حمایت رسمی آمریکا از آتش‌بس دائمی

«دیوید سنگر» و «زولان کانو یونگز» در گزارش ۳۱مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، با این بیانیه، به نظر می‌رسید که بایدن برنامه واقعی خود را فاش می‌کند: علنی کردن عناصر این پیشنهاد در تلاش برای تحت فشار قرار دادن حماس و اسرائیل برای خروج از بن‌بست چندماهه که منجر به کشته شدن هزاران فلسطینی شده است. مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند، رهبر حماس (یحیی سنوار) تنها به بقای خود و خانواده و حلقه نزدیکانش فکر می‌کند؛ زیرا آنها احتمالا از تونل‌هایی در اعماق جنوب غزه دست به عملیات می‌زنند. اما مقامات همچنین گفته‌اند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل انگیزه کمی برای حرکت به سوی آتش‌بس واقعی دارد؛ زیرا این باور گسترده در اسرائیل وجود دارد که به محض بازگرداندن گروگان‌های بازمانده و آغاز آخرین آتش‌بس، او به احتمال زیاد قدرت شکننده خود را از دست می‌دهد.

اظهارات بایدن در لحظه حساسی در مبارزات انتخاباتی مجدد او بیان شد؛ یک روز پس از آنکه رقیبش یعنی رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ، به ۳۴ اتهام محکوم شد. در عین حال، او با فشار فزاینده‌ای در داخل کشور به خاطر تحولات غزه مواجه بوده که منجر به اعتراض در دانشگاه‌ها و خیابان‌های شهرهای آمریکا شده و بسیاری از حامیانش را از خود بیگانه کرده است. بایدن طرح سه‌مرحله‌ای اسرائیل را به‌عنوان یک «پیشنهاد جدید جامع» توصیف کرد که به منزله نقشه راهی برای «آتش‌بس پایدار» است. اما در چندین لحظه مهم در چند ماه گذشته، نتانیاهو مستقیما با بایدن مخالفت کرده و تاکنون حماس نیز هرگز پیشنهاد جامعی را نپذیرفته و در بیانیه‌های عمومی خود اعلام کرده که جنگ باید قبل از آزادی بزرگ گروگان‌ها یا هرگونه توافقی با اسرائیل پایان یابد. تقریبا به محض پایان سخنان بایدن، نشانه‌هایی از اختلافات ظاهر شد.

پس از سخنرانی وی، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل «در تمایل به بازگرداندن گروگان‌های ما به خانه در اسرع وقت متحد است» اما این دفتر در عین حال افزود که نتانیاهو به مذاکره‌کنندگان اسرائیلی تصریح کرده که نمی‌توانند قبل از دستیابی به همه اهدافشان، از جمله نابودی ظرفیت‌های نظامی و حکومتی حماس در غزه، به توافقی دست یابند که به جنگ پایان دهد. دفتر نتانیاهو گفت: «طرح دقیقی که اسرائیل ارائه کرده است -از جمله پیشرفت مشروط از یک مرحله به مرحله بعد - به اسرائیل امکان می‌دهد این اصل را حفظ کند.» حماس در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به سخنرانی بایدن واکنش مثبت نشان داد و گفت که مایل است با هرگونه پیشنهاد آتش‌بس مبتنی بر آتش‌بس دائمی، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی‌ها به خانه‌هایشان و «تبادل جدی اسرا» به‌طور «سازنده» برخورد کند.

بسیاری از تندروهای ائتلاف جناح راست نتانیاهو به‌دلیل «سبت» یهودیان که قبل از اظهارات او آغاز شده بود، بلافاصله به سخنرانی بایدن پاسخ ندادند. متحدان ناسیونالیست نتانیاهو، مانند ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی، گفته‌اند که اگر توافقی قبل از نابودی کامل حماس به جنگ پایان دهد، دولت را ترک می‌کنند. بایدن با بیان اینکه برخی در دولت نتانیاهو به صراحت اعلام کرده‌اند که می‌خواهند غزه را اشغال کنند، گفت: «می دانم کسانی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نیستند و خواستار ادامه جنگ به‌طور نامحدود هستند.» بایدن در پیامی مستقیم به اعضای راست افراطی کابینه نتانیاهو گفت: «آنها می‌خواهند سال‌ها به جنگ ادامه دهند و گروگان‌ها برایشان اولویت ندارند. من از رهبری اسرائیل خواسته‌ام که پشت این توافق بایستد.»

مشاور امنیت داخلی اسرائیل چندی پیش گفت که انتظار دارد جنگ حداقل تا پایان سال ادامه یابد. به گفته مقامات بهداشتی غزه، اظهارات روز جمعه اولین اظهارات عمومی بایدن درباره جنگ پس از حمله اسرائیل و تیراندازی متعاقب آن در روز یکشنبه بود که طی آن حداقل ۴۵نفر از جمله کودکان جان باختند و ۲۴۹نفر در اردوگاه آوارگان رفح زخمی شدند. تحلیل نیویورک‌تایمز نشان داد که اسرائیل در این حمله از بمب‌های ساخت ایالات متحده استفاده کرده است و کاخ سفید را مجبور می‌کند تا با پرسش‌های دشواری درباره مسوولیت آمریکا در افزایش تلفات مواجه شود. بایدن روز جمعه گفت که «تصاویر وحشتناک» را از آتش‌سوزی مرگبار دیده است.