شماره روزنامه ۶۱۰۷
|

  • پیش‌بینی‌پذیری از مسیر شفافیت؟

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: نشست هم‌اندیشی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران ارکان بازار سرمایه روز گذشته برگزار شد. در این نشست حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس، بخشی از دستورکار سازمان در دوره جدید را برای مدیران ارکان بازار، تشریح کرد. در ابتدای این نشست رئیس سازمان درخصوص اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه سال‌های گذشته که آفت روزهای منفی و رکودی بازار بوده و عطش سرمایه‌گذاری در بازار را با کاهش چشمگیری مواجه کرده، اظهار کرد: ضمن جلوگیری از اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه باید مولفه‌های تاثیرگذار در ایجاد نوسان را به حداقل رساند و زمینه‌ را برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی فراهم کرد.
  • آغاز سبز بورس پاییز

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: معاملات بورس تهران در نخستین روز از پاییز با رشد نماگرهای سهامی همراه شد. شاخص‌کل بورس تهران که در دقایق ابتدایی معاملات موفق به فتح مجدد کانال ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار‌واحدی شده بود، در ادامه با عقب‌نشینی خریداران و افزایش عرضه همراه شد و کمی پایین‌تر از سقف روزانه، در سطح ۲‌میلیون و ۹۸‌هزار‌واحدی آرام گرفت.
  • بورس و فرصت‌های پیش رو

    کامل ابراهیمیان/کارشناس ارشد بازار سرمایه
    درخصوص چالش‌هایی که در نیمه اول سال ‌بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران با آن مواجه بودند باید گفت عمده‌‌‌‌‌‌‌‌ترین مساله بحث بی‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی نسبت به بورس است که این موضوع نیز تا حدود زیادی ناشی از تصمیمات مختلف و متناقضی بود که توسط دولت و مجلس در قالب بودجه ‌اتخاذ شد؛ از بحث افزایش نرخ سوخت و گاز پتروشیمی‌ها گرفته تا جریمه غیرقانونی بانک‌ها درخصوص تسهیلات تکلیفی، فاصله زیاد بین ارز نیمایی و دلار بازار آزاد، حذف عرضه محصولات برخی از شرکت‌ها از جمله خودروسازان از بورس‌کالا و نیز افزایش یک‌شبه نرخ سود بانکی به ۳۰‌درصد که باعث شد شاهد افزایش نرخ بهره در اقتصاد باشیم.
  • بازار سرمایه؛ نیازمند قوانین سختگیرانه

    حمیدرضا نظری/کارشناس بازار سرمایه
    در دنیای امروز، بازارهای مالی به‌ویژه بخش معاملات ابزار مشتقه به‌سرعت در حال توسعه هستند. با‌این‌حال، قوانین و نظارت بر این ابزارها از اهمیت بسیاری برخوردارند. در بسیاری از بورس‌های بزرگ دنیا، قوانین سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از تخلفات، محافظت از سرمایه‌گذاران و افزایش شفافیت مالی وضع شده‌اند. ایران نیز باید با الهام از این بورس‌ها، رویکردی جدی‌تر نسبت به تنظیم و اجرای قوانین بر معاملات ابزار مشتقه اتخاذ کند. در بازار سهام ایران، معاملات ابزار مشتقه هنوز به‌اندازه کافی تحت نظارت دقیق قرار نگرفته‌اند. بسیاری از سرمایه‌گذاران از عدم شفافیت و نبود قوانین جامع برای محافظت از آن‌ شکایت دارند. در بازارهای مالی پیشرفته، ابزارهای تحلیلی و هوش مصنوعی به کمک نهادهای نظارتی آمده‌اند تا هرگونه تخلف را به‌سرعت شناسایی کنند. این ابزارها می‌توانند به ایران نیز کمک کنند تا نظارت بهتری بر معاملات ابزار مشتقه داشته باشد.
  • ورود وال‏‏‏‌استریت به فصل پرتلاطم

    دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی: وال‌‌‌‌استریت وارد مقطعی از سال ‌شده‌است که به‌طور سنتی یکی از پرتلاطم‌‌‌‌ترین بازه‌های بورس آمریکا محسوب می‌شود. موج رونق سهام در هفته‌های پیش‌رو با سه فاکتور انتشار داده‌های اقتصادی، نااطمینانی سیاسی و گزارش‌های شرکتی برخورد می‌کند که آزمونی خواهد بود برای سنجش استحکام بازار سهام ایالات‌متحده.
  • گره کور بازار در نیمه دوم باز خواهد شد؟

    دنیای‌اقتصاد: بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی هفته رشد بسیار اندکی را در شاخص‌کل بورس، شاخص‌کل هموزن و شاخص‌کل فرابورس به‌ثبت رساند. با توجه به اینکه بازار سرمایه در وضعیت فعلی کمی از حالت ابهام خارج‌شده و متغیرهای مالی نشان می‌دهند که به دلیل حمایت‌های کلامی از سوی متولیان بورس و نهادهای اقتصادی مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصمیمات مثبتی که به نفع بازار سرمایه اتخاذ‌ شده‌اند، اندکی اعتماد به بازار سرمایه بازگشته و اکنون فرصت مناسبی برای سازمان بورس و اوراق‌بهادار است تا این اعتماد اندک را افزایش داده و ارتباط میان مردم و بازار سرمایه را محکم‌تر کند. در نیمه دوم سال‌جاری نیز بسیاری از فعالان بازار سرمایه در انتظار رفع بسیاری از ابهامات و شفاف‌شدن سایر متغیرهای معامله اقتصادی من‌جمله نرخ بهره و ارز نیمایی هستند.
  • نیمه پرحادثه بورس

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: بورس تهران در نیمه اول سال‌جاری با اتفاقات ناگهانی سیاسی و نظامی همراه شد. حوادثی که شاید وقوع آن تا چند سال‌پیش، برای کشور غیرقابل‌تصور بود، مانند: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه و عملیات وعده صادق ایران برای انتقام‌‌‌‌‌جویی از رژیم صهیونیستی، شهادت رئیس‌جمهور سابق، چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، ترور اسماعیل هنیه تا حملاتی که در چند روز گذشته در لبنان خساراتی را به‌بار آورده‌است. تحولاتی که اهمیت ریسک‌های سیستماتیک را در بازار ایران و اقتصاد کشور افزایش داده‌است، همچنین رشد دلار نیما و نرخ بهره دو تحول اساسی در متغیرهای کلان اقتصادی بود که بورس تهران برای نرخ بهره وزن بالاتری قائل شد.
  • راز پایداری روند صعودی در نیمه دوم

    آراد پورکار/کارشناس بازار سرمایه
    با توجه به اتفاقات هفته گذشته و جلسه تکریم ریاست قبلی سازمان بورس و اوراق‌بهادار و معارفه رئیس جدید، به‌نظر می‌رسد پولی که روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته وارد بورس شد، از جنس اعتماد و با پشتوانه بنیادی است، این موضوع را می‌توان از طریق بررسی متغیرهایی مانند P/E متوجه شد. ارزیابی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که رشد بازار سرمایه ۶ماهه دوم در صورتی‌که تصمیمات نادرستی اتخاذ نشود، ادامه‌دار باشد.
  • پایان خوش نیمه تاریک

    عاطفه چوپان: بورس را در ۶ماهه ابتدایی سال‌۱۴۰۳ می‌توان دستخوش ریسک‌های متعدد سیستماتیک ارزیابی کرد که البته دستمایه جولان ریسک‌های متعدد حوزه قانون‌گذاری و سیاستگذاری مالی و اقتصادی و مدیریت نهاد ناظر نیز بوده، معاملات کم‌رمق و افت شاخص‌های قیمتی در کنار محدودیت بیشتر دامنه‌نوسان و افول شاخص‌های رقابتی، بازاری بی‌جان از بورس را به نمایش گذاشته که نه توان تامین مالی را دارد و نه امکان رقابت با بازارهای رقیب را. نرخ بهره بالا، قیمت‌گذاری دستوری، دخالت‌های دولت در اقتصاد و‌‌‌‌‌‌مدیریت نامطلوب دولتی‌ها در برخی بنگاه‌های تولیدی بزرگ عملا چالش بی‌اعتمادی و فرار سرمایه‌ها را گسترش داده و آمار‌های مربوط به تشکیل سرمایه منفی و تراز تجاری منفی نیز موید این مساله است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر