رد صلاحیت‌های جنجالی؛ این چهره‌ها خط خوردند

به گزارش اقتصادنیوز، مهلت قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، امروز (شنبه ۱۹ خرداد ماه) به پایان می رسد؛ مهلتی ۵ روزه که البته این شورا می تواند آن را به مدت ۵ روز دیگر یعنی تا ۲۴ خرداد ماه تمدید و نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کند.

فارغ از نام هایی که در هر انتخابات به فهرست داوطلبان در ستاد انتخابات کشور افزوده می شوند، مرحله احراز صلاحیت همواره، پربحث‌ترین راند انتخابات بوده؛ به ویژه برای انتخابات ریاست جمهوری که در این سالها برخی افراد صاحب‌نام سیاسی را از ادامه رقابت ها کنار زده و تا به این ترتیب عدم احراز صلاحیت یا به عبارت عامیانه «رد صلاحیت» نامزدها ازجمله چالشی ترین مراحل انتخابات باشد. 

بررسی تاریخی برگزاری ادوار مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نشان می‌دهد که در هر دوره تعداد بسیار محدودی از داوطلبان توانسته‌اند از این شورا برگ سبز عبور دریافت کنند. گواه این مدعا، سخنان عباسعلی کدخدایی سخنگوی وقت شورای نگهبان در پایان مهلت ثبت‌نام‌ آخرین دوره ریاست جمهوری در۲۵ اردیبهشت‌ماه 1400 است که اعلام کرده بود «از ۵۹۲ نفری که برای حضور در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند، تنها پرونده ۴۰ نفر از سوی این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد». به گزارش اقتصادنیوز، تنها حدود 7 درصد از این فهرست، از سوی شورای نگهبان به لیست بررسی صلاحیت شورای نگهبان منتقل شدند تا شرایط ادامه حضورشان در انتخابات از طریق احراز یا عدم احراز صلاحیت مشخص شود.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «رد صلاحیت‌های تاریخی؛ از مهدی بازرگان تا خودی‌ها!/ شمارش معکوس برای شورای نگهبان+ جدول» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.