شماره روزنامه ۶۰۰۷
|

  • آناتولی؛ سنگر منطقه‏‏‌ای جدید آمریکا

    دنیای اقتصاد: شورای آتلانتیک در مطلبی به قلم دوگا اونلود به بررسی حضور نیروهای آمریکایی در منطقه و نقشی که ترکیه می‌تواند برای ایجاد تعادل ایفا کند، پرداخت و نوشت: ایالات متحده تحت فشار است تا خاورمیانه را برای همیشه ترک کند. با افزایش انتقادات ضدآمریکایی، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه به طور فزاینده‌‌‌ای مورد حمله قرار می‌‌‌گیرند. با این حال، نیروهای آمریکایی تا بازگشت به کشور فاصله زیادی دارند، به‌ویژه در بحبوحه کشمکش بین ایران و اسرائیل، فقدان آتش‌‌‌بس در جنگ غزه و تهدید مستمر دولت اسلامی عراق و شام (داعش). با وجود این‌، جو بایدن، رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور ایالات متحده، فرصت دیپلماتیکی برای تقویت یک شراکت قدیمی دارد و ترکیه را به عنوان یک سنگر منطقه‌‌‌ای برای ایران متعادل‌‌‌تر قرار خواهد داد؛ مسوولیتی که ترکیه قبلا با میانجی‌گری بین ایران و ایالات متحده بر عهده گرفته است.
  • ۴۷ سالگی دختر جبر

    دنیای اقتصاد: وقتی برای نخستین‌بار مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی جزو ۵ زن جهان شد که در ۹۰سال گذشته جایزه مدال فیلدز را گرفته، بسیاری او را پدیده خواندند. او بی‌مانند در میان زنان و مردان جهان شد و از «دره مرگ» به دانشگاه «استنفورد» رسید. با این‌حال آنچه او را منحصربه‌فرد ‌کرد، بیش از ریاضیدان بودنش، جنسیت او به عنوان ریاضیدان بود. جوایز اصلی ریاضیات همواره در یک قرن گذشته به مردان تعلق گرفته و میرزاخانی شکننده این باور عمومی بود که ریاضیات رشته‌ای مردانه‌ است.
  • ردپای پررنگ دولتی‌ها در مجلس دوازدهم

    دنياي اقتصاد: با اعلام نتایج مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، پرونده انتخابات ۱۴۰۳بسته شد و تکلیف ۲۹۰ کرسی پارلمان دوازدهم مشخص شد. مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی روز ۱۱اسفند سال گذشته برگزار و در مرحله اول تکلیف ۲۴۵ کرسی مشخص شد. در مرحله دوم انتخابات مجلس که روز جمعه برگزار شد تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز مشخص شد. حالا چهره‌هایی که به عنوان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس انتخاب شده‌اند در انتظار ۷خرداد زمان آغاز به کار مجلس جدید هستند تا کار خود را آغاز کنند‌. بر اساس گزارش‌ها ۱۱۵نفر از ۲۹۰نفر نماینده مجلس دوازدهم سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را در کارنامه خود دارند. مسعود پزشکیان، غلامرضا نوری‌قزلجه، مجید نصیرپور، علی نیکزاد، شمس‌الدین حسینی، محمود نبویان، مجتبی ذوالنوری، جعفر قادری، مهرداد لاهوتی، غلامرضا تاجگردون، علاءالدین بروجردی، هادی قوامی، منوچهر متکی، علیرضا منادی‌سفیدان و محمد‌مهدی مفتح از نمایندگانی هستند که تجربه نمایندگی مجلس را دارند.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳

    روزنامه جمهوری اسلامی دیروز در یادداشت اصلی خود با تیتر «چرا الگوی حکمرانی نیستیم؟» نوشت: «دولتمردان کشورهای آزاد همواره در معرض سوال خبرنگاران مستقل برای کشف واقعیت‌ها قرار دارند و همین امر باعث می‌شود بالاترین مسوولان دولت‌ها همچون رئیس‌جمهور کره‌‌جنوبی با صراحت اعلام کنند در بهبود بخشیدن به زندگی مردم کشورشان ناکام بوده‌اند، ولی ما که به اقتضای تعالیم اسلام باید در این زمینه از سایر کشورها جلوتر باشیم، از مصاحبه با خبرنگاران مستقل پرهیز می‌کنیم تا ناکامی‌ها را کامیابی جلوه دهیم.» روزنامه اعتماد هم در گزارشی به موضوع قتل‌های ناموسی و خانوادگی پرداخت: «اخبار رسمی منتشر شده نشان می‌دهد از ابتدای فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ دست‌کم ۲۳ زن و دختر توسط «همسر، پدر، برادر و خواستگار سابق خود» به قتل رسیدند. این درحالی است که در همین بازه زمانی دست‌کم دو مرد مورد خشونت خانگی قرار گرفتند که یکی از آنها توسط همسرش به قتل رسیده است. این آمار مشخص می‌کند زنان و دختران نسبت به مردان بیشتر در معرض خشونت‌های خانگی قرار می‌گیرند. اکثر کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل خشونت‌های خانگی را برخی «ناکارآمد بودن برخی قوانین یا نبود قوانین حمایتی از زنان می‌دانند.»
  • اف‌بی‌آی در تعقیب مالی

    دنیای‌اقتصاد: اف‌‌‌بی‌‌‌آی در حال تحقیق است که آیا راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در نگهداری اطلاعات محرمانه مرتکب جرم شده است یا خیر. او هر گونه تخلفی را رد کرده است، اما جمهوری‌خواهان به دنبال کسب اطلاعات بیشتری هستند. نهال طوسی و جو گولد ۱۰ مه ‌در پولیتیکو نوشتند: به گفته فردی که در جریان این پرونده و نامه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه قرار گرفته است، اف‌بی‌آی در حال بررسی این موضوع است که آیا راب مالی، نماینده دولت بایدن در امور ایران، اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به ایمیل شخصی خود منتقل کرده است، جایی که ممکن است به دام یک عامل یا بدافزار خارجی افتاده باشد. به گفته دو فرد مطلع، بازپرس در تلاش است تا مشخص شود که آیا جرمی رخ داده است یا خیر. اما هنوز مشخص نیست که آیا وزارت دادگستری اتهامی علیه مالی مطرح خواهد کرد و اینکه دامنه اتهامات چه می‌تواند باشد؟
  • نیکی هیلی، زوج انتخاباتی ترامپ می‌شود؟

    دنیای‌اقتصاد: ترامپ احتمالا نیکی هیلی را به‌عنوان معاون خود انتخاب خواهد کرد. دو منبع آگاه به رویترز گفتند که نیکی هیلی تحت بررسی فعالانه ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور است. بنابراین گزارش اگر ترامپ متقاعد شود که هیلی به او کمک می‌کند تا ریاست‌جمهوری را به‌دست آورد، از مجازات احتمالی زندان اجتناب کند و در صورت شکست احتمالی از بایدن ده‌ها میلیون صورت‌حساب قانونی را پوشش دهد؛ نیکی هیلی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌‎های معاونت رئیس‌جمهوری است. به‌رغم دعوای تلخ آنها در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان و دیدگاه‌های متفاوت آنها درباره برخی مسائل بزرگ، جمهوری‌خواهان معتقدند آشتی آنها به نفع هر دو است.
  • نگرانی‌های اقتصادی مراجع در دیدار با رئیسی

    دنیای اقتصاد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه در سفری دو روزه همراه با برخی از اعضای هیات دولت به قم رفت و با مراجع و علمای قم دیدار کرد. در این دیدارها علما و مراجع تقلید نگرانی‌های اقتصادی خود را مطرح کردند و خواستار رفع دغدغه‌های معیشتی مردم ازجمله رفع گرانی‌ها، حل مشکل اجاره مسکن، گرانی برخی اقلام غذایی، نوسانات نرخ ارز و مهار عوامل تورم‌زا در اقتصاد کشور شدند.روز پنج‌شنبه در نخستین روز سفر رئیس‌جمهوری به قم، ابراهیم رئیسی با آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد.
  • دکترین هسته‌ای تغییر می‌کند؟

    دنیای اقتصاد: تاکید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و مشاور مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مباشر(پخش زنده شبکه الجزیره) بر تغییر دکترین هسته‌ای در صورت آسیب وارد شدن به تاسیسات هسته‌ای ایران با واکنش گسترده در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روبه‌رو شد.
  • تکمیل پازل بهارستان

    دنياي اقتصاد: دومین مرحله از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز گذشته در ۲۲حوزه انتخاباتی در ۱۵استان برگزار شد. انتخابات روز گذشته در ۸حوزه انتخاباتی ازجمله درتهران برای اولین‌بار به‌صورت تمام الکترونیک برگزار شد. در این مرحله از انتخابات، ۹۰نامزد با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت پرونده انتخابات مجلس با تعیین تکلیف ۴۵ کرسی پارلمان بسته شد. دور اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم اسفندماه برگزار شده بود. قرار است با توجه به برگزاری الکترونیکی انتخابات نتایج ظرف چند ساعت اعلام شود.
  • چگونه «پرینستون» در دام ایران افتاد؟

    دنیای اقتصاد: اندیشکده غربی سمافور ۹مه‌۲۰۲۴ در گزارشی از نقش مرکز ایران دانشگاه پرینستون در تبادلات علمی بین ایران و آمریکا می‌نویسد: در حالی که یخ روابط ایران و ایالات متحده در دوران دولت اوباما شروع به ذوب شدن کرد، دانشگاه پرینستون فرصتی را دید تا آکادمی خود را به یک بازیگر اصلی برای پر کردن شکاف چند دهه بین این دو تبدیل کند. پرینستون یک مرکز ایران تاسیس کرد و از یک دیپلمات ارشد ایرانی برای حضور استقبال و برنامه تبادل دانشجو با ایران را دنبال کرد.
  • خزر؛ میزبان پرندگان مهاجر

    این روزها خزر میزبان پرندگان مهاجر است‌. کوچ یا مهاجرت پرندگان به سفرهای منظم فصلی می‌گویند که بسیاری از گونه‌های پرندگان انجام می‌دهند. سفر پرندگان ممکن است در واکنش به تغییرات آب‌وهوا، دسترسی به مواد غذایی یا مشکلات زیستگاه باشد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر