پیام مهم ناتو به روسیه

حدود ۱۰هزار شرکت کننده و ۲۵۰هواپیما از ۲۵کشور به یک حمله شبیه‌سازی شده به یکی از اعضای ناتو پاسخ خواهند داد. ایالات متحده به تنهایی ۲۰۰۰پرسنل گارد ملی هوایی ایالات متحده و حدود ۱۰۰هواپیما را اعزام کرده است.

جمله عجیب رئیسی به مادورو که مترجم را به دردسر انداخت + فیلم

خبر مهم عمان درباره توافق قریب الوقوع ایران و آمریکا

ژنرال اینگو گرهارتز، رئیس نیروی هوایی آلمان به تلویزیون «زی‌دی‌اف» گفت: «این رزمایش یک سیگنال است، سیگنالی برای روسیه، اما همچنین سیگنالی به مردم ما که در موقعیتی هستیم که خیلی سریع عکس‌العمل نشان دهیم... اینکه می‌توانیم در صورت حمله از اتحادمان دفاع کنیم.» گرهارتز گفت که او این رزمایش را در سال۲۰۱۸ پیشنهاد کرده است؛ به این دلیل که الحاق کریمه به روسیه بر نیاز به توانایی دفاع از ناتو تاکید دارد. به گزارش سایت دیفنس‌نیوز، حمله روسیه به اوکراین در فوریه۲۰۲۲ باعث شد که ناتو برای احتمال حمله به قلمرو خود با جدیت آماده شود. در این تمرین سوئد نیز حاضر است. این کشور امیدوار است به این ائتلاف بپیوندد. همچنین ژاپن نیز در این تمرین شرکت دارد.

 

اختلال در رفت‌وآمد هوایی

ارزیابی‌هایی که درباره اینکه چقدر این تمرین می‌تواند پروازهای مسافربری را به خطر بیاندازد، بسیار متفاوت بوده است. ماتیاس ماس، رئیس اتحادیه کنترل ترافیک هوایی آلمان، «GdF»، گفته است که این تمرین «بدون شک تاثیرات گسترده‌ای بر عملکرد هواپیماهای مسافربری خواهد داشت.» با این حال گرهارتز این گفته‌ها را تکذیب کرده است. او گفته است که مقامات کنترل ترافیک هوایی آلمان با نیروی هوایی همکاری کرده‌اند تا اختلالات را «به حداقل برسانند.» او به این نکته اشاره کرده که این تمرین به سه منطقه محدود شده است که همزمان در آنها پروازهای مسافربری صورت نخواهد گرفت. همچنین به گفته گرهارتز، این تمرینات قبل از شروع تعطیلات مدارس در هر ایالت آلمان به پایان خواهد رسید. او تصریح کرد: «امیدوارم هیچ لغو پروازی در کار نباشد؛ اما ممکن است در بعضی جا‌ها تاخیرات به دقایق برسد.» او تاکید کرد که گفته‌های اتحادیه کنترل ترافیک هوایی آلمان مبتنی بر بدترین فرضیات بوده و سعی بر این است که هیچ پروازی لغو نشود.

 
 

تمرین واکنش سریع

امی گاتمن، سفیر ایالات متحده در آلمان درخصوص این تمرینات گفت: «این تمرینی است که برای هر کسی که تماشا می‌کند کاملا تاثیرگذار است؛ البته ما کسی را مجبور به تماشای آن نمی‌کنیم.» به گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، او به خبرنگاران در برلین گفت: «این بدون هیچ تردیدی چابکی و سرعت نیروهای متحد ما در ناتو را نشان خواهد داد.» گاتمن تاکید کرد که این تمرینات بسیار مهم است و البته تعجب خواهد کرد که اگر رهبری در جهان به این تمرینات توجه نکند. او با اشاره به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه افزود: «و این شامل پوتین نیز می‌شود.»

 
 

حملات شهری روس‌ها

اوکراین می‌گوید روسیه شب دوشنبه یک حمله موشکی گسترده به شهر «کریوِی ریح» انجام داد که در آن حداقل شش نفر کشته و ۲۵نفر زخمی شدند. الکساندر ویلکول در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام گفت: «متاسفانه در حال حاضر شش کشته وجود دارد. عملیات نجات ادامه دارد.» مقامات اوکراینی پیش از این روز سه‌شنبه گفته بودند که درطی یک حمله دیگر سه نفر کشته شده‌اند و بسیاری دیگر زیر آوار یک ساختمان مسکونی پنج طبقه محبوس شده‌اند. روسیه همچنین مناطق دیگر اوکراین را زیر آتش خود گرفت. اداره نظامی کی‌یف در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد، سامانه‌های پدافند هوایی در ساعات اولیه روز سه‌شنبه برای دفع حملات هوایی روسیه در این منطقه فعال شدند. به نظر می‌رسد روسیه حملات خود را به اوکراین افزایش داده است. جونا هال، خبرنگار الجزیره در گزارشی از کی‌یف می‌گوید: «درحالی‌که اوکراین دستاوردهای اندکی را در حمله متقابل تایید کرده، روسیه در طی یک شب موفقیت‌های خاص خود را داشته است.»

این خبرنگار افزود: «هشدار حمله هوایی سراسری در ساعات اولیه صبح سه‌شنبه پس از اینکه به ما گفتند ۱۴موشک کروز و چهار پهپاد کامیکازه به اهدافی در سراسر کشور از جمله اینجا در کی‌یف شلیک شده‌اند، به صدا درآمد.» هال گفت: «از این میان، پدافند هوایی ۱۱موشک و یکی از پهپادها را سرنگون کرد؛ اما برخی از آنها به اهداف رسیدند.» هال افزود: «در خارکیف، زیرساخت‌های تجاری غیرنظامی در حالی مورد حمله قرار گرفت که تلفات نظامی در پی نداشت. اما حمله بزرگ در کریوی ریح، شهر مرکزی اوکراین زادگاه ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین صورت گرفت.»

به گفته او اما روز شنبه درگیری‌ها سبوعانه‌تر بوده است. در این میان روسیه می‌گوید نیروهایش تانک‌های آلمانی و خودروهای جنگی ساخت آمریکا را در اوکراین به تصرف خود درآورده‌اند. وزارت دفاع روسیه ویدئویی منتشر کرده است که نشان می‌دهد تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان و خودروهای جنگی برادلی ساخت آمریکا توسط نیروهای روسی در نبرد با نیروهای اوکراینی به تصرف درآمده است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد: «سربازان زیرمجموعه‌های گروه وستوک، تانک‌ها و خودروهای جنگی پیاده نظام را که در نبرد با دشمن به تصرف در آمده‌اند، مورد بازرسی بیشتر قرار خواهند داد.» رویترز اما می‌گوید که تایید مستقل این ویدئوها برای آنها مقدور نیست.

 

مناطق آزادشده

اوکراین می‌گوید هفت روستا را بازپس‌گرفته و در یک ضد حمله «فعال» علیه نیروهای روسی که فرانسه می‌گوید ممکن است ماه‌ها طول بکشد، به دستاوردهای کوچکی دست یافته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی گفت: «نبرد سخت است؛ اما ما در حال حرکت به جلو هستیم، این بسیار مهم است.» او درخصوص این موفقیت‌ها افزود: «من از بچه‌هایمان برای هر پرچم اوکراین که مجددا بر جای‌جای این خاک برافراشته می‌شود، تشکر می‌کنم.»

اوکراین می‌گوید همزمان با شکل‌گیری مراحل اولیه حمله متقابل مورد ادعای این کشور، به پیشروی‌ها علیه نیروهای روسی که جنوب و شرق آن را تصرف کرده‌اند، ادامه می‌دهد. ویدئوهایی که سربازان اوکراینی منتشر کردند نشان می‌دهد که آنها با پرچم این کشور در امتداد رودخانه موکری یالی در استروژوو در حال رژه رفتن هستند. برخی ناظران به ضد حمله مورد ادعای اوکراین، «عملیات فوق‌العاده سخت» لقب داده‌اند. سربازان حاضر در جنگ می‌گویند که شاهد یک نبرد توپخانه‌ای سنگین از دو طرف بوده‌اند. یکی از سربازان حاضر در جنگ به نام مالیار گفت: «در مجموع منطقه‌ای به وسعت ۹۰کیلومتر مربع (۳۵مایل مربع) توسط نیروهای اوکراین در روزهای اخیر بازپس گرفته شده است.»

 

به خطر افتادن امنیت غذایی

سازمان ملل متحد می‌گوید که شکستن سد بزرگ دوران شوروی روی دنیپرو در اوکراین تاثیر زیادی بر امنیت غذایی جهانی خواهد داشت و این می‌تواند به افزایش قیمت مواد غذایی منجر شود و صدها هزار نفر را با مشکل آب آشامیدنی مواجه کند. این سد که بخشی از نیروگاه برق آبی کاخوفکا است، در ساعات اولیه ۶ژوئن شکسته شد و این شکستگی به برخی از ۱۸کیلومتر مکعب (۳/ ۴مایل مکعب) آب اجازه داد تا در قسمتی از جنوب اوکراین سرازیر شود. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث این شکاف شده است، اگرچه زلزله‌شناسان نروژی و ماهواره‌های آمریکایی چیزی شبیه به انفجار را عامل آن دانسته‌اند. اوکراین و روسیه یکدیگر را به‌خاطر انفجار این سد مقصر دانستند. مارتین گریفیث، رئیس کمک‌های سازمان ملل متحد به بی‌بی‌سی گفت که تاثیر آن بر امنیت غذایی می‌تواند قابل توجه باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.