منطقه آسیا و به خصوص اقیانوسیه (از جمله کشورهای هند، کره و ژاپن) در سال ۲۰۱۵ رقمی برابر با ۵۵‌درصد از تولید جهانی مبلمان را در مقابل سهم ۲۶درصدی اروپا و سهم ۱۴درصدی آمریکا، به خود اختصاص داده است. این موضوع نشان‌‌دهنده ماهیت پویای اقتصاد آسیا و کارآفرینان آن و همچنین رشد جمعیت در این منطقه است. از سوی دیگر برآوردها نشان می‌دهد که تجارت بین‌المللی مبلمان، کمتر از یک‌سوم کل تولید است، که کمتر از تقاضای بازارهای داخلی است و فشار زیادی را در گرفتن تولید و بازاریابی متحمل می‌شود. از آنجا که بسیاری از تولیدات مبلمان آسیا توسط شرکت‌های خصوصی صورت می‌گیرد، ظرفیت تولید فقط از طریق امور مالی محدود می‌شود که به ترتیب اهمیت سودآوری توسط خود شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران یا بانکداران تعیین می‌شود.

تامین مواد اولیه

تامین مواد اولیه در صنعت مبلمان به‌خصوص در مورد چوب بسیار مهم و پیچیده است. چوب مانند نفت است؛ برخی کشورها آن را دارند و بعضی دیگر این ماده را ندارند و باید با صرف هزینه‌های بیشتر اقدام به واردات آن کنند. اما مشکل اصلی در خصوص این محصول آن است که تعداد کمی از کشورها دارای چوب‌‌های خوبی هستند که برای تولید مبلمان مناسب است. کشورهای جنوب ‌‌شرقی آسیا در زمره کشورهایی قرار می‌‌گیرند که از چوب مناسبی برای بازارهای مبلمان برخوردار نیستند به‌‌همین دلیل واردات چوب ممکن است در این کشورها گزینه‌‌ای بسیار مهم و البته هزینه‌بر باشد.

از سویی دیگر می‌توان گفت که آمریکا احتمالا در بهترین موقعیت از نظر دارا بودن منشأ پایدار تامین مواد اولیه چوب پهن‌‌برگان برای مبلمان قرار دارد، در حالی که منابع تامین‌‌کننده مواد اولیه مبلمان در چین پایدار نیستند و کوتاه است و به احتمال زیاد به‌‌رغم برنامه‌‌های عظیم کاشت، تا چند دهه دیگر این منابع به پایان خواهند رسید. وضعیت اروپا در چند سال آینده به ناچار در قسمت‌‌های مختلف آن، متفاوت خواهد بود، اما کشورهایی که به‌‌طور تاثیرگذاری تولید مبلمان خود را متوقف کرده‌‌اند، از جمله انگلستان، هنوز هم فرصت ارائه مبلمان به تولیدکنندگان آسیایی را خواهند داد.

از سوی دیگر دخالت دولت‌ها در امور اقتصادی در آسیا موضوع بسیار مهمی است که بر روی تولید نیز اثر‌گذار است و در کشورهای مختلف این موضوع با یکدیگر متفاوت است. سنگاپور و ویتنام دو نمونه از کشورهایی هستند که دولت از صنعت مبلمان در آنها حمایت کرده و این صنعت را مورد تشویق قرار داده است. مسائل مربوط به طراحی مبلمان نیز بسیار اهمیت دارد. در ۱۰ سال گذشته پرسش پیرامون طراحی مبلمان در صنعت مبلمان آسیا به یک موضوع داغ در سرتاسر آسیا به‌‌ویژه از طرف مقامات دولتی، به منظور بهبود قابلیت طراحی در صنعت مبلمان به عنوان یافتن راهی برای بهبود صادرات و به دست آوردن سهم بازار، تبدیل شده است. البته طراحان می‌توانند از خارج از کشور به کار گرفته شوند، چنان که کشور مالزی در زمینه صنعت مبلمان انجام می‌دهد، اما باید هدف اصلی ایجاد یک شرایط خوب و رو به رشد داخلی برای طراحان آسیایی مدنظر قرار گیرد.

این موضوع، یک فرآیند طولانی‌‌مدت است که با آموزش و تعلیم شروع می‌شود اما اغلب در بیش از یک جنبه خاص دچار تزلزل است که منجر به شکست و عدم‌موفقیت بسیاری از دست‌‌اندرکاران حوزه صنعت مبلمان می‌شود، شکست بسیاری از بازیکنان صنعت به تعامل است. طراحان جوان می‌توانند طراحی کنند و مفاهیم جدیدی را ایجاد کنند، اما اگر امکانات لازم برای اجرای طرح و بهبود طرح‌‌های اولیه فراهم نشود، این طراحان ممکن است نتوانند هرگز پیشرفتی رو به جلو داشته باشند. طراحی مبلمان فقط در مورد مفاهیم نیست.