این گروه همچنین نیروهای مسلح را متهم به محافظه‌کاری کردند، چرا که از ظن آنها عدم پاسخگویی به ترور هنیه منجر به اتفاقات اخیر شده است. این انتقادات آنچنان بالا گرفته است که روز گذشته سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه این افراد را مورد خطاب قرار داد و گفت: «در فضای مجازی در مورد سپاه و فرماندهان میدانی نیروهای مسلح اطلاعات نادرستی را بیان می‌کنند. مثلا اگر جواب ترور سردار سلیمانی و ترور هنیه را می‌دادیم این اتفاق نمی‌افتاد یا اگر جواب ندهیم گام بعدی را برمی‌دارند. هیجان برای اقدام است و طراحی اقدام را که انجام می‌دهید باید با در نظر گرفتن عقلانیت، تدبیر و سنجش همه جوانب اقدام به تحلیل صحنه و اجرای عملیات کرد.» اتهامات این گروه خاص در شرایطی است که طبق قانون اساسی تصمیم‌سازی در مورد مسائل سیاست خارجی و همچنین مباحث نظامی و امنیتی روال کاملا مشخصی دارد و بر اساس همین روال هم در گذشته در ارتباط با پرونده‌های مختلف از جمله عملیات وعده صادق تصمیم گرفته شد. این فضای هجمه‌ای که این جریان خاص آغاز کرده، در شرایطی است که کشور در شرایط موجود نیاز به همگرایی و انسجام بیشتر دارد. اقدامات هیجانی این جریان خاص باعث این تلقی اشتباه در رسانه‌های غربی از جمله روزنامه نیویورک‌تایمز نیز شده است که در ایران در مواجهه با رژیم صهیونیستی دودستگی وجود دارد. اما عباس سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در پاسخ به این اتهامات علیه نهادهای حاکمیتی گفت: من هیچ دو‌گانگی نمی‌بینم و دو‌گانگی زمانی است که دو راهبرد در کشور مطرح باشد و نیروهای تاثیرگذار هر کدام ذیل یکی از این راهبردها عمل کنند. راهبرد کلان کشور در این زمینه کاملا روشن است. اگر گاهی یک حرف‌هایی زده می‌شود این به معنای دوگانگی نیست. کسانی‌که این حرف‌ها را می‌زنند هرگز نمی‌توانند بگویند راهبردشان دارای جایگاهی در سیاست کلان کشور است.

او با اشاره به گزارش نیویورک‌تایمز در خصوص دوگانگی در ایران در مواجهه با حوادث لبنان، تصریح کرد: آنها تلاش می‌کنند که این‌گونه تصویر کنند که راهبرد دوگانه‌ای در این زمینه وجود دارد. مگر عقلاً می‌شود پذیرفت که سیاست ما در مسائل کلان را نیروهای مسلح تعیین می‌کنند که محافظه‌کار یا انقلابی شده باشند. تندروهایی هستند که معتقدند باید سر بر آستان نژادپرستان سایید؛ آیا آنها سیاست و راهبرد را تعیین می‌کنند؟ همیشه در جامعه یکسری نیروهای افراطی و کندرو داریم. هیچ موقع هم کشور خالی از این دو گرایش نامطلوب نبوده است.

این فعال اصولگرا تاکید کرد: همه ما در بعد نظامی تابع فرماندهی کل هستیم و بر اساس قانون و هم بر اساس عقل، سیاست را ایشان تعیین می‌کنند. هرکسی بگوید که من انقلابی هستم و بر این جایگاه پیشی می‌گیرم؛ نه تنها انقلابی نیست بلکه تحت تاثیر جریانات معاند مصالح ملی عمل می‌کند. عده‌ای هستند که بر طبل یأس می‌کوبند که شما هرگز نمی‌توانید با نژادپرستان مقابله کنید و باید سر تعظیم فرود آورید. یک عده هم در قالب انقلابی‌گری می‌گویند که جا زدید و ترسیدید؛ این دو گروه هیچ فرقی با هم ندارند.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: هیچ دید دوگانه‌ای که در عمل تاثیر داشته باشد، نسبت به حوادث لبنان وجود ندارد و نمی‌تواند به وجود بیاید. نیروهای تندروی اصلاح‌طلب و کسانی‌که ژست انقلابی‌گری می‌گیرند کاملا تاثیر و عملکردشان یکی است و هر دو دنبال این هستند که مقاومت را بشکنند. ما اصولی داریم و بر آن ایستاده‌ایم. این اصول راه خودش را دارد و به پیش می‌رود. برخی اصلاح‌طلبان تندرو می‌گویند صهیونیست‌ها قابل مقابله نیستند و نمی‌توانیم با نژاد‌پرستی و تبعیض مقابله کنیم، اما راهبردی که امام(ره) آغاز کرد راهش را پیش برده و امروز در موقعیت بسیار بالایی است. او یادآور شد: جنایت‌هایی که توسط صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد نه از موضع قدرت بلکه از موضع جنون است. نزدیک به ۶۰۰ نفر را به خاک و خون کشیدند که یک شخصیت برجسته‌ای را ترور کنند، آیا این از موضع توانمندی است؟ اگر نخست‌وزیر رژیم نژادپرست قدرت داشت می‌توانست در سازمان ملل حرف درستی بزند، اما به سازمان ملل توهین می‌کند و در این محیط لجن می‌گوید و به افکار عمومی توهین می‌کند و این نشان‌دهنده استیصال صهیونیست‌ها است. افکار عمومی گریبان صهیونیست‌ها را می‌گیرد و می‌فشارد و اینها احساس می‌کنند باید حرکت جنون‌آمیز صورت دهند و خودشان را از این شرایط رها کنند. این قطعا کمکی به حل مشکل آنها نمی‌کند و نخواهد کرد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به برخی اتهامات در فضای مجازی مبنی بر اینکه نیروهای مسلح محافظه‌کار شده‌اند، اظهار کرد: کسانی‌که می‌خواهند موضع انقلابی بگیرند و می‌گویند نیروهای مسلح ما محافظه‌کار شده‌اند مگر نیروهای مسلح خودشان سیاست تعیین می‌کنند که سیاست محافظه‌کارانه اتخاذ کنند یا غیر محافظه‌کارانه؟ سلیمی‌نمین تاکید کرد: یک عده‌ محدودی که اهداف سیاسی دیگری را دنبال می‌کنند، به دنبال مصالح ملی نیستند. این افراد این فهم را ندارند که وارد انسجام شوند. این افراد که برشمردم، اهل درک مصالح ملی نیستند یا متاثر از جای دیگری هستند و منافع دیگری را دنبال می‌کنند یا اصلا قدرت فهم و درک ندارند. در غیر این‌صورت خیلی دشوار است که یکی بگوید طرفدار انسجام در جامعه هستم، اما خودش به دنبال شکستن انسجام در جامعه باشد. این افراد یا منافع غیرخودی را دنبال می‌کنند یا قادر به هضم و درک مسائل نیستند و از این دو حالت خارج نیست.