p30 copy

درحالی‌که بازارهای دارایی دیجیتال به‌طور قابل‌توجهی از پایین‌ترین سطح سال‌2023 خود را بالا کشیده‌‌‌‌اند، دلارهای ریسک‌‌‌‌پذیران به‌طور قابل‌توجهی از این بازار صعودی دور مانده‌بودند. دوره‌‌‌‌های صعودی قبلی، مانند سال‌های 2017 و 2021، دارای همبستگی بالایی بین سرمایه‌گذاران خطرپذیر و قیمت دارایی‌های کریپتوی نقد بودند؛ این در حالی بود که در سال‌های 2023 و 2024، با وجود رشد دارایی‌های رمزنگاری‌‌‌‌شده سرمایه‌گذاری خطرپذیر بسیار پایین‌تر از سطوح قبلی باقی‌مانده‌بود. رکود سرمایه‌گذاری را می‌توان با توجه به تعدادی از عوامل از جمله نرخ‌های بالای بهره جهانی، فضای نامساعد در پی شکست‌‌‌‌های پی‌درپی سال‌2022، توضیح داد. البته فقدان شرکت‌های بزرگ که در بازار قادر به انجام و بررسی سرمایه‌گذاری بزرگ باشند هم تاثیر خود را داشت، بنابراین هم از نظر حجم سرمایه و هم از نظر تعداد معاملات، شرکت‌های کوچک‌تر بیشترین سهم را از فعالیت‌های مخاطره‌آمیز به خود اختصاص دادند.

البته راه‌اندازی صندوق‌های ETF بیت‌کوین خود نیز می‌تواند باعث تحمیل خوش‌بینی به سایر صندوق‌ها و استارت‌آپ‌ها شده باشد. راه‌اندازی ETF‌های بیت‌کوین در ایالات‌متحده، راه آسانی را برای سرمایه‌گذاران در هر سطحی برای دسترسی به سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین باز کرده‌است. بیت‌کوین مشابه سایر دارایی‌های مورد عرضه در صندوق‌ها و حتی استارت‌آپ‌های کریپتویی نیست و این امر به تنهایی خود ممکن است اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای حضور فعال در این هجمه پر شور و شوق ارزهای دیجیتال برانگیخته باشد. ETF‌ها تنظیم‌شده‌اند، تقریبا در تمام پلتفرم‌های کار‌‌گزاری‌‌‌‌ها با کارمزد پایین و نقدشوندگی بالا در دسترس هستند.

این امکان وجود دارد که ETF بیت‌کوین سهام مرتبط با رمزنگاری را که در گذشته به‌عنوان راه‌‌‌‌حلی برای حضور در بازارهای رسمی به‌کار گرفته می‌شد را به چالش بکشند. به گزارش بلومبرگ داده‌های PitchBook نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارت‌آپ‌های کریپتو در سه‌ماهه اول سال‌2024 به 2.5‌میلیارد دلار رسیده‌است که نسبت به سه‌ماهه گذشته و تقریبا حتی با مدت مشابه سال‌گذشته 32‌درصد افزایش داشته‌است. همزمان، استارت‌آپ‌های کریپتو در حال افزایش سرمایه هستند و شرکت‌های ریسک‌‌‌‌پذیر سرمایه‌های دارایی دیجیتال جدید را راه‌اندازی می‌کنند. سرمایه‌گذاری خطرپذیر

(Venture Capital) که از آن با عنوان‌‌‌‌های «سرمایه‌گذاری جسورانه» یا «سرمایه‌گذاری کارآفرینی» نیز نام می‌برند، عبارت است از تامین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و استارت‌آپ (کسب‌وکارهای نوپا) و کارآفرین که مستعد جهش و رشد ارزش هستند و البته دارای ریسک فراوانی است.

شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر، گروهی از سرمایه‌گذاران هستند که بر روی شرکت‌های کوچک با پتانسیل رشد بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت‌ها پول قرض نمی‌دهند بلکه در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت‌ها در مراحل ابتدایی رشد و تکامل اقتصادی خود، مورد‌توجه سرمایه‌گذارانی هستند که با ارزیابی موشکافانه خود، شکاف سرمایه و کمبود نقدینگی شرکت‌های کارآفرین را جبران می‌کنند و در گروه سهامداران آنها قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذار ریسک‌‌‌‌پذیر با مدیریت فعالانه و برنامه‌‌‌‌ریزی در توسعه مدل‌های راهبردی، در کسب‌وکار هدف و ارزش‌افزوده و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. رونق و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌‌‌‌پذیر موتور محرکه و محور اصلی رشد محصولات جدید و نوآوری در عرصه فناوری است. سرمایه خطرپذیر سرمایه‌ای است که به‌همراه کمک‌های مدیریتی، در اختیار شرکت‌های جوان، کوچک، به‌سرعت در حال رشد و دارای آتیه اقتصادی قرار می‌دهند.

سرمایه خطرپذیر، از منابع مهم تامین مالی شرکت‌های کوچک و نوپا است. کارشناسان حوزه رمزارزها می‌گویند؛ موج جدید شور و اشتیاقی که کریپتو را دربر گرفته‌است تا حد زیادی مرتبط باخبر تایید صندوق‌های قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین در ژانویه و همراستایی ارز دیجیتال و هوش‌مصنوعی است. در دوران رکود سال‌2023 و اواخر سال‌2022 سرمایه‌گذاران خطرپذیر به‌خاطر ضرری که کرده‌بودند از شرکت دوباره در این صنعت واهمه داشتند اما به‌نظر می‌رسد یخ‌‌‌‌های زمستان کریپتو در حال آب‌شدن است و جو بازار امسال شروع به تغییر کرده‌است. برخی از ویژگی‌های صعود اولیه کریپتو که در آخرین بازار صعودی برجسته بودند نیز بازگشته‌‌‌‌اند. به‌عنوان مثال، در جدیدترین ترند جلب اقبال عمومی به میم‌‌‌‌کوین‌‌‌‌ها می‌توان بازتابی از اشتیاق پیشین بازار دید. وب‌سایت‌‌‌‌هایی مانند pump.fun به هرکسی که به اینترنت متصل است این امکان را می‌دهد تا توکن‌‌‌‌های بی‌‌‌‌معنی با الهام از حیوانات، فرهنگ پاپ یا تقریبا هر موضوع دیگری ایجاد کند.

بیت‌‌‌‌کوین و بازار گسترده‌‌‌‌تر ارزهای دیجیتال در سه‌ماهه اول 2024 به طرز چشمگیری افزایش‌یافتند که منجر به خوش‌بینی مجدد در سراسر بخش ارزهای دیجیتال شد. پس از 3 فصل متوالی کاهش تعداد معاملات و حجم سرمایه‌گذاری‌ها، هر دو در سه‌ماهه اول 2024 افزایش‌یافتند، درحالی‌که افزایش در بازارهای ارزهای دیجیتال می‌تواند احساسات را در دنیای سرمایه‌گذاری تقویت کند، به‌نظر نمی‌رسد کاهش نرخ‌های بهره بالا که در ابتدای سال‌از آن صحبت‌‌‌‌ها به میان بود، رخ دهد. داده‌های سرسخت تورم، همراه با اقتصاد به‌طور کلی قوی آمریکا، منجر به سیاست‌های انقباضی بیشتر از سوی مقامات فدرال‌رزرو شده‌است. به‌‌‌‌نظر می‌رسد نرخ‌های بهره بالاتر همچنان چالش‌هایی را برای صندوق‌های خطرپذیر که به‌دنبال افزایش سرمایه هستند، به‌دنبال داشته‌باشد.

تاثیر قیمت بیت‌‌‌‌کوین

در گزارش فصلی شرکت تحلیلی گلکسی از بازار رمزارز آمده‌است؛ درحالی‌که سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بخش کریپتو معمولا با قیمت بیت‌کوین مرتبط است، این همبستگی در طول سال‌گذشته شکسته شده‌ و بیت‌کوین از ژانویه 2023 به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته‌است، اما فعالیت سرمایه‌گذاران خطرپذیر عمدتا رو به زوال بوده‌است، با این‌وجود سه‌ماهه اول 2024 بیت‌کوین شاهد افزایش قابل‌توجهی بود و درحالی‌که حجم سرمایه ورودی سرمایه‌گذاری نیز افزایش یافت، فعالیت سرمایه‌گذاران هنوز به سطح زمانی‌که بیت‌کوین بیش از 60‌هزار دلار معامله می‌شد، نزدیک نیست.

بزرگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی به روشی از سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که در آن شرکت‌های بزرگ مستقیما بر روی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و نو ظهور سرمایه‌گذاری می‌کنند. در قبال این سرمایه‌گذاری بخشی از سهام استارت‌آپ به شرکت سرمایه‌گذار منتقل می‌شود و معمولا استارت‌آپ علاوه‌بر بهره‌مندی از سرمایه تزریق‌شده از حمایت‌های سرمایه‌گذار بهره‌مند می‌شود. این حمایت‌ها می‌تواند شامل مواردی نظیر استفاده از تخصص شرکت در مسائل فنی، مشاوره در تصمیم‌گیری و اشتراک‌‌‌‌گذاری بازار باشد. سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌‌‌‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شناخته می‌شود.

این پدیده در دوره‌‌‌‌های مختلف ظهور و بروز داشته‌‌‌‌است و بیشتر هنگامی رونق پیدا کرده که تحولات و نوآوری‌‌‌‌های تکنولوژی فرصت‌هایی نویی را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید به‌وجود آورده‌اند. رویکرد شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی در هر دوره متفاوت بوده‌‌‌‌است اما در دوران کنونی هدف اصلی از این نوع سرمایه‌گذاری به‌دست آوردن مزیت رقابتی یا دسترسی به شرکت‌های نوآور است که ممکن است بخشی از بازار را به‌عنوان رقیب در دست داشته باشند.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی مسیر دستیابی به منافع استراتژیک را در پیش می‌گیرد، از عناصر واسطه برای سرمایه‌گذاری استفاده نمی‌کند و در مقایسه با سرمایه‌گذاران سنتی که به‌دنبال مالکیت کامل استارت‌آپ هستند، ترجیح می‌دهد بخشی از سهام را در دست بگیرد و به‌گونه‌ای ورود کند که تیم مدیریتی استارت‌آپ در اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک، استقلال خود را حفظ کند. در سه‌ماهه اول2024، حدود 80‌درصد از سرمایه ورودی به بازار مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر بود، درحالی‌که 20‌درصد به شرکت‌های بزرگتر اختصاص یافت. از آنجا‌که صندوق‌های مخاطره‌آمیز در مراحل اولیه متمرکز بر رمزارز فعال باقی‌مانده‌‌‌‌اند و بسیاری از آنها همچنان روی گردآوری‌‌‌‌های مالی خود در سال‌های2021 و 2022 نشسته‌‌‌‌اند، شرکت‌های قانع‌‌‌‌کننده در مراحل اولیه هنوز می‌توانند منابع مالی خود را تامین کنند، اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر از این بخش خارج شده‌اند، یا به‌‌‌‌طور چشمگیری شرکت در این صنعت را محدود کرده‌اند که تا حدودی کار را برای استارت‌آپ‌ها دشوارتر می‌کند.

از نقطه‌‌‌‌نظر جغرافیایی نیز آمریکا همچنان بر اکوسیستم استارت‌آپ‌های رمزنگاری تسلط دارد، درحالی‌که ایالات‌متحده در معاملات و سرمایه به‌وضوح پیشتاز است، مشکلات نظارتی در ایالات‌متحده می‌تواند شرکت‌های بیشتری را وادار به خروج از شرکت کند، در صورتی‌که آمریکا در درازمدت مرکز نوآوری‌‌‌‌های فناوری باقی‌بماند، سیاستگذاران باید درنظر داشته باشند که چگونه اقدامات یا عدم‌اقدام آنها می‌تواند بر اکوسیستم ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین تاثیر بگذارد.

با وجود یک محیط نظارتی دشوار، شرکت‌هایی که مقر آنها در ایالات‌متحده است، همچنان بیشترین معاملات جذب سرمایه را انجام می‌دهند و بیشترین سرمایه را از سرمایه‌گذاران خطرپذیر جذب می‌کنند. در سه‌ماهه اول 2024، بیش از 37.3‌درصد از کل معاملات مربوط به یک شرکت بود که دفتر مرکزی آن در ایالات‌متحده است. سنگاپور 10.8‌درصد، بریتانیا 10.2‌درصد، سوئیس 3.5‌درصد و هنگ‌کنگ 3.2‌درصد سهم داشتند.