خرید کل سهام مدیریتی شرکت (Management Buyout) به چه معنی است؟ این وضعیت هنگامی روی می‌دهد که مدیران قبلی شرکت، کل سهام شرکت را خریداری کنند.

به طور معمول، این اتفاق زمانی روی می‌دهد که شرکت یا یکی از واحدهای زیرپوشش آن زیان‌ده و با خطر تعطیلی روبه‌رو باشد، یا مزایده‌ای برای تصاحب شرکت برپا شده باشد.

در این وضعیت، مدیران ارشد شرکت با روی هم گذاشتن منابع مالی خود و استفاده از کمک‌ موسسه‌های مالی، سهام مدیریتی شرکت را خریداری می‌کنند، به این امید که بتوانند به شکل مطلوبی آن را اداره کنند.همچنین هنگامی که مالکان خارجی شرکت تصمیم به واگذاری سهام خود می‌گیرند، ممکن است مدیران غیرخارجی شرکت سهام آنها را خریداری کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Fund) چیست؟

این گونه صندوق‌ها که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا بانک‌ها اداره می‌شوند، پول سهامداران خود را بر روی انواع اوراق بهادار همچون سهام اوراق قرضه و ابزارهای بازار پول سرمایه‌گذاری می‌کنند و ممکن است مدت زمان تشکیل آنها کوتاه یا بدون محدودیت زمانی باشد.

به این ترتیب، سرمایه‌گذاران این‌گونه صندوق‌ها در واقع، دارای سبد متنوعی از اوراق بهادار هستند و ریسک سرمایه‌گذاری آنها نیز در حداقل میزان ممکن خواهد بود.این گونه‌ صندوق‌ها ممکن است در سرمایه‌گذاری‌های خود عملکرد محافظه‌کارانه یا جسورانه‌ای داشته باشند.

خالص ارزش دارایی (Net Asset value) هر سهم چیست؟

برای محاسبه این عدد، خالص ارزش دارایی‌ها را به کل تعداد سهامی که در دست مردم است، تقسیم می‌کنند. این کار برای تعیین ارزش هر سهم صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در یک تاریخ معین و به هنگام بازخرید سهام صورت می‌گیرد. این رقم نشان‌دهنده چگونگی عملکرد مدیران صندوق در سطح بازار اوراق بهادار خواهد بود.

شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بسته (Closed Ended Investment company) چیست؟

شرکت سرمایه‌گذاری با مالکیت عمومی یا صندوق سرمایه‌گذاری مشترکی است که توسط یک مدیر اداره می‌شود و سبد اوراق بهادار متنوعی در اختیار دارد، اما پس از عرضه عمومی اولیه سهام خود، دیگر نمی‌توانند سهام جدید منتشر کند.

ریسک (Risk) چیست؟

زیان بالقوه و قابل اندازه‌گیری یک نوع سرمایه‌گذاری را ریسک می‌گویند. ریسک سرمایه‌گذاری بر روی اوراق بهادار عبارت است از: اعلام نشدن سود سهام، پایین بودن میزان سود هرسهم، کاهش قیمت هرسهم و ورشکستگی شرکت. زمانی که شرکتی به مرحله انحلال می‌رسد، به طور معمول، سهامداران همه پول خود را از دست می‌دهند.

«بازار دست دوم» یا «ثانویه» (Secondary Market) چیست؟

بازاری است که در آن اوراق بهاداری که پیش‌تر منتشر شده است، مورد دادوستد قرار می‌گیرد. این گونه بازار به نقل و انتقال سریع‌تر اوراق بهادار کمک می‌کند. بورس اوراق بهادار مهم‌ترین نهاد فعال در بازار دست‌دوم اوراق بهادار است. در مقابل بازار دست اول یا بازار اولیه است که در آن ناشر اوراق بهادار، اوراق خود را به طور مستقیم به سرمایه‌گذار می‌فروشد.

منبع: مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه ایران