شماره روزنامه ۵۹۸۶
|

  • تامین مالی بنگاه‏‏‌ها در رکود

    به عنوان یک بخش حیاتی از اقتصاد، تامین مالی برای بنگاه‏‏‌های اقتصادی در دوران رکود و سیاست‏‏‌های انقباضی بانک‌ها، مساله‌ای مهم و حیاتی است. استفاده از روش‌های نوین تامین مالی می‌تواند به بنگاه‏‏‌ها کمک کند تا از چالش‏‏‌های این دوران عبور کرده و برای پیشروی و رشد بیشتر، آماده شوند. در دوران رکود تورمی، لاجرم بانک مرکزی به منظور کنترل پایه پولی، سیاست‏‏‌های انقباضی اتخاذ کرده و به دنبال آن، بنگاه‏‏‌های اقتصادی با چالش‏‏‌های بسیاری در فرآیند تامین مالی مواجه هستند. اما آیا تنها راه تامین مالی از طریق بانک‌ها است؟ آیا روش‌های جدید و نوینی وجود دارند که بتوانند بنگاه‏‏‌ها را در این شرایط برای پیشروی و رشد بیشتر، یاری کنند؟ در ادامه، به بررسی یک روش نوین تامین مالی برای بنگاه‏‏‌های اقتصادی می‏‏‌پردازیم.
  • چشم‌انداز تجارت بعد از ایران اکسپو

    دنیای اقتصاد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌‌‌‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و می‌توان گفت که رویدادهای مهمی نظیر ایران اکسپو، جدای از معرفی توانمندی‌‌‌های صادراتی کشورمان در حوزه‌های مختلف، زمینه‌‌‌های قابل‌توجهی را برای ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی خارجی که به توانمندی‌‌‌های کشورمان نیازمند هستند، ایجاد می‌کند و عملا به مثابه یک حلقه واسطه جهت پیوند دادن تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی با آن دسته از کشورها، شرکت‌ها و افرادی عمل می‌کند که به توانمندی‌های کشورمان به شدت نیاز دارند؛ به همین بهانه سراغ مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران(ایران اکسپو) رفتیم تا به بررسی زوایای مختلف نمایشگاهِ پیش‌رو (ایران اکسپو۲۰۲۴) بپردازیم که در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید. او پیش‌بینی می‌کند که قراردادهای انعقادی خارجی در حاشیه ایران اکسپو نسبت به دوره گذشته دو برابر خواهد شد. حال آنکه چنانچه این هدف محقق شود، چشم‌انداز تجارت ایران می‌تواند مثبت ارزیابی شود.
  • هدف‌گذاری جدید آسان‌پرداخت

    دنیای اقتصاد: میانه بهمن سال گذشته، قرارداد همکاری بین گروه‌‌‌های آسان پرداخت‌پرشین و باما منعقد شد که به موجب آن، بخش خدمات درج آگهی و فروش خودروی دست دوم به اپلیکیشن آپ اضافه شد. حال مدتی از گسترش خدمات این حوزه بر بستر اپلیکیشن آپ می‌‌‌گذرد و سوال اینجاست که گسترش این دست از خدمات که همخوانی چندانی با مفهوم PSPها ندارند، چه مزایا یا معایب احتمالی را می‌تواند در پیش داشته باشد؟
  • اهمیت نوآوری فناوری در سازمان‌ها

    یوسف یوسفی / مدیر پردیس فناوری صنایع معدنی فولاد سنگان
    نوآوری برای سازمان‌های صنعتی که موتور اصلی اقتصاد جهان هستند، فرصت‌‌‌هایی استثنایی و چالش‌‌‌هایی ژرف به همراه دارد. نوآوری ضمن اینکه ابزار قدرتمندی در ایجاد تمایز رقابتی به شمار می‌رود و به شرکت‌ها نیرو می‌دهد که به بازارهای تخصصی تازه رخنه کنند و به حاشیه سود بالاتری برسند، نوعی مسابقه رقابتی نیز هست که باید با شتاب و مهارت و دقت در آن پیش تاخت.
  • انتشار اولین اوراق صکوک نوآوری در بانک پارسیان

    باهدف رونق صنایع دانش‌‌‌بنیان و کمک به تولید و اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد کشور، اولین اوراق صکوک نوآوری برای اولین بار در تاریخ سیستم بانکی به همت بانک پارسیان و همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری صادر شد. بر اساس اطلاعیه پذیره‌‌‌نویسی اوراق صکوک مرابحه شرکت دانش‌‌‌بنیان آلومینیوم پارس اکسید کسرا (سهامی خاص) با نماد «صکسرا ۶۱۲‌» در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران، اولین اوراق نوآوری صکوک برای این شرکت توسط بانک پارسیان صادر و در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج شد.
  • چک الکترونیک در کدام بانک‌‌‌ها نقد می‌شود؟

    چابک آنلاین: به گفته مسوولان بانک مرکزی، چک‌‌‌های الکترونیک فعلا در بانک صادرکننده قابل پذیرش است، اما به تدریج با پیاده‌سازی کامل فرآیند‌‌‌ها امسال در سایر بانک‌‌‌ها نیز چک‌‌‌های الکترونیک نقدپذیر خواهد شد. ۲۱ آبان ۱۴۰۱ از اولین چک الکترونیکی رونمایی شد؛ چک الکترونیکی یکی دیگر از گام‌‌‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری است که حالا بنابر اعلام بانک مرکزی این خدمت در ۱۲ بانک ملت، ملی، رسالت، رفاه، پارسیان، صادرات، تجارت، کشاورزی، توسعه تعاون، توسعه صادرات، پاسارگاد و گردشگری ارائه می‌شود و پنج بانک آینده، مهر، سپه، مسکن و خاورمیانه هم به‌زودی خدمت این نوع چک را به مشتریان خود ارائه می‌‌‌دهند. چک الکترونیکی که بنابر آمار بانک مرکزی تا ۱۸ فروردین ماه امسال ۲۳۰‌هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌‌‌ها صادر شده که ۲۰۰‌هزار فقره آن در شبکه بانکی کارسازی شده است.
  • حمایت بانک سپه از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی

    در دیدار عضو هیات‌مدیره بانک سپه با استاندار خراسان رضوی بر حمایت ویژه بانک سپه از فعالان اقتصادی استان تاکید شد. استاندار خراسان رضوی در دیدار با عضو هیات‌‌‌مدیره بانک سپه ضمن قدردانی از حضور موثر بانک سپه در عرصه اقتصاد و حمایت از اجرای طرح‌‌‌های ملی و کلان و همچنین محرومیت‌‌‌زدایی در کشور گفت: برای کمک به تحقق اهداف شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و استفاده از ظرفیت‌‌‌های استان، گسترش همکاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و به‌خصوص تعاونی‌‌‌های بزرگ خراسان رضوی با بزرگ‌ترین بانک ایران جزو برنامه‌‌‌های استانداری است.
  • اساسنامه بیمه ملت اصلاح شد

    بیمه ملت: مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده بیمه ملت در نوبت دوم، روز یکشنبه ۲۶فروردین در مرکز همایش‌‌‌های بیمه ملت برگزار شد و اصلاح اساسنامه شرکت به تصویب سهامداران رسید. به گزارش روابط عمومی بیمه ملت، مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده بیمه ملت با حضور حدود ۶۰‌درصد سهامداران به ریاست داود قاسم‌‌‌پور رئیس هیات‌مدیره و با حضور علی‌‌‌‎رضا یزدان‌‌‌دوست مدیرعامل، محمدتقی چراغی نایب‌رئیس هیات‌مدیره، مهدی کشاورز‌بهادری دبیر و عضو هیات‌مدیره، ابراهیم نوروزی عضو هیات‌مدیره و همچنین نمایندگان بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت در سالن همایش‌‌‌های بیمه ملت برگزار شد. در این مجمع، پس از ارائه گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی درخصوص تغییرات در مفاد اساسنامه فعلی، اساسنامه جدید شرکت به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت با اکثریت آرا به تصویب رسید. پیش‌تر نوبت اول تشکیل این مجمع در تاریخ دوازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ به دلیل به حد نصاب نرسیدن‌ درصد سهامداران حاضر در مجمع، به نوبت دوم موکول شده بود.
  • شناسایی سود از تسعیر ارز در بانک سینا

    بازار: بانک سینا با انتشار اطلاعیه‌‌‌ای روی سامانه کدال اعلام کرد که تسعیر نرخ ارز، درآمدی حدود یک‌هزار و ۵۵۲ میلیارد ریال را برای این بانک به همراه دارد. بانک سینا با نماد وسینا، اعلام کرد که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و نرخ تسعیر جدید و همچنین وضعیت باز ارزی مثبت با اعمال نرخ‌های جدید، اثر درآمدی حدود یک‌هزار و ۵۵۲ میلیارد ریال شناسایی می‌شود. اما تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک، منوط به تکمیل فرآیند تهیه صورت‌‌‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ است و از همین‌‌‌رو این مبلغ قطعی نیست.
  • میزبانی نشست وزرای صنعت کشور‌‌‌های عضو شانگهای در حاشیه ایران اکسپو ۲۰۲۴

    دنیای اقتصاد: ایران، میزبان نشست وزرای صنعت کشور‌‌‌های عضو شانگهای در حاشیه ششمین‌‌‌نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران( ایران اکسپو ۲۰۲۴) خواهد بود. می‌توان گفت با میزبانی کشورمان از یکی از برنامه‌‌‌ها و رویداد‌‌‌های رسمی اجلاس وزرای صنعت کشورهای عضو شانگهای، روابط تجاری گسترده‌تری شکل گرفته و حاضرین ‌‌‌در نشست با فعالیت‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌های فعالان و تولیدکنندگان ایرانی آشنا می‌شوند.
  • آغاز سرمایه‌گذاری روی طرح «تولید سیستم‌های هوشمندسازی تقاطع»

    صندوق نوآوری و شکوفایی: طرح «تولید سیستم‌های هوشمندسازی تقاطع» شرکت دانش‌‌‌بنیان «ماهان شبکه کوثر ایرانیان» به‌عنوان برنده قسمت بیست‌‌‌و‌‌‌دوم مسابقه شکوفا، روی سکوی تامین مالی جمعی قرار گرفت. بیست‌‌‌و‌‌‌دومین قسمت از مسابقه شکوفا (شانس مجدد) با رقابت دو شرکت دانش‌‌‌بنیان «ماهان شبکه کوثر ایرانیان» از استان کرمان و «صنایع متالورژی مصمم» از استان اصفهان برگزار و برنده این رقابت با آرای مردمی انتخاب شد. بر اساس آرای مردمی، طرح «تولید سیستم‌های هوشمندسازی تقاطع» شرکت دانش‌‌‌بنیان «ماهان شبکه کوثر ایرانیان» به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و این طرح روی سکوی تامین مالی جمعی رایان فاندینگ (ryan-funding.ir) قرار گرفته است. میزان سرمایه درخواستی شرکت برای اجرای این طرح ۲.۵ میلیارد تومان، مدت زمان سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه ۱۲ ماه و میزان سود پیش‌بینی‌‌‌شده ۳۶‌درصد سالانه خواهد بود. اصل سرمایه مشارکت‌‌‌کنندگان در این طرح بعد از یک‌سال بازپرداخت خواهد شد. علاقه‌‌‌مندان به سرمایه‌گذاری در این طرح دانش‌‌‌بنیان می‌توانند از طریق سکوی تامین مالی جمعی رایان فاندینگ (ryan-funding.ir) در این طرح مشارکت کنند.
  • نقش اکسپوهای بین‌المللی در برندینگ ملت‌‌ها

    دنیای‌اقتصاد: برندینگ ملت‌‌ها از بسیاری جهات شبیه به برندینگ کالاها و خدمات است چراکه کشورها نیز در یک محیط رقابتی در تلاش هستند تا سرمایه‌گذاری خارجی، کسب و کارها و شرکای تجاری بین‌المللی و گردشگران خارجی را به خود جذب کنند یا مهم‌تر از آن، در تلاش هستند تا قدرت سیاسی و نفوذ خود را افزایش دهند. در نتیجه، فارغ از سطح توسعه‌‌یافتگی و پیشرفته بودن کشورها، داشتن برندینگ ملت قدرتمند و مثبت برای آنها بسیار حائز اهمیت شده است. هرچند برخلاف برندینگ شرکتی که برای کالاها و خدمات به کار می‌رود و ذی‌نفعان کمتری دارد، برندینگ ملت فرآیند بسیار پیچیده‌‌تری دارد که نه تنها زمان بیشتری به درازا می‌‌کشد، بلکه ذی‌نفعان بسیار بیشتری را درگیر خود می‌کند که همگی باید مشارکت فعال و عزمی جدی داشته باشند تا یک کشور به اهداف برندینگ ملت خودش دست یابد.
  • محصولات بانک پارسیان در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی

    محصولات «طرح اعتباری خرد با توثیق سیم‌‌‌کارت» و «توکن‌سازی مسکن در بستر بلاک‌چین» بانک پارسیان در هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی به‌‌‌عنوان محصول و نوآوری‌‌‌ برتر ایرانی معرفی شدند. در «هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی» که در تاریخ ۲۱ اسفندماه۱۴۰۲ در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، محصولات «طرح اعتباری خرد با توثیق سیم‌‌‌کارت» شرکت خدمات هوشمند همراه لوتوس و «توکن‌سازی مسکن در بستر بلاک‌چین» شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی از شرکت‌های گروه داده‌‌‌پردازی بانک پارسیان به‌‌‌عنوان محصول نوآور و برتر در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند و گواهینامه نوآوری برتر ایرانی و تندیس زرین این جشنواره را دریافت کردند.
  • ارتباط سازنده تجاری در «ایران اکسپو»

    ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ طی روزهای آینده آغاز به کار می‌کند و براساس گفته مسوولان برگزاری نمایشگاه در این دوره روسای اتاق بازرگانی بیش از ۲۰ کشور دنیا و حدودا ۲۵ وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی در این نمایشگاه حضور دارند، حضور هیات تجاری در این سطح در نمایشگاه توانمندی‎‌های صادراتی ایران، فرصت‌های تعامل بی‌نظیری برای رایزنی با تجار بزرگ دنیا در راستای تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی ایجاد می‌کند. در همین زمینه دیاکو حسینی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است برگزاری رویداد ایران‌اکسپو می‎تواند زیان تحریم را کاهش دهد و فرصت‌های جدید برای تجارت ایجاد کند. به گفته او اگر چه این رویداد در کشور ما سابقه چندان طولانی ندارد، اما دریچه‌ای به سوی فرصت‌هایی است که در دهه‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها از شرکت‌های ایرانی سلب شده است. از نظر او برگزاری اکسپو ۲۰۲۴ از این نظر حائز اهمیت است که می‌تواند به اصلاح شناخت نادرست از توانایی‌های اقتصادی کشور در بیرون مرزها کمک کند.
  • پرسودترین بازارهای ۱۴۰۳

    بشیر قبدیان/غزال البرزیان *
    با آغاز سال جدید، شاید بزرگ‌ترین سوال همه افراد این باشد که با سرمایه‌گذاری دارایی‏‌های خود در چه بازاری می‌توانند بیشترین بازده ممکن را کسب کنند. این گزارش به دنبال آن است تا با بررسی وضعیت کلان اقتصاد و عوامل موثر بر بازارها، دورنمایی کلی از آینده بازارها و تغییرات قیمتی در هرکدام را ارائه دهد تا در نهایت بتوان با اطلاعات ارائه شده بهترین گزینه سرمایه‌گذاری را انتخاب کرد. بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۲ با اتخاذ سیاست‏‌های پولی انقباضی، تا حدودی در کنترل نرخ سود در بازار بین بانکی موفق عمل کرده است به طوری که نرخ سود در بازار بین بانکی از ۲۳.۳۶‌درصد در ابتدای سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶۶‌درصد در انتهای سال‌ رسیده است. هر چند که طی سال‌ گذشته نرخ بازار بین بانکی افت و خیزهای متعددی را تجربه کرده است اما با بررسی روند نرخ بازار بین بانکی به نظر می‌رسد بانک مرکزی در سال پیش رو نیز سیاست‏‌های انقباضی و هدف‏‌گذاری نرخ رشد ۲۳ درصدی نقدینگی با دامنه مثبت و منفی ۲‌درصد را تا جایی ادامه دهد که دالان نرخ سود از ۲۴‌درصد گذر نکند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر