شماره روزنامه ۶۰۴۵
|

  • ردیابی وام‏‏‌دهی ارتباطی

    مرتضی مطلق/کارشناس پول و بانک
    از اوایل قرن گذشته تا بحران مالی اخیر، دیدگاه غالب نسبت به ماهیت بانک و چگونگی خلق نقدینگی، رویکرد ضریب فزاینده بوده است که مطابق با این دیدگاه، هر بانک به صورت انفرادی تنها یک واسطه‌‌‌گر وجوه است و نظام بانکی به صورت تجمیعی توانایی خلق پول و اعتبار از محل سپرده‌‌‌ها را دارد. به همین جهت، ریچارد ورنر (Richard Werner)، قرن بیستم را قرن از دست رفته اقتصاد (A Lost Century in Economics) می‌‌‌نامد. پس از بحران مالی ۲۰۰۸ آمریکا و با توجه به عدم‌اثرگذاری سیاست‌‌‌های پولی مرسوم و مقررات کلان احتیاطی (کفایت سرمایه با در نظر گرفتن توصیه‌‌‌های بازل ۲) مجددا به رویکرد تامین مالی از طریق خلق پول (خلق پول از هیچ) روی آورده شد. مطابق با این نظریه، بانک‌‌‌ها به صورت انفرادی قدرت خلق اعتبار را دارند و پیش از وام‌‌‌دهی نیاز به جذب سپرده یا ذخایر ندارند.
  • اختلال رکودی در صنعت بانکداری

    یکی از مسائل محوری در اقتصادهای مدرن، وجود پدیده‌‌‌ چرخه‌‌‌های تجاری یا ادوار اقتصادی است. در متون اقتصادی تعاریف متعددی از ادوار اقتصادی ارائه شده، ولی همه آنها بر وجود نوسان‌‌‌های مداوم در شاخص‌‌‌های کلان اقتصادی کشورها تاکید دارند.
  • کارنامه اکتشافی«ومعادن»

    چالش تامین مواد اولیه صنایع معدنی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت و اقتصاد کشور خواهد بود؛ چراکه صنایع پایین‌دستی زنجیره صنایع معدنی مانند خودرو، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی و… بدون مواد معدنی امکان ادامه حیات ندارند و نباید تصور کرد که در صورت تبدیل‌شدن این چالش به یک بحران، تنها بخش معدن و صنایع معدنی آسیب خواهند دید؛ شاید این اصلی‌ترین پاسخ برای این سوال باشد که چرا «اکتشاف» باید جزو اولویت‌های اصلی صنعت کشور باشد؟ براساس داده‌ها، منابع اکتشاف‌شده سنگ‌آهن کشور با لحاظ‌کردن میزان عیار و دانه‌بندی، در حال حاضر حدود ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون تن برآورد شده است که البته اختلافاتی در داده‌ها وجود دارد؛ اما به‌طور کلی این منابع تنها تا حدود ۱۰ الی ۱۵سال آینده پاسخ‌گوی نیاز صنعت ماست و در صورتی که اکتشافات جدیدی صورت نگیرد، تامین مواد اولیه اصلی‌ترین چالش صنعت فولاد کشور خواهد بود.
  • صورت‌های مالی ۱۴۰۲ بانک سینا

    مجمع عمومی عادی سالانه بانک سینا (سهامی عام) با حضور سهامداران در باغ پردیس تهران برگزار شد. به گزارش روابط‌‌‌عمومی بانک سینا، این مجمع با حضور دارندگان بیش از ۷۷‌درصد از سهام بانک به صورت حضوری و برخط برگزار شد و پس از ارائه گزارش عملکرد بانک در سال مالی گذشته توسط علی ابدالی، مدیرعامل و قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانونی، صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ این بانک به تصویب رسید.
  • صنعت پتروشیمی به مثابه محرک صنایع پایین‌دست

    میثم فتحی‏‌محب /کارشناس حوزه پتروشیمی
    ۸ محصول پایه پتروشیمی وجود دارد که می‌توان گفت ایران از نظر میزان توسعه در این محصولات تنها در دو تا سه حوزه مانند اتیلن، متانول و آمونیاک عملکرد خوبی نشان داده است. ضعف اصلی زنجیره پتروشیمی کشور بیش از همه در بخش پروپیلن بروز یافته است؛ ظرفیت تولید پروپیلن حدود ۱.۱ میلیون تن است که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰‌هزار تن آن به صورت عملیاتی به تولید می‌رسد که ۹۵درصد آن هم صرف تولید پلی پروپیلن می‌شود. به همین دلیل زنجیره پایین‌دست پروپیلن آنچنان توسعه پیدا نکرده و واردات محصولات پایین‌دست پروپیلن به بیش از ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است. بنابراین به صورت کلی می‌توان گفت اولویت اول توسعه زنجیره کشور باید پروپیلن باشد.
  • بررسی استاندارد کوزو و ایزو در مدیریت ریسک

    محمد امین قاسمی/مشاور ریسک
    مدیریت ریسک یکی از موضوعات حیاتی در هر سازمان است. خوشبختانه در این خصوص دستورالعمل‌ها و چارچوب‌های مختلفی وجود دارد که سازمان‌ها می‌توانند از آنها برای مدیریت اثربخش ریسک‌ها استفاده کنند. دو مورد از پرکاربردترین و محبوب‌ترین چارچوب‌ها در این حوزه ISO ۳۱۰۰۰ و COSO ERM هستند. استانداردها در یک کسب‌وکار ضروری هستند، زیرا آنها یک خط پایه را برای جلوگیری از تعارض بر سر درست یا غلط بودن تعیین می‌کنند. در این مقاله، این دو چارچوب را با هم مقایسه می‌کنیم تا به سازمان‌ها کمک کنیم تفاوت‌ها و شباهت‌های کلیدی بین آنها را درک کنند.
  • ابربانک خصوصی زیر ذره‌بین

    مهرداد جمشیدیان/کارشناس امور بانکی
    بانک صادرات ایران بیش از ۷۰ سال پیش در سال ۱۳۳۱ پا به‌‌‌عرصه بانکداری خصوصی گذاشت، ولی در ۲۷ سالگی عمر خود، ملی اعلام شد و بعد از سه‌‌‌ دهه هنگامی ‌‌‌‌‌‌که ۵۷ ساله بود در راستای اجرای سیاست‌‌‌های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی مجددا به شبکه بانکی غیردولتی پیوست. بانک صادرات ایران با در اختیار داشتن نزدیک به ۲۰۰۰ شعبه در حال ارائه خدمات ارزنده به آحاد جامعه است و کارکنان بانک می‌‌‌گویند دستیابی به جایگاه بهتر در دایره خدمت و بالندگی بانک را مستمرا پیگیری می‌کنند و خود را نسبت به سهامداران، مشتریان و همکارانشان مسوول می‌‌‌دانند. داده‌‌‌ها و اطلاعات به‌‌‌کار رفته در گزارش ماخوذ از صورت‌های مالی سالانه حسابرسی‌شده‌‌‌ بانک‌های کشور است و از این پس از بانک‌های کشور با نام‌‌‌های «شبکه بانکی»، بانک‌ها یا «شبکه» و از بانک‌هایی نظیر بانک صادرات ایران که هر کدام بیش از ‌هزار و چندصد شعبه دارند با اسم بانک‌های بزرگ‌مقیاس یا گسترده یاد خواهد شد.
  • «نیان» برترین شرکت صنعتی حوزه برق و الکترونیک شد

    دنیای اقتصاد، مشهد: شرکت دانش‌بنیان نیان الکترونیک در مراسم گرامیداشت روز صنعت و با حضور وزیر صمت و معاون علمی، فناوری رئیس‌جمهوری به عنوان واحد صنعتی نمونه کشور معرفی شد. شرکت دانش‌بنیان نیان الکترونیک با توجه به کسب امتیاز حداکثری از شاخص‌های ارزیابی این جشنواره و حضور موفق طی سالیان فعالیت خود در عرصه صنعت، به عنوان واحد صنعتی نمونه کشور و تنها نماینده خراسان در بخش برق و الکترونیک معرفی شد.
  • متهمان تخریب صنعت تجهیزات پزشکی

    شرکت‌های تولیدکننده‌نما برای این صنعت بحران‌‌‌آفرین بوده و شاهد هستیم که متاسفانه در برخی موارد از این شرکت‌ها حمایت‌‌‌هایی نیز صورت گرفته و بعضا تا مقاطع بالا در تشکل‌ها، صنوف و اتحادیه‌‌‌ها پیشروی کرده‌‌‌اند.
  • ۹ شرکت پیشرو در «خانه هوشمند »

    دنیای اقتصاد: با پشتیبانی از دستگاه‌‌‌‌‌های متصل به اینترنت اشیا، شبکه‌‌‌‌‌ها و نرم‌‌‌‌‌افزار هوشمند، وعده خانه‌‌‌‌‌ای هوشمند که در آن می‌توانید هر وسیله‌‌‌‌‌ای را با یک برنامه کنترل کنید، اکنون کاملا محقق شده است.
  • طرح‌‌‌هایی ملی برای صرفه‌‌‌جویی در انرژی

    خاطره میرزا / کارشناس نفت
    مدیریت و بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی طی دو دهه اخیر یکی از وجوه تمرکز و تاکیدات تمامی مقامات ارشد کشوری در همه سطوح بوده است. منظور از بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و اتخاذ و به‌‌‌کارگیری روش‌ها و سیاست‌‌‌هایی در مصرف درست انرژی است که از نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حرکت در این حوزه را تضمین کند.
  • رشد تولید «جهان فولاد سیرجان»

    جهان فولاد سیرجان هم‌‌‌راستا با شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» و همت کارکنان و مدیران پرتلاش خود در سه ماه اول سال‌جاری با تولید ۶۹۰۵۱۳ تن محصول رشد ۱۳.۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل را ثبت کرد.
  • چرا بانک‌ها باید به فکر هِزاره‌‌‌ها باشند؟

    محمد حیدری
    به تازگی موسسه تحقیقاتی Logica گـــزارش ســالانه Future of money خود را برای سال ۲۰۲۴ منتشر کرده است که نکات این گزارش حاوی اطلاعات مفیدی برای ارائه‌دهندگان خدمات پولی و مالی به‌خصوص بانک‌هاست. از مهم‌ترین نکاتی که این گزارش بر آن متمرکز است، افزایش استفاده از تکنولوژی در خدمات مالی است. اینترنت، لپ‌تاپ، تلفن‌‌‌های همراه و دیگر دستگاه‌‌‌های دیجیتال از مظاهر استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره انسان‌‌‌ها به شمار می‌‌‌روند؛ به‌طوری که در دسترس نبودن چند‌ساعته هر یک از این موارد ممکن است برای بسیاری از افراد به شدت آزاردهنده بوده و به نوعی به یکی از حداقل‌‌‌های زندگی تبدیل شده‌‌‌اند. تسهیلاتی که این تکنولوژی‌ها در زندگی روزمره انسان‌‌‌ها ایجاد کرده‌‌‌اند بسیار حیاتی است و به هیچ عنوان قابل چشم‌‌‌پوشی نیستند.
  • چشم بازار به تصمیم‌های رئیس جمهور جدید

    دنیای اقتصاد: رئیس جمهور منتخب مردم ایران در حالی قرار است تا چند روز آینده مشخص شود که تصمیم‌های آینده او و تیم اقتصادی‌اش برای مردم و همچنین فعالان بنگاه‌های صنعتی و تولیدی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در همین حال نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» تاکید کرده چشم بازار هم به تصمیم‌های رئیس جمهور جدید دوخته شده است.
  • هزینه ساخت‏‌وساز به روایت بازار

    دنیای اقتصاد-گروه شرکت‌های ساختمانی: هم‌‌اکنون حتی خوش‌بینانه‌‌ترین برنامه‌‌ریزان نیز پذیرفته‌‌اند که ساخت ارزان‌‌ترین خانه با ساده‌‌ترین طرح و مصالح نیز از توان حداقل یک‌سوم خانوارهای شهری خارج است. تبدیل‌‌شدن مسکن از یک نیاز بنیادی بشر به یک کالای سرمایه‌‌ای در ایران، موجب سرمایه‌گذاری افرادی خاص در این بخش شده و بازار مسکن همچون دیگر بازارهای مالی در تسلط افراد محدودی درآمده است. نتیجه چنین رخدادی رکود بی‌‌سابقه بازار مسکن است. هزینه تمام شده یک ساختمان در شهر و روستا آن‌‌قدر زیاد شده است که بخشی از دهک‌‌های پایین و حتی متوسط باید به‌‌طورکلی قید اصلی‌‌ترین نیاز رفاهی خود را بزنند و به سمت املاک استیجاری بروند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر