شماره روزنامه ۶۱۰۴
|

  • یارانه دولتی برای «کار کمتر»

    دنیای اقتصاد: ژاپن، کشوری که مردمش به قدری سختکوش هستند که حتی در زبانشان واژه‌‌‌ای برای «مرگ بر اثر کار بیش از حد» (کاروشی) دارند، با دورنمای کمبود نیروی کار نگران‌‌‌کننده‌‌‌ای روبه‌‌‌روست و سعی دارد با ترغیب افراد و شرکت‌ها به اتخاذ هفته کاری چهار‌روزه این کمبود را برطرف کند.
  • ۱.۷ میلیون ساعت‏‏‌ کار بدون حادثه در پایافولاد

    دنیای اقتصاد -گروه شرکت‌ها: عاطفه برومند، ‌‌‌ مدیر واحد HSE ‌‌‌ شرکت پایافولاد کویر یزد در خصوص اقدامات و چالش‌های این شرکت برای افزایش امنیت محیط کار در کنار حفظ شاخص‌‌‌های زیست محیطی گفت: ما در شرکت پایا فولاد کویر یزد به دلیل اینکه راه‌اندازی دو خط تولید کنسانتره با ظرفیت یک میلیون تنی را در دستور کار داشتیم، چالش‌‌‌های زیادی در خصوص ایمنی در مرحله ساخت و راه‌اندازی را پشت سر گذاشتیم که طبعا با ورود به مرحله بهره‌‌برداری، تنها فرآیند روتین حل چالش‌‌‌ها و ریسک‌‌‌های مشخص و شناخته‌شده تولید وجود دارد. به این معنی که از ریسک خطای انسانی فاکتور بگیریم و شرایط را تنها در دسته‌‌‌بندی ایمن و ناایمن قرار دهیم، در مرحله بهره‌‌‌برداری به دلیل کمتر شدن متغیرها، کار ساده‌‌‌تر می‌شود.
  • چین چگونه شرکت‌های بخش خصوصی‏‏‌اش را نابود کرد؟

    در پارک علم و فناوری «بیوبی» (BioBay) در منطقه سوژو در غرب شانگهای – مکانی که برای پیشرفت دانش بدن انسان اختصاص داده شده بود – دیگر نشانه‌‌‌های زندگی واقعی دیده نمی‌شود. در یک برج پنج‌طبقه که محل استارت‌آپ‌‌‌های بیوتکنولوژی و دارویی است، تنها صدایی که به گوش می‌‌‌رسد، صدای یک ژنراتور برقی در اعماق ساختمان است.
  • معجزه عبور از سودآوری

    اگر شرکتی به دنبال سودآوری باشد، نخستین راهی که به عقلش می‌‌‌رسد، افزایش قیمت محصولات/خدمات است. اما شگفتی آنجا است که این هدفِ کمّی، اغلب با استراتژی‌‌‌های متناقض و کیفی به دست می‌‌‌آیند؛ یا با کاهش شدید قیمت یا با افزایش قابل توجه کیفیت و تمایز محصول. شرکت داویتا به خوبی نتیجه هر دو استراتژی را تجربه کرد و فقط زمانی به سودآوری رسید که دیگر هدف آن سودآوری نبود.
  • تعریف جدید رفاه در آریزو ۸

    آریزو ۸ برای تبدیل شدن به لوکس‌‌‌ترین سدان مونتاژی ایران، ویژگی‌‌‌های بارزی ورای سرعت و قدرت دارد. در واقع آریزو ۸ نمایانگر ترکیبی از طراحی و فناوری پیشرفته در صنعت خودرو است و هر سفر با این خودروی سایز متوسط و لوکس، راحت خواهد بود. کیفیت مواد به کار رفته در درون کابین تا استفاده از فناوری‌‌‌های پیشرفته و فضای بزرگ در اتاق این خودرو، تعریف جدیدی از رفاه در آریزو ۸ است.
  • چالش‌‌‌های مدیریتی در شرکت‌های دولتی

    عباس شفیعی دکتری اقتصاد، عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران
    در روزهای اخیر بحث وام رئیس سازمان بورس بسیار روی زبان‌ها افتاده و افکار عمومی را حساس کرده است. از طرف دیگر بحث عملکرد شرکت‌های دولتی و اعضای هیات مدیره آنها و مباحث مربوط به پاداش، حقوق و دستمزد اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های دولتی چه توسط وزیر اقتصاد و چه توسط رئیس‌جمهور مطرح شده است. به عنوان کسی که پنج سال از عمر حرفه‌ای خود را در یک شرکت واجد گروه الف-۱ دولتی به عنوان عضو هیات مدیره سپری کرده‌ام و درگیر مسائل مالی، حسابرسی و عملکردی آن بوده‌ام لازم دانستم که برخی از چالش‌ها و تجربیات خود را در این نوشتار خطاب به تصمیم‌سازان و سیاستگذاران این حوزه تقدیم دارم. واقعیت آن است که اگر می‌خواهیم چالش زیان‌ده بودن و مدیریت ناموفق در برخی از این شرکت‌ها پایان یابد باید الزاماتی را در نحوه مدیریت آنها بپذیریم که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم‌:
  • «مجمع تجاری عمان و ایران» در مسقط

    اولین نشست فعالان اقتصادی ایرانی با عنوان «مجمع تجاری عمان و ایران» با هدف ارتقای مشارکت اقتصادی بین سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌‌‌شود. در پی ارتقای مشارکت اقتصادی بین سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران، اولین نشست فعالان اقتصادی ایرانی با حاکمیت عمان با عنوان «مجمع تجاری عمان و ایران» به مدت دو روز در تاریخ‌‌‌های ۲۴ و ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
  • مسیر پرچالش تسهیلات ازدواج

    دنیای اقتصاد-فائزه پوزش: شواهد حاکی از آن است که زوجین، پس از دریافت سند ازدواج و اقدام به ثبت‌‌‌نام برای تسهیلات مربوطه، با موانع و چالش‌‌‌های قابل‌توجهی روبه‌‌‌رو می‌‌‌شوند. دنیای اقتصاد در این گزارش بر آن است تا ضمن نگاهی ژرف به این موضوع، به تحلیل برخی از برجسته‌‌‌ترین و روشن‌‌‌ترین مشکلات موجود بپردازد؛ مسائلی که نه تنها آغاز زندگی مشترک را دشوار می‌‌‌سازد، بلکه مسیر بهره‌‌‌مندی از تسهیلات ازدواج را نیز با پیچیدگی‌‌‌های فراوانی همراه کرده است. این گزارش، تلاشی است برای آشکار ساختن زوایای پنهان این معضل که گریبان‌‌‌گیر بسیاری از زوج‌‌‌های جوان شده است.
  • تولید نیسان در ایران

    کارخانه مانیان خودرو، زیرمجموعه پرشیا خودرو، به عنوان یکی از پروژه‌‌‌های مهم این شرکت در صنعت خودروی کشور، با هدف تولید خودروهای با‌کیفیت و مدرن در استان قزوین و منطقه آبیک تاسیس شده است. این کارخانه به عنوان یک مرکز تولیدی نوآورانه و پیشرفته، در پی ایجاد زیرساخت‌‌‌های مناسب و بهره‌‌‌برداری از نیروی انسانی جوان و متخصص، به دنبال رونق بخشیدن به خودروسازی ایران است.
  • سرمایه‏‏‏‌گذاری فولاد هرمزگان در آموزش و توسعه

    رئیس برنامه‌‌‌‌ریزی و اجرای آموزش شرکت فولاد هرمزگان گفت: در فولاد هرمزگان طرح‌‌‌‌ریزی و اجرای برنامه‌‌‌‌های آموزشی معطوف به یادگیری بر اساس مدیریت شایستگی و برای توسعه توانمندی‌‌‌‌های کارکنان و بهبود عملکرد آنها انجام می‌‌‌‌شود.
  • تکمیل زنجیره فولاد در«فجهان»

    یکی از بزرگ‌ترین فعالان تکمیل زنجیره فولاد کشور، جهان فولاد سیرجان در سال ۱۳۸۸ با هدف آغازین ۹۶۰‌هزار تن آهن اسفنجی در سال در شهر فولادی ایران؛ سیرجان تاسیس شد.
  • کارآمدی بورس‌‌‌های کالایی

    سامان پناهی / کارشناس ارشد اقتصادی
    در هر اقتصادی که زمینه و بستر اقتصاد رقابتی فراهم باشد به گونه‌‌‌ای که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بتوانند در یک بازار آزاد معامله کنند، اقتصاد به مرز کارآیی و تخصیص بهینه منابع نزدیک خواهد شد. بورس‌‌‌های کالایی (کالا و انرژی) در ایران بر این اساس ایجاد شده‌‌‌اند که بتوانند ضمن افزایش شفافیت در اقتصاد به کشف قیمت‌های مبتنی بر عرضه و تقاضا کمک کنند.
  • خطای سهوی فنی «فلایتیو»

    شرکت «فلایتیو» در خصوص خبر تعلیق یک‌ماهه‌‌‌ به دنبال عرضه/نمایش بلیت یک پرواز داخلی بالاتر از نرخ رسمی، تاکید دارد ابدا بحث «گران‌‌‌فروشی» برنامه‌‌‌ریزی‌شده در کار نبوده و فقط خطای سهوی فنی رخ داده است. به گزارش مرکز اطلاع‌‌‌رسانی و روابط بین‌الملل «فلایتیو»، پیرو انتشار خبری در رسانه‌‌‌ها مبنی‌‌‌ بر تعلیق یک‌ماهه پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرت هوایی «فلایتیو» و سایت‌www.flightio.ir، ضمن احترام به قوانین، توضیح چند نکته جهت تنویر افکار عمومی ضروری است.
  • راهکار کارشناسی نجات بانک‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد: در دومین روز از سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، نشست تخصصی با موضوع اصلاح، بازسازی و انحلال موسسات اعتباری برگزار شد. این میزگرد، با حضور جمعی از صاحب‌‌‌نظران و کارشناسان حوزه بانکی و مالی و با هدف بررسی جامع چالش‌‌‌های سیستم بانکی و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت موسسات اعتباری تشکیل شد. این میزگرد، به بررسی ضرورت اصلاحات، مراحل بازسازی و انحلال، تجربیات جهانی و چالش‌‌‌ها و راهکارهای پیش‌‌‌رو اختصاص داشت.
  • نگاهی جامع به ماهیت بانک مرکزی بر اساس قانون جدید

    میثم حقیقی/ کارشناس حوزه بانکی
    با تصویب و اجرایی شدن قانون جدید بانک مرکزی، این نهاد به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام مالی کشور، با ویژگی‌‌‌‌ها و الزامات جدیدی تعریف شده است. در این متن، به تفصیل به بررسی جوانب مختلف این قانون و تاثیرات آن بر استقلال و عملکرد بانک مرکزی خواهیم پرداخت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر