رکورد تزریق واکسن کرونا شکست

درهمین ارتباط جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران روز گذشته درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت: بر اساس آخرین اطلاعات موجود اوضاع مراجعات به مراکز بیمارستانی اندکی کاهش یافته است؛ البته این کاهش چندان زیاد و واضح نیست و به همان نسبت بستری‌ها در تهران نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. وی افزود: میزان مرگ و میر کماکان مانند گذشته است و به نوعی به دلیل وجود بیماران بدحال کاهش آمار مرگ هم چندان واضح نیست. وی درعین حال تاکید کرد اگر مردم به خوبی پروتکل‌ها را رعایت کنند میزان بستری‌ها هم تحت تاثیر کم شدن مراجعات، کم می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: نمودارها نشان می‌دهد به قله پیک رسیدیم و اندکی در حال افت هستیم اما همین به تنهایی کافی نیست. اگر به سوابق قله‌ها در پیک‌های قبلی نگاه کنید می‌بینید که گاهی اوقات هم دوباره به ارتفاع رفته است و حالت متناوب پیدا کرده است. از این نظر به طور قطعی نمی‌توان گفت از قله رد شدیم مگر اینکه کاهش آمار و مراجعات در سراشیبی خیلی واضحی قرار گیرد. کوهپایه‌زاده افزود: همین که فعلا در روند افزایشی نیستیم با اینکه کاهش موارد چشمگیر نیست اما نشان می‌دهد اوضاع در حال نزدیکی به تحت کنترل درآمدن است. او درباره علت طولانی شدن پیک پنجم کرونا تصریح کرد: نوع جهشی که با آن درگیر پیک پنجم شدیم متفاوت بود. جهش دلتا واگیرداری شدیدتری دارد که این امر یکی از دلایل اصلی طولانی شدن پیک است. از طرفی جهش دلتا نشان داد خیلی از واکسن‌های ما نسبت به سویه‌های جدید ایمنی‌زایی کمتری دارد و این هم می‌تواند دلیل افزایش رخداد این پیک باشد. وی با بیان اینکه بروز پیک ششم کرونا هم محتمل است، ادامه داد: همان‌طور که پیک‌های قبلی رخ داد پیک ششم هم محتمل است؛ اما زمان آن وابسته به رفتارهای ما است که چگونه پیشگیری کنیم یا سرعت واکسیناسیون ما به چه شکل باشد. به گزارش «ایلنا» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین گفت: مرگ‌ومیر براثر کرونا در سنین بالای ۶۰ سال تا ۳۵ درصد افت کرده است. ازسوی دیگر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به اینکه مراجعان سرپایی در تهران با شیب نسبتا ملایم در حال کاهش است، گفت: تعداد مراجعان سرپایی به کمتر از ۲۰ هزار نفر در روز کاهش یافته است. به گفته زالی، در حال حاضر ۸ هزار و ۲۲۰ بیمار در استان تهران بستری هستند که از این تعداد ۱۹۰۰ بیمار در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شده‌اند. به گزارش «ایرنا» وی با اشاره به اینکه شاهد روند نزولی تعداد بیماران جدید بستری در تهران هستیم، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بستری‌های جدید به ۱۲۰۰ بیمار رسید که از این تعداد ۱۸۰ بیمار در بخش‌های مراقبتی بستری شدند. فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران افزود: ترخیص بیماران هم شتاب خوبی گرفته و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۰۰ بیمار از بیمارستان‌های استان تهران ترخیص شدند.

  مرگ ۵۳۸ بیمار کرونایی دیگر

درهمین حال بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی ۱۰ روز اخیر (۸ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۱۱۸۳ نفر در ایران مبتلا و ۲۵ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۱۲۴۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند. بررسی آماری داده‌های وزارت بهداشت همچنین نشان می‌دهد هرچند میزان مراجعه به بیمارستان‌ها و بستری‌ها طی سه هفته گذشته کاهش پیدا کرده است و از میزان بستری ۵هزار و ۱۶۳نفر در۲۶مردادماه و ابتلای ۵۰۲۲۸نفر به کرونا درهمین تاریخ به ابتلای ۲۶ هزار و ۸۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور و بستری شدن سه هزار و ۷۱۳ نفر از آنها طی ۲۴ساعت گذشته رسیده‌ایم، اما همچنان این روند کاهشی ملایم و سینوسی بوده است.

 درهمین حال در۲۴ساعت گذشته۵۳۸  بیمار دیگر قربانی ویروس کرونا شدند. ازسوی دیگر میزان بیماران بستری دربخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها همچنان بالاست به‌طوری که ۷ هزار و ۵۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. ایران تاکنون چهار موج کرونا را از اسفندماه ۹۸ پشت سر گذاشته است اما موج پنجم کرونا به دلیل شیوع ویروس دلتا در کشور که از تیرماه از جنوب کشور آغاز شد، سهمگین‌ترین موج کرونا بوده است. برهمین اساس روز ۲۸مردادماه میزان رسمی مرگ‌های کرونایی درکشور از مرز ۱۰۰هزار نفر عبور کرد. همچنین رقم جان‌باختگان کرونا در روز دوم شهریور ماه به بالاترین میزان خود یعنی به ۷۰۹نفر در یک روز رسید و سیاه‌ترین روز کرونایی درکشور را به ثبت رساند.

  رکوردشکنی مجدد تزریق واکسن کرونا

درچنین شرایطی روند واردات واکسن کرونا به کشور سرعت یافته است. برهمین اساس طی ۲۴ساعت گذشته تزریق روزانه واکسن کرونا درکشور به میزان یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دُز رسید. این رقم روز ۱۶شهریور ماه ۸۸۴هزارو۸۱۰ دز بود . همچنین به گزارش «ایسنا» و بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۲۰ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۳۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۰ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۵۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۱ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۹۴ دُز رسید. همزمان روز گذشته پروین صالحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت: فرآیند واکسیناسیون در کشور شتاب خوبی گرفته و بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو تا آخر مهرماه سال جاری ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد. ازسوی دیگر محمدعلی محسنی‌بندپی عضو هیات رئیسه فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه مجلس از اعلام آمادگی خیرین برای تامین ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا خبر داد.

  احتمال ورود ۵ میلیون دز واکسن

سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: در صورت فراهم شدن شرایط یک محموله ۵ میلیونی فردا (پنج‌شنبه) وارد کشور خواهد شد که میزان واکسن‌های وارداتی در این هفته به ۱۰ میلیون دز خواهد رسید. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدحسن قوسیان‌مقدم افزود: در حال حاضر نوع واکسن‌های وارداتی سینوفارم بوده؛ البته رایزنی‌هایی نیز با برخی از کشور‌ها برای ورود واکسن‌های جدید انجام شده است. وی با اشاره به ادامه ورود محموله‌های واکسن کرونا اظهار کرد: در حال حاضر از ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا که وارد کشور شده، ۲۵ میلیون دزِ آن توسط جمعیت هلال احمر وارد شده است. سخنگوی جدید هلال احمر همچنین گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی هلال احمر قرار است هر هفته ۵ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شود که در یکشنبه گذشته این تعداد وارد شده و در صورت فراهم شدن شرایط یک محموله ۵ میلیونی دیگر وارد کشور خواهد شد که میزان واکسن‌های وارداتی در این هفته به ۱۰ میلیون دز خواهد رسید. درخبری دیگر در این ارتباط علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: باتوجه به تدارک مطلوب‌تر واکسن و واردات پرحجم‌تر واکسن کرونا در روزهای آتی، هفته آینده شاهد رشد شتابان واکسیناسیون در تهران خواهیم بود.

  وضعیت ذخیره واکسن کرونا

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز روز گذشته با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۱ میلیون دز واکسن دپو داریم که در انبارمان موجود است، گفت: فردا (امروز) هم ۸ میلیون دز وارد می‌شود و یکشنبه ۱۰ میلیون دز وارد می‌شود و تا پایان این ماه ۴۰ میلیون دز واکسن و شاید هم تا ۵۰ میلیون دز در اختیار داریم و از این نظر خیالمان راحت است.

درحال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.