شماره روزنامه ۶۱۱۱
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۱۱ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۱۱۱

  • دورنمای متزلزل آتش‌بس در لبنان

    دنیای اقتصاد: درحالی‌که محمد سرور، معروف به حاج ابوصالح، یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط نیروهای اسرائیلی ترور و شهید شد، گویا قرار نیست بین حزب‌الله لبنان و اسرئیل، آتش‌بس برقرار شود. هر دو طرف شرایط فعلی را برای آتش‌بس مناسب نمی‌بینند. حزب‌الله بارها گفته است که قصد دارد تا زمان آتش‌بس در غزه به جنگ ادامه دهد؛ درحالی‌که اسرائیل از شبه نظامیان قدرتمند لبنانی می‌خواهد که برای همیشه از مرز عقب‌نشینی کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته تحلیلگران، پیشنهاد آتش‌بس سه هفته‌ای میان اسرائیل و حزب‌الله برای هر یک از طرفین دشوار خواهد بود؛ زیرا آتش‌بس با شرایط فعلی آنها جور نیست.
  • پالس روسی جنگ‌هسته‌ای

    دنیای‌اقتصاد: دیمیتری مدودف، دست راست رئیس‌جمهوری روسیه و معاون رئیس شورای امنیت ملی در تلگرام نوشت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رویکردها را درباره استفاده از سلاح هسته‏ای اصلاح کرده است.» وی نوشت: «پرتاب گسترده و عبور از مرز ما با تسلیحات هوافضای دشمن از جمله هواپیما، موشک و پهپاد تحت شرایط خاصی می‌تواند مبنایی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای شود.» همزمان آژانس‏های اطلاعاتی آمریکا نیز دراین مورد اظهار نگرانی کردند.
  • حمله هوایی بی سابقه به ضاحیه بیروت

    دنياي اقتصاد: منابع خبری روز گذشته از حملات سنگین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت با هدف ترور سیدحسن‌نصرالله و همچنین هاشم صفی‌الدین خبر دادند. با این‌حال منابع امنیتی مقاومت به تسنیم گفتند که دبیرکل و رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در سلامت کامل هستند.
  • اوکراین و غرب در مسیر باخت

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: اکونومیست سرمقاله جهانی این هفته خود را به بحران اوکراین و روند نامطلوب پیشرفت جنگ اختصاص داده است. تحلیلگران این نشریه معتقد هستند که اگر قرار است اوکراین و حامیان غربی آن پیروز شوند، ابتدا باید بپذیرند که اکنون در مسیر باخت قرار دارند.در دو سال گذشته، روسیه و اوکراین درگیر یک جنگ فرسایشی پرهزینه بوده‌اند. این شرایط غیرقابل تداوم است. ولودیمیر زلنسکی در سفر اخیر خود به آمریکا «طرح پیروزی» را به جو بایدن ارائه کرد؛ طرحی که انتظار می‌رود شامل تقاضای جدید برای اسلحه و پول باشد. اما در حقیقت، اوکراین نیازمند چیزی جاه‌طلبانه‌تر است: تغییر رویه فوری.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    قطر به میزبانی بازی‌های المپیک و پارالمپیک در سال ۲۰۳۲ ابراز علاقه کرد که نشان‌دهنده‌ برنامه‌های آینده برای تعامل با بازیگران ورزشی غیردولتی است. بنابراین، قطر در آینده حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به استفاده از قدرت عاریه‌ای ادامه می‌دهد و همچنان از ثروت مازاد خود برای حمایت از بازیگران غیردولتی سود می‌برد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر