تیک‌تاک «شاخص» برای مرزشکنی

تاخت‌‌‌‌‌‌‌وتاز قیمت‌ها در بورس تهران همچنان ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار است و تزریق پول‌های خرد از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران به گردونه معاملات سهام، روند قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای را هر روز به سطوح بالاتری انتقال می‌دهد. بازار سهام در دو ماه گذشته روی‌خوش خود را به سهامداران و سرمایه‌گذاران نشان داده‌است و افرادی که در ماه‌های اخیر بازار سرمایه را به‌عنوان مامنی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌‌‌‌‌‌‌اند، بازدهی‌‌‌‌‌‌‌های فوق‌‌‌‌‌‌‌العاده‌‌‌‌‌‌‌ای نصیب آنها شده‌است.

عملکرد شاخص‌‌‌‌‌‌‌ها

شاخص‌کل بورس تهران در معاملات دیروز با رشد ۸۲/ ۱‌درصدی همراه شد تا به سطح تاریخی دو‌میلیون و ۳۶۸‌هزار‌واحدی برسد. با ثبت عملکرد روز گذشته بازدهی شاخص مذکور از ابتدای سال‌به ۸/ ۲۰‌درصد رسید. بعد از تجربه یک روز منفی و یک روز کم‌‌‌‌‌‌‌رمق در جریان معاملات سهام در روز گذشته مجددا خریداران پیروز نبرد با فروشندگان بودند و حمایت جریان تقاضا نماگرهای بازار سهام را سبزپوش کرد. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز در جریان دادوستدهای روز گذشته با رشد ۶۹/ ۱‌درصدی همراه شد. برای اولین‌بار در دوازده روز معاملاتی اخیر، شاخص‌کل توانست در مقایسه با نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌وزن عملکرد بهتری را ثبت کند. شایان ذکر است که بازدهی شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن از ابتدای سال‌به ۵/ ۳۳‌درصد رسیده‌است. فرابورس نیز روز سبزرنگی را پشت‌سر گذاشت و شاخص اصلی این بازار با ثبت رشد ۵۹/ ۱‌درصدی به سطح ۲۹‌هزار و ۵۱۸واحد رسید.

استقبال ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها

تزریق پول از سوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها به گردونه معاملات سهام همچنان ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار است و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد با مشاهده ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار‌بودن رشد قیمت‌های تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای، به سمت درهای ورودی بازار سهام روانه می‌شوند. در روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه‌ هزار و ۱۲۸‌میلیارد‌تومان از سوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها به چرخه معاملات سهام تزریق شد. گروه محصولات شیمیایی با اختلاف فاحشی نسبت به سایر گروه‌ها در صدرجدول صنایعی قرار داشت که در روز گذشته شاهد بیشترین ورود پول از سوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها بود. مادامی‌که چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز افزایش قیمت‌ها در سپهر بورس تهران وجود داشته باشد، معامله‌گران حقیقی بازار به تزریق پول به بازار سهام ادامه خواهند داد و ورود پول نیز یکی از محرک‌های شاخص‌های سهامی در مسیر روزهای آتی خواهد بود. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود در روز گذشته رقم ۱۲‌هزار و ۴۱۴‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد.

دلایل رشد ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار بورس

بارها در گزارش‌های قبلی «دنیای‌اقتصاد» در ماه‌های فروردین و اسفند اشاره شد که اصلی‌ترین دلیل رشد بازار سهام در دو ماه اخیر جاماندگی بازار سهام نسبت به افزایش قیمت دلار، تورم عمومی جامعه و وضعیت دیگر بازارهای موازی بود. بازار سهام در دو ماه اخیر بخش‌اعظم جاماندگی خود نسبت به متغیرهای یادشده را جبران کرد و اکنون قیمت‌ها در بازار سهام به سطوح معقولی رسیده‌است، با این‌وجود همچنان ورود پول به بازار سهام ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار است. می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیلی که سبب‌شده در مقطع فعلی بازار سهام مورد استقبال قرار گیرد، نبود بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری است. این روزها قیمت‌ها در سایر بازارها در حوالی سقف تاریخی خود قرار دارند و همین موضوع سبب‌شده تا در غیاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری، بازار سهام با استقبال از سوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شود.

لزوم ورود و خروج در زمان مناسب

مهم‌ترین نکته در بازارهای مالی، ورود و خروج در زمان مناسب است. یک سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار برای تشخیص زمان مناسب ورود و خروج به بازارهای مختلف باید به‌خوبی از اوضاع و احوال اقتصاد جهانی آگاهی داشته باشد. به‌علاوه باید از کلیات و واقعیات اقتصاد کشور نیز آگاهی داشته باشد. افزون بر موارد یادشده، یک سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار باید به‌طور کامل با متغیرهای مربوط به ارزیابی بازارها آشنا باشد تا بتواند پارامترهایی مانند حباب در بازارها و ارزش‌گذاری بالاتر یا پایین‌تر از ارزش ذاتی دارایی‌های گوناگون در بازارهای مختلف را شناسایی و ردیابی کند. همان‌‌‌‌‌‌‌طور که گفته شد انتخاب زمان ورود و خروج مناسب به بازارها، از جمله حیاتی‌ترین موضوعات برای فعالیت سودساز در بازارهای مالی است. در توصیف اهمیت این موضوع می‌توان گفت که تقریبا بیش از ۳۰ ماه زمان لازم بود تا شاخص‌های بازار سهام سقف‌های تاریخی خود را مجددا فتح کنند، بنابراین افرادی که در سقف تاریخی وارد بازار سهام شدند، با فرض هم‌‌‌‌‌‌‌پوشانی و همگرایی پورتفوی آنها با روند شاخص‌‌‌‌‌‌‌ها، به‌تازگی از زیان خارج شده‌است، درحالی‌که افرادی که در کف بازار در آبان سال‌گذشته وارد بورس تهران و چرخه خرید سهام شدند، در برخی از سهم‌‌‌‌‌‌‌ها بازدهی بیش از ۱۰۰‌درصد داشته‌‌‌‌‌‌‌اند. این قضیه اهمیت مساله ورود در زمان مناسب به بازارها را یادآور می‌شود. سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران باید با توجه به استراتژی معاملاتی شخصی خود و چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز آتی اقتصاد کلان و وضعیت بازارها اقدام به تصمیم‌گیری درباره سبد معاملاتی خود کنند. اگر چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز رشد در بازاری متصور است، باید با استفاده از قرینه‌هایی زمان ورود مناسب به آن بازار تشخیص داده شود. علاوه‌بر زمان ورود مناسب باید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار توانایی تشخیص زمان مناسب خروج از یک بازار را نیز دارا باشد. به هر روی در روزهای کنونی، بسیاری از سرمایه‌گذاران حاضر در بورس تهران در اندیشه پیدا‌کردن زمان مناسب برای خروج  از بازار سهام هستند.

ریسک سیاستگذاری

ماجراهای اخیر گروه خودرویی در رابطه با افزایش نرخ محصولات خودروسازان، فارغ از هر نتیجه‌‌‌‌‌‌‌ای که داشت، یک پیام روشن را بار دیگر به اهالی بازار سرمایه مخابره کرد و آن نیز تلاطم و نبود یک مسیر مشخص در سیاستگذاری اقتصادی کشور بود.

به‌طوری‌که هیچ‌گونه هماهنگی و خط فکری یکسانی بین نهادهای تصمیم‌گیرنده دیده نشد. این اتفاق که طی سالیان گذشته بارها شاهد آن بوده‌‌‌‌‌‌‌ایم به دفعات موجب ضربه‌زدن به بورس تهران شد و طی سه سال‌گذشته نیز روندهای نزولی شدیدی را نتیجه داد، اگرچه اکنون به دلیل روند مثبتی که بازار سهام دارد، انتظار نمی‌رود دیگر چنین فشار عرضه‌‌‌‌‌‌‌ای تکرار شود اما می‌توان فعلا یکی از تهدیدها برای کاهش سرعت صعود بورس باشد.