شماره روزنامه ۶۱۱۵
|

  • جاماندگی از انقلاب تجدیدپذیر‌ها

    دنیای اقتصاد: در حالی که ترکیه با گام‏‏‌های بلند به سوی انقلاب انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر پیش می‌رود، ایران همچنان در تلاش برای رفع چالش‏‏‌های اساسی در صنعت انرژی خود است. ظرفیت تولید برق ترکیه به ۱۱۰,۵۳۹مگاوات رسیده که بیش از نیمی از آن از منابع پاک تامین می‌شود، اما ایران با تولید تنها ۱۱۰۰مگاوات برق تجدیدپذیر، فاصله زیادی با اهداف خود دارد. در حالی که ترکیه موفق به کاهش واردات برق و افزایش تولید گاز شده است، ایران با کمبود ۱۲‌هزار مگاواتی برق در اوج مصرف دست‌وپنجه نرم می‌کند. هر دو کشور با چالش‏‏‌های مالی روبه‌رو هستند، اما تحریم‏‏‌ها شرایط را برای ایران پیچیده‏‏‌تر کرده است. کاهش ۴۵درصدی قیمت برق در ترکیه فرصتی برای رشد صنایع فراهم کرده، در حالی که افزایش مصرف در ایران، فشار بر زیرساخت‏‏‌ها را تشدید می‌کند.
  • اثرات منطقه‌ای تجارت آزاد

    دنیای اقتصاد -میثم قریشی: مطابق با نظریات اقتصادی، کشورها هرچه بیشتر در معرض تجارت جهانی قرار بگیرند، می‌توانند از مزیت نسبی این مساله استفاده کنند و به رشدی بادوام در اقتصاد خود برسند. این موضوع مستلزم باز بودن درهای اقتصاد روی تجارت و مراودات مالی در صحنه جهانی است. ایده اصلی این است که با تحرک کامل سرمایه و نیروی کار، تعادلی بلندمدت در اقتصاد جهانی ایجاد می‌شود؛ اما همیشه این‌طور نیست و مثال‌های نقض بسیاری حول‌وحوش این موضوع می‌توان پیدا کرد.
  • عقاب‌ها در سرزمین هفتاد و دو ملت

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی هند و آمریکا (Indo-American Chamber of Commerce) یک نهاد غیرانتفاعی است که با هدف تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین هند و ایالات‌متحده تاسیس شده است. این اتاق، به‌عنوان پل ارتباطی میان کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران دو کشور عمل می‌کند و به تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری در دو کشور می‌پردازد. روابط تجاری هند و آمریکا یکی از پویا‏‏‌ترین روابط اقتصادی در سطح جهان است. این دو کشور با وجود تفاوت‏‏‌های فرهنگی و اقتصادی، از زمان استقلال هند در سال ۱۹۴۷ به‌تدریج به سمت همکاری بیشتر حرکت کرده‏‏‌اند. در سال‌های اخیر، حجم تجارت دوجانبه به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته که شامل کالاها و خدمات مختلفی می‌شود.
  • حل چالش‌های سازمان تامین اجتماعی به مطالعات بیشتر نیاز دارد

    دنیای اقتصاد: در نشست اخیر شورای گفت‌وگو پیشنهاد احیای شورای عالی تامین اجتماعی و توجه به اصل سه‌جانبه‌گرایی از سوی بخش خصوصی مطرح و مقرر شد برای حل چالش‌های سازمان، بررسی‌ها و مطالعات بیشتری انجام شود. احیای شورای عالی تامین اجتماعی، توجه به اصل سه‌جانبه‌گرایی و تجدیدنظر در ترکیب هیات‌های تشخیص مطالبات موضوعاتی بودند که در صدوبیست‌وپنجمین نشست شورای گفت‌وگو بررسی شدند. اعضای شورا درباره احیای شورای عالی تامین اجتماعی به این نتیجه رسیدند که لازم است مطالعات بیشتر و دقیق‌تری صورت گیرد و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با همکاری دبیرخانه شورای گفت‌وگو تجربیات بین‌المللی را در این رابطه مدنظر قرار گیرد.
  • یکسان‌سازی استانداردهای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با ایران

    دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ضمن تاکید بر یکسان‌سازی استانداردهای کشورهای عضو اتحادیه با جمهور اسلامی ایران، از وی برای حضور در دور سوم نمایشگاه اوراسیا در تهران دعوت به عمل آورد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، سیدمحمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، به همراه محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در راس هیاتی بلندپایه که ترکیبی از صد شرکت ایرانی شامل تشکل‌ها و تجار است، در اجلاس اقتصادی اوراسیا در ارمنستان حضور به عمل رساندند.
  • زنجیره تولید سیب‏‏‌زمینی استان اردبیل تکمیل می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: نایب‌‌‌رئیس اتاق ایران با اشاره به ۱۲۰‌هزار تن تولید مازاد سیب‌‌‌زمینی در استان اردبیل، گفت: با تکمیل زنجیره کامل صنایع تبدیلی، مشکلات این تولید مازاد تا دوسال آینده رفع می‌شود.
  • تسهیل فرآیند صدور ویزای ویتنام برای بازرگانان

    دنیای‌اقتصاد: سید مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر می‌‌‌گوید: در دیدار با سفیر ویتنام در تهران، ضمن رایزنی درباره تسهیل صدور ویزای بازرگانان، فرآیند صدور و اخذ ویزا تسهیل شده است.
  • مالیات ارزش‌‌‌افزوده و حساب شرکت‌های بزرگ به استان محل فعالیت منتقل شود

    دنیای اقتصاد: در نشست شورای گفت‌وگوی استان لرستان، موضوع افزایش گردش مالی استان با استرداد مالیات ارزش‌‌‌افزوده شرکت‌های تولیدی بزرگ و انتقال حساب آنها به داخل استان مورد بحث، بررسی و تصویب قرار گرفت. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌‌‌آباد با اشاره به موضوع استرداد مالیات ارزش‌‌‌افزوده فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌ای به استان محل فعالیت، افزود: در ۲ نشست شورای گفت‌وگو، یک نشست را به شیوه‌های مالیات‌‌‌ستانی توسط سازمان مالیاتی استان اختصاص دادیم و پیشنهادهایی را در جهت اصلاح بررسی پرونده‌ها نیز ارائه کردیم.
  • توسعه قرارداد خرید تضمینی تجدیدپذیر‌‌‌ها تا ۱۰مگاوات

    دنیای‌اقتصاد: معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری انرژی (ساتبا) از صدور «شناسه یکتا» برای پروژه‌‌‌های ساخت نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید توسط سازمان برنامه خبر داد.
  • میزان پرشدگی سدهای کشور ۴۷‌درصد است

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت آب کشور گفت: براساس جدیدترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب کشور هم‌‌‌اکنون میزان پرشدگی سدهای کشور برابر با ۴۷‌درصد است.به گزارش وزارت نیرو، فیروز قاسم‌‌‌زاده خاطرنشان کرد: حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در سال‌جاری ۲۴.۴۵میلیارد مترمکعب و در همین بازه زمانی در سال گذشته ۲۱.۶۹میلیارد مترمکعب بوده است که ۱۳‌درصد رشد را نشان می‌دهد.وی همچنین گفت: براساس جدیدترین آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری تا هشتم مهرماه (با گذشت هشت‌روز از سال آبی جدید) میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور ۰.۲میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۰.۲۹میلیارد مترمکعب بوده است که بیانگر کاهش ۲۱درصدی میزان ورودی به سدهای کشور در این بازه زمانی است.سخنگوی صنعت آب کشور افزود: از ابتدای سال آبی جدید تاکنون، میزان خروجی سدهای کشور ۰.۵۹میلیارد مترمکعب است و سال گذشته ۰.۷۶میلیارد مترمکعب بوده است که ۲۲‌درصد کاهش داشته است.
  • نرخ خرید برق صنایع ابلاغ شد

    دنیای‌اقتصاد: در راستای اجرای ماده ۳ قانون مانع‌‌‌زدایی از توسعه صنعت برق، تعرفه برق مصارف تولید (صنعت و معدن)، کد تعرفه ۴ نرخ خرید برق صنایع ابلاغ شد.به گزارش وزارت نیرو، با در نظر گرفتن متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی معادل ۷,۲۴۳ریال به ازای هر کیلووات‌‌‌ساعت، بهای برق مشترکان موضوع این مصوبه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ در تمامی فصول سال بر مبنای نرخ‌های اعلامی اخذ می‌شود.
  • راز بقا در بی برقی

    دنیای اقتصاد: مساله‌‌‌ پیامدهای ناترازی برق با توجه‌‌‌ به‌‌‌ سـیاسـت‌‌‌ سـهمیه‌‌‌بندی برق واحدهای صـنعتی‌‌‌ مسـتقر در شـهرک‌های صـنعتی‌‌‌، یکی‌‌‌ از چالش‌‌‌های صـنایع‌‌‌ اسـتان تهران است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، انرژی توزیع‌‌‌ نشـده اسـتان تهران (به‌‌‌ غیر از محدودیت‌های شـهر تهران بزرگ) برابر ٢٠٤٤٤ کیلووات بوده اسـت‌‌‌. همچنین‌‌‌ توان مورد نیاز شـهرک‌های صـنعتی‌‌‌ برابر ١٧٤٥ مگاوات است‌‌‌ که‌‌‌ ١٠٠٠ مگاوات آن هنوز تامین‌‌‌ نشده است‌‌‌. اما بنگاه‌‌‌ها چه استراتژی‌‌‌هایی را برای مقابله با کمبود برق می‌توانند در پیش بگیرند؟ بررسـی‌‌‌ تجارب جهانی‌‌‌ نشـان می‌دهد بنگاه‌ها روش‌های مختلفی‌‌ را‌ برای مواجهه‌‌‌ با کمبود برق اتخاذ می‌کنند.
  • سد داخلی و خارجی توسعه صادرات

    دنیای اقتصاد: تلاش برای حل مساله FATF، موضوعی است که از سوی دولت چهاردهم مطرح‌شده و فعالان صنعتی و اقتصادی را امیدوار کرده‌است. رفع مشکل موردبحث یکی از الزامات اساسی پیش‌روی توسعه صادرات کشور است، بااین‌وجود نباید فراموش کرد که ارتقای سطح حضور ایران در بازار جهانی نیازمند اخذ تصمیمات جدید و گره‌گشایی از سایر چالش‌های پیش‌روی توسعه صادرات است. درهمین‌حال باید همسو با تغییرات جهانی در حوزه تجارت گام برداشت. متاسفانه باید اقرار کرد؛ بی‌بهرگی کشور از تکنولوژی‌های روز دنیا مانع تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا و تنوع‌‌دادن به سبد صادراتی متناسب با نیاز کشورهای هدف بوده‌است، بنابراین انتظار می‌رود هم‌زمان با رفع محدودیت‌های خارجی پیش‌روی صادرات در مسیر بهبود شرایط داخلی نیز گام برداشت.
  • هشدار وزارت صمت درباره گرانی قیمت برنج

    دنیای‌اقتصاد: معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌‌‌‌‌‌‌ای به دبیر ستاد تنظیم‌بازار کشور، نسبت به وضعیت بازار برنج کشور هشدار داد. به گزارش وزارت صمت، پس از انتشار نامه انجمن تولیدکنندگان و تامین‌‌‌‌‌‌‌کنندگان برنج ایران خطاب به معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهور درباره وضعیت نگران‌کننده بازار برنج، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز در نامه‌‌‌‌‌‌‌ای به دبیرستاد تنظیم‌بازار کشور، نسبت به وضعیت بازار برنج کشور هشدار داد.
  • خلق درآمدهای ارزی با افزایش صادرات غیرنفتی

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی و پایش سازمان توسعه‌تجارت ایران ضمن معرفی صادرات به‌عنوان یکی از مولفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درآمدزایی بر خلق درآمدهای ارزی جدید از طریق افزایش صادرات غیرنفتی، تاکید کرد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه‌تجارت ایران، محسن منتظری، افزایش درآمد ملی را به‌عنوان یکی از کارویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادرات معرفی کرد و افزود: فرآیند صادرات، به کشورها این امکان را می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را به بازارهای جهانی عرضه و از این طریق درآمد ارزی کسب کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر