شماره روزنامه ۶۰۱۲
|

  • ترمز بورس با ۳ متغیر

    دنیای اقتصاد: زنگ پایان معاملات هفته گذشته بازار سرمایه، با سرخ‌پوشی نماگرهای اصلی بازار زده شد. شاخص اصلی بورس تهران در هفته چهارم اردیبهشت‌ماه مانند هفته سوم کاهش ارتفاع خسته‌کننده‌ای را به ثبت رساند و نزول ۲.۴۶درصدی را به ثبت رساند و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه در قله ۲میلیون و ۱۶۴هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۱۹ اردیبهشت‌ماه منفی ۲.۰۲درصد افت هفتگی را به ثبت رسانده بود. نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی سایر نماگرهای اصلی بازار سهام با افت ۳.۲۴درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۷۱۴هزار و ۸۴واحدی قرار گرفت. این نماگر نسبت به دو هفته گذشته ۱.۵۲درصد افت هفتگی را ثبت کرده است.
  • شتاب نزول هفتگی شاخص‌ها

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: هفته منتهی به ۲۶ اردیبهشت هفته‌ای سراسر سرخ در سپهر بورس تهران بود و هر سه نماگر اصلی بازار سهام در این هفته با کاهش ارتفاع همراه شدند. در هفته‌ای که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران، ۲.۴۶‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. نماگر هموزن با افت ۳.۲۴‌درصدی همراه شد و شاخص‌کل فرابورس نیز کاهش ۳.۹۵‌درصدی را تجربه کرد. برای سومین هفته متوالی، هر سه نماگر اصلی بازار با کاهش مواجه شدند، با این تفاوت که شتاب افت شاخص‌ها در هفته‌ای که گذشت، به‌مراتب بیشتر از دو هفته قبل از آن بود.
  • قصه پرغصه

    میلاد نصیری /تحلیلگر بازارسهام
    در دوران ملی شدن نفت ایران در اواخر دهه ۲۰، زمانی که درآمدهای نفتی ایران به دلیل تحریم‌های نفتی به صفر رسید، دولت ایران تصمیم به اخذ یک وام ۲۵میلیون دلاری با نرخ بهره ۳.۵درصد از ایالات متحده آمریکا گرفت. اما با کارشکنی‌های بریتانیا موفق به این کار نشد و در نهایت دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت، مجبور شد برای اداره اقتصاد کشور، برنامه‌ریزی جدیدی انجام بدهد. او در این راستا تصمیم‌های مهمی گرفت. صرفه‌جویی مالی در سازمان‌های دولتی، افزایش درآمدهای مستقیم دولت، بازنگری در بازرگانی خارجی و درنهایت یک راه‌حل نسبتا جدید. او تصمیم گرفت برای تامین بخشی از مخارج کشور دست به انتشار اوراق قرضه بزند.
  • استراتژی برنده در بازار رکودی

    امیرحسین جنانی/کارشناس بازار سرمایه
    در یک سال‌ اخیر روند بازار سهام به‌گونه‌ای بوده ‌است که می‌توان گفت افرادی که به این بازار اعتماد نکرده‌‌‌‌‌‌‌اند، حکم برنده را داشته‌‌‌‌‌‌‌اند؛ افرادی که در یک سال ‌اخیر پول خود را به سمت دارایی‌های طلامحور برده‌‌‌‌‌‌‌اند، بهتر از بازار سهام موفق به کسب بازدهی شده‌اند. برخی عوامل مانع از آن شده که در مقطع کنونی بورس تهران با افزایش قیمت‌ها همراه شود. طبیعتا نقش برخی متغیرها، مانند نرخ بهره و سیاست قیمت‌گذاری دستوری و بی‌ثباتی در تصمیمات سیاستگذار، نقش پررنگ‌تری از سایر موارد داشته و تا زمانی‌که سایه این ریسک‌ها از سر بازار زدوده نشود، بازار نمی‌تواند در کلیت خود رشد مستمری را تجربه کند.
  • معمای بزرگ بورس

    سلمان نصیرزاده/تحلیلگر بازار سرمایه
    در اواخر هفته گذشته‌ نگرانی مضاعف «بحث بند«‌س» تبصره‌۶ قانون مالیات» که طی هفته‌های اخیر به بازار تحمیل‌شده و متاسفانه قرار بود در امتداد فضای تصمیمات ضد‌تولید و فشار مضاعفی که در نهایت به زنجیره آخر یعنی زنجیره مصرف‌کننده تحمیل می‌شود، کلیه معافیت‌های مالیاتی طی این بندها حذف شود، با پیگیری‌هایی که انجام شد لغو و با اصلاحیه‌هایی همراه شد. باید به این نکته تاکید کرد که قرار بود هزینه مضاعفی به صنایع و در نهایت به بازار سرمایه تحمیل شود که این هزینه تحمیل نشد و اتفاق مثبت این بود که فعلا در این مجلس و در یک سال ‌پیش‌رو این بند ‌اعمال نمی‌شود اما اینکه در مجلس بعدی با توجه به تیمی که وجود دارد این ریسک دوباره مطرح خواهد شد یا خیر را نمی‌دانیم اما حداقل می‌توان گفت که یک تهدیدی رفع شد و رفع این نگرانی می‌تواند باری را از دوش بازار سرمایه ‌بردارد، اما در ادامه تصمیماتی گرفته می‌شود و هزینه‌های مضاعفی را به صنایع تحمیل می‌کند.
  • آرامش نسبی پس از اصلاح بند‌ دردسرساز

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: از حوالی ساعت ۱۰روز گــذشته، مجــلس بــررسی معافیت مالیاتی صندوق‌ها و شرکت‌های بورسی را در دستور کار خود قرار داد. دقایقی بعد، اصلاحیه بند«‌س» تبصره‌۶ قانون بودجه ‌سال‌۱۴۰۳ تصویب شد و بلافاصله پس از این موضوع، رِنج مثبت در کلیه نمادهای بازار قابل‌مشاهده بود. این موضوع سبب شد تا شاخص‌کل بورس تهران از کف ثبت‌شده روزانه خود (سطح ۲‌میلیون و ۱۵۹‌هزار واحد) فاصله بگیرد و تا سطح ۲‌میلیون و ۱۶۴‌هزار‌واحدی رشد کند. هرچند که این شاخص نتوانست خود را به محدوده سبز تابلوی معاملات برساند، اما برگشت شاخص‌کل از محدوده کف روزانه خود خبر امیدوارکننده‌‌‌‌‌ای برای اهالی تالار شیشه‌ای بود. در نهایت شاخص‌کل در پایان معاملات با افت اندک ۰.۰۵‌درصد، به‌کار خود پایان داد.
  • پیام سهامداران به بورس

    حسن رضایی‏‏‌پور /کارشناس بازار سرمایه
    این روزها بازار سهام اساسا به دلیل نبود وضعیتی پایدار در زمین اقتصاد و مشخص نبودن رویکرد سیاستگذاران در مواجهه با مشکلات موجود، روندی پایدار را تجربه نمی‏‏‌کند. به دنبال بازگشت بورس به مسیر نزولی طی هفته‏‏‌های گذشته، حالا درجازدن‌های شاخص کل صدای سهامداران را درآورده و روزهای پرنوسان تالار شیشه‏‏‌‏‏‌ای ادامه دارد.
  • «۵-۱» ریسک بورس تهران

    روز گذشته و در صحن علنی مجلس، اصلاحیه بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه سال۱۴۰۳ تصویب شد و با تصویب این اصلاحیه، سایه ریسک مالیات از سر بازار برداشته شد. اما همچنان نرخ بدون ریسک بالا، قیمت‏گذاری دستوری، بی‏اعتمادی مردم و دلار نیمایی از مهم‌ترین ریسک‏های بازار است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر