فرمانده کل سپاه پاسداران منصوب شد

حضرت آیت‌‌ا... خامنه‌ای، فرمانده کل قوا طی حکمی سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری را به عنوان فرمانده کل سپاه منصوب کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، متن این حکم به این شرح است: صفوی و جعفری در کنار مقام معظم رهبری

بسم‌‌ا... الرحمن الرحیم

سردار سرتیپ پاسدار محمدعلی جعفری

با توجه به تجارب با ارزش و سابقه درخشان شما در دوران‌های گوناگون و در رده‌ها و مسوولیت‌های متنوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جنابعالی را با اعطای درجه سرلشگری به فرماندهی این سازمان انقلابی و خدمتگزار منصوب می‌کنم.

انتظار دارم پیشرفت روز‌افزون و تحول‌آمیز سپاه در همه ابعاد آن را در برنامه‌ مدیریت و فرماندهی خویش برجسته سازید.

لازم می‌دانم تقدیر و سپاس خود را از خدمات ارزنده سردار سرلشگر صفوی ابراز نمایم.

توفیقات همه شما را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.

حضرت آیت‌‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا همچنین طی حکمی سردار سرلشگر پاسدار سیدیحیی صفوی را به عنوان دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح منصوب فرمودند.

متن حکم فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:

بسم‌‌ا... الرحمن الرحیم

سردار سرلشگر پاسدار سیدیحیی صفوی

به پاس ۲۸سال خدمت صادقانه در عرصه‌های گوناگون نظامی و حضور مستمر فداکارانه در جبهه‌های دفاع مقدس و ۱۰ سال فرماندهی موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جنابعالی را به عنوان دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح منصوب می‌کنم.

انتظار می‌رود که با تلاش و کوشش تمام وقت در این مسوولیت نیز منشا خدمات برجسته باشید.

توفیقات شما را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.

زندگی‌نامه فرمانده جدید سپاه

سرلشگر پاسدار محمدعلی جعفری متولد دهم شهریورماه سال ۱۳۳۶ از شهرستان یزد است و دوران تحصیلات‌ابتدایی تا مقطع دبیرستان را در این شهرستان به پایان رساند. وی در سال ۱۳۵۶ در دانشگاه تهران در رشته معماری پذیرفته‌شد و فعالیت‌های سیاسی خود را شروع کرد. عمده‌ترین فعالیت در این دوران اقدام نسبت به تشکیل انجمن اسلامی دانشکده و راه‌اندازی کتابخانه اسلامی و گروه کوهنوردی در دانشکده بود.

جعفری در جریان مبارزات مردم انقلابی تهران، همدوش مردم و دانشجویان در تظاهرات شرکت کرد و در آستانه پیروزی انقلاب دستگیر و به‌زندان افتاد.

وی در سال ۱۳۵۸ به ‌عنوان نماینده دانشکده در انجمن اسلامی دانشگاه تهران حضور داشت و در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران نیز فعال بود.

سرلشگر پاسدار جعفری پس از انقلاب فرهنگی و بسته‌شدن دانشگاه‌ها به‌فعالیت ادامه داد تا زمانی که جنگ آغاز شد و پس از شروع جنگ به عنوان بسیجی به جبهه رفت و در سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.

وی تا پایان جنگ به‌صورت پیوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه‌های عملیات غرب و جنوب مشغول خدمت شد که به معاونت عملیات سپاه سوسنگرد و فرماندهی تیپ عاشورا، قرارگاه قدس و قرارگاه نجف می‌توان اشاره کرد.

وی پس از پایان جنگ برای ادامه تحصیل به دانشگاه مراجعه کرد و در سال ۱۳۷۱موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته معماری شد. دوره فرماندهی و ستاد که یکی از دوره‌های عالی نظامی است نیز در سال‌های ۷۱ و ۷۲ در دانشگاه جنگ سپاه گذراند و مدتی نیز در دوره‌های دافوس سپاه به تدریس مشغول بود.

جعفری همزمان با تحصیل به‌عنوان مسوول عملیات ستادمشترک و جانشین نیروی زمینی سپاه مشغول خدمت بود و از سال ۱۳۷۱مسوولیت فرماندهی نیروی زمینی سپاه را به مدت ۱۳سال بر عهده گرفت که در سال آخر آن، مسوولیت فرماندهی قرارگاه ثارا... تهران نیز بر عهده وی بود.

آخرین مسوولیت از سال ۱۳۸۴تاکنون از سوی فرماندهی معظم کل قوا به وی محول شد و مسوول راه‌اندازی مرکز راهبردی سپاه نیز بود.

اطلاع‌ از جابه‌جایی

فرمانده سابق سپاه پاسداران، گفت: بنده بیش از یک ماه و نیم پیش کاملاً در جریان این تغییرات قرار گرفتم و خود را آماده این امر کرده بودم.

به گزارش خبرگزاری فارس، سرلشکر رحیم صفوی در گفت‌وگویی با خبر نیمروزی درباره جا‌به‌جایی و با اشاره به حکم جدید مقام معظم رهبری به عنوان دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح،‌ خاطرنشان کرد: این برای اولین بار است که حضرت آقا یک فرمانده نظامی را پس از پایان ماموریتش در کنار خود می‌برند و مسوولیتی را به او می‌دهند.

وی این تغییر و جا‌به‌جایی‌ها را امری طبیعی برشمرد و افزود: احکام حضرت آقا بیشتر از ۱۰ سال طول نمی‌کشد و نمونه آن را در حکم علی لاریجانی در زمان تصدی ریاست سازمان صدا و سیما شاهد بودیم.