شماره روزنامه ۶۱۱۲
|

  • بهترین مالیات برای دولت

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏ الملل: عواملی مانند پیرشدن جمعیت و نیاز به افزایش پرداخت‌های حمایتی در کشورهای ثروتمند، بزرگ‌تر شدن دولت‌ها را اجتناب‌ناپذیر کرده است. درحالی‌که این کشورها به سیاست‌هایی همچون استقراض بیشتر و اعمال مالیات‌های مضر برای فعالیت‌های اقتصادی روی آورده‌اند، توصیه اکونومیست افزایش مالیات ارزش افزوده است.
  • چالش میان‌مدت میلی

    دنیای اقتصاد: نرخ فقر در آرژانتین به ۵۲.۹درصد افزایش یافته که بالاترین میزان در دو دهه اخیر است. گفته می‌شود این افزایش ناشی از سیاست‌های ریاضتی خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین، است. میلی در ماه‌های گذشته گام‌های بزرگی در زمینه کاهش هزینه‌های دولت با هدف مهار تورم این کشور برداشته است. این کاهش شامل کوچک کردن دولت و قطع کردن یارانه‌های مختلفی بود که دولت‌های پیشین برای محافظت از معیشت مردم پرداخت می‌کردند. یارانه‌های این‌چنینی بار سنگینی بر دوش بودجه دولت بودند و خود به عاملی برای افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم تبدیل شده بودند. به همین دلیل، دولت میلی با حذف این یارانه‌ها به دنبال آن است که یک بار برای همیشه معضل تورم را حل کند. کارشناسان معتقدند انجام اصلاحات این‌چنینی در کوتاه‌مدت منجر به کاهش قدرت اقتصادی مردم و افزایش نرخ فقر خواهد شد؛ بااین‌حال، در میان‌مدت می‌تواند اقتصاد کشور را از تورم‌های بالا برهاند و امکان رشد اقتصادی و افزایش سطح رفاه مردم را فراهم کند.
  • پیام تسلیت وزیر اقتصاد به مناسبت شهادت دبیر‌کل حزب‌الله لبنان

    شادا: وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتشار پیامی، شهادت اسطوره مقاومت سید‌حسن نصرالله دبیر‌کل حزب‌الله لبنان و جمعی از یاران وفادارش توسط رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت. در پیام تسلیت عبدالناصر همتی آمده است:
  • تغییرات قیمت کالاهای خوراکی در شهریور

    مرکز آمار ایران:‌ در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام «مرغ ماشینی» با ۵.۱درصد و «ماهی قزل‌آلا» با ۱.۹درصد است. در شهریور‌ماه ۱۴۰۳ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور به شرح زیر است:
  • کلونی‌های توسعه

    وحید دالوند/دانشجوی دکترای سیاستگذاری بازرگانی دانشگاه گیلان
    از دهه ۵۰ خورشیدی جدی شدن بحث طرح آمایش سرزمینی در ایران و نگاه علمی که در آن زمان در جهت آمایش سرزمینی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای به وجود آمد، حرکتی بود که می‌توانست یکی از ابزارهای مهم توسعه کشور بر اساس توسعه منطقه‌محور شود. جهت ایجاد توسعه پایدار نگاه به توسعه منطقه‌ای روشی است که می‌توان از ظرفیت‌های درونی سرزمینی هر منطقه به عنوان کلونی‌های توسعه نام برد و از آن استفاده کرد. پیشرفت هر یک از این کلونی‌های توسعه‌ای در مجموع باعث پیشرفت و توسعه کشور می‌شوند. مزایای استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه موجب ایجاد توسعه‌ای مختص هر منطقه و استان کشور می‌شود، و عامل جلوگیری از رشد‌های مقطعی و غیربنیادین می‌شود که به صورت دستوری از بالا به پایین دیکته می‌‌شود. این‌گونه رشد‌ها که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استانی را در نظر نگرفته است، می‌تواند به شکل موقتی رشدی به وجود آورد و تجربه نشان داده است که هیچ‌گاه به توسعه پایدار ختم نمی‌شود.
  • تبخیر طبقه متوسط

    دنیای اقتصاد: بررسی اطلاعات مربوط به هزینه خانوار شهری در سال۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نسبت هزینه‌کرد دهک دهم (۱۰درصد پردرآمد جامعه) به دهک نهم حدودا ۲برابر است. حال آنکه فاصله هزینه‌کرد دهک‌های دیگر به‌صورت قابل توجهی کمتر بوده و یک جداافتادگی بین دهک دهم و سایر دهک‌ها به‌وجود آمده است. در حال حاضر ۹دهک جامعه در مقابل شوک‌های اقتصادی آسیب‌پذیر هستند. نگاهی به جزئیات هزینه دهک‌ها نشان می‌دهد که فاصله هزینه‌ای در میان خانوارهای دهک دهم نیز به‌صورت قابل توجهی بالا است و امکان آن وجود دارد که همزمان با نوسانات اقتصادی جدید، برخی از خانوارهای این دهک نیز آسیب‌پذیر شوند. بنابراین تنها بخش کوچکی از جامعه در مقابل شوک‌ها و نوسانات ایمن هستند. به همین دلیل سیاستگذاران در هنگام اتخاذ سیاست‌های اصلاحی باید به آسیب‌پذیری اقتصادی بخش قابل توجهی از جامعه توجه کنند. آسیب‌پذیری ۹دهک از ۱۰دهک جامعه به‌گونه‌ای است که خانوارها به راحتی می‌توانند به خط فقر نزدیک‌تر شوند.
  • ضرورت پذیرش قواعد بازار برای حل ناترازی

    دنیای اقتصاد: مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی، با انتشار متنی در شبکه ایکس، برنامه‌های این صندوق برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق را توضیح داد. متن منتشرشده به شرح زیر است:
  • افغانستان عضو جدید بریکس خواهد شد؟

    ایسنا: حکومت طالبان اعلام کرد که افغانستان قصد دارد به بریکس بپیوندد. سخنگوی طالبان می‌گوید که این کشور مشتاق گسترش روابط و شرکت در مجامع اقتصادی بریکس است. حمدالله فطرت، معاون سخنگوی دولت طالبان، گفت: «کشورهایی با منابع عمده و بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به‌ویژه روسیه، هند و چین با مجمع بریکس مرتبط هستند. در حال حاضر روابط اقتصادی و تبادلات تجاری خوبی با آنها داریم. ما مشتاق گسترش روابط و شرکت در مجامع اقتصادی بریکس هستیم.» مقامات طالبان به طور رسمی توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده‌اند، اما روابط رو‌به‌رشدی با کشورهای بنیان‌گذار بریکس، از جمله چین و روسیه، دارند. این گروه که اخیرا با کشورهایی شامل ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی گسترش یافته است، علنا به اظهارات حکومت طالبان واکنشی نشان نداده است.
  • برگزاری حراج حضوری شمش طلا در ۸ مهرماه

    مرکز مبادله ایران: پنجاه و چهارمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران در روز یکشنبه هشتم مهرماه برگزار خواهد شد. متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران می‌توانند با واریز مبلغ سه‌میلیارد و پانصد‌میلیون ریال به عنوان وجه الضمان به ازای هر قطعه شمش طلا تا ساعت ۲۴ روز شنبه هفتم مهرماه، در پنجاه و چهارمین حراج این مرکز شرکت کنند. این حراج از ساعت ۱۲ الی ۱۶ در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار خواهد شد. گفتنی است، طی ۵۳ حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، ۱۰هزار و ۲۸۹کیلوگرم شمش مورد دادو‌ستد قرار گرفت که در نتیجه آن نزدیک به ۴۶هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وارد شد.
  • اسرائیل در آتش اقتصادی

    جنگ فعلی در منطقه که با درگیری‌های شدید با حماس در نوار غزه آغاز شده و دامنه آن تا درگیری با لبنان نیز کشیده شده است، مشکلات اقتصادی متعددی را برای اقتصاد اسرائیل در پی داشته است. این درگیری‌ها منجر به خروج ۲میلیارد دلاری سرمایه از اقتصاد اسرائیل و تضعیف رشد اقتصادی آن شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود درصورت گسترش درگیری‌ها و همه‌جانبه شدن نبرد در شمال اسرائیل و جنوب لبنان، آسیب‌های شدیدتری به اقتصاد اسرائیل وارد شود.
  • سنجش تغییر پارادایم حکمرانی

    محمد‌علی دستمالی/کارشناس سیاسی
    مقاله‌ اندیشمند و پژوهشگر ارجمند جناب آقای دکتر نیکلا گرجستانی با عنوان «آیا شاهد تغییر پارادایم حکمرانی هستیم؟»، عمیقا مرا به فکر واداشت و در عین حال، به من شور و شعف بخشید؛ چرا‌که به‌وضوح می‌توان دید، پس از مدتی مدید پژوهشگران و اندیشمندان دوباره دارند درباره‌ موضوعات مهم مرتبط با سیاست و حکمرانی ایران قلم می‌زنند. نویسنده در یک مقاله‌ طولانی پنج هزار و پانصد کلمه‌ای، دنبال طرح پرسشی است که دور یا نزدیک، به امروز و فردای همه‌ ما پیوند خورده و طنین درونی آن در اذهان ما، تلاشی دشوار برای پیش‌بینی آینده و تشخیص راه و چاه فردا و پسین‌فرداست.
  • نتیجه بیست‌ودومین هفته عرضه اوراق بهادار دولتی

    خزانه‌داری کل کشور، نتیجه بیست‌ودومین هفته عرضه اوراق بهادار دولتی در سال جاری منتهی به مورخ چهارم مهرماه۱۴۰۳ را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه حسب تصمیمات اتخاذشده در راستای تامین مالی بهینه، بیست‌ودومین هفته عرضه اوراق مالی اسلامی منتهی به مورخ چهارم مهرماه۱۴۰۳ برگزار شد که طی آن ضمن برگزاری حراج و اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مبلغ ۵۶۷۲ میلیارد تومان اوراق مرابحه عام به فروش رسید.
  • چرخش از بنگاه‌داری به سهامداری

    دنیای اقتصاد: بررسی‌های یک پژوهش نشان می‌دهد که تنها ۱۲درصد از هزینه‌های صندوق بازنشستگی کشوری از محل سود سرمایه‌گذاری‌های این صندوق تامین شده و باقی نیازها از بودجه عمومی تامین می‌شود. این وضعیت به دلیل عدم پرداخت کامل حق بیمه‌ها و بی‌توجهی به محاسبات بیمه‌ای ایجاد شده است. صندوق بازنشستگی کشوری با وجود مدیریت حجم بالایی از شرکت‌ها و املاک، در سال‌های اخیر نتوانسته بازدهی مناسبی از سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشد. از جمله چالش‌های مهم صندوق، زیاندهی برخی از شرکت‌های تابعه و نوسانات اقتصادی کلان است.
  • ضرورت بهره‌برداری بهینه از منابع و چالش‌های موجود

    سعید اکبرزاده/کارشناس اقتصادی
    سازمان تامین اجتماعی ایران به ‌عنوان نهاد کلیدی در نظام تامین اجتماعی کشور، با وظایف گسترده‌ای در زمینه پوشش بیمه‌ای، تامین درمان و بازنشستگی در پی تامین امنیت اقتصادی و اجتماعی جامعه است. این سازمان با استفاده از منابع مالی حاصل از حق بیمه‌های پرداختی از سوی بیمه‌شدگان و کارفرمایان، به ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و بازنشستگان پرداخته و با گستره وسیعی از خدمات بیمه‌ای، از جمله بیمه‌های بازنشستگی، بیکاری و درمان، به عنوان ستون اصلی در ارائه خدمات اجتماعی در کشور شناخته می‌شود.
  • منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین شد

    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث بازنشستگان هم قانون داریم هم تامین منابع شده است. خواسته جدی ما پرداخت حقوق بازنشستگان طبق قانون است و حق آنهاست و به ما نیز زیاد مراجعه می‌کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر