شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۳ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۸۳

  • تثبیت موقعیت اوکراین در غرب روسیه

    دنیای اقتصاد: اوکراین یک پل مهم را ویران کرده و به نظر می‌رسد حداقل یک پل دیگر را در منطقه کورسک غربی روسیه هدف قرار داده است، زیرا تلاش می‌کند خطوط تدارکاتی روسیه را قطع و دستاوردهای ارضی خود را تثبیت کند. تحلیلگران می‌گویند که تخریب این پل - که بر روی رودخانه سیم در نزدیکی شهر گلوشکوو، در حدود ۱۰ مایلی شمال غربی منطقه نبرد در کورسک قرار داشت - می‌تواند پاسخ روسیه به حمله اوکراین را با دشوارتر کردن انتقال نیروها و تجهیزات مختل کند، هرچند مسیرهای جایگزین هم وجود دارد.
  • بوی برد «هریس» می‌آید

    دنیای‌اقتصاد: کامالا هریس و دونالد ترامپ در چهار ایالت چرخشی رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند. در زمانی که جو بایدن از انتخابات کنار نکشیده بود، این ایالت‏ها عمدتا در اختیار دونالد ترامپ بود؛ اما نظرسنجی‏های جدید نشان می‏دهد که هریس خیلی سریع زمین بازی انتخابات را تغییر داده است.
  • سربازان اوامر ترامپ

    دنیای‌اقتصاد: در تابستان پرتلاطم ۲۰۲۰، دونالد جی ترامپ، رئیس‌‌جمهور وقت آمریکا، از مشاوران نظامی و حقوقی خود عصبانی بود و آنها را به دلیل مخالفت با ایده استفاده از نیروهای فدرال برای سرکوب خشونت در اعتراضات سراسری به خاطر قتل جورج فلوید توسط پلیس، «یک مشت بازنده» خواند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، این تنها باری نبود که ترامپ در مورد استفاده از ارتش برای اجرای قانون داخلی صحبت می‌‌کرد- رویه‌‌ای که پیامدهای عمیقی برای آزادی‌‌های مدنی و محدودیت‌های سنتی بر قدرت فدرال دارد. دستیاران سابق گفته‌‌اند که او بارها ایده استفاده از نیروها برای تامین امنیت ایالت‌‌های مرزی را مطرح کرده و حتی پیشنهاد شلیک به پاهای معترضان خشونت‌طلب و مهاجران غیرقانونی را داده است.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    تصادفی نیست که در میان ۱۳ درخواست صادرشده از سوی گروه چهار، تعطیلی الجزیره و سایر خبرگزاری‌‌‌هایی بود که به‌‌‌طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط قطر تامین مالی می‌‌‌شدند، مانند «عربی ۲۱»، «دِ نیو عرب» (العربی الجدید)، و «میدل ایست آی»، هرچند این درخواست‌‌‌ها از سوی قطر پذیرفته نشد. علاوه بر این، رسانه‌‌‌های مرتبط با قطر به‌‌‌تدریج اعتبار خود را در بین مردم از دست دادند. با تغییر خط‌‌‌مشی تحریریه‌‌‌ تلویزیون الاحرار لیبی به‌‌‌سوی اردوگاه انقلابی-اسلامی در تابستان ۲۰۱۴، روزنامه‌‌‌نگاران مشهور، از جمله «محمود شَمَن»، در اوت ۲۰۱۴ در اعتراض، از سمت خود استعفا کردند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر