش به گمرک برای تخصیص‌‌‌‌‌های در صف را ابلاغ کرد که براساس آن امکان اظهار کالا به گمرک با ثبت درخواست تخصیص ارز میسر شده‌است.
  • رشد ۳۲‌درصدی صادرات محصولات کشاورزی در ۴ماهه سال‌جاری

    دنیای‌اقتصاد: در چهار ماهه سال‌جاری ۲‌میلیون و ۲۲۶‌هزار‌تن محصولات کشاورزی به ارزش یک‌میلیارد و ۱۸۰‌میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده‌است. به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران، میزان صادرات محصولات کشاورزی در مدت یادشده از لحاظ وزن ۲۲‌درصد و از حیث ارزش ۳۲‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.بر اساس این‌گزارش صادرات پسته با ۲۷۳‌میلیون دلار و رشد ۱۹۳‌درصدی نسبت به سال‌قبل در رتبه اول صادرات محصولات کشاورزی کشور قرار دارد. این گزارش‌‌‌‌‌‌ حاکی است پس از پسته، انواع گوجه با ۱۴۷‌میلیون دلار، سیب با ۱۰۸‌میلیون دلار و هندوانه با ۹۶‌میلیون دلار بیشترین میزان صادرات را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.
  • چالش‌بازکردن قفل توسعه

    امیررضا انگجی / پژوهشگر توسعه اقتصادی
    دارایی‏‏‌ها و قابلیت‏‏‌های موردنیاز برای تولید یک کالا، جایگزین‏‏‌های ناقصی برای دارایی‏‏‌های موردنیاز در راستای تولید کالاهای دیگر هستند، اما درجه اختصاصی بودن دارایی‌ها بسیار متفاوت است. با توجه به این، سرعت تحول ساختاری به تراکم فضای محصول در نزدیکی نقطه‏‏‌ای که هر کشور مزیت نسبی خود را توسعه داده است، بستگی دارد. مشکل در برخی کشورها این است که آنها در کالاهایی تخصص دارند که به دارایی‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارند؛ دارایی‌هایی که بسیار خاص آن محصول است و کشور را برای حرکت به سمت کالاهای دیگر آماده نمی‌کند. یک مورد خاص در مورد کشورهای صادرکننده نفت است. اقتصاد ایران فضای محصولی گرفتار در نفت و گاز و سایر کالاهای اولیه دارد که‌ گذار به فضای محصول پیچیده‌تر را ناممکن می‌سازد.
  • دمای هوا رکورد خواهد زد

    دنیای‌اقتصاد: افزایش دمای هوا در روزهای اخیر، پیامک‌‌‌های اخطار سازمان برق و گذر از حد نصاب تامین برق تهران نشان از شکسته‌شدن رکورد مصرف برق در کشور دارند. وزیر نیرو با اشاره بر ۵روز قله حرارتی که در پیش است، از مردم درخواست کرد تا در مدیریت برق همکاری کنند. مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل توانیر نیز با اشاره به پشت سر گذاشتن اوج بار ۷۸‌هزار و ۱۰۶مگاواتی برق بیان کرد که حد نصاب تامین برق شهر تهران در تاریخ صنعت برق شکسته شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر