• الگوی رفتاری رأی‌دهندگان ایرانی

    نشست تخصصی «بررسی رفتار رأی‌دهی ایرانیان؛ سناریوهای کنش سیاسی شهروندان در انتخابات آتی»، ۲۶ بهمن ۹۸ با حضور رسول بابایی، کارشناس کمپین‌های انتخاباتی و مشاور برند سیاسی، مترجم کتاب بازی بازاریابی سیاسی، احد رضائیان پست دکترای آینده‌پژوهی و استاد مدعودانشگاه تهران و شراره عبدالحسین‌زاده دانش‌آموخته دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و پژوهشگر حوزه انتخابات و دبیر نشست در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار ‌شد. در ابتدای این برنامه شراره عبدالحسین‌زاده با مغفول‌دانستن موضوع بررسی رفتار انتخاباتی در ایران گفت: موضوع بررسی رفتار انتخاباتی به طور عام و رفتار رای‌دهندگان به طور خاص در ایران، یک موضوع مغفول در جامعه‌شناسی سیاسی است و بررسی‌های انجام شده بیشتر در حوزه جمعیت‌شناختی است، ازجمله بررسی سن، تحصیلات، رویکرد دینی و قومیتی و... اما از منظر جامعه‌شناسی سیاسی کمتر به آن پرداخته شده است.
  • از طاعون تا کرونا

    شادی آذری
    موج هراس از ویروسی موسوم به کرونا جهان را درنوردیده است تا جایی که لغو سفرها، قوانین سخت‌گیرانه کنترل و قرنطینه مسافران مشکوک به بیماری و حتی تبعات آن بر اقتصاد جهان تنها گوشه‌هایی از تصویر این هراس بین‌المللی را شکل داده است. از زمانی که در سال گذشته برای نخستین بار ویروس کرونا در ووهان چین، شهری با ۱۱ میلیون نفر جمعیت، شناسایی و معرفی شد تاکنون بیش از ده‌ها هزار نفر از چهار قاره جهان به آن مبتلا شده‌اند. تا پایان ماه ژانویه، بیش از ۲۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند. آمار جدید اما حکایت از آن دارد که تعداد جانباختگان ویروس جدید کرونا به ۱۷۷۰ نفر رسیده است و در سرزمین اصلی چین ۷۰ هزار نفر دیگر به آن مبتلا شده‌اند.
  • جمع‌آوری تابلوی برندهای کره‌ای از ایران

    جمع‌آوری تابلوهای دوشرکت سامسونگ و ال‌جی در ایران طی روزهای گذشته بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت و حتی واکنش وزارت‌خارجه را هم برانگیخت. پس از آنکه این دو شرکت کره‌ای به تبعیت از تحریم‌های آمریکا، همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی محدود کردند، به پیشنهاد اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی، آخرین تابلوهای این دو شرکت از سطح شهر، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها جمع‌آوری شد تا مشتریان این برندها از این پس از محصولات جایگزین سام و جی‌پلاس استفاده کنند.
  • نگرانی فعالان اقتصادی از لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف»

    این هفته آغاز به‌کار نشست گروه ویژه اقدام مالی در پاریس، واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت چراکه یکی از موضوعات مورد بررسی در این نشست، روند پیشرفت ایران در پیوستن به رهنمودهای مالی این گروه است. نشست گروه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف»، درحالی روز جمعه به پایان می‌رسد که جو روانی ایجاد شده از حضور ایران در لیست سیاه«اف‌ای‌تی‌اف» موجب هیجانی شدن بازارهای ارز و سکه و البته بورس اوراق بهادار شده است. بسیاری از فعالان اقتصادی نگرانند که ایران در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» قرار بگیرد و شرایط تجارت، سخت‌تر از گذشته شود.
  • تبلیغات عجیب و غریب برخی کاندیداهای مجلس

    این هفته همزمان با تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فضای شبکه‌های اجتماعی از پوسترها، تصاویر و فیلم‌های تبلیغاتی کاندیداهای مختلف پر بود و نحوه تبلیغات نامزد‌ها در شهر‌های مختلف مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. در این میان برخی از ویدئوهای نامزدهای انتخاباتی تبدیل به سوژه‌ای برای خنده کاربران شبکه‌های اجتماعی شد و به سرعت در میان فعالان مجازی دست به دست شد.
  • پژوهش میدانی یک محقق

    محمد رضا فدایی مترجم
    کتاب «انقلاب اجتماعی: سیاست و دولت رفاه در ایران» نوشته کِوان هَریس، سیاست‌های اجتماعی و نظام رفاه ایران در دوره‌های پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب را از دریچه جامعه‌شناسی تاریخی بررسی می‌کند. موضوع اصلی کتاب، نظام رفاهی ایران و نسبت آن با توسعه و تغییرات و پویایی ایران در پیش و پس از انقلاب است. هریس می‌نویسد با مطالعه آثار اکثر پژوهشگران و روشنفکران ایرانی دریافته که آنها برای تحلیل ایران در پیش و پس از انقلاب، از مفاهیم شدیدا انتزاعی استفاده می‌کنند، حال آنکه این کار هیچ سودی ندارد و کمکی به شناخت ایران و تبیین تغییرات شگفت‌انگیز آن نمی‌کند.
  • امکان‌ناپذیری ایجاد دولت رفاه در ایران

