بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان‌دهنده آن است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه هر چند متاثر از فضای حاکم بر بازار، اقتصاد و کل کشور و نگرانی از تصمیم ترامپ درباره برجام بودند، اما نه تنها کارنامه قابل قبولی در اردیبهشت‌ماه از خود برجای گذاشتند، بلکه در برخی موارد از بازار نیز سبقت گرفتند.جزئیات روند تغییر و تحولات در عملکرد اردیبهشت‌ماه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سهامی، بادرآمد ثابت، مختلط و قابل معامله نشان از آن دارد که برترین صندوق‌ها در هر ۴ گروه مزبور توانستند به بازدهی بیشتری از شاخص کل بورس دست یابند.

در این میان بررسی عملکرد صندوق‌های قابل‌معامله (ETF) با شگفتی بیشتری همراه است. به‌طوری‌که در برخی از این صندوق‌ها بازدهی در محدوده ۱۰ درصدی نیز مشاهده شد؛ بازار سکه در ماه گذشته توانست بازدهی قابل‌توجهی را طی ماه گذشته به ثبت برساند. به این ترتیب هر سکه طرح جدید با صعود ۵/ ۹ درصدی در پایان اردیبهشت‌ماه به قیمت یک میلیون و ۹۹۹ هزار تومان رسید تا این بازار در ادامه روند فروردین ماه بار دیگر در صدر جدول بازدهی ماهانه بازارهای موازی قرار گیرد. این امر سبب شد صندوق‌های با پشتوانه طلا و سکه نیز سوددهی مناسبی را به‌همراه داشته باشند. به‌طوری‌که در این میان صندوق قابل‌معامله (ETF) پشتوانه طلای لوتوس توانست ۸۴/ ۱۰ درصد بازدهی در ماه گذشته کسب کند.در همین راستا ETF مبتنی بر سکه طلای کیان نیز توانست بازدهی قابل‌توجه ۶۶/ ۹ درصدی را در اردیبهشت‌ماه کسب کند.همچنین بررسی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز نشان از آن دارد که عملکرد این نهادهای مالی در مجموع مطلوب بوده است. به‌طوری‌که دو‌سوم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام توانستند عملکرد مناسب‌‌تری نسبت به شاخص کل بورس داشته باشند. به این ترتیب صندوق‌های مزبور عمدتا بازدهی‌ بالاتری نسبت به میانگین بازار داشتند و توانستند بازدهی بیشتری را برای خریداران واحدهای این صندوق‌ها به ارمغان آورند.

جزئیاتی از برترین صندوق‌های سهامی

در حالی ۷۵ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام اقدام به انتشار عملکرد خود تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ کرده‌اند که در این میان حدود ۷۴درصد از این صندوق‌ها یعنی ۵۵ صندوق با بازدهی مثبت و سوددهی همراه شدند.به این ترتیب مشاهده می‌شود که هرچند بازار سهام نتوانست بازدهی چندان درخشانی در ماه گذشته داشته باشد، اما کانال دوم سرمایه‌گذاری که به‌طور غیر‌مستقیم به معامله در بورس مربوط می‌شود، توانست جبران این عملکرد منفی باشد. جزئیات این عملکرد نیز نشان از آن دارد که صندوق‌ گنجینه ارمغان الماس با ثبت بازدهی ۳۶/ ۸ درصدی به‌عنوان برترین صندوق سهامی در اردیبهشت‌ماه شناخته شد. این صندوق با عمر ۵۵۵ روزه خود، بازدهی ۸/ ۲۵ درصدی را از ابتدای فعالیت کسب کرده است.در ادامه نیز صندوق سرمایه‌گذاری بانک مسکن قرار گرفت که سود ۰۵/ ۵ درصدی را در کارنامه ماه گذشته خود به ثبت رساند. صندوق‌های ایساتیس پویای یزد، بورسیران و پردیس نیز هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی ۸۴/ ۳، ۷۸/ ۲ و ۷۷/ ۲ درصدی در رتبه‌های سوم تا پنجم برترین صندوق‌ها قرار گرفتند.

برترین ETFها کدام بودند؟

همان‌طور که عنوان شد بیشترین بازدهی ماهانه در میان صندوق‌ها را ETFها به خود اختصاص دادند. به این ترتیب در ماه گذشته صندوق پشتوانه طلای لوتوس توانست بازدهی ۸۴/ ۱۰ درصدی را به خود اختصاص دهد و به‌عنوان برترین صندوق شناخته شود. بررسی عملکرد بازه‌های طولانی‌مدت‌تر نیز نشان از آن دارد که صندوق مزبور در دوره ۳ ماه اخیر نیز سوددهی بیش از ۳۴ درصدی داشته است. همچنین بازدهی این صندوق در دوره ۶ ماهه نیز به ۴۲ درصد می‌رسد. صندوق ETF مبتنی بر سکه طلای کیان نیز در اردیبهشت‌ماه توانست به بازدهی ۶۶/ ۹ درصدی دست یابد. ضمن اینکه بازدهی ۳ماه اخیر این صندوق نیز بیش از ۲۰ درصد بوده است.صندوق‌های قابل معامله زرافشان امید ایرانیان، امین یکم فردا و گنجینه آینده روشن نیز از دیگر صندوق‌های فعال در این حوزه بودند.

نگاهی به برترین صندوق‌های مختلط

مقایسه عملکرد صندوق‌ها از جنبه عملکرد صندوق‌های مختلط نیز نشان از آن دارد که ۱۲ صندوق فعال در این حوزه توانستند عملکردی مطلوب داشته باشند. تنها ۴ صندوق با زیان همراه شدند. در این میان ۹صندوق مزبور با بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل همراه شدند. در این میان صندوق گنجینه مهر توانست با کسب بازدهی ۵۲/ ۲درصدی در صدر قرار گیرد. تجربه ایرانیان نیز در این مدت توانست به سود ۳۳/ ۲ درصدی دست یابد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری آسمان خاورمیانه، نیکوکاری ایتام برکت و نیکی گستران نیز از دیگر صندوق‌های برتر در حوزه صندوق‌های مختلط در ماه گذشته بودند.همچنین صندوق‌های مشترک آرمان شهر، ارمغان یکم ملل و سرمایه‌گذاری مشترک کوثر از دیگر صندوق‌های فعال در این حوزه بودند که با ثبت بازدهی مثبت همراه شدند.

صندوق‌های برتر در حوزه درآمد ثابت

بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه صندوق نیکوکاری لوتوس رویان توانست به سود ۲/ ۲ درصدی دست یابد و به‌عنوان برترین صندوق در این زمینه شناخته شود. صندوق درآمد ثابت سرآمد و نیکوکاری دانشگاه الزهرا نیز با اختلاف اندکی از یکدیگر در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. به این ترتیب بازدهی ۹۷/ ۱ درصدی و ۹۵/ ۱ درصدی در کارنامه این دو صندوق به ثبت رسید.صندوق‌های با درآمد ثابت امین آشنا ایرانیان، دوم اکسیر فارابی و گسترش فردای ایرانیان نیز هر کدام بازدهی ۸۱/ ۱ درصدی را در اردیبهشت‌ماه به نمایش گذاشتند و در فهرست برترین صندوق‌های درآمد ثابت قرار گرفتند.صندوق‌های پاداش سرمایه بهگزین، مشترک گنجینه الماس پایدار، مشترک سپهر تدبیرگران، بانک گردشگری، مشترک افق کارگزاری بانک خاورمیانه، ثابت نامی مفید، ارزش آفرین گلرنگ، بانک ایران زمین، ارزش‌آفرینان دی و توسعه فراز اعتماد نیز در لیست برترین صندوق‌های با درآمد ثابت در مهرماه جای گرفتند. بازدهی صندوق‌های مزبور در محدوده بیش از یک درصدی قرار داشت.در این میان هیچ صندوق در‌آمد ثابت با زیان مواجه نشد و تمامی صندوق‌ها سوددهی مناسبی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشتند.

10