ترس و نگرانی در رفح

حدود ۱.۹میلیون از ۲.۳میلیون نفر ساکن غزه که در رفح در نزدیکی مرز با مصر جمع شده‌اند، در ساختمان‌های مسکونی یا در خیابان‌ها می‌خوابند، بدون حفاظت یا زیرساخت‌های اولیه. «هانی محمود» خبرنگار الجزیره که روز جمعه از رفح گزارش می‌داد، گفت که جمعیت آواره در آنجا فاقد وسایل اولیه از جمله توالت و آب تمیز کافی هستند. او گفت که آنها همچنین بدون پتو یا لباس مناسب برای زمستان «آماده نیستند» و همه اینها باعث می‌شود آنها در معرض خطر بیماری قرار گیرند. محمود گفت که بیانیه گالانت «نشان‌دهنده عدم مراقبت کامل» از مردم رفح است که در حال حاضر با شرایط ناامیدکننده‌ای روبه‌رو هستند. او گفت: «برای بسیاری، این امر سطح وحشت را افزایش داده است. آنها جای دیگری برای رفتن ندارند. این آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها در غزه است. فراتر از آن، فقط مرز مصر است.»

عماد، ۵۵ساله، تاجر و پدر ۶ فرزند در رفح به خبرگزاری رویترز گفت که اگر تانک‌های اسرائیلی همچنان بیایند، «دو انتخاب خواهیم داشت: بمانیم و بمیریم یا از دیوارها به سمت مصر بالا برویم.» او گفت: «بیشتر جمعیت غزه در رفح هستند. اگر تانک‌ها هجوم آورند، قتل عامی رخ خواهد داد که هرگز در طول این جنگ سابقه نداشته است.» به گفته وزارت بهداشت غزه، ارتش اسرائیل از زمان آغاز جنگ در ۷اکتبر بیش از ۲۷۰۰۰نفر را که اکثرا زنان و کودکان بودند، به شهادت رسانده است و فلسطینی‌ها معتقدند که آخرین طرح جنگی اسرائیل به معنای مرگ و ویرانی بیشتر خواهد بود. گالانت می‌گوید: «پیروزی کامل نمی‌شود مگر اینکه ارتش به رفح برسد»؛ شهری که «منطقه امن» اعلام شده است. محمود گفت: «برای فلسطینیان، این به معنای نسل‌کشی دیگری است.»

سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر درحالی‌که ارتش اسرائیل به تدریج عملیات زمینی خود را در جنوب غزه گسترش می‌دهد، زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند. در چند هفته گذشته، سربازان و تانک‌های اسرائیلی خان‌یونس را محاصره کرده‌اند، هزاران فلسطینی را کشته و صدها هزار نفر را مجبور به فرار از جنوب به سمت رفح کرده‌اند. بیمارستان ناصر و بیمارستان العمال در خان‌یونس تحت محاصره شدید تک‌تیراندازها، تانک‌ها و بمب‌های اسرائیلی قرار گرفته‌اند؛ زیرا بیماران، کادر پزشکی و آوارگان فلسطینی در داخل آن گیر افتاده‌اند. دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد درباره خصومت‌ها در خان‌یونس ابراز نگرانی کرده است.

«ینس لرکه» سخنگوی دفتر سازمان ملل در هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) گفت: «می‌خواهم بر نگرانی عمیق خود درباره تشدید خصومت‌ها در خان‌یونس تاکید کنم که منجر به افزایش تعداد آوارگان داخلی پناهنده به رفح در روزهای اخیر شده است.» او گفت: «هزاران فلسطینی به فرار خود به سمت جنوب ادامه می‌دهند... رفح دیگ جوشانی از ناامیدی است و ما از اتفاقات بعدی می‌ترسیم.» حملات اسرائیل به خان یونس و گسترش برنامه‌ریزی شده آن به رفح پس از آن صورت گرفت که دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) هفته گذشته رای موقتی را درباره اقدامات درخواستی آفریقای‌جنوبی در پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل صادر کرد و به اسرائیل دستور داد تا اقداماتی را برای جلوگیری از اقدامات نسل کشی در غزه انجام دهد. مذاکرات برای توقف جنگ -حداقل به‌طور موقت- بین اسرائیل و حماس با میانجی‌گری ایالات متحده، قطر و مصر در حال انجام است. اما بعید به نظر می‌رسد که یک توافق قریب‌الوقوع بتواند تهاجم زمینی اسرائیل به رفح را متوقف کند.