    رسول قنبری دانش‌آموخته اقتصاد
    کوان هریس در کتاب «انقلاب اجتماعی؛ سیاست و دولت رفاه در ایران» به تبارهای دولت رفاه در ایران از زمان مشروطه تا سال‌های پس از انقلاب پرداخته است. هریس باور دارد که پیش از انقلاب، نظام رفاهی خصلتی طردگرا داشته است و پس از انقلاب خصلتی فراگیر. دکتر محمد مالجو به‌خوبی (و بسیار بهتر از آنچه که من قصد گفتنش را داشته باشم) توانسته است نقاط قوت و ضعف اثر هریس را در یک سخنرانی با عنوان «انقلاب سیاسی آری، انقلاب اجتماعی خیر» مورد بررسی قرار دهد. ازاین‌رو قصد ندارم به بررسی محتوای کتاب بپردازم، بلکه می‌خواهم با استفاده از نظریات دکتر مهرداد وهابی (استاد اقتصاد سیاسی در دانشگاه سوربن فرانسه) نشان دهم که به‌وجود آمدن دولت رفاه، اساسا در فرماسیون اقتصادی- اجتماعی ایران غیرممکن است. مهرداد وهابی، اقتصاد سیاسی ایران را با استفاده از مفهوم شیوه‌ هماهنگی (Coordination mode) مورد بررسی قرار داده است.
  • طرح نظریه‌ای بنیادی

    علی‌اصغر سعیدی
    هنگامی که من مدیر گروه برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه تهران بودم آقای هریس به من مراجعه کردند و گفتند از استادان علوم‌سیاسی پرسیده است که کمیته امداد چه می‌کند و متعجب بودند که کسی دقیقا نمی‌دانسته است کار آن سازمان چیست. هریس از خاستگاه علوم سیاسی می‌آید و دلیل تعجبش هم همین بوده است. او از بکر بودن حوزه تحقیقاتی خود و این موضوع که حتی یک نفر هم از انقلاب اجتماعی در ایران صحبت نکرده است متعجب بود. این رخداد برای من هم هنگامی که تازه از انگلستان و بستر مبتنی بر دولت رفاه آن به ایران آمدم عجیب بود، که چرا روشنفکران ایرانی در مورد رفاه سخن نمی‌گویند.
  • بازگشت دو کاراکتر ابله به سینماها

    پیمان قاسمخانی کارگردان
    «خوب، بد، جلف ۲» فیلم پرزحمت و سختی بود. در همین ابتدا هم باید بگویم که کارگردانی این فیلم دو نفره بوده و کارگردان دوم کار، محسن چگینی است. ما امیدواریم هرکس که از فیلم خوشش آمد، تماشای آن را به دیگران توصیه کند؛ وقتی بحث مارکت در سینما پیش می‌آید، دست بازیگر برای انتخاب نقش‌هایش بسته می‌شود.
  • چیزی از دست نمی‌رود

    علیرضا آسانلو نقاش
    این یک نمایشگاه گروهی است که من و ۱۳ نفر از هنرجویانم در آن شرکت کرده‌ایم. موضوع و عنوان نمایشگاه در ابتدا یک مساله نامتعارف بود؛ ولی ما عنوان را به «آنچه از دست می‌رود، هست» تغییر دادیم. در واقع در طی روند کاری که داشتیم فضای آثاری که خلق شد به سمت مساله سوررئالیسم رفت و بچه‌ها کم‌کم موضوعاتی را پیدا کردند که برایشان اهمیت داشت و نسبت به آن واکنش داشتند. در این نمایشگاه ۲۵ اثر نقاشی رنگ‌روغن و اکریلیک و سه اثر مجسمه از هنرجویان و دو اثر نقاشی از من به نمایش درآمده است. آثار این نمایشگاه فیگوراتیو و سوررئال هستند که انسان در محوریت تمامی آثار قرار دارد.
  • گردهمایی بزرگان در یک آلبوم

    مانی فرضی آهنگساز
    مجموعه‌ حاضر تلاشی است در جهت خلق آثار موسیقی مجلسی ایرانی برای خانواده‌ سازهای زهی آرشه‌ای. علاقه‌ شخصی به این ژانر از موسیقی و نیاز به کسب تجربه در این زمینه، همچنین کمبود رپرتوار موسیقی مجلسی ایرانی برای‌ خانواده‌ سازهای‌ زهی، انگیزه‌ اصلی نگارنده در خلق این مجموعه است؛ چراکه خانواده‌ سازهای زهی، علاوه‌بر اینکه جایگاه ویژه و نقش اساسی در موسیقی مجلسی دارند، قادر به اجرای فواصل موسیقی ایرانی هستند و به‌خوبی می‌توانند ملودی‌ها، نغمه‌ها و حالت‌های موسیقی ایرانی را اجرا و بیان کنند. تصور می‌کنم همه مخاطبان موسیقی و به‌ویژه کسانی که علاقه‌مند به سازهای زهی هستند و بیشتر نوازندگان این‌گونه سازها می‌توانند از شنیدن آثار موجود در این آلبوم لذت ببرند. همچنان که از روزهای آموزش نوازندگی ویولن نزد استاد همایون‌خرم به خاطر دارم، خلق آثار نو در هنر موسیقی که متناسب با حال و هوای فرهنگ ایرانی باشد، همیشه کاری قابل‌توجه است. امیدوارم که این اثر نیز برای مخاطبان جدی موسیقی قابل‌پسند باشد. در این اثر نوازندگی ویولن‌سل را «غفار بجویی» برعهده داشته است که در این فرصت باید از ایشان تشکر کنم. افزون بر این، تنظیم برای تریو زهی این اثر و نوازندگی ویولن و ویولای آن نیز بر عهده من بوده است.
  • بازگشت رحمانیان به صحنه

    شاهین زبانگهر منتقد
    «روزهای رادیو» نمایشی درباره چهار سال پرآشوب تئاتر معاصر ایران (بین سال‌های ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۴) با مرکزیت رادیو تهران است. رحمانیان نوشتن این نمایش‌نامه را در سال ۱۳۸۴ آغاز کرد و یک بار در سال ۸۶ آن را روی صحنه برد. حالا پس از چند سال این تئاتر دوباره روی صحنه خواهد رفت. یکی از بازیگران این نمایش بهنوش طباطبایی است که پیش‌تر در چند کار رحمانیان از جمله «ترانه‌های قدیمی»، «سینماهای من»، «شب سال نو»، «آدامس‌خوانی»، «نام تمام مادران» و فیلم تئاتر «آیینه‌های روبرو» حضور داشته و حالا در «روزهای رادیو» سه نقش متفاوت را ایفا می‌کند. درباره بازیگر مرد این نمایش نیز خبرهای ضد و نقیضی منتشر شده است. بازانتشار این خبرها باعث شد تا رحمانیان بیانیه کوتاهی بنویسد و حضور دو بازیگر نام‌آشنا برای بازی در نقش اول مرد این نمایش را تکذیب کند. او نوشت: «از جمله اطلاعات نادرستِ خبرِ نمایش «روزهای رادیو»، حضور استاد علی عمرانی و حبیب رضایی عزیز در این نمایش است که هردو در پروژه‌های دیگری حضور دارند و من از نعمت حضورشان بی‌نصیبم و نیز همکاری استاد محسن شاه ابراهیمی به‌عنوان مدیر هنری، که ایشان نیز به دلیل مسوولیت بزرگشان در مجموعه‌ «سلمان فارسی» امکان تلمذ را از من گرفتند.»
  • مقدمات فرارسیدن فصل نو

    نوید دهقان نوازنده و آهنگساز
    موسیقی ایرانی معمولا از فرم‌های خاصی تبعیت می‌کند و آهنگسازان اغلب در چیدمان این فرم‌ها از یک الگوی اصلی پیروی می‌کنند. این چیدمان کلاسیک در طول سال‌های طولانی به اثبات رسیده و معمولا ما در کنسرت‌ها سعی می‌کنیم آن را رعایت کنیم. مثلا وقتی در گذشته یک کنسرت یا نوار با پیش درآمد شروع می‌شد، می‌خواستند که شنونده را به تدریج وارد فضای موسیقی کنند. یعنی موسیقی از ریتم کند آغاز می‌شده و پس از یک گردش موسیقایی زیبا به تصنیف و رنگ می‌رسیده است.
  • بازخوانی زندگی زنان افغانستان

    آرزو آریاپور بازیگر
    «حوا، مریم، عایشه» برای من اول به لحاظ محتوا و موضوع اهمیت دارد. فیلم دست روی روایت ساده‌ای از قشری از جامعه افغانستان گذاشته است که همواره سرخط اخبار و موضوع داغی برای بحث‌های حقوق بشری بوده‌اند، اما کمتر به روایت‌های واقعی و دغدغه‌های روزمره‌شان پرداخته شده. کمتر به بحث‌های مهمی چون حق انتخاب، حق تصمیم برای مادر شدن یا نشدن، پرداخته شده است. فیلم ادعایی ندارد، قهرمان‌سازی نمی‌کند و دنبال ماجراجویی و جذب مخاطب به هر قیمتی نیست. فیلم راوی مشاهده‌گری است که آرام و باحوصله به درون برش کوچکی از دنیای سه زن نفوذ می‌کند و روایتی ساده و آشنا را بر پرده ترسیم می‌کند. قصه زنانی که برای ما ناآشنا نیستند و شبیه هر یک را در دور و برمان کم ندیده‌ایم. با دغدغه‌ای مشترک که جنجالی و مگو است. مادر شدن برای زن در جامعه افغانستان وظیفه‌ای است که هویت و موقعیت اجتماعی‌اش را تضمین می‌کند، اما خودش تسلط چندانی بر انتخاب آن ندارد. فیلم، شجاعانه این روایت را به چالش می‌کشد و به زن‌های بی‌شماری، حق دیده شدن و شنیده شدن می‌دهد.

بیشتر