شماره روزنامه ۶۱۱۸
|

  • لنز آماری صنایع بورسی

    دنیای اقتصاد: «دنیای‌اقتصاد» برای نخستین‌بار از دریچه ماتریکس همبستگی به رابطه آماری بین صنایع مختلف در بورس نگاه انداخته است. مزیت کلیدی این روش در مقایسه با سایر ابزارهای تحلیلی، شناسایی جهت و شدت همبستگی میان صنایع مختلف است. ماتریکس همبستگی به فعالان بازار این امکان را می‌دهد تا درک دقیق‌تری از رفتار بازار داشته باشند و ریسک‌های مرتبط با نوسانات قیمتی را بهتر مدیریت کنند. سرمایه‌گذاران از این طریق می‌توانند استراتژی‌ بهینه‌تری برای تخصیص سرمایه خود تدوین و تاثیر عوامل مختلف را به شیوه‌ای موثرتر ارزیابی کنند.
  • جغرافیای متلاطم بورس

    دنیای اقتصاد-پروانه کُبره: طی روزهای اخیر حرکت‌‌‌های زیگزاگی قیمت در بازارهای دارایی توجه بسیاری از فعالان اقتصادی را به خود جلب کرده است. در یک‌هفته گذشته بورس روند متلاطمی را ثبت کرد که این وضعیت سبب شد فعالان بورس تهران با تردید بیشتری در معاملات سهام مشارکت کنند. بررسی معاملات از دریچه آمارها به‌وضوح نشان می‌دهد که تشدید تب تنش‌‌‌ها در منطقه و تبادل آتش بین اسرائیل و لبنان باعث شده است تا بازارهای دارایی وارد فاز غیر‌قابل پیش‌بینی شوند. اگرچه ایران سه‌‌‌شنبه‌شب در پاسخ به تجاوزات اخیر اسرائیل، عملیات موشکی گسترده‌‌‌ای را علیه این رژیم انجام داد، اما با توجه به اینکه منطقه در شرایط حساسی به سر می‌‌‌برد، تا حدودی طبیعی است که سرمایه‌گذاران از رفتار منطقی فاصله بگیرند. با این حال آنچه در بازار سهام طی ۶روز معاملاتی اخیر رخ داده، حاکی از حرکت معکوس این بازار در میان بازارهای موازی، به‌ویژه دلار و طلاست.
  • مرهم زخم‏‏‏‏‏‏‏‌های بورس؟

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل با افت ۰.۳۸‌درصدی همراه شد و به سطح ۲‌میلیون و ۱۰۶‌هزار‌واحدی رسید. نماگر هموزن نیز در جریان معاملات دیروز، افت ۰.۱۴‌درصدی را تجربه کرد و سطح روانی ۷۰۰‌هزار‌واحدی را از دست داد. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار ۰.۱۴‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در معاملات دیروز، ۲۰۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شد و ارزش معاملات خرد بازار نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، ‌‌‌‌‌‌‌‌ رقم ۳‌هزار و ۵۰۴‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد.
  • شرایط مبهم بورس تهران در سایه ریسک‌ها

    امیررضا اعلاباف/تحلیلگر بازار سرمایه
    همزمان با سایه‌اندازی ریسک‌های ژئوپلیتیک و تشدید قابل‌توجه تنش‌ها در منطقه همان‌طور که انتظار می‌رفت دارایی‌های ریسکی که قیمت و ارزش‌گذاری آنها ارتباط عکس با میزان صرف ریسک مورد طلب سرمایه‌گذار و سطح ریسک سیستماتیک (غیرقابل‌تنوع‌بخشی) که اصطلاحا بتا نامیده می‌شود دارند، واکنش منفی شدیدی را در سطح منطقه نشان‌داده و به‌ویژه بازار‌های سهام ریزش‌های شدیدی را تجربه کردند، به‌طوری‌که شاخص بیست۱۰۰ بازار سهام استانبول تحت‌تاثیر تشدید تنش‌ها، سقوط نزدیک ۶‌درصدی را تجربه کرده‌است، شاخص بورس دبی افت ۲.۵‌درصدی و همچنین شاخص بورس عربستان‌سعودی نیز ریزش بیش از ۳‌درصدی را ثبت کرد.
  • گفتار درمانی موثر نیست

    دنیای‌اقتصاد: بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی هفته با افت بیش از ۸هزار واحد آغاز کرد و شاخص‌کل هموزن نیز حمایت ۷۰۰‌هزار‌واحدی را از دست داد و به سطح زیر آن نزول کرد. شاخص‌کل بورس، فرابورس و هموزن به ترتیب ۰.۳۸‌درصد، ۰.۳۸‌درصد و ۰.۱۴‌درصد افت کردند. با توجه به اینکه سایه متغیرهای برون‌‌‌‌‌مرزی و تنش‌های سیاسی در منطقه هنوز بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند، نیاز به اقدامات حمایتی مانند کاهش نرخ بهره اوراق دولتی، اوراق خزانه اسلامی و سپرده‌های بانکی است تا انگیزه ورود به بورس میان سرمایه‌گذاران به‌وجود آید.
  • برداشت آخر از «همراه اول»

    دنیای اقتصاد: اولین و بزرگ‌ترین اپراتور شبکه تلفن همراه ایران با نام تجاری همراه اول در سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرد. در سال‌های گذشته شرکت همراه اول با چالش‌‌های فراوانی دست و پنجه نرم کرد. در سال ۱۴۰۱ همزمان با تحولات اجتماعی ایران، فیلترینگ گسترده در شبکه اینترنت صورت گرفت که موجب شد تا درآمد شرکت همراه اول نزول گسترده‌‌ای را تجربه کند. از دیگر چالش‌‌های همراه اول بحث قیمت دستوری است. افزایش تورمی هزینه‌‌ها موجب پیشی گرفتن شتاب رشد هزینه ‌بر درآمد این شرکت و در نتیجه ضعف درآمدی همراه اول شده است.
  • فراز و فرودهای شرکت ارتباطات سیار ایران

    حسین تقی نژاد/کارشناس بازار سرمایه
    شرکت ارتباطات سیار ایران که بیشتر با برند تجاری همراه اول شناخته می‌شود به عنوان نخستین اپراتور تلفن‏‌های همراه در سال ۱۳۷۳ شروع به فروش اولین سیم‌کارت‏‌های خود کرد. ارتباطات سیار ایران به عنوان شرکت فرعی مخابرات ایران، در سال ۱۳۸۹ از سهامی خاص به سهامی عام تغییر شخصیت حقوقی داد و در همان سال در بازار فرابورس ایران درج نماد شد و با عرضه ۵‌درصد از سهام خود، در بازار سرمایه عرضه شد.
  • بورس زیر فشار ریسک‌ها

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: شاخص‌کل بورس تهران، در هفته دوم مهرماه با افت بیش از ۱.۸۶درصدی به ۲میلیون و ۱۱۴هزار واحد رسید. شاخص‌کل هموزن نیز کاهش ۰.۹۳درصدی را در هفته اخیر ثبت کرده‌است. بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد طی یک هفته اخیر خروج حدود ۳هزار و ۲۰۰میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام، هیجانات منفی را در بازار به اوج خود رسانده‌است، چراکه این میزان از خروج هفتگی، از خرداد۱۴۰۲ و پس از نامه پرحاشیه نرخ خوراک بی‌سابقه بوده‌است. تنوع ریسک‌های بورسی، آنقدر زیاد است که اجازه رشد P/E بازار را به محدوده میانگین تاریخی خود نمی‌دهد. جذابیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابزارهای بدون‌ریسک نیز موجب جذب بیش از ۲هزار و ۲۰۰میلیارد‌تومان پول حقیقی شده‌است. این درحالی است که رشد دلار بازار آزاد و افزایش ارتفاع قیمت دلار نیما، می‌توانست محرک خوبی برای بازار سهام باشد. به‌نظر می‌رسد طی هفته آینده در صورت افزایش تنش‌های لفظی و نظامی در منطقه، بورس تهران نیز از این وقایع متاثر شود. با افزایش حباب صندوق‌های طلا و احتمال کاهش قیمت این صندوق‌ها می‌توان هفته آینده را تا حدودی معتدل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از هفته گذشته برای بورس توصیف کرد.
  • هفته «‌محدود» بورس

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: سرخ‌پوشی شاخص‌های اصلی بازار به معاملات هفته دوم مهرماه رنگ متفاوتی بخشید. دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای هفته گذشته در سایه تشدید تنش‌های بین‌المللی حدود ۱.۸۶درصد کاهش ارتفاع هفتگی را به ثبت رساند و درنهایت در سطح ۲میلیون و ۱۱۴هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۴مهرماه مثبت ۲.۷۶درصد رشد هفتگی را به ثبت رسانده بود.
  • نشانه‌های بازگشت بورس یافت می‌شود؟

    سیمین شایقیان/کارشناس بازار سرمایه
    با توجه به اتفاقات، متغیرها و عوامل جغرافیایی و برون‌مرزی اخیر و تنش‌های منطقه‌ای، بازار سرمایه کشور به طور طبیعی، یک روند نزولی را طی کرد. با پایان تعطیلات آخر هفته و برگشت بازار سرمایه به حالت عادی، در صورتی که تنش‌های سیاسی، و بحران‌های منطقه‌ای و برون‌مرزی کاهش یابد یا اخبار مثبتی به نفع بازار سرمایه منتشر شود، ممکن است بازار به یک ثبات نسبی برسد. درهرحال، به نظر می‌رسد اکنون رویکرد فعلی ایران برای مقابله با تنش‌های موجود منطقه، یک رویکرد صلح‌طلبانه و تعامل‌جویانه با فضای بین‌المللی است . چنانچه این رویکرد تعامل‌محور و صلح‌طلبانه ادامه پیدا کند، می‌توان به بهبود فضای معاملاتی، ارزش معاملات و روند بازار هفته جاری امیدوار بود.
  • تحلیل‌گریزی در تالار سهام

    دنیای اقتصاد: بورس تهران هفته جاری را با نشانه‌های منفی از ناامیدی فعالان بازار نسبت به سهام آغاز کرد؛ امری که به ادامه هفته نیز کشیده شد و شاخص کل با سرعت بیشتری به نزول خود ادامه داد. علل کاهش قیمت‌ها طی این هفته را می‌توان به رخدادهای غیرمنتظره در منطقه نسبت داد. رفتار الاکلنگی که بورس در پیش گرفته‌ نشان از روند سرگردانی دارد که سرمایه‌گذاران به دنبال کمترین زیان از معاملات سهام در شرایط پیشروی ریسک‌ها هستند؛ به‌ویژه اینکه در نقطه مقابل، برخی از بازارها به واسطه چشم‌انداز مبهم سیاسی و اقتصادی که متصور هستند مسیر رشد قیمتی را در پیش گرفته‌اند.
  • حمایت‌‌‌‌‌‌لازم

    عاطفه چوپان: بازار سرمایه بعد از ۱۰روز مثبت و با ارزش معاملات مطلوب وارد یک هفته رکودی با صف‌های فروش قفل شد. افتی که تنها به‌دلیل شدت‌گرفتن ریسک‌های سیاسی رخ‌داده بود، البته با محدود‌کردن به‌موقع دامنه‌نوسان به مثبت و منفی یک‌درصد کنترل شد، با این‌وجود و با اینکه در هفته‌ای که گذشت شاهد حمایت‌هایی جزئی نیز بودیم اما به این سبب که حمایت‌ها چشمگیر نبود و ادامه هم نیافت با نزدیک‌شدن به پایان هفته معاملاتی سهام هر روز بیش از دیروز در صف‌های فروش قفل شدند، روند معاملات راکد بود و سهامداران تنها تلاش کردند با خروج از سهام به سمت صندوق‌های طلا و سایر دارایی‌های کم‌ریسک مانند دلار و طلا ارزش دارایی خود را حفظ کنند. از طرف دیگر رئیس‌کل بانک‌مرکزی سه‌شنبه هفته گذشته اظهاراتی مبنی‌بر تعیین سقف برای رشد دلار نیما مطرح کرده‌بود که البته با پیشروی دلار از کانال ۴۷‌هزار‌تومان فعالان این اظهارات را به معانی دیگری قلمداد کردند. به هر حال و در شرایطی که خبری از کاهشی‌شدن نرخ بهره نیست و با وجود اینکه هنوز نمی‌توان گفت از شدت تنش‌ها کاسته شده، افزایش نرخ دلار نیما یکی از معدود محرک‌های بازار به اجبار راکد مانده این روزهاست. تحلیلگران در چنین شرایطی مداخله مستقیم و قوی دولت و سیاستگذار را لازم می‌دانند و معتقدند هفته آینده می‌توان شاهد وضعیت بهتری در روند معاملات بود، به شرط اینکه شاهد تزریق نقدینگی به بازار و جمع‌کردن صف‌های فروش توسط حقوقی‌ها باشیم.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر