شماره روزنامه ۶۰۴۶
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۲۱ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۶۰۲۱

  • فاز صفر اصلاحات ارزی

    دنیای اقتصاد: دولت جدید در ماه‌های آتی و پس از انتخابات پیش رو، شروع به کار خواهد کرد. یکی از چالش‌هایی که پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» به عنوان یکی از اولویت‌های ۷ گانه دولت چهاردهم مطرح کرده بود، سیاست ارزی است. در سال‌های اخیر، شکاف میان نرخ رسمی و غیررسمی ارز بیشتر شده و از سوی دیگر، به گفته مقامات، تعداد نرخ‌های ارز به ۷ فقره افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند که حرکت به سمت ارز تک‌نرخی می‌تواند به‌عنوان فاز ابتدایی اصلاحات ارزی مدنظر قرار گیرد. شکاف میان نرخ‌های ارز، بستر مناسبی برای توزیع رانت و گسترش فساد را فراهم می‌کند و به گواه آمارها اعطای ارز ارزان برای کنترل تورم نیز موفق نبوده است. در این شرایط تحریم‌ها نباید بهانه وجود ارزهای چندگانه باشد و اتفاقا در شرایط تحریمی، تک‌نرخی بودن ارز سپری برای حفظ ذخایر بانک مرکزی محسوب می‌شود. نکته دیگر اینکه علاوه بر حرکت به سمت ارز تک‌نرخی، باید شرایط برای اجرای سیاست ارز شناور مدیریت‌شده متناسب با واقعیت‌های اقتصادی کشور ایجاد شود.
  • میزان ارز تامین‌شده برای نیازهای وارداتی کشور

    ایسنا: سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا از تامین ۱۱میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار ارز از سوی بانک مرکزی برای رفع نیازهای وارداتی کشور خبر داد. اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: امروز اسکناس دلار در تالار معاملات ارز مرکز مبادله با مبلغ ۴۵هزار و ۸۴تومان، اسکناس یورو ۴۹هزار و ۴۶تومان و اسکناس درهم نیز با نرخ ۱۲هزار و ۲۷۶تومان، معامله شد. همچنین حواله دلار با نرخ ۴۲هزار و ۹۵تومان، حواله یورو با نرخ ۴۵هزار و ۷۹۵تومان و حواله درهم با نرخ ۱۱هزار و ۴۶۲تومان معامله شد.
  • سامانه معاملات ارز خدماتی تا ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شود

    مرکز مبادله ایران: مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران ضمن اعلام راه‌اندازی سامانه معاملات ارز خدماتی تا ماه‌های آینده گفت: با تاسیس این مرکز قرار بر این است که تنظیم‌گری و نظارت بازار ارز از بخش عملیاتی جدا شود. علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی گفت: در بانک مرکزی سه هدف‌گذاری تورمی، پولی و ارزی در دستور کار است که هدف‌گذاری ارزی برای مرکز مبادله ایران، پیش‌بینی شده است که در ساحت سیاستگذاری بانک مرکزی این اقدام را انجام می‌دهد و از حیث اینکه ابزارها به چه طریقی و به چه ترتیبی اعمال و عملیاتی شوند، طبعا بر عهده مرکز مبادله است. او با اشاره به نوع لنگر انتظارات تورمی در کشورهای دیگر گفت: بر خلاف اکثر کشورها که نرخ بهره لنگر انتظارات تورمی است، در کشور ما نرخ ارز به لنگر اسمی انتظارات تورمی تبدیل شده است که طبیعتا برنامه‌های بانک مرکزی نیز در این راستا شکل می‌گیرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر