کرملین وارد تله رقیب شد/ فصل تازه رویارویی اوکراین و روسیه

استراتژی اوکراین هنوز به طور کامل شکل نگرفته است. ارتش این کشور در حال کار در زمینه لجستیک، مسائل ارتباطی و سایر ضروریات برای حفظ این امر است. این کشور باید مجموعه‌ای از مواضع قابل دفاع و حائلی گسترده‌تر اما کم عمق‌تر در داخل روسیه ایجاد کند. پیشرفت‌های کی‌یف در کورسک احتمالاً برای تأمین این اهداف طراحی شده است. برای مثال، حملات به پل‌ها قرار است نیروهای روسیه را در امتداد مرز منزوی کند. کی یف باید انتخاب کند که آیا آنچه را که در اختیار دارد نگه دارد یا بر منابع کمیاب‌تری در این عملیات سرمایه‌گذاری کند تا روسیه را به رویارویی در خاک خود وادارد. اما خطرات را نباید دست کم گرفت. بهترین سناریو این است که نیروهای اوکراینی روسیه را به دستاوردهای نسبتا جزئی در دونتسک نگه دارند و کورسک را با نیروی پایدار حفظ کنند. این حمله همچنین می‌تواند منجر به تغییر در سیاست غرب در مورد استفاده از سلاح‌های ضربتی دوربرد شود و انرژی مورد نیاز را به این مرحله از جنگ تزریق کند. بدترین سناریو این است که چند ماه بعد، اوکراین بخش‌های قابل توجهی از زمین‌های خود در شرق از دست داده و از کورسک نتواند به عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده کند. هرچه اوکراین عمیق‌تر در روسیه پیش رود، هزینه قمار افزایش پیدا می‌کند.

اوکراین در این مرحله از جنگ گزینه‌های جایگزین داشت. می‌توانست روی دفاع تمرکز کرده و نیروهای کم‌توان خود را بازسازی کند و در عین حال حملات دوربرد علیه روسیه را گسترش دهد. قابلیت‌های جدید اوکراین به طور فزاینده‌ای زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی روسیه را در معرض خطر قرار می‌دهد. سربازان داوطلب و اجباری جدید اوکراین می‌توانستند برای پر کردن تیپ‌هایی که خطوط مقدم را نگه می‌دارند فرستاده شوند. از آنها برای ساختن تشکیلات جدید استفاده می‌شد. اگر اوکراین بر روی دفاع تمرکز می‌کرد، شانس خوبی برای از پا درآوردن حمله روسیه و رفع مشکلات نیروی انسانی و تثبیت خطوط مقدم تا زمستان داشت. در آن مرحله، کی یف می‌توانست گزینه‌های خود را ارزیابی کند. اوکراین همچنان قلمرو خود را در دونتسک از دست می‌داد، اما حمله روسیه را متوقف می‌کرد و احتمالاً برخی از شهرهایی را که در حال حاضر در معرض خطر هستند نگه می‌داشت. روسیه به اوج مزیت مادی خود رسیده بود، بنابراین خطر پیشروی روسیه در حال کاهش بود. پس از آن اوکراین می‌توانست در شرایط بسیار مطلوب‌تری مانند آنچه در کورسک در سال ۲۰۲۵ انجام شد، حمله کند. محدودیت‌های روسیه در تجهیزات و نیروی انسانی آشکارتر می‌شد و اوکراین تا آن زمان از مزایای تیپ‌های تازه‌تشکیل شده بهره می‌برد و خطر کلی در تخصیص نیرو را کاهش می‌داد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «حمله به کورسک؛ فرصت تازه برای هم‌صدایی اوکراین و آمریکا/ سناریوی پیچیده زلنسکی برای روسیه» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.