شماره روزنامه ۶۰۴۲
|

  • روز انتخاب ۴ سال آینده

    دنیای اقتصاد: انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست ‌جمهوری روز گذشته در ایران و خارج از کشور با ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن برگزار شد. انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری‌-به دنبال سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و همراهانش در سومین سال دولت سیزدهم و شهادت آنها- روز گذشته زودتر از موعد برگزار شد.
  • دوئل همیشگی در ایران

    دنیای اقتصاد: روز جمعه هشتم تیر ماه انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران برگزار شد و مردم برای انتخاب یکی از چهار نامزد حاضر به پای صندوق‌های رای رفتند. نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران عبارتند از: مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف. این انتخابات به دلیل شهادت ابراهیم رئیسی و هیات همراه در سانحه بالگرد زودتر از موعد برگزار شد. رسانه‌‌‌های غربی در گزارش‌‌‌ و تحلیل‌‌‌هایی به بررسی این انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداختند. انتخاباتی که نتیجه آن می‌تواند پیامدهایی فراتر از مرزهای کشور داشته باشد. همچنین این رسانه‌‌‌ها به بررسی مواضع نامزدها نیز پرداختند.
  • خسارت سنگین در سوادکوه و آذربایجان شرقی

    بارش سیل‌آسای باران در روزهای اخیر خسارات سنگین جانی و مالی در سوادکوه و آذربایجان شرقی به جای گذاشت. در روزهای آغازین فصل تابستان طی یک بارش بی‌سابقه شهرهایی از استان آذربایجان شرقی شاهد جاری شدن سیل بودند. مجید فرشی، مدیرکل مدیریت بحران این استان در خصوص خسارات سیلاب، گفت: بر اثر وقوع سیل در شهرستان کلیبر جوانی ۲۱ ساله جان خود را از دست داده است. تعدادی از منازل مسکونی روستایی، معابر و اراضی کشاورزی و باغات در شهرستان‌های کلیبر، خدا آفرین و سراب دچار خسارت شده است. همچنین پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تلاش چندساعته نیروهای امدادی این جمعیت در سیل سوادکوه، از نجات ۳۱ نفر گرفتار در سیل خبر داد و گفت: تاکنون یک نفر در این سیل جان باخته و ۳ نفر مفقود شده‌اند. با این حال مدیرعامل هلال احمر مازندران مفقودی‌های سیل سوادکوه را ۵ نفر اعلام کرد./ ایسنا/‌تسنیم
  • حضور در انتخابات آزمون مهم سیاسی است

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته همزمان با آغاز رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، راس ساعت ۸ صبح با حضور در حسینیه امام خمینی‌(ره) رای خود را در صندوق رای انداختند. رهبر انقلاب اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق سیار ۱۱۰، روز انتخابات را برای ایرانیان روز نشاط و شادی خواندند و با اشاره به قوام جمهوری اسلامی به واسطه حضور مردم در انتخابات، تاکید کردند: مردم عزیز ایران موضوع رای‌دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهند.
  • اربعین شهادت رئیسی

    دنياي اقتصاد: آیین بزرگداشت اربعین شهادت رئیسی و همراهانش عصر پنج‌شنبه در محل مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار شد. در این مراسم جمیله علم‌الهدی، همسر شهید ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه تشخیص ولی‌امر و تبعیت از ولی‌امر بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: اقامه عدل برعهده شهروندان و مسوولان است، فریبکاری هم از سوی مسوولان امری ناپسند است هم از سوی مردم .به گزارش «ایرنا»، وی افزود: باید نسل خود را برای شهروندی و کارگزاری مطابق با تعالیم قرآن کریم تربیت کنیم. پیوند ما با یک پدر است، مقام معظم رهبری پدر همه‌ ماست و شهید رئیسی فرزند این پدر و برادری برای شما بود. علم‌الهدی خاطرنشان کرد: هوای نفس اگر سبب تصمیم‌گیری مردم یا مسوولان شود این هر دو ظلم است. تفاوت جمهوری اسلامی با حکومت‌های مردمی دنیای غرب‌زده در همین است. خدمت به مردم به خاطر خدا، پیروی از رهبری ولی به خاطر خدا. به گزارش «ایسنا»، وی در پایان یادآور شد: تقاضای من این است که وظیفه خود را برای شهروندی و حکمرانی مطابق قران کریم انجام دهیم و نظام جمهوری اسلامی را به عنوان نظام برتر در جهان معرفی کنیم.
  • تغییر کامل منطق انتخاباتی در دور دوم

    دکتر رحمن قهرمان‌پور/تحليلگر انتخابات و سياست خارجي
    روز پنج‌شنبه روز سکوت انتخاباتی بود. این قاعده برای آن است که رای‌دهنده در فضایی آرام و به دور از اثرات تبلیغات بتواند تصمیم بگیرد به کدام نامزد رای بدهد. روز پنج‌شنبه هم نامزدهای اصولگرا‌ نتوانستند اجماع کنند. تاثیر این کار بر رفتار رای‌دهنده می‌تواند متفاوت باشد. آنهایی که قالیباف را مقصر بدانند، به جلیلی رای می‌دهند و بر عکس. اثر دیگر این اتفاق افزایش احتمالی آرای سفید اعتراضی در میان رای‌دهندگان اصولگرا خواهد بود. کسانی که به نشانه اعتراض به هیچ یک از دو نامزد اصولگرا رای نمی‌دهند.
  • انعکاس ۸ تیر در منطقه

    دنیای اقتصاد: برخی رسانه‌های عربی در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران که ۴۰ روز پس از شهادت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور سابق دیروز جمعه در سراسر کشور برگزار شد، به تحلیل و تبیین این رویداد پرداختند.شبکه العربیه عربستان سعودی در گزارشی با عنوان اینکه ایرانی‌ها به جانشین اصلی رئیسی رای می‌دهند، می‌نویسد: از دید مقامات ارشد ایران بهترین نامزد کسی است که از صمیم قلب به مبانی انقلاب و نظام ایمان داشته باشد و به کشور اجازه دهد که بدون اتکا به کشورهای خارجی پیشرفت کند. با این حال رهبر انقلاب اخیرا تاکید کرد که ایران نباید روابط خود را با جهان قطع کند.انتخابات ایران صبح روز جمعه آغاز شد و مردم ایران برای انتخاب جانشین ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید ایران که در سانحه سقوط هلی‌کوپتر به شهادت رسید، رای دادند. احمد وحیدی وزیر کشور ایران به صدا و سیما گفت که ایرانیان امروز پس از درگذشت رئیس‌جمهور قبلی، رای دهی خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید آغاز کردند.
  • جامعه ایران؛ یک طرح ناتمام

    دنیای اقتصاد: وقتی بحث زوال اجتماعی به میان می‌آید، مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس ایرانی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با آن مخالفت می‌کند و می‌گوید: «ایران جامعه‌ای گمراه‌کننده است.» ایران جامعه‌ای‌ است با حافظه تاریخی و ادبیاتی که در آن آمده: «در نومیدی بسی امید است.»
  • زیر پوست شهر چه می‌گذرد؟

    دنياي اقتصاد: در چندین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، میدان‌ها تبدیل به فضایی برای بحث و تبادل نظر شده بودند، بسیاری این را نشان بلوغ سیاسی مردم می‌دانستند؛ اما این‌بار به‌نظر می‌رسد که میدان در فضاهای دیگری صورت‌بندی شده است، شاید یکی از آنها فضای مجازی باشد.
  • پاشنه آشیل اقتصاد ایران

    دنیای اقتصاد: مجلس دوازدهم در اولین ماه فعالیت خود دو جلسه را به بررسی ناترازی در صنعت برق و وضعیت تولید بنزین و گازوئیل اختصاص داد. اگرچه ناترازی موضوع امروز و دیروز نیست، اما هنوز اقدام جدی برای حل آن از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت نگرفته و دولت تکالیفی را که بر اساس قانون برای حل این ناترازی بر عهده داشته، به‌طور کامل اجرایی نکرده است. بر همین اساس شاهد قطع برق صنایع و چاه‌های کشاورزان هستیم که همین موضوع انتقاد نمایندگان را به دنبال داشت. مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد: ناترازی انرژی عملا به پاشنه آشیل بسیاری از روندهای اقتصادی و تولیدی کشور تبدیل شده است. مهرداد لاهوتی اما می‌گوید قطعی برق حدود ۶ تا ۷میلیارد دلار به صنایع خسارت وارد کرده و برای برون‌رفت از ناترازی برق به ۲۵میلیارد دلار نیاز داریم. رحمت‌الله نوروزی نیز تاکید می‌کند که قطعی ۶ساعته برق به کشاورزی و تولید لطمه وارد می‌کند.
  • فصل تعمیق بدبینی تهران به واشنگتن

    دنیای اقتصاد: رای‌دهندگان در ایران بر روی تحریم‌های محدود‌کننده آمریکا متمرکز شده‌اند، زیرا هر دو کشور امسال به پای صندوق‌های رای می‌روند. استفانی گلینسکی، روزنامه‌نگار مستقر در استانبول در فارن پالیسی می‌نویسد: ایران و ایالات متحده که زمانی متحد بودند، چند دهه است که روابط پرتنشی را دنبال کرده‌اند. انقلاب ۱۹۷۹ ایران چرخش قابل‌توجهی را در این روابط رقم زد. معترضان دانشجو با تسخیر سفارت آمریکا در تهران، بیش از ۵۰ آمریکایی را به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفتند. امروز، ساختمان قدیمی سفارتخانه تبدیل به موزه‌ای به نام لانه جاسوسی شده است که شکایات ایران از ایالات متحده را به تفصیل شرح می‌دهد. بازدیدکنندگان با نقاشی دیواری از مجسمه آزادی با چهره جمجمه و عبارت «مرگ بر ایالات متحده آمریکا» استقبال می‌‌‌شوند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر