شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۳ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۶۰۷۳

  • بورس در مسیر نامعلوم

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: بورس تهران طی روز گذشته با افت حدود ۲هزار‌واحدی به ۲میلیون و ۲هزار واحد رسید. با وجود آنکه دو قدم تا ازدست‌رفتن کانال ۲میلیون واحد بیشتر باقی نمانده‌است، اما احتمالا محدود‌کردن دامنه‌نوسان برای حفظ این کانال، بااهمیت است. شاخص هموزن نیز همچنان در سطوح پایینی قرار دارد و سطوح حمایتی نزدیکی پیش‌روی این نماگر ثانویه بازار وجود ندارد. فضای رکودی و غبارآلود بازار سرمایه، نسبت‌های مالی بازار را نیز به حداقل رسانده‌است، به‌طوری‌که نسبت قیمت به سود بازار به ۵.۸واحد، جایی‌که آبان ۱۴۰۱ در آن قرار داشت، رسیده‌ و ارزش بازار دلاری بورس تهران حدود ۱۰۰میلیارد دلار شده‌است. جالب‌توجه است که وخامت حال عمومی بازار سبب شده‌است تا قیمت تابلوی سهام از ارزش روز حقوق صاحبان سهام شرکت‌ها نیز بسیار کمتر باشد. هرچند این متغیرها، نشان از قیمت‌های مناسب سهام دارند، اما ابهام شرایط اقتصادی و سیاسی سبب شده‌است تا همین قیمت‌ها به چشم برخی از اهالی آن‌ خوش نیاید، ضمن آنکه رکود جهانی منجر به افت شاخص بورس کشورهای بزرگ شده و احتمالا این موضوع بر صنایع صادراتی و بزرگ کشور و در نهایت بازار سرمایه ایران اثرگذار خواهد بود.
  • در انتظار بازگشت بازار

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: شانزدهمین روز مردادماه روز سرخ‌پوش دیگری برای بازار سرمایه بود، به طوری که شاخص‌های اصلی بازار تابلوی هفته دوم مرداد‌ماه را در چهار روز نخست با سرخ‌پوشی تابستانی رنگ‌آمیزی کردند. روز گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع ۰.۰۹درصدی روبه‌رو بود و در پایان ساعت معاملاتی روز سه‌شنبه در سطح ۲میلیون و ۲هزار واحدی قرار گرفت. نزول یک‌هزار و ۸۹۸واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی محقق شد که نماگر هموزن نیز با افت ۰.۱۳درصدی همراه شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۶۳۵هزار و ۲۵۹واحدی قرار گرفت.
  • نقش ابزارهای مالی نوین در توسعه صنعت بیمه

    فاطمه دادبه/تحلیلگر بازار سرمایه
    ابزارها و بازارهای نوین مالی در بازار سرمایه زمینه‌سازی برای توسعه شرکت‌ها در صنایع مختلف هستند. از آن گذشته، ابزارهای مالی نوین می‌‌‌توانند نقش مهمی در توسعه صنعت بیمه نیز به‌عنوان یکی از بازیگران بازار مالی در ایران ایفا کنند. در سال‌های اخیر، ابزارهای مالی با رویکردهای مختلف از جمله توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزارهای تامین مالی از قبیل انواع اوراق مالی اسلامی و نیز بازارهای نوین مالی مانند بازار نوآفرین فرابورس ایجاد شده‌اند.
  • تغییر پیشران بورس

    دنیای اقتصاد: بورس طی سال‌های اخیر به واسطه افت و خیز تورم، رشد اقتصادی و قدرت خرید جامعه، فازهای متفاوتی را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که در برخی از سال‌ها، رشد اقتصادی و سرکوب تورم به رکود بورس و در برخی از سال‌ها، رشد قیمت ارز به رونق بورس انجامیده است. اما در سال‌های اخیر بالا رفتن سطح تورم و رشد اقتصادی پایین در کنار کاهش قدرت خرید جامعه، به کاهش تقاضای محصولات صنایع ریالی و دلاری منتهی شده است و بدون کنترل سه عامل فوق، بورس به رونق بازنمی‏گردد.
  • ۲ قدم تا ریزش

    عاطفه چوپان: بازار سرمایه از ترور اسماعیل هنیه در تهران و آوار یک ریسک سیستماتیک دیگر ۵روز معاملاتی را پشت‌سر گذاشته‌است، ۵ روزی که در دو روز آن به علت تعلل سازمان بورس در اتخاذ تصمیمات حمایتی و دست‌کم ایجاد محدودیت در دامنه‌نوسان، بازار روزهای سرخی را تجربه کرد. گرچه پیش از آن‌هم بورس با توجه به پایداری جو ابهام‌‌‌‌‌آلودی که درخصوص اعضای کابینه دولت چهارهم وجود داشت، وضعیت روبه‌رشدی را نمی‌گذراند اما واردآمدن یک شوک منفی شدید به بازار باعث‌شد تا شاخص‌کل با ریزش ۵.۶۴درصدی در این ۵روز مواجه باشد و ۳۲۰۰‌میلیارد‌تومان سرمایه از بورس فراری شود.
  • تاثیر بازار سرمایه از استاندارد حسابداری جدید برای «درآمد عملیاتی»

    امید آخوندی/حسابدار رسمی
    به‌تدریج به زمان به‌کارگیری استاندارد حسابداری ۴۳ (قرارداد با مشتریان) نزدیک می‌‌‌شویم. به‌کارگیری این استاندارد حسابداری از اول فروردین‌ سال ۱۴۰۴ لازم‌الاجراست. حساسیت این استاندارد حسابداری که مربوط به شناسایی درآمد شرکت است، نسبت به سایر استانداردهای IFRS که تاکنون در ایران ترجمه و لازم‌‌‌الاجرا شده است، از بابت تاثیرگذاری مستقیم و سریع بر سود (هر سهم) است. لازم است به نکاتی در خصوص اجرای آن از ابتدای سال ۱۴۰۴ توجه شود:
  • چرا بورس متعادل نمی‌شود؟

    امیر‌حسین جنانی/کارشناس بازار سرمایه
    مهم‌ترین چالش این روزهای بازار تصمیم سازمان بورس مبنی بر دامنه نوسان یک‌درصدی و حذف حجم مبنای یک برای نمادهای فرابورسی حذف است. بعد از دو روز افت، یکشنبه سازمان به سراغ محدودیت دامنه نوسان رفت. سازمان بورس هم نمونه کوچکی از تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در مملکت خودمان است. تفاوت بورس با اداره کشور این است که در بورس آثار و تبعات همه‌چیز لحظه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود اما اثرات تصمیمات غلط مملکتی با تاخیر مشخص می‌شود. اعتقاد سازمان بر این بود که با جریان پولی که در اختیار دارد و کمک بانک‌ها قادر خواهد بود از پس این بحران برآید و سراغ تغییر دامنه نوسان نرود.
  • لزوم درمان بیماری‌های کهنه بورس

    محمد اقبال‌نیا/کارشناس بازار سرمایه
    بخشی از ریزش‌ها و عدم موج خریدی که در بازار سرمایه وجود دارد، به بلاتکلیفی کابینه دولت چهاردهم برمی‌گردد، چرا که برخی از افراد کابینه که مستقیما روی اقتصاد و بازار سرمایه اثرگذار هستند، هنوز مشخص نشده‌اند. به‌رغم اینکه آقای مسعود پزشکیان نکات خوبی را در زمان انتخابات مطرح کردند، اما تا زمانی که وزیر اقتصاد و امور دارایی،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت، و ریاست بانک مرکزی مشخص نشوند، و فعالان بازار سرمایه در مورد موضع‌گیری‌های اقتصادی این افراد با شفافیت کامل مطلع نشوند، نگرانی‌هایی که سرمایه‌گذاران و سهامداران از گذشته داشته‌اند، پابرجا خواهد ماند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر