شماره روزنامه ۵۹۹۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۹۹ دنیای اقتصاد

اخبار صنایع غذایی - روزنامه شماره ۵۹۹۹

  • درس‌های ارز ۴۲۰۰

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: فعالان صنعت غذا معتقد هستند شکافی که میان قیمت رسمی ‌‌‌ارز و بازار وجود دارد به چالش جدی در این حوزه تبدیل شده است. چالش‌‌‌هایی که پیش از این نیز وجود داشتند. مروری بر دوره‌‌‌های گذشته نشان می‌‌‌دهد که در زمان ارز ۴۲۰۰تومانی، وضعیت به گونه‌‌‌ای شده بود که اکثرا نهادهای پژوهشی با محاسبه رانت نهفته در تفاوت قیمتی خواهان همگرایی نرخ‌‌‌ها بودند. در حال حاضر قیمت ارز دولتی ۲۸۵۰۰ تومان و قیمت ارز در بازار نزدیک به ۶۰ هزار تومان است و این موضوع باعث شده اولا تخصیص ارز برای دولت مقرون به صرفه نباشد و در نتیجه تولیدکنندگان مدت‌‌‌ها در صف تخصیص ارز قرار می‌‌‌گیرند و ثانیا دولت به بهانه ارز دولتی در قیمت‌‌‌گذاری دخالت می‌‌‌کند درحالی‌که بسیاری از تولیدکنندگان ارز را از بازار آزاد تامین می‌‌‌کنند.
  • جاماندگی صنعت غذا از رینگ صادرات

    دنیای‌اقتصاد: صنعت غذا یکی از حوزه‌‌‌های مهم و استراتژیک است که ارتباط تنگاتنگی با معیشت مردم دارد، اما این در حالی است که وضع قوانین خلق‌‌‌الساعه و سنگ‌‌‌اندازی‌‌‌های بی‌‌‌شمار در مسیر این صنعت باعث شده تا کشورهای دیگر گوی سبقت را در بازارهای جهانی از کشور ما ربوده و بازارهای هدف ما را نشانه بگیرند. در حال حاضر، در مقایسه با رقبای خارجی می‌توان گفت که ایران جایگاه قابل قبولی در بخش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ندارد و صنعت غذای ایران نسبت به کشورهای رقیب، از وضعیت قابل دفاعی برخوردار نیست.
  • تاثیر افزایش هزینه‌‌‌های جانبی بر قیمت مواد غذایی

    دنیای‌اقتصاد: کمیسیون تخصصی بنکداران مواد غذایی و دخانیات در راستای انجام وظایف ذاتی خود، طی ماه‌‌‌های گذشته تحقیقات جامعی در سطح بازار در خصوص کالاهای اساسی و مواد غذایی انجام داد که نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد، هیچ کمبودی در توزیع و عرضه انواع محصولات خوراکی در بازار وجود ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی اتاق اصناف ایران، عضو کمیسیون تخصصی بنکداران مواد غذایی و دخانیات اتاق اصناف ایران با بیان این مطالب گفت: نتیجه تحقیقات انجام‌شده همچنین نشان می‌دهد که قیمت برخی از اقلام مواد غذایی در بازار افزایش یافته است که دلیل این افزایش قیمت به چند مولفه مهم بازمی‌گردد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر