شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۶ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۸۶

  • ناامیدی از آتش‌بس؟

    دنیای اقتصاد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بر آتش‌بس در نوار غزه تاکید کرد؛ اما مقامات مطلع از آخرین پیشنهاد مورد حمایت ایالات متحده گفتند که هنوز اختلافات عمده بین حماس و اسرائیل حل نشده است. بلینکن پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روز دوشنبه، گفت که اسرائیل پیشنهاد ایالات متحده را پذیرفته و اکنون این مسوولیت بر عهده حماس است که با آن موافقت کند. با این حال، مقامات اسرائیلی و حماس این ایده را که ممکن است توافق قریب‌الوقوع باشد، کم‌اهمیت جلوه می‌دهند و می‌گویند که تلاش میانجی‌ها - و آخرین پیشنهاد آمریکا با هدف از بین بردن شکاف‌ها بین دو طرف- نتوانسته برخی از اساسی‌ترین اختلافات در مذاکرات را حل کند.
  • حمایت بزرگان از هریس

    دنیای اقتصاد: شیکاگو این روزها میزبان کنوانسیون ملی دموکرات‌های آمریکاست. در این گردهمایی چند روزه هریس به‌طور رسمی به‌عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات معرفی شد. بزرگان حزب از جمله میشل و باراک اوباما نیز در روز دوم گردهمایی برای کامالا هریس سنگ تمام گذاشتند. اوباما در نطق نیم‌ساعته خود با اشاره به دشواری نبردی که هریس و همقطارش تیم والتز برای پیروزی در کاخ سفید طی ۱۱هفته آینده با آن روبه‌رو هستند، از مردم خواست که به آنها رای بدهند و برای کشور دوپاره‌شده‌شان بجنگند.
  • تله‌ برای ارتش اوکراین

    دنیای‌اقتصاد: دو هفته پس از تهاجم غافلگیرانه اوکراین به روسیه، نیروهای کرملین پیشروی دشمن را کُند کرده‌اند و خط مقدم در منطقه کورسک روسیه سخت‌تر شده است که این می‌تواند برای هر دو طرف خطراتی به همراه داشته باشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ولادیمیر وی.پوتین رئیس‌جمهور روسیه متعهد شده است که به اولین حمله به خاک روسیه پس از جنگ جهانی دوم پاسخ قاطعی بدهد. اما تاکنون، واکنش‌ها به جای معکوس کردن آن، بر مهار تهاجم متمرکز بوده است و این سوال را مطرح می‌کند که ارتش ضعیف روسیه حاضر است برای بیرون راندن مهاجمان چه خطری را متحمل شود یا اینکه آیا می‌تواند این کار را انجام دهد.
  • دستور محرمانه هسته‌ای بایدن

    دنیای‌اقتصاد: جو بایدن در ماه مارس برنامه استراتژیک هسته‌ای بسیار طبقه‌بندی‌شده برای ایالات متحده را تصویب کرد که برای اولین بار، استراتژی بازدارندگی آمریکا را به سوی تمرکز بر گسترش سریع زرادخانه هسته‌ای چین تغییر جهت می‌دهد. این تغییر در حالی صورت می‌گیرد که پنتاگون معتقد است ذخایر چین در یک دهه آینده با اندازه و تنوع ذخایر ایالات متحده و روسیه رقابت خواهد کرد. «دیوید سنگر» در گزارش ۲۰اوت در نیویورک‌تایمز نوشت، کاخ سفید هرگز اعلام نکرد که بایدن استراتژی بازنگری شده موسوم به «راهنمای به‌کارگیری هسته‌ای» را تایید کرده است؛ استراتژی‌ای که همچنین به تازگی به دنبال آماده‌سازی ایالات متحده برای چالش‌های هسته‌ای احتمالی هماهنگ‌شده از سوی چین، روسیه و کره‌شمالی است. این سند که تقریبا هر ۴سال یک‌بار به‌روز می‌شود، به قدری محرمانه است که هیچ نسخه الکترونیکی از آن وجود ندارد، بلکه فقط تعداد کمی از نسخه‌های چاپی آن بین چند مقام امنیتی ملی و فرماندهان پنتاگون توزیع شده است.
  • کنوانسیون ژنو هنوز کار می‌کند؟

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    در هفتادوپنجمین سالگرد امضای کنوانسیون ژنو، جنگ‎های منطقه‎ای جهان را به وحشت انداخت. اگر تاسیس «مجمع ملل» و سپس سازمان ملل متحد مهم‎ترین اتفاق پس از جنگ‌های جهانی اول و دوم برای نزدیک کردن دولت‌ها به یکدیگر باشد، کنوانسیون ژنو یک توافق تاریخی است که بازتاب وجدان آزاردیده بشر و تعهد جمعی به کاهش وحشت‌ جنگ و حفظ حرمت افراد است. کنوانسیون‌های ژنو محصول آشوب جنگ و ویرانی‌های در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ است؛ دوره‌ای که جهان شاهد خشونت بی‌سابقه به‌ویژه علیه غیرنظامیان و افراد غیرمسلح در زمان جنگ بود. در حال حاضر ۱۹۶کشور از جمله ایران، عضو کنوانسیون‎های چهارگانه از جمله کنوانسیون چهارم هستند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر