شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

  • نجات بازار سهام آمریکا به دست انویدیا؟

    دنیای اقتصاد-نیوشا شایان مهر: در ماه‌های اخیر، بازار سهام آمریکا تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته که باعث ایجاد نوسانات قابل توجهی شده‌ است. یکی از مهم‌ترین عوامل، وابستگی شدید بازار به رشد چند شرکت بزرگ، به‌ویژه در صنعت فناوری و هوش مصنوعی است. بازار به حدی به انویدیا (Nvidia)، شرکت تولید تراشه‌های چیپ، وابسته است که موجب شده این شرکت به‌تنهایی یک‌سوم رشد شاخص S&P ۵۰۰ در ماه جاری را به خود اختصاص دهد. در حالی که برخی جنبه‌های بازار سهام در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و به رکوردهای جدیدی دست یافته‌اند، بخش‌های دیگر بازار وضعیت بدتری دارند و با مشکلات قابل‌توجهی روبه‌رو هستند.
  • آخرین وعده‌های بورسی نامزدها

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز گذشته آخرین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری در حالی به پایان رسید‌که تنها دو روز تا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی ‌مانده‌است. نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با شرکت در مناظرات و نشست‌های گوناگون ضمن ارائه برنامه‌های خود، به دغدغه‌های اقتصادی مردم و فعالان اقتصادی گوش فرا دادند.
  • بازار از دریچه رفع تحریم

    دنیای اقتصاد- علی عبدالمحمدی: جمعه هفته‌جاری انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد و سکاندار پاستور برای چهار سال‌آتی مشخص خواهد شد. طبیعتا رئیس‌جمهور بعدی، ترکیب کابینه و وزرا و سیاست‌های دولت جدید به‌شدت بر تالار شیشه‌ای اثرگذار خواهد بود و مسیر آتی بازار را در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشخص خواهد کرد. بازار در یک ماه اخیر، گرفتار بلاتکلیفی شده و فعالان بازار سهام، در اولین گام منتظر مشخص‌شدن تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری هستند تا رفتار آتی خود را براساس آن تنظیم کنند. با توجه به اینکه در پاییز سال‌جاری، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز برگزار خواهد شد، طبیعتا مشخص‌شدن نتایج دو انتخابات مذکور، تا حدود زیادی وضعیت بازار ارز و بازار سهام را مشخص خواهد کرد.
  • سناریوهای پسا انتخاباتی بورس

    عاطفه چوپان: شمارش معکوس بر‌‌گزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده‌است. جمعه ۸تیر ماه سرنوشت کشور برای چهار سال‌آینده تا حدودی مشخص خواهد شد و بازار سرمایه نیز منتظر است تا بعد از بیش از یک ماه ابهام تعیین‌تکلیف شود.
  • چالش‌های پیش‌روی بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: معاملات بورس تهران در روز گذشته با تداوم رشد شاخص‌کل همراه بود، اما در سمت مقابل، شاخص هموزن با افت اندکی همراه شد. در جریان معاملات روز گذشته، شاخص‌کل با رشد ۰.۲۱‌درصدی همراه شد و در سطح ۲‌میلیون و ۵۱‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. شاخص هموزن نیز با افت ۰.۰۳‌درصدی همراه شد. همچنین در روز گذشته، ۳۱۸‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات نیز رقم‌ هزار و ۹۲۷‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد.
  • سد رونق در بورس

    دنیای اقتصاد: آنچه برای فعالان بازار اکنون مهم است، پایان یک دوره طولانی از شک‌و‌تردیدها و تعقیب اخبار و تحلیل‌های مربوط به انتخابات و ریسک‌های مرتبط با آن است؛ ۵۶ روز معاملاتی است که بورس با ابهاماتی از جنس ریسک‌های سال قبل مواجه شده است. در‌حال‌حاضر رویکرد احتمالا جدید دولت چهاردهم نسبت به موضوعات مربوط به اقتصاد و سیاست خارجی و تا‌ثیرات آن بر فضای بازارها سبب شده فعالان اقتصادی احتیاط را جایگزین تحلیل کنند. رفتار معامله‌گران به‌روشنی گویای آن است که بازار سهام در انتظار «بسته شدن پرونده گمانه‌زنی‌ها به سر می‌برد» و نیازمند فعالیت در فضایی شفاف است.
  • ‌خروج سرمایه از بورس چین

    دنیای اقتصاد: امیدواری به بهبود عملکرد شرکت‌ها و اقدامات حمایتی دولت چین از بورس منجر به رالی صعودی چندماهه بازار سهام این کشور شده بود. اما به دنبال کاهش اثر حمایت‏های دولتی، فضای بدبینی به بورس چین بازگشته و خروج سنگین سرمایه از بازارهای مالی این کشور آغاز شده است.
  • بورس؛ ابزار یا هدف؟

    عاطفه چوپان: در هفته منتهی به انتخابات، بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری در حالت انتظار است. فارغ از اینکه چه‌کسی انتخاب می‌شود موضوع انتخابات فضای کلی سرمایه‌گذاری در کشور را فریز کرده و همه منتظرند تا کشور با تعیین ریاست‌جمهوری جدید از این وضعیت به‌سمت مثبت یا منفی‌تر، حرکت کند. در این میان با نگاهی به اظهارنظرات کاندیدا‌ها متوجه می‌شویم بورس یکی از کلیدواژه‌های تمامی آنهاست که عجیب هم نیست. بازار سرمایه طی حدودا پنج سال‌اخیر در جامعه همه‌گیر شده و افراد زیادی امروز مستقیم و غیرمستقیم با سرمایه‌های خرد و کلان خود درگیر این بازار هستند، همین عامل باعث‌شده تا در دوره پیش نیز بورس به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم مطرح شود، البته طی سال‌های اخیر برخی تصمیمات متناقض و خلق‌الساعه بورس را به رکود عمیقی فرو برده و جاماندگی معنادار این بازار از سایر بازارهای غیرمولد را سبب شده است. اما چه چیزی باعث این موضوع می‌شود؟ به‌نظر می‌رسد بیش از هر چیز دیگری بازار مولد سرمایه از نگاه ابزاری سیاستمداران ضربه می‌خورد. نگاهی که بازار سرمایه را در جایگاه واقعی خود باقی نمی‌گذارد و آن را به وسیله‌ای برای تامین کسری‌بودجه، جمع‌‌‌‌‌‌‌آوری آرا، ‌‌‌‌‌‌‌شعارهای پوپولیستی و... تبدیل می‌کند. تحلیلگران در آستانه انتخابات تحلیل خود را از وضعیت بورس ارائه کردند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر