شماره روزنامه ۶۰۴۳
|

  • شروط آشتی سهامداران

    دنیای اقتصاد: شنبه روز مهمی برای همه بازارها به ویژه بورس بود. پس از یک هفته پرهیاهو، بازار سهام به استقبال دومین هفته تابستان رفت و لباس سبز را برای ششمین روز پیاپی بر تن کرد؛ اما نتوانست ورود پول سهامداران حقیقی را ثبت کند. یکی از نکاتی که از دید فعالان بازار سهام دور نمانده، دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری است. به همین دلیل کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس متاثر از این اتفاق تا پایان هفته، احتیاط را در دستور کارخود قرار خواهد داد. به این ترتیب می‌توان بیان کرد که «آشتی سهامداران با بورس» به چند شرط اساسی گره خورده است.
  • شنبه پرهیاهوی بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: در نخستین روز از هفته، رشد نماگرهای سهامی ادامه‌دار بود و هر سه شاخص اصلی بازار در دامنه سبز کار خود را به اتمام رساندند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات روز گذشته بورس تهران، افزایش دامنه‌نوسان بود که سبب شد بازار پس از قریب به ۴۰روز از بند ‌دامنه‌نوسان محدود ۲درصدی رهایی یابد. در روز گذشته، دامنه‌نوسان سهام، از مثبت و منفی ۲‌درصد به ۶‌درصد و دامنه‌نوسان صندوق‌ها نیز به ۱۰‌درصد افزایش پیدا کرد.
  • به صدا درآمدن آژیر خطر دلار

    علیرضا خان‌محمدی/تحلیلگر بازار سهام
    در این مقاله قصد دارم به نشانه‌هایی از بحرانی که در حال به وجود آمدن و نشانه‌های آن آرام‌آرام درحال نمایان شدن است، اشاره کرده و دلایل خود را در این خصوص عنوان کنم.
  • تمدید ابهامات در بورس

    عاطفه چوپان: بورس در حالی هفته دوم تیرماه را آغاز کرد که دامنه‌نوسان بعد از حدود یک ماه محدودیت مثبت و منفی۶ شد، از طرفی با کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم ابهامات در بازار سرمایه باقی‌ماند. برخی از تحلیلگران احتمال یک هفته محتاط دیگر را در بورس می‌دهند و برخی نیز معتقدند بازار هفته متعادل اما رو به مثبتی را پیش‌رو خواهد داشت.
  • رشد بورس با معادلات سیاسی

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: پس از ۸ هفته متوالی منفی، شاخص‌کل بورس تهران بالاخره در هفته گذشته در مدار سبز قرارگرفت و رشدبیشتر از ۲درصدی را به‌ثبت رساند. گفتنی است که این بیشترین رشد هفتگی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای از هفته منتهی به ۵ اردیبهشت بود. همچنین در هفته گذشته، شاخص هموزن با رشد ۱.۱۳‌درصدی همراه شد و شاخص‌کل فرابورس نیز صعود ۱.۹۳‌درصدی را تجربه کرد. آغازین روز هفته‌جاری که مقارن با شمارش آرای ریاست‌جمهوری‌ خواهد بود، برای بازار سهام از اهمیت وافری برخوردار خواهد بود. «دنیای‌اقتصاد» در هفته‌ای که گذشت، در قالب سلسله گزارش‌هایی، واکنش احتمالی بورس به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را مورد بررسی قرار داد.
  • تغییر جهت وزش باد در بازار پول

    امیررضا اعلاباف/کارشناس اقتصادی
    هفته‌ای که گذشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دومین هفته‌ای بود که بانک‌مرکزی برای اولین‌بار در تاریخ انجام توافق بازخرید در ایران اقدام به تزریق منابع موقت با سررسید‌۸۵ و ۸۴‌روزه میان‌مدتی کرد، به‌طوری‌که در حراج شماره۱۲ اجرای سیاست پولی بانک‌مرکزی با تزریق حدود ۱۵‌هزار ‌میلیارد‌تومان منابع موقت به بازار بین‌بانکی ‌بار دیگر میزان بدهی قانونی بانک‌ها به بانک‌مرکزی که یکی از آیتم‌های منابع پایه‌پولی محسوب می‌شود را از ابتدای سال ‌افزایش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داده و تراز این عدد را از ابتدای سال‌جاری به نزدیک مثبت ۴۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان رساند. برای مقایسه این عدد در روز مشابه سال‌گذشته ‌برابر با مثبت ۲۳همت بوده‌است و بانک‌مرکزی سال‌گذشته در omo انجام‌شده روز ۵ تیر ماه اقدام به جذب ۲۰همت نقدینگی کرده‌بود که اختلاف و تفاوت قابل‌توجهی با شرایط سال‌جاری دارد.
  • آرامش در بازار سرمایه حاکم می‌شود

    سنا: فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران، پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌پذیری اقتصاد را مهم‌ترین رکن بهبود فضای کسب‌وکار ذکر کرد.فرشید شکرخدایی با بیان اینکه با بهبود محیط کسب‌وکار می‌توان ضمن صرف‌نظر از سیاستگذاری خاص به بهبود و ارتقای اقتصاد کمک کرد، افزود: پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد به این معنا است که افراد، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه قابلیت برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی و پیش‌بینی کارها و اقدامات را برای آینده داشته باشند.
  • موعد رشد بورس؟

    دنیای اقتصاد: بورس تهران برای پنجمین روز متوالی با رشد شاخص کل همراه شد. نماگر اصلی بازار سهام در روز گذشته ۰.۹۷درصد افزایش ارتفاع داشت و به سطح ۲میلیون و ۸۵هزار واحد رسید. آخرین روز معاملاتی این هفته در حالی به پایان رسید که از روز شنبه، معاملات بازار با دو تغییر همراه خواهد شد؛ اول اینکه دامنه نوسان افزایش می‌یابد و اگر انتخابات به دور دوم موکول نشود، تکلیف صندلی ریاست‌جمهوری مشخص و بازار از ابهام این ریسک رها خواهد شد.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر