شماره روزنامه ۶۰۳۶
|

  • انویدیا؛ از فرش تا عرش

    دنیای اقتصاد-محدثه علیزاده: شرکت انویدیا، بزرگ‌ترین غول فناوری آمریکا در روز سه‌‌‌شنبه با پشت سر گذاشتن اپل و مایکروسافت در جایگاه باارزش‌ترین شرکت جهان قرار گرفت. این اتفاق نقطه عطفی در رالی داغ شرکت‌های تراشه‌‌‌سازی ایالات‌متحده که با هیجانات سرمایه‌گذاران درخصوص هوش مصنوعی بسیار پرطرفدار شده‌‌‌اند، محسوب می‌شود. به گزارش فایننشال‌تایمز، سهام این شرکت از ابتدای سال ۱۷۰‌درصد رشد داشته که همسو با رشد بالای ۲۰۰درصدی درآمد سالانه آن بوده است. انویدیا ماه‌‌‌هاست که به دلیل تقاضای بالا برای تراشه‌‌‌های تولیدی و همچنین علاقه‌‌‌مندی سرمایه‌گذاران به حوزه هوش مصنوعی توانسته است رشدی انفجاری داشته باشد. در حالی که اپل و مایکروسافت بیش از یک‌دهه است که بر سر جایگاه ارزشمندترین شرکت در ایالات‌متحده و جهان رقابت می‌کنند، انویدیا بالاخره روز سه‌‌‌شنبه توانست با پشت سر گذاشتن مایکروسافت و اپل، از جایگاه سومین شرکت باارزش دنیا به جایگاه اول برسد. ارزش سهام این شرکت در روز سه‌‌‌شنبه با ۳.۵‌درصد رشد به ۱۳۵.۵۸دلار رسید و این امر ارزش بازار آن را به ۳.۳۳۵‌هزار میلیارد دلار رساند.
  • بهار سرخ بورس تهران

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: نخستین فصل سال ‌به پایان رسید‌ و شاخص‌کل بورس تهران در سه ماه گذشته، ۶.۸۷‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در فصل بهار، شاخص‌کل با کاهش ۳.۲۳‌درصدی همراه شد. شاخص هموزن نیز در فصل بهار، افت ۴.۱۷‌درصدی داشت و شاخص‌کل فرابورس هم با افت ۵.۴۱‌درصدی مواجه شد. بررسی‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که TTM P/E بازار سهام به حوالی ۶.۵ رسیده‌است که کمترین میزان این متغیر آماری از آذر سال‌۱۴۰۱ به بعد است. در فصل بهار فعل و انفعالاتی در بازار سهام حادث شد که سبب شد جریان تقاضا از بازار سهام رخت بربندد و بازار با افت شاخص‌ها و قیمت‌ها همراه شود.
  • بوی بهبود از اوضاع بورس؟

    عاطفه چوپان: هفته‌ای که گذشت اگرچه در تابلوی معاملات تغییرات خاصی پدیدار نشد و ارزش معاملات حداقلی ماند، ریزش‌ها در کلیت بازار ادامه یافت، خروج سرمایه مداوم بود و صف‌های فروش به‌مراتب سنگین‌تر از صف‌های خرید. اما در فضای کلی سیاست‌های اقتصادی چند اتفاق مهم رخ‌داد؛ اتفاق‌هایی که می‌توان امیدوار بود اندک تغییراتی را در هفته آینده باعث شود، تغییراتی که با نگاهی خوش‌بینانه می‌شد شروع آن را در بازار سرمایه روز چهارشنبه مشاهده کرد. اول از همه نرخ اخزا در آستانه ۳۰‌درصد قرارگرفت، علاوه‌بر این بانک‌مرکزی این هفته با تزریق ۱۹همت پول از طریق قراردادهای بازخرید، بزرگ‌ترین تزریق پول در عملیات بازار باز سال‌جاری را رقم زد و این موضوع که نشانه عقب‌نشینی بانک‌مرکزی از سیاست‌های انقباضی است در حالت عادی به مذاق بازار سرمایه بسیار خوش می‌آید. علاوه‌بر این‌ها رئیس سازمان بورس از افزایش دامنه‌نوسان به مثبت و منفی ۶درصد از ۹تیرماه خبر داده‌است. در نهایت برخی از نمادهای اهرمی در آخرین روز معاملاتی هفته صف خرید بودند و برخی از کارشناسان معتقدند این موضوع می‌تواند به مثبت‌های اندک در هفته آینده منجر شود. به‌طور کلی اما برای هفته آینده نوسان جانداری، چه مثبت و چه منفی پیش‌بینی نمی‌شود و بازار سرمایه بیش از اینکه به سیاست‌های اقتصادی توجه داشته‌باشد، نگاهی به اوضاع سیاسی دارد.
  • آغاز ورود نرخ اخزا به زیر ۳۰‌درصد

    سنا: دو سیگنال پولی مهم، با واکنش‌‌‌های مثبت و گسترده در محافل بازار سرمایه روبه‌‌‌رو شد. روز چهارشنبه، همزمان با ریزش نرخ بازده انتظاری برخی اوراق بدون ریسک به زیر ۳۰درصد، بانک‌مرکزی هم با انتشار گزارشی نشان داد که در بازار بین بانکی عملا سیاست انبساطی را در پیش گرفته است. براساس این گزارش، دیروز برای نخستین بار در هفته‌‌‌های اخیر نرخ برخی اوراق اخزا در فرابورس به زیر ۳۰‌درصد کاهش یافت. در نتیجه سیاست‌‌‌های سازمان بورس، نرخ بازده انتظاری اوراق درآمد ثابت در روزهای اخیر کاهش معناداری داشته، به طوری که نرخ بازده انتظاری اوراق اخزا در هفته‌‌‌های اخیر، تا ۵واحد‌درصد کاهش یافته است. میانگین نرخ بازده انتظاری اخزا در اول خرداد امسال به اوج خود، یعنی ۳۶‌درصد رسیده بود. اسناد خزانه از شناخته‌‌‌شده‌‌‌ترین ابزارهای بازار پول و نرخ سود آن یکی از نشانگرهای مهم در اقتصاد ایران است.
  • ارائه آخرین دستاوردها و هم‌‌‌اندیشی اهالی بازار سرمایه در نمایشگاه کیش

    نمایشگاه سالانه ارائه آخرین دستاوردها و هم‌‌‌اندیشی اهالی بازار سرمایه، آبان‌ماه در جزیره کیش برگزار می‌شود. براساس این گزارش، پیرو تبادل نظرات به‌عمل آمده در جلسات شورای اطلاع‌‌‌رسانی بازار سرمایه و اخذ نظرات مشورتی از کانون‌‌‌ها و سایر ارکان، مقرر شد تمرکز امسال بر حضور موثر و مشارکت حداکثری در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کیش اینوکس معطوف شود. افزون بر این، با همت بورس تهران، اجلاس نیم‌ساله فیاس نیز در حاشیه نمایشگاه برگزار می‌شود. این گزارش می‌‌‌افزاید؛ به منظور افزایش بهره‌‌‌وری و اثربخشی این گردهمایی و صرفه‌‌‌جویی در زمان و منابع شرکت‌کنندگان، سازمان بورس در سال‌جاری میزبان نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس) نبوده و شانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس) سال آینده برگزار خواهد شد.
  • احساس‌سنجی در بورس

    دنیای اقتصاد: شاخص PCR به‌عنوان یکی از شاخص‌های پیشرو در بازار سهام، نسبت موقعیت‌های باز در قرارداد اختیارفروش در برابر اختیارخریدها را اندازه‌گیری می‌کند. کاهش این نسبت به معنی سیگنال صعود بازار و افزایش آن، احتمال نزول بازار را بالا می‌برد. این نسبت در ایران به‌دلیل عدم رونق نسبی اختیارهای فروش، در محدوده ۰.۱۲ تا ۰.۳۳است. زمانی که شاخص PCR به ۰.۱۲ می‌رسد، سرعت کاهش موقعیت‌های اختیار فروش از اختیار خرید بیشتر می‌شود. این کاهش، سیگنال تغییر روند بازار را مخابره می‌کند. اکنون این شاخص در نزدیکی کف۰.۱۲است و تغییر فاز بازار نزدیک خواهد بود.
  • روی بد خودرو به بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: شاخص‌کل بورس تهران برای چهارمین روز متوالی با کاهش ارتفاع همراه شد و با افت ۰.۴۴‌درصدی، در سطح ۲‌میلیون و ۳۶‌هزار‌واحدی آرام گرفت. نماگر هموزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، کاهش ۰.۱۵‌درصدی داشت و نهایتا شاخص‌کل فرابورس نیز با نزول ۰.۳‌درصدی کار خود را به اتمام رساند. در روزی که گذشت، ۲۸۷‌میلیارد‌تومان از تالار شیشه‌ای خارج شد و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ‌هزار و ۵۵۴‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. قرارگرفتن ارزش معاملات در سطوح بسیار نازل، فاجعه و رکود حاکم بر بازار سهام را نشان می‌دهد. سازمان بورس اخیرا اعلام کرده، دامنه‌نوسان تا روز انتخابات، محدود باقی خواهد ماند.
  • تراژدی در سه پرده

    دنیای اقتصاد: بورس تهران از ابتدای خرداد سه پرده ضعیف را به نمایش گذاشته است. از دست دادن کانال ۲.۱میلیون واحد (پنجم خرداد)، کاهش ۳.۶۲درصدی شاخص کل تا اینجای کار و خروج پول ۵۱۹۹میلیارد تومانی، سه اتفاق منفی در این بازار بوده است. پرونده روز گذشته بازار سهام نیز مجددا با نزول دسته‌جمعی شاخص‌ها بسته شد. بورس چهارمین هفته نزولی متوالی طی خردادماه را با کاهش ۳.۶۲درصدی شاخص کل به پایان برد.
  • سوالات بدون پاسخ!

    هابیل خاوری / کارشناس بازار سرمایه
    سه‌شنبه شب اولین برنامه تلویزیونی که اصلا شبیه به مناظره‌‌‌‌‌ تلویزیونی نبود و بیشتر معارفه بود تا مناظره، برگزار شد. جدا از اینکه به هیچ‌کدام از سوالات به‌صورت دقیق و کارشناسی پاسخ‌داده نشد، عمیقا از اینکه برخی از کاندیدا‌ها بعد از سال‌ها تصدی مناصب سیاسی مختلف این حد درکشان از اقتصاد و بازار سرمایه ناقص است، انسان را افسرده می‌کند! جدا از اینکه حتی هیچکدام منظومه‌‌‌‌‌ فکری مشخصی حول اقتصاد و بازار سرمایه نداشتند، باید کاملا بی‌تعارف و با عدد و رقم صحبت کنیم. بازار سرمایه ما از روزی زمینگیر شد که پای سیاسیون به آن باز شد و هرچند سال ‌یک‌بار به واسطه مناظره یا بر‌‌گزاری یک انتخابات به‌یاد بورس و سهامداران می‌افتند! اگر بخواهیم نظرات کاندیدا‌ها را در مورد اقتصاد و بازار سرمایه ‌بررسی کنیم و در موردش حرف بزنیم، نکته جدید و راهکاری پیدا نمی‌کنیم.
  • فریز بورس تا انتخابات

    عاطفه چوپان: بورس طی سه سال ‌از عمر دولتی که قرار بود در آن یکی از اولویت‌های مهم باشد، ۱۳۳هزار و ۲۲۱‌میلیارد‌تومان نقدینگی از دست داد که ۵۱۹۹‌میلیارد‌تومان از این مقدار از حادثه سقوط هلی‌کوپتر تاکنون بوده‌است. در این یک ماه بورس که پیش از آن‌هم حال و روز خوشی نداشت، وضعیت بغرنجی پیدا کرده و تنها شاخص‌کل ۳.۶۲‌درصد افت‌کرده و این در حالی است که دامنه‌نوسان محدود شده و برخی از سهام شاخص‌ساز نیز کمی حمایت شدند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر