شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

  • مشاغل مالی ایران در ابتدای راه

    سهیل کلاه‌چی/ کارشناس بازار سرمایه
    مشاغل مربوط به حوزه مالی و سرمایه‌گذاری را می‌توان در سه حوزه مدیریت دارایی، امورمالی شرکتی و خدماتی بررسی کرد. مدیریت دارایی بیشتر به حوزه‌های سبدگردانی و امور مالی و شرکتی به عرضه پذیرش شرکت‌ها، انتشار اوراق و تامین مالی تعلق دارد و در نهایت کارگزاری‌ها در بخش خدماتی قرار می‌گیرند. در کشورهای جهان بخش امور مالی و شرکتی فعالیت گسترده‌تری دارد و درآمد بیشتری را نصیب کارشناسان این بخش می‌کند. با وجود این، بخش مدیریت دارایی در ایران دامنه فعالیت بیشتری را به خود اختصاص داده است.
  • چهره‏‏‏‏‌ بورس در بزنگاه انتخابات

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: بورس تهران طی ۲دهه اخیر نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری همواره واکنش‌های مثبت و منفی از خود نشان ‌داده‌است. از ابتدای تاسیس بورس، بازار سهام شاهد ۵انتخابات ریاست‌جمهوری بوده‌است. معمولا بورس به انتخاب‌شدن چهره‌های محافظه‌کار در انتخابات واکنش منفی نشان‌داده و چهره‏‏‏‏‌های معتدل مورد استقبال قرار گرفته‌‌اند، به‌طوری‌که در انتخابات ۸۴، شاخص بورس، افت ۱.۲۴درصدی و در انتخابات ۱۴۰۰ نیز افت ۲.۲درصدی را تجربه کرده‌است.
  • تغییر نبض بورس

    دنیای اقتصاد: روز گذشته به مراتب ازروزهای قبل برای بورس تهران بهتر بود. گرچه بازار سهام نخستین روز هفته را با صعود دماسنج اصلی بورس آغاز کرد، اما باید دید که فعالیت آن در روز‌های بعدی چگونه خواهد بود. در روزهای اخیر فشار عرضه‌ها کمتر شده است. اما نمی‌توان به‌طور قاطع بیان کرد که در ادامه نیز اقبال به بورس بیشتر شود. افزایش جذابیت بازارهای موازی و بالا بودن انتظارات کنونی از این بازارها یکی از سناریوهای فعلی پیش‌روی بازار سهام است. البته همگان بر سر این سناریو اتفاق نظر ندارند و برخی معتقدند کاهش جذابیت و البته هراس ورود به بازارهای موازی سکه و ارز نیز روی میز معامله‌گران قرار دارد.
  • نگاه فعالان به داده اشتغال NFP

    طی روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه به‌‌‌‌‌‌‌ترتیب نشست پولی بانک‌های مرکزی کانادا و اروپا برگزار می‌شود. با وجود تمام گمانه‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌ها درباره کاهش نرخ بهره، یورو در ‌برابر این موضوع مقاومت قابل‌توجهی نشان‌داده و حتی با افزایش انتظارات برای آغاز چرخه کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن، دوباره رشد کرده‌است. بهبود چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز اقتصادی در سراسر ناحیه یورو احتمالا دلیل اصلی افزایش اخیر است، با این حال رشد قوی‌‌‌‌‌‌‌تر احتمال کاهش سریع نرخ‌های بهره را برای بانک‌مرکزی اروپا دشوار می‌کند، به‌ویژه که فشارهای تورمی هنوز به‌طور کامل فروکش نکرده‌است، بنابراین بحث اصلی سیاستگذاران بانک‌مرکزی اروپا در نشست ماه ژوئن نه بر سر انجام‌دادن یا ندادن این کاهش نرخ بهره‌‌‌‌‌‌‌ پر‌‌‌‌‌‌‌حاشیه، بلکه بر میزان و سرعت تسهیل سیاست‌های پولی انقباضی پس از آن خواهد بود.
  • سردرگمی شاخص ها

    معاملات بازار سهام در حالی به انتها رسید که نماگرهای اصلی این بازار عملکرد متفاوتی را به ثبت رساندند. در این میان شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۸۱۵۴واحد معادل ۰.۳۹‌درصد افزایش یافت و در سطح ۲ میلیون و ۹۴‌هزار واحد قرار گرفت. برخی از کارشناسان عقیده دارند که اگر رشد این شاخص ادامه پیدا کند و سطح حمایتی مهم ۲ میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد را به دست بیاورد، محتمل است که با همراهی اخبار و اتفاقات مثبت مانند تجدید ارزیابی خودرویی‌ها، بورس کمی از فاز منفی خارج شود و به سمت سطوح بالاتری گام بردارد.
  • نگاه دولت حمایت از بازار سرمایه است

    سنا: داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نگاه دولت، حمایت از بازار سرمایه است، گفت: هر‌گونه حمایتی که لازم باشد از بورس انجام می‌‌‌دهیم تا مردم با اطمینان بیشتر سرمایه‌‌‌های خود را وارد بورس کنند.
  • رشد بورس با تغییر سیاست‌‌‌های فعلی

    سجاد موحد، عضو هیات‌مدیره کارگزاری بانک سپه با اشاره به اینکه افزایش نرخ سود بانکی، مسیر توسعه صنایع را متوقف می‌‌‌کند، اعلام کرد: اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه»، مولفه‌‌‌ای مهم برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه است. سجاد موحد، به تاثیر نرخ سود بانکی بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اکنون نرخ سود اوراق و تامین مالی مهم‌ترین عامل رشد بازار سرمایه است که با پیگیری‌‌‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت کاهش آن، بازار سرمایه می‌تواند روزهای خوبی را پیش‌‌‌رو داشته باشد.
  • تداوم بلاتکلیفی بورس

    علی عبدالمحمدی: بلاتکلیفی در بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و روند معاملات همچنان کج‌دار و مریز پیگیری می‌شود. معاملات روز گذشته بورس تهران در دو سیمای متفاوت پیگیری شد.
  • آخرین تحولات بازار‌های جهانی و داده‌های اقتصادی اروپا و آمریکا

    امیررضا اعلاباف / تحلیلگر بازار سرمایه
    طی هفته‌ای که گذشت شاهد نوساناتی در سطح بازار‌های جهانی بودیم که در پی انتشار برخی داده‌های مهم اقتصادی اتفاق افتاد. در دومین روز هفته داده‌های مربوط به شاخص قیمت‌های بازار مسکن برای آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد شاخص قیمت املاک مسکونی اس‌اندپی شیلر برای ماه مارس در مقیاس ماهانه رشد ۱.۶‌درصدی و در مقیاس سالانه رشد ۷.۴‌درصدی را تجربه‌کرده که مقداری بالاتر از اعداد برآوردی اجماع تحلیلگران بوده‌است.
  • بورس روی موج انتخابات

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: معاملات هفته اخیر، با فراز و نشیب نماگرهای اصلی همراه بود. دماسنج اصلی بورس تهران که زیر سایه ریسک‌های گوناگون با آغاز سال‌جاری شرایط نامطلوب رکودی را تجربه کرده‌بود، هفته گذشته حدود ۱.۳۳درصد کاهش ارتفاع گرفت و در پایان ساعت معاملاتی آخرین روز معاملاتی هفته در قله ۲‌میلیون و ۸۶‌هزار‌واحدی ایستاد؛ این در حالی است که نماگر اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۲خرداد ‌‌‌‌‌‌ماه منفی ۲.۳۳درصد افت هفتگی را به‌ثبت رسانده بود. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل‌‌‌‌‌‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌‌‌‌‌‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی سایر نماگرهای اصلی بازار سهام با نزول ۱.۲۴درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی روز چهارشنبه در سطح ۶۸۵‌هزار و ۳۵۳‌واحدی قرارگرفت. نماگر هموزن نسبت به دو هفته گذشته ۵۸ /۱‌درصد رشد هفتگی را ثبت کرده‌است. شاخص‌کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۵۳درصد سرخ‌پوش بود و در نهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع ۲۲‌هزار و ۶۹۵‌واحدی به پایان رساند.
  • نقطه عطف کاهش بورس؟

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: معاملات هفته گذشته بورس تهران با کاهش ارتفاع نماگرهای سهامی پیگیری شد. در هفته گذشته، شاخص‌کل، ۱.۳۲‌درصد افت داشت و شاخص هموزن نیز ۱.۲۳‌درصد کاهش ارتفاع داشت. شاخص‌کل فرابورس نیز نزول ۱.۵۳‌درصدی را تجربه کرد. برای پنجمین هفته متوالی، هر سه نماگر اصلی بازار سهام با کاهش ارتفاع مواجه شدند که این موضوع حاکی از اوضاع و احوال نابسامان و آشفته بازار سهام در هفته‌های اخیر است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر