وندور لیست ایران به چه معناست؟

در واقع اسم کامل آن کنسرسیوم وندورلیست ایران است. کنسرسیوم، یعنی تجمعی از چند شرکت یا سازمان که به دنبال منافع مشترکی هستند و برای رسیدن به این مهم، فعالیت‌های هماهنگی دارند.

در اینجا کنسرسیوم وندورلیست ایران به معنی تجمع جمعی از بهترین فروشندگان ایران در صنعت ساختمان اعم از تجاری، اداری، مسکونی، درمانی و... است که قادر است از مصالح پایه تا تجهیزات نهایی مربوط به ساخت پروژه‌های مختلف را تامین کند.

این مجموعه همچنین متشکل از معتبرترین و برجسته‌ترین سرمایه‌گذاران، معماران، سازندگان، مهندسان مشاور و حتی بخش عمده‌ای از کارفرمایان، بهره‌برداران و مصرف‌کنندگان است.

 سود این مجموعه از چه طریقی تامین می‌شود؟

حقیقت این است که ما به پروژه وندورلیست ایران به‌عنوان یک کسب‌وکار درآمدزا نگاه نمی‌کنیم و بیشتر آن را به‌عنوان نوعی ادای دین به صنعت ساختمان تلقی کردیم.

بر همین اساس آمدیم و پلت‌فرمی را طراحی کردیم که قادر باشد یک پروژه را از پایه، یعنی از فاز مشاوره، طراحی و تعیین لوکیشن مناسب تا مرحله اجرا و تامین متریال و تجهیزات و کلیه ملزومات آن تامین کند. حتی به بهره‌برداری پروژه هم توجه کرده‌ایم؛ برای مثال یک پاساژ تجاری نیازمند یک بهره‌بردار است که حتی منافع آن بهره‌بردار هم در اهداف و دستاوردهای وندور لیست دیده ‌شده اما سودی که قرار است از وندور لیست به دست آید در مرحله اول صرف تبلیغات و پروموشن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، رویدادها، مصاحبه‌ها و معرفی شرکت‌ها، مجموعه‌ها و کارگروه‌هایی خواهد شد که در این لیست هستند‌، بنابراین ما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار که این استارت‌آپ را راه انداختیم در قدم‌های اول هیچ منافعی را برای این مجموعه تعریف نکرده‌ایم.

یکی دیگر از وجوه تمایز این مجموعه نسبت به سایر شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که چنین فعالیت‌هایی دارند این است که ما در هر فعالیت صنفی حداکثر سه شرکت را وارد این لیست می‌کنیم؛ البته به‌استثنای بعضی محصولات مثل سنگ که طیف گسترده‌ای از معادن آن در ایران است و ما مجبوریم از معادن مختلف عضو داشته باشیم، یا مثلا برخی محصولات مربوط به‌ نما.

 چه کسی این مجموعه‌ها را برای حضور در وندور لیست گزینش می‌کند؟

در هر موردی نیاز است که استانداردهای لازم هر محصول بر اساس رویت مستنداتی که از طرف شرکت‌ها ارائه می‌شود تایید شود. علاوه بر آن از سازنده‌های معتبر، مهندسان مشاور و معمارها در مورد هر محصول بررسی‌های لازم انجام می‌شود و تایید آنها قطعا شرط اساسی برای حضور در این وندور لیست است.

در نهایت تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم بیش از کمیت به کیفیت توجه کنیم. البته اغلب شرکت‌های دیگر که فعالیت مشابهی دارند بر مبنای سود، برندها را وارد لیست خود می‌کنند. اما هدف ما از تشکیل این لیست در این پلت‌فرم درست مثل نمونه‌های مشابه در آمریکا، انگلیس و آلمان است که ما آن را بومی‌سازی کرده‌ایم. در تمام سایت از سیستم کدنویسی استفاده‌ شده و کلیه  محتواها، تولیدی هستند و به‌هیچ‌عنوان از محتوای کپی شده استفاده نکردیم. تیم طراحی وندور لیست بسیار حرفه‌ای است و همه اینها در راستای حفظ و صیانت از منافع همکارانی است که ما بدون دریافت هیچ هزینه‌ای اطلاعات آنها را منتشر می‌کنیم.

 هنوز به این سوال من پاسخ نداده‌اید که سود مجموعه قرار است از کجا تامین شود؟

در واقع آورده اولیه آن همان سرمایه‌گذاری شخصی خودمان بوده است و همان‌طور که گفتم یک برنامه درازمدت است که در دو سال اول به دنبال ایجاد سود خاصی نیست.

تنها سود اندکی در پلت‌فرم ما دیده ‌شده که توضیح آن به این صورت است: فرض کنید یک شرکت طبق سیاستی که دارد ۵درصد به مشتری خود و ۲۰درصد به نماینده خود به‌عنوان عامل فروش تخفیف می‌دهد که مجموعا می‌شود ۲۵درصد. ما با آن شرکت وارد مذاکره می‌شویم که این ۲۵درصد را در اختیار ما قرار دهد، ما ۲۰درصد از آن را به مشتری می‌دهیم و ۵درصد باقی‌مانده را در مجموعه نگه می‌داریم که این مبلغ ناچیز هم همان‌طور که پیش ‌از این گفتم صرف تبلیغات، پروموشن، سئو، رویدادها و مسائلی از این ‌دست می‌شود که آن ‌هم مستقیما در جهت منافع حاضرین در وندور لیست است.

طبیعتا شرکتی هم که آن ۵درصد حق مشاوره را می‌دهد می‌بیند که این موضوع تا چه حد در سئو و بالا رفتن امتیاز سایت و توسعه بازار هدفش تاثیر گذاشته و از چه حمایت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی بهره‌مند شده؛ بنابراین با رغبت کامل این کار را انجام می‌دهد.

 بعد از دو سال، بر چه مبنایی قرار است وندور لیست به سودآوری برسد؟

طبق بیزینس پلنی که ما داریم عملا بعد از دو سال مجموعه به پویایی و تکامل خود رسیده، در آن زمان وارد پروسه مشارکت موردی یا سهامی با کارگروه‌های مختلف خواهیم شد  که طبیعتا منافع حاصله به کلیه مشارکت‌کنندگان خواهد رسید.

 از آنجا که سازندگان و تولیدکنندگان برجسته معمولا باهم آشنایی قبلی دارند چطور باید قانع شوند که از وندورلیست استفاده کنند؟

ما اصراری به این مقوله نداریم چون منطقی نیست که توقع داشته باشیم سازندگان مجبور به خرید از طریق وندور لیست ایران شوند. گاهی این اشتباه به وجود می‌آید که وندور لیست قرار است چیزی را بفروشد، درحالی‌که این‌طور نیست و این مجموعه به‌عنوان یک انجمن، تنها بر معاملات نظارت می‌کند و کارفرما و سازنده درنهایت مستقیما محصولشان را می‌خرند و پولشان را به‌حساب فروشنده می‌ریزند. انگیزه‍‌ای که ما می‌توانیم ایجاد کنیم، شرایط پرداختی بهتر، امکان دریافت تخفیف‌های بیشتر و ایجاد یک فضای تهاتری است که برای کارفرماها ایجاد می‌شود، در کنار آن باعث توسعه بازار تامین‌کنندگان کالا و خدمات نیز می‌شود و درنهایت خود آنها باید این منافع را بسنجند و اگر قانع شدند از طریق وندورلیست ایران اقدام کنند.

 پس در صورت معامله مستقیم، آن  درصد برای وندورلیست چگونه تحصیل می‌شود؟

چارچوب مجموعه کنسرسیوم متکی به این وجوه نیست که از بیرون به آن تزریق می‌شود به همین خاطر حتی ممکن است در بعضی پروژه‌ها بنا به مصلحت از کل منافع خود نیز صرف‌نظر کند، بنابراین آن شرکت کاملا درمی‌یابد که هدف کاملا حفظ منافع مشترک و تعامل با مصرف‌کننده است.

 یک پیش‌داوری بدبینانه نسبت به فعالیت وندورلیست‌ها در کشور وجود دارد که آن را به‌عنوان یک نوع کار دلالی می‌بینند، نظر شما در این رابطه چیست؟

اتفاقا رسالت اصلی این وندورلیست کوتاه کردن دست دلالان است که به خاطر منافع شخصی خودشان، کیفیت خدمات و خرید را پایین می‌آورند. ما ایده‌آل‌هایمان را اگرچه امروز به‌عنوان شعار مطرح کردیم، اما این را در عمل ثابت خواهیم کرد و در نهایت رضایت کافی از این مجموعه را بر اساس رزومه‌ یک سال آینده می‌‌توان قضاوت کرد. چون هرکسی که وارد این فعالیت می‌شود مدعی است که دلال نیست، اما ما ثابت خواهیم کرد در کنار صنعت ساختمان ایستاده‌ایم تا بتوانیم مستقیما عوامل و کارگروه‌های مثبت، برجسته و تاثیرگذار را به هم متصل کنیم و منافع وندور لیست در طولانی‌مدت فقط بر مبنای یک‌چیز به دست خواهد آمد؛ یعنی «اعتبار» و تنها زمانی قادر به سودآوری خواهد بود که این اعتبار را ایجاد کرده باشد. بر همین اساس، ما سعی کردیم با سرمایه‌گذاری و ایجاد و حفظ یک فضای امن برای همکاران به آن اعتبار دست پیدا کنیم.

شاید برای برخی از دوستان این سوال پیش بیاید که ما چرا این کار را می‌کنیم؟ دلیل اصلی ما ایجاد استارت‌آپی بوده که برای اولین بار با رویکردی متفاوت عمل کند و نگوید هرکس که پورسانت بیشتری بدهد در اولویت انتخاب است. چون حتی خود من به‌عنوان موسس این تشکیلات، انتخاب‌کننده نهایی نیستم و تنها یک رای در میان کل آرا دارم و باقی آرا از سوی کسانی است که منافع مستقیمی در این میان ندارند؛ بلکه برای مثال منافع یک سازنده در این است که بتواند یک تامین‌کننده خوب را معرفی کند که در کارگروه قرار بگیرد و عکس این مطلب هم صادق است و اعتبار یک سازنده هم باید در ابتدا اثبات شود تا بتواند در این مجموعه قرار گیرد. ما به بهترین‌ها فکر می‌کنیم و قرار است این مجموعه درنهایت، جمعی از برجسته‌ترین اعضای هر صنف و گروه فعال در صنعت ساختمان باشد.