اما به هر حال دو دیدگاه است و نمی‌توان گفت کدام درست است به‌دلیل اینکه اینها مباحث نظری است و تجربی نیست. مستقل از اینکه کدام یک درست باشد ما در جایی قرار داریم که شورای‌عالی امنیت ملی مصوبه‌ای داده است و کشور برآن اساس عمل می‌کند.از یک جهت اینکه ما یک سال صبر کردیم بد نبود و آن به این خاطر است که مشخص شد اروپا نمی‌خواهد با ایران کار کند. البته نظراتی وجود دارد اینکه برخی می‌گویند نمی‌خواهد و برخی می‌گویند نمی‌تواند و بعضی هم معتقدند نه می‌خواهد و نه می‌تواند.»

وی در ادامه افزود: «من اعتقاد دارم نمی‌خواهد، چون در تقسیم‌بندی جهانی اروپایی‌ها چه به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در بلوک غرب و آمریکا دسته‌بندی می‌شوند، بنابراین نمی‌خواهند خیلی ریسک کنند. هم اکنون آمریکا از برجام خارج شده است، اما اروپا هیچ اقدام جدی انجام نداده است. اروپا زمانی که آمریکا از برجام خارج شد می‌توانست درخواست کند که آژانس فکری کند مانند کاری که آمریکا در کمال وقاحت انجام داد.» آصفی درخصوص اینستکس نیز گفت: «اینستکس که چیزی جز خدمت به آمریکا نیست و هنوز آن را با اختصاص ۴ الی ۵ میلیارد یورو راه نینداخته‌اند. بیش از سه هفته است، اروپا و مشخصا آلمان و فرانسه می‌گویند اجرایی می‌شود. همچنین معلوم نیست مربوط به چه کالایی است؛ بنابراین من می‌خواهم بگویم اروپا اراده کار جدی با ایران را ندارد. این کاری که جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، پیروی از یک ضرب‌المثل آلمانی است که می‌گوید: وقتی می‌توانی از زورت استفاده کنی خواهش نکن. در یک‌سال گذشته ما این‌گونه عمل نکردیم. از این به بعد جمهور‌ی اسلامی می‌خواهد زورش را با خواهش عوض نکند. مادامی که اینستکس شامل نفت نمی‌شود و بانک‌ها کار نمی‌کنند به‌زعم خودشان (آمریکا) این یک پاد زهری است که ایران اقدامات عجیب نکند؛ بنابراین آمریکا ایمن می‌شود.»

وی ادامه داد: «اگر در اینستکس پول نفت اروپایی بیاید و بانک‌های اروپایی کارشان را شروع کنند، می‌شود گفت سازوکاری شکل گرفته است. ولی اگر اینستکس محدود به چند نوع کالا شود (اقلام دارویی، خوراکی کشاورزی، تجهیزات کشاورزی) و با حجم کم و بدون بانک، آن وقت می‌توان گفت ابزاری است کاملا در جهت خدمت به آمریکا؛ چون اولا اینستکس سازوکاری است که می‌داند ما چه خرید و فروشی کرده‌ایم و نظارت می‌شود و ثانیا کار جدی نکرده‌اند و نفت هم نخریدند ثالثا طلبکار هم هستند که ما این کار را کرده‌ایم.»

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه درخصوص عدم تمایل اروپا برای خرید نفت ایران نیز گفت: «دلیل اینکه اروپا نمی‌خواهد از ایران نفت خریداری کند این است که آنها نمی‌خواهند با آمریکا به اصطلاح سرشاخ شوند. اروپایی‌ها بانک‌های بزرگ را، راه نمی‌اندازند و این‌طور توجیه می‌کنند که بانک‌ها خصوصی هستند و پیرو دولت نیستند و نگران تحریم هستند پس با ایران کار نمی‌کنند. اگر اینستکس نفت را شامل شود تا حدودی قابل دفاع می‌شود ولی، چون نمی‌شود این همان خدمت به آمریکاست.»