به گزارش «ایسنا» مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا دیروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی گفت که آمریکا هیچ‌گونه پیامی از سوی ایران برای گفت‌وگو در رابطه با برنامه هسته‌ای دریافت نکرده است. او افزود: هیچ‌گونه گزینه‌ای جز مذاکره، برای ایران وجود ندارد، در غیر این صورت در تحریم خواهند ماند. اورتاگوس با متهم کردن ایران به تهدید کشتیرانی در تنگه هرمز گفت که این تهدیدات ایران را نمی‌پذیریم. سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا مدعی شد که تحریم‌های آمریکا علیه لبنانی‌ها تنها یک گروهک تروریستی را هدف قرار داده است که به ایران کمک می‌کند.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی با کابینه خود در کاخ سفید در سخنانی مدعی شد که آمریکا به‌دنبال تغییر نظام در ایران نیست و تنها می‌خواهد به ایران کمک کند. ترامپ همچنین در اظهاراتی خلاف‌واقع با اشاره به اینکه پیشرفت اساسی در ایران حاصل شده است ادعا کرد که واشنگتن به‌دنبال مذاکره با تهران است اما عجله‌ای در این زمینه ندارد. از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا نیز ادعا کرد که «ایران اعلام آمادگی کرده تا بر سر برنامه موشکی خود به مذاکره بپردازد.» درحالی وزیرخارجه آمریکا مدعی آمادگی ایران برای مذاکره درباره برنامه موشکی خود شده که تهران همواره این موضوع را تکذیب و اعلام کرده مذاکره‌ای درباره این موضوع و تامین امنیت داخلی ایران انجام نخواهد داد. وزیر امورخارجه ایران گفته بود: «اگر آمریکا می‌خواهد درباره موشک صحبت کند ابتدا باید فروش سلاح به منطقه را که شامل موشک می‌شود متوقف کند.» اما این خبرگزاری این جملات را تمایل ایران برای مذاکره درباره برنامه موشکی خود معنا کرده بود.

تحریف سخنان ظریف

در همین ارتباط سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در فضای مجازی نوشت: پاسخ ظریف به مجری بی‌بی‌سی، دقیق، هوشمندانه و به قول اهل فن «تعلیق به محال» بود. هم توپ را در زمین آمریکا انداخت و هم به جای موضع تدافعی، موضوع فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای منطقه را به چالش کشید. موضع ایران و محمدجواد ظریف درباره توانمندی‌های موشکی کشور مشخص است.

همزمان سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: مصاحبه وزیر امورخارجه ایران تحریف آشکار شده است. علیرضا میریوسفی با تکذیب نقل‌قول منتشر شده در برخی رسانه‌ها از قول ظریف نوشت: متن پرسش و پاسخ نشان می‌دهد تفسیر آسوشیتدپرس از این سخنان اشتباه است و می‌تواند موجب کاهش اعتماد عمومی به رسانه‌ها شود. روز سه‌شنبه آسوشیتدپرس با تفسیری اشتباه از مصاحبه وزیر امورخارجه کشورمان با شبکه NBC از آمادگی ایران برای مذاکره بر سر قدرت دفاعی مشروع خود خبر داد، خبری کذب که موجب واکنش پمپئو و ترامپ نیز شد. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، سخنگوی دفتر ایران در سازمان ملل اعلام کرد، مساله موشکی این کشور قطعا و تحت هیچ شرایطی با هیچ شخص یا هیچ کشوری قابل مذاکره نیست.

باید به کانال دیپلماسی بازگردیم

همزمان با این تحولات، سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد کشورش باید درخصوص ایران به کانال‌های دیپلماتیک بازگردد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری هیل، «مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای این کشور اعلام کرد آمریکا باید به کانال دیپلماسی با ایران بازگردد.

مارک اسپر با تاکید بر اینکه با سیاست پرهیز از جنگ با ایران موافق است، به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: «ما به‌دنبال جنگ با ایران نیستیم. ما باید به کانال دیپلماسی با ایران بازگردیم.» سرپرست وزارت دفاع آمریکا درحالی سخن از بازگشت به کانال دیپلماسی می‌گوید که دولت متبوعش سال گذشته از توافق هسته‌ای موسوم به برجام که بعد از چند سال مذاکره بین ایران و کشورهای ۱+۵ (شامل ۵ عضو دائم شورای امنیت و آلمان) به امضا رسیده بود، خارج شد و با وضع تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران عملا به دیپلماسی و قوانین بین‌المللی پشت کرد.

شرایط دشوارتر از هر زمان دیگری است

همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای، گفت اگر کشورهای اروپایی نبودند، نه برجامی شکل می‌گرفت و نه امروز از برجام اثری مانده بود. «فدریکا موگرینی» روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت اروپا حائز اهمیت است و هرگونه بی‌ثباتی در منطقه خلیج‌فارس، اروپا را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

 او که در نشستی با موضوع وضعیت خلیج‌فارس در پارلمان اروپا در استراسبورگ صحبت می‌کرد، در توصیف منطقه غرب آسیا گفت: «خلیج[فارس] فوق‌العاده به اروپا نزدیک است و بخشی از منطقه ماست و وضعیت امنیتی در خلیج[فارس] به شدت به امنیت ما مرتبط است. ما همواره گفته‌ایم که حفظ توافق هسته‌ای با ایران، بیش و پیش از هرچیز برای منافع امنیتی اروپا و جهان حائز اهمیت است. این مساله امروز به خوبی روشن شده است. ما نه می‌خواهیم در منطقه خود شاهد یک رویارویی نظامی باشیم و نه می‌خواهیم شاهد آن باشیم که در منطقه‌ای که همین حالا هم تنش‌های متعددی دارد، رقابت تسلیحات هسته‌ای راه بیفتد.»

موگرینی با اشاره به نشست روز دوشنبه وزرای‌خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت در این نشست تمام اعضا بار دیگر بر تعهد خود به حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردند. وی گفت: «منفعت ما در انجام این کار است و درباره آن احساس مسوولیت می‌کنیم.» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس به تصمیم ایران برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای پس از یک‌سال پایبندی یک‌جانبه به این توافق پرداخت و گفت: «همه شما از وضعیت مطلع هستید. اوضاع احتمالا هیچ‌وقت دشوارتر از امروز نبوده است.»