ثمین اولین کارت اعتباری در ایران

«ثمین» اولین کارت اعتباری در ایران است و از سال ۱۳۷۹ تاکنون یک‌میلیون و ۲۵۰هزار نفر از خدمات این کارت استفاده کرده‌اند. «دنیای‌اقتصاد» در این باره با مهندس «محمود افضلان» معاون تجارت الکترونیک شرکت صنایع کامپیوتری ایران گفت‌وگویی کرده است که متن آن در پی می‌آید. شرکت صنایع کامپیوتری ایران (ICI) وابسته به شرکت «ایزایران» (IsIran) است که بیشتر به تجارت الکترونیک و تولید کامپیوتر و سخت‌افزارهای مربوط به آن می‌پردازد. یکی از فعالیت‌‌های مهم شرکت صنایع کامپیوتری ایران صدور کارت اعتباری است که «ثمین‌کارت» از جمله آنها است. شرکت صنایع کامپیوتری ایران از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟

این شرکت حدودا از سال ۱۳۷۹ شروع به کار کرده است و از یکسال پیش، بخش تجارت الکترونیک ایزایران هم به این شرکت منتقل شده است. در حال حاضر این شرکت دو معاونت دارد که یکی در تجارت الکترونیک فعالیت دارد و دیگری در حوزه سخت‌افزارهای کامپیوتری و مسائل جانبی آن مشغول است.

از جمله فعالیت‌های شرکت ما ارائه «ثمین‌کارت» است که اولین کارت اعتباری در کشور محسوب می‌شود و در حال حاضر حدود ۴۰۰شرکت دولتی و غیردولتی طرف قرارداد ما هستند که به کارکنان آنها «ثمین‌کارت» داده‌ایم و آنها از خدمات اعتباری و اقساطی و پیش‌پرداخت ما استفاده می‌‌کنند.

انواع خدمات ثمین‌ کارت چیست؟

خدمات ثمین‌‌کارت شامل کارت اعتباری، کارت پیش‌پرداخت، کارت دبیت و کالابرگ و بن‌های ریالی است که سازمان‌های مختلف اعلام می‌کنند.

اعتباری را که در حال حاضر می‌توانید برای شرکت‌های دولتی و خصوصی ایجاد بکنید چقدر است؟

این اعتبار نامحدود است.

برنامه‌های آینده شما در این باره چیست؟

ثمین کارت با توجه به پیشینه‌ای که دارد، بیشتر روی کارت‌های اعتباری و پیش‌پرداخت فعالیت می‌کند. و پیش‌پرداخت خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد ثمین با موبایل در شمار خدمات دیگر ثمین‌کارت است. حتی دارندگان کارت ثمین می‌توانند از طریق اینترنت در سایت‌هایی که طرف قرارداد ثمین هستند و با توجه به ارتباطی که در آن سایت است خرید کرده و از خدمات ثمین بهره‌مند شوند.

فکر می‌کنید کارت اعتباری نظیر ثمین‌ در ایران چه‌قدر گسترش پیدا کرده آیا فرهنگ کارت‌های اعتباری در ایران جا افتاده است؟

زمانی که ما شروع به کار کردیم، مردم چندان راغب به استفاده از کارت اعتباری نبودند. زیرا هنوز فرهنگش در جامعه و بین مردم جا نیفتاده بود و اکثر مردم تمایل داشتند از پول نقد استفاده کنند و این کارت را که دارای حداقل مبلغ پانصد هزار تومان شارژ بود را هنوز باور نداشتند و نمی‌پذیرفتند که می‌توانند ‌با در دستن داشتن این کارت به فروشگاه بروند و با استفاده از آن خرید کنند.

حتی در اوایل یک مبلغی را به صورت هدیه دادیم تا استفاده از کارت را آموزش دهیم اما با این وجود باز هم کمتر کسی با کارت خرید می‌کرد با اینکه می‌توانستند به اندازه مبلغ هدیه رایگان خرید کنند.

هر چند که مبلغ ناچیزی بود ولی خب به خاطر رواج پیدا کردن استفاده از کارت اعتباری بود.

اکنون این کار چه‌قدر گسترش پیدا کرده است؟ آیا در شهرستان‌ها هم می‌توان از ثمین‌کارت استفاده کرد یا فقط به تهران محدود می‌شود؟

در ۸استان کشور می‌توان از این کارت‌ها استفاده کرد. در واقع حدود یک میلیون و دویست و پنجاه هزار مصرف‌‌کننده در کل کشور ثمین‌کارت دارند و از خدمات ثمین استفاده می‌کنند.

سالانه چه مقدار اعتبار ایجاد می‌کنید؟

ما بیشتر با کارمندان طرف هستیم و ماهانه تا ۸۰درصد حقوق‌شان را به آنها اعتبار می‌دهیم تا خرید کنند و ماه بعد این مبلغ از حقوقشان کم می‌شود یا به عبارتی پولی که ماه پیش به آنها اعتبار داده‌ایم به ما برمی‌گردانند.

این اعتبار بستگی به حقوق افراد دارد که تا چه اندازه باشد.

عدد خاصی نیست که عنوان کنید؟

سال پیش چیزی بالغ بر دویست و چهل میلیارد تومان بود.

برای سازمان‌های دولتی و غیردولتی و یا کارمندان خودتان؟

برای همان یک‌میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر. اینها معمولا سرپرست خانواده هستند و ممکن است هر نفر ۳ الی ۴کارت دیگر هم داشته باشد که به کارت خودش وصل می‌شود و پرداختش با خود شخص است.

عدد دقیقی از مشتریانتان ندارید؟

از سال ۷۹ که کارت صادر کرده‌ایم تا الان یک میلیون و دویست‌و پنجاه هزار کارت صادره داریم. یعنی در حال حاضر در گردش هستند و کار می‌کنند.

در رابطه با این موضوع کارمزد خاصی هم دریافت می‌شود؟

البته، دریافت کارمزد در این بازاری که ما در آن هستیم به دو صورت است. یکی این که از دارنده کارت بابت خدماتی که به آن ارائه می‌شود کارمزد می‌گیرند که این طریق را بیشتر بانک‌ها انجام می‌دهد و به این خاطر است که بانک‌ها بیشتر وام می‌دهند تا اعتبار، زیرا در کشور ما دادن اعتبار از طریق بانک‌ها قانونی نیست و وام داده شده را معمولا از خریدی که توسط دارندگان کارت صورت می‌گیرد ماهانه بین یک تا یک و نیم درصد، در بعضی مواقع ۲درصد می‌گیرند و این کارمزدشان حساب می‌شود.

روش دیگر برای دریافت کارمزد، طریقی است که ما انجام می‌دهیم و ما از دارنده کارت، کارمزد می‌گیریم.

به این صورت که مصرف‌کننده خریدش را می‌کند و ما درصد فروشی را که فروشنده داشته است به عنوان کارمزدمان کسب می‌کنیم و بعدا به فروشنده مبالغی را که فروش کرده است پرداخت می‌کنیم و متوسطش حدود ۳درصد است.

آیا کارت ثمین نسبت به کارت‌های اعتباری دیگر مزیت خاصی دارد؟ اگر دارد به چه صورت است؟

به غیر از ثمین، کارت اعتباری دیگری در کشور وجود ندارد. کارت‌های دیگر بانک‌ها که شما ملاحظه می‌کنید در حقیقت پیش‌پرداخت هستند.

کارت‌هایی هستند که شخص حسابی در بانک‌ دارد و از آن حساب برداشت می‌کند یا این که از بانک‌ وامی می‌گیرد و وام را استفاده می‌کند بعد اقساط وام را پرداخت می‌کند.

تنها کارت اعتباری که فرد خرید می‌کند و بعد برایش صورت‌حساب می‌شود تا پرداخت کند همین کارت ثمین است.

قیمت این کار‌ت‌های اعتباری چقدر است؟

بستگی به نوع کارت دارد. بین دوهزار تا پنج هزار تومان است. ولی اینها معمولا در قراردادهایی که با سازمان‌های دارندگان کارت‌ انجام می‌شود دچار دستخوش تغییر می‌شود به خاطر همان قراردادی که با سازمان‌ها بسته می‌شود.

محدودیت‌ خاصی در اعتبار وجود دارد؟

اعتباری که اهدا می‌شود بستگی به حقوق افراد دارد که تا ۸۰درصد حقوق ماهانه آنها را شامل می‌شود.

موضوع دیگری که در ثمین کارت وجود دارد نحوه پرداخت و خرید با ثمین کارت است.

ما برای اولین بار در کشور پرداخت با موبایل را داریم که از طریق ثمین صورت می‌گیرد و همچنین از طریق اینترنتی که تا شهریور به صورت کامل ارائه می‌دهیم و دارندگان کارت می‌توانند خریدهایشان را از آن طریق به انجام برسانند.

همچنین تا چند ماه آینده به شتاب می‌پیوندیم و پذیرش کارت‌های شتاب را هم خواهیم داشت، یعنی دارندگان کارت‌های شتاب هم می‌توانند به دستگاه‌های ثمین مراجعه کنند و از فروشگاه‌های طرف قرارداد ثمین خرید خود را انجام دهند.

شرکت ثمین دولتی است یا غیردولتی؟

شرکت کاملا دولتی است.

آیا شما وارد بورس هم شده‌اید؟ آیا قصد خصوصی سازی دارید؟

خیر وارد نشده‌ایم و فعلا قصد این کار را نداریم